InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > 10 Vaak geziene vogels in zuidelijk Afrika

10 Vaak geziene vogels in zuidelijk Afrika

10 Vaak geziene vogels in zuidelijk Afrika De meeste mensen gaan naar Afrika om de wilde dieren te zien. Het is echter een uitstekend continent om vogels te aanschouwen. Vooral in bos- en waterrijke gebieden van Afrika zie je een uitgebreide verscheidenheid aan vogels. In Afrika zullen de gidsen vaak Engelse namen gebruiken; daarom worden hieronder de namen van de vogels zowel in het Nederlands als het Engels geschreven. Als je op safari naar Afrika gaat zul je veel van onderstaande vogels zien. Tijdens de zoektocht naar spectaculaire dieren als een cheetah of luipaard kun je de tijd aangenaam verdrijven door schitterende vogels waar te nemen.

Inhoud

1. IJsvogel

De Engelstalige naam van deze vogel is Kingfisher. Er zijn diverse soorten ijsvogels. De meeste soorten hangen tijdens het jagen op vis stil in de lucht en schieten naar beneden als ze een klein visje zien. Ze worden hierom ook bungeejump-vogels genoemd. De malachite kingfisher of malachietijsvogel(zie hoofdfoto) kan ook jagen door een libel uit de lucht te slaan zodat deze zwaar gehavend op het wateroppervlak beland. Vervolgens gaat de ijsvogel op een takje iets verderop zitten om te wachten tot de stervende libelle voorbij komt en hij van het wateroppervlak wordt geplukt.

2. Zadelsnavelooievaar

De Engelstalige naam van deze vogel is Saddle bill stork. De zadelsnavelooievaar is waarschijnlijk de mooiste ooievaar van Afrika. Hij heeft een mooie rode snavel. Als je hem ziet en goed kijkt zie je ook dat hij rode knietjes heeft. Wanneer deze ooievaarsoort door het water struint trekt hij met zijn rode kleur visjes aan die hij vervolgens naar hartenlust uit het water oppikt en verorbert.

3. African jacana

De jacana wordt ook wel jezusvogel genoemd omdat hij over het water loopt. Soms rent hij zelfs over de leliebladeren. Hij nestelt en foerageert uitsluitend in waterrijke gebieden waar hij over de leliebladeren rondstapt op zoek naar voedsel zoals insecten. Het is een sierlijke vogel met witte, zwarte en roodbruine kleuren. Hij staat hoog op zijn poten en als hij vliegt lijkt het net alsof zijn poten er een beetje bij hangen.

4. Vorkstaartscharrelaar

De Engelstalige naam van deze vogel is Lilac breasted roller. Dit is een klein vogeltje wat je vaak tegenkomt in Afrika. Hij heeft zeer mooie kleuren en tjilpt bescheiden. Zijn lijfje is maar klein, ongeveer 20 centimeter, maar hij heeft een erg lange staart. Van kop tot staart kan deze vogel wel 45 centimeter worden. Het is een zeer algemeen vogeltje in Afrika. Hij laat zich goed fotograferen want hij is niet schuw. Hij blijft vaak gewoon op een tak zitten, ook al komt de safari-auto dichtbij.

5. Sharpes reiger

De Engelstalige naam van deze vogel is Slaty egret. Hij staat op de IUCN-lijst als kwetsbaar. Er zouden maar 2000 exemplaren aan de Okavangorivier van deze vogel te vinden zijn, wat hoogstwaarschijnlijk een veel te lage schatting is, aangezien je hem aan de lopende band tegenkomt als je met een bootje door de Okavangodelta, de grootste inlandse rivierdelta ter wereld vaart. De Sharpes reiger is geheel zwart, voedt zich met kleine visjes, jonge slangen en kikkers en heeft een rode kleur in zijn nek. In het Afrikaans, zustertaal van het Nederlands, noemt men hem rooikeelreier.

6. Koereiger

De Engelstalige naam van deze vogel is cattle egret. In het Engels zijn heron en egret twee woorden voor hetzelfde dier, een reiger. Een koereiger zul je vaak tegenkomen in de buurt van olifanten, antilopes en buffels. Zij fourageren door uit de omgewoelde grond wormen te pikken.

