InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Handboek Vogels; Lars Gejl
recensie

Handboek Vogels; Lars Gejl

Handboek Vogels; Lars Gejl Het Handboek Vogels van Lars Gejl is een mooi naslagwerk voor zowel beginnende als geoefende vogelaars, compleet met prachtige foto's, QR-codes en een website met alle vogelgeluiden. De QR-codes en de website maken het mogelijk om zowel thuis als onderweg op te zoeken welk geluid bij welke vogel hoort. Geschikt voor elke vogelliefhebber die wel eens wat meer wil weten over onze gevederde vrienden. Het betreft broed- en trekvogels van Nederland en Noordwest-Europa. Beter één vogel in de hand dan tien in de lucht, is het gezegde. Maar met het Handboek Vogels heb je meer dan zo'n 340 soorten vogels in de hand; althans de wetenschap daarover zodat je de gevederde vrienden herkent, als je ze ziet vliegen. Echter, eerder nog dan dat je vogels visueel waarneemt, hoor je ze. En dat is het leuke: het Handboek Vogels werkt met QR-codes en een website waarop de geluiden van een groot aantal species te beluisteren is.

Handboek Vogels

De prachtige uitgave van het Handboek Vogels, samengesteld door de Deense natuurfotograaf en veldornitholoog Lars Gejl, is zowel voor de beginnende als voor de doorgewinterde vogelaar geschikt. Overzichtelijk en duidelijk. In het boek worden rond de 340 vogelsoorten beschreven en het bevat bijna 1000 foto's. Het boek verscheen in december 2012 bij Tirion Uitgevers, ISBN 978 90 5210 8896.

Onder deze 340 vogelsoorten vallen alle regelmatige én schaarse broed- en trekvogels van Nederland en Noordwest-Europa. De beschrijving van de vogels in het boek geschiedt volgens een bepaald stramien:
  • jizz: een term door vogelaars gebruikt om de algemene uiterlijkheden van een vogel te beschrijven zoals veren, vorm, postuur, manier van vliegen, grootte, kleur, geluid, habitat
  • gelijkende soorten; hierin wordt aangegeven hoe binnen de soort de ene vogel van de andere te onderscheiden is
  • kleden; het onderscheid tussen het kleed van adult en juveniel en zomer- en winterkleed
  • geluid; het geluid van de desbetreffende vogel verbaal, soms fonetisch omschreven en in een aantal gevallen voorzien van een QR-code.
  • voorkomen/verspreiding; de plek(ken) waar de onderhavige vogel voorkomt/broedt. Bij verspreiding zijn de broedgebieden geografisch weergegeven.
  • trek; verblijfplaatsen van de vogels bij de wisseling van de seizoenen.

De foto's in dit naslagwerk zijn vaak strategisch naast elkaar geplaatst, zodat je de verschillen van het kleed tussen bijvoorbeeld een mannetje of een vrouwtje, juveniel of adult, of van een gelijkende soort in één oogopslag ziet.

Achterin het boek zijn registers opgenomen van zowel de wetenschappelijke namen als de Nederlandse namen van de vogels.

De website van het Handboek Vogels

Vogelgeluiden
"Kom mee naar buiten allemaal, dan zoeken wij de wielewaal". Zijn lied zou als dudeljoho klinken. Hoe het echt klinkt is te beluisteren op de website van het Handboek Vogels. In je achterkamertje naar de wielewaal luisteren, is dan wel net zoiets als zwemmen op het droge. Maar oefening baart kunst. Een echte vogelaar weet aan de hand van de uitgezonden vogelgeluiden onmiddellijk te determineren met welk pluimage men van doen heeft.

Op de website van het Handboek Vogels, www.handboekvogels.nl, staat onder Vogelgeluiden een aantal vogelsoorten gerubriceerd, die elk de tot die soort behorende specifieke vogels omvatten. Klik je bijvoorbeeld op roofvogels, dan krijg je een scala te zien van de daartoe behorende vogels met de mogelijkheid van het beluisteren van het bijbehorende geluid, zoals dat van meerdere soorten arenden, buizerds, valken en kiekendieven.

Bron: Julien Tanguy, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Julien Tanguy, Wikimedia Commons (Publiek domein)
QR-codes
Het boek bevat ook de zogenaamde QR-codes (zie een willekeurig voorbeeld in de afbeelding). Voor wie niet weet wat QR-codes zijn: QR betekent Quick Response. Het is een bepaald type tweedimensionale streepjescode; oorspronkelijk bedoeld om auto-onderdelen te identificeren, maar inmiddels op allerlei manieren inzetbaar bijvoorbeeld op E-tickets van de Nederlandse Spoorwegen. Hoe je QR-codes leest is op een heel duidelijke manier uit de doeken gedaan op bijvoorbeeld de website: weblog.r-win.com. Je hebt er in ieder geval speciale (gratis) software op je mobiele telefoon voor nodig. De bedoeling is dat je de in het boek afgebeelde QR-codes kunt omzetten in geluid. Lukt dat om de een of andere reden niet: de in het boek opgenomen QR-codes zijn ook via de website van Handboek Vogels te beluisteren.
Gerelateerde artikelen
Boeken over veilig rijden met de scootmobielBoeken over veilig rijden met de scootmobielMet een scootmobiel rijden is toch anders dan als fietser of automobilist aan het verkeer deelnemen. Misschien wilt u we…
Waarom zingen vogels?Waarom zingen vogels?Vogelgeluiden: voor veel mensen een bekend geluid. Verschillende vogels 'zingen', hoewel dit maar een klein deel van all…
Handboek voor de KusrecensieHandboek voor de KusA kiss is just a kiss ..... ?! Wie het Handboek voor de Kus van Lana Citron raadpleegt komt erachter dat de ene kus de a…
Vogels in de tuinVogels in de tuinVogels, het zijn leuke en vrolijke diertjes, een toevoeging aan een mooie tuin. De meeste mensen vinden het leuk om voge…
Hoe een zwerm vogels invloed heeft op het weerMaar al te vaak komen weersvoorspellingen helemaal niet uit. Het lijkt nogal vreemd dat zelfs satellietbeelden geen goed…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Weblog.r-win.com
  • www.handboekvogels.nl
  • Afbeelding bron 1: Julien Tanguy, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Handboek Vogels; Lars Gejl"

Infoteur: Plato
Laatste update: 22-12-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Recensies…
Schrijf mee!