7. Aalscholver

De Engelstalige naam van deze vogel is Cormorant. In Afrika heb je zowel zwarte als witte aalscholvers. In Nederland kennen we alleen de zwarte aalscholvers. Een cormorant vliegt laag over het water, meestal in redelijk grote groepen. Het is een vogel die onder water kan duiken en daar enkele minutenlang kan blijven! Hij komt vrijwel altijd boven met een vis. Wanneer hij boven komt, slaat hij met zijn vleugels keihard op en neer. Hij heeft zeer sterke vleugels, zo sterk dat hij geheel nat uit het water omhoog kan komen. Dat ziet er spectaculair uit. Een aalscholver in Afrika zul je vaak zien zitten als hij zijn vleugels droogt. Hij houdt ze dan wijd uitgespreid.

8. Hadada ibis

De Engelstalige naam van deze vogel is ook Hadada Ibis. Deze vogel heeft bij bepaalde zonlichtval groenige vleugels. Het zijn sierlijke vogels die je vaak in een paartje zult aantreffen. De vogels zijn zijn gedurende de rest van hun leven; ze zijn monogaam. De ibis houdt van waterrijke gebieden en vangt graag vis.

9. Parelhoender

De Engelstalige naam van deze vogel is Guinea fowl. Een guinea fowl wordt in het Nederlands een parelhoender genoemd. Fowl is een Engelse verbastering van het Nederlandse woord ´vogel´. De parelhoenders rennen hard over de grond. Ze kunnen niet vliegen maar slechts fladderen. Soms zie je ze samen met wrattenzwijnen of mangoesten; ze houden van het gezelschap van andere dieren. Zo overleven ze de Afrikaanse jungle. Gek genoeg kun je parelhoenders op vele kinderboerderijen in Nederland aantreffen. Ze worden er gehouden als siervogels. In Afrika zijn ze zo veel voorkomend dat niemand er meer op let.

10. Hamerkop

De Engelstalige naam van deze vogel is eveneens Hamerkop. Een hamerkop maakt het grootste en zwaarste vogelnest ter wereld. Het kan wel 65 kilo wegen en is een gigantisch bouwwerk. Hamerkop is een uit het Nederlands stammende naam. Zijn kop lijkt enigszins op de vorm van een klauwhamer. Deze vogel is helemaal bruin gekleurd. Hij maakt zelden geluid, als hij een geluid maakt, is er wat aan de hand; een roofdier ligt op de loer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De SchlegelastrildeDe schlegelastrilde, hij wordt ook wel eens de groene druppelastrilde genoemd. Een leuk klein vogeltje uit Zuid Afrika d…
Consequenties van klimaatverandering voor trekvogelsConsequenties van klimaatverandering voor trekvogelsDe uitstoot van broeikasgassen en andere schadelijke stoffen door de mens hebben grote gevolgen voor de wereld om ons he…
Toerisme Israël: een paradijs voor vogels en vogelspottersToerisme Israël: een paradijs voor vogels en vogelspottersElke herfst is de lucht van Israël gevuld met zo'n 500 miljoen vogels die vanuit Zuid-Europa naar warme klimaten in Azië…
De ijsvogel (Alcedo Atthis)Iedereen kan de ijsvogel we herkennen aan zijn opvallend gekleurde vleugels. Toch zijn er maar weinig mensen die dit die…
Het Afrikaans, zustertaal van het NederlandsOfficieel is het Afrikaans geen Nederlands. Je mag het gerust een zustertaal noemen. Het Afrikaans heeft zich ver uitges…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stux, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Vorkstaartscharrelaar
  • Boek: Paul Murray, Zimbabwe, The Bradt Travel Guide
  • Gids: TK van Tubu Tree Camp, Botswana
  • Gids; James007 van Duba Plains, Botswana
  • Gids: John van Eagle Island Camp, Botswana

Reageer op het artikel "10 Vaak geziene vogels in zuidelijk Afrika"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 24-03-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Special: Afrika
Schrijf mee!