InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > De pimpelmees, Parus caeruleus

De pimpelmees, Parus caeruleus

De pimpelmees, Parus caeruleus De pimpelmees is een bekend diertje in de Nederlandse tuinen. Zijn soortgenoot, de koolmees, komt wel veel meer voor. De pimpelmees is een Europees volgeltje, dat graag nestelt in holle bomen, of, bij de mensen, in nestkastjes. De pimpelmees is een beschermde soort in West-Europa, want ze zijn gevoelig voor de veranderingen die de mens aanbrengt in hun leefomgeving.

Verspreidingsgebied

De pimpelmees komt voor in heel Europa, behalve in de meest noordelijke, koude streken. Men treft hem ook aan in West-Azië en in het noordelijkste deel van Afrika. De pimpelmees houdt van loofbossen. Daarom ziet men hem in de buurt van bossen of aan de randen ervan. In naaldbossen zal men hem niet aantreffen. Evenals de koolmees nestelt de pimpelmees in holle bomen of in gaten van muren. De door mensen opgehangen nestkastjes worden door de pimpelmees zeer gewaardeerd.

De mezen zijn opgetrokken naar de bewoonde wereld en vestigen zich gemakkelijk tussen de huizen. De mezen in Nederland zijn standvogels, zij nestelen, broeden en leven in ons land. In de winter wordt ons land door een groter aantal mezen bevolkt, want in noordelijke streken broedende pimpel- en koolmezen komen in de daar strenge winter ook naar Nederland.

Algemene informatie

De pimpelmees behoort tot de orde der Passeriformes (de zangvogels) en tot de familie der Paridae. Hij heeft een lengte van ongeveer 12 cm. Zijn gewicht is ongeveer 10 gram. De spanwijdte is rond de 17 cm. Hij woont aan de randen van loofbossen, in parken en tuinen, zowel op het platteland als in de stad. Hij maakt een ijl en hoog geluid en zijn alarmroep klinkt zelfs schel.
De pimpelmees legt twee maal per jaar eieren. Het eerste legsel bestaat uit ongeveel 8-10 eieren, het tweede is kleiner. De eieren hebben bruinrode vlekjes. De broedtijd is ongeveer 14 dagen en na 3 weken kunnen de jongen vliegen. De pimpelmees leeft gemiddeld 3 jaar, hoewel hoogbejaarde mezen van 10 jaar ook voorkomen.

Verenpak en voortplanting

Men kan de pimpelmees gemakkelijk herkennen aan zijn blauwe "mutsje". Zijn kopje is verder wit, maar wordt doorsneden met een zogenaamde oogband, die zwart is. Zijn kraag is ook zwart. Hij heeft een lichtgele buik met een zwarte lengtestreep erop. Om de streep zitten wat witte veertjes. Zijn rug is grijsgroen. De staart en de vleugels zijn donkerblauw.

De kleuren van mannetje en vrouwtje zijn nagenoeg gelijk, maar het vrouwtje en de jongen zijn minder uitgesproken van kleur.
Aan het begin van de lente zoekt een broedpaartje een holle boom of een nestkastje. Ze bouwen er een nest in van dunne twijgjes, mos en hooi. Ook dorre plantendelen, haren en veertjes worden gebruikt.

Het vrouwtje broedt twee weken op het legsel van zo'n 8 á 10 eieren en wordt onderwijl gevoerd door het mannetje. Als de jongen uit het ei zijn, worden ze door beide ouders gevoerd, vooral met insecten.

Voedsel en gedrag

  • De zeer beweeglijke, zelfs acrobatische pimpelmeesjes zijn in principe insecteneters. Ze jagen op spinnen en insectenlarven, waaronder rupsen.Ze eten ook bessen en zacht vruchtvlees. Met hun scherpe, kleine bekje zijn ze gemakkelijk in staat om zaden open te breken. In de winter zijn ze gek op vetbollen en pindasnoeren.
  • Pimpelmezen kunnen allerlei toeren uithalen om bij hun geliefde voedsel te komen. Ondersteboven hangend breken ze gerust zaden en knoppen open die hen aanstaan.
  • Het kleine meesje heeft een zeer sterk karakter en kan zich zelfs agressief verweren tegen grotere vogels als het om zijn territorium of om zijn eten gaat. Hij gebruikt dan ook zijn schelle geluid om indringers weg te jagen, of anderen wil waarschuwen voor aanvallers. Normaliter klinkt zijn stemmetje ijl en hoog. Het klinkt als een klein lachje.
  • Na de broedtijd sluit de pimpelmees zich vaak aan bij groepjes, om gezamenlijk naar eten te zoeken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De pimpelmees, een blauwe flits in uw tuinDe pimpelmees, een blauwe flits in uw tuinDe pimpelmees, Parus caeruleus, kunnen we gedurende alle jaargetijden in onze tuinen aantreffen. Het is een zeer helder…
De Mees, een klein zangvogeltjeIn dit artikel wil ik wat meer vertellen over de vele soorten mezen die er in ons land en verder Europa voorkomen.De mee…
Mezensoorten in NederlandZe vallen vooral op door hun velgekleurde verenkleden. Ze zijn de kleinere soorten vogels in ons land. In de zomer zie j…
Vogels in de tuin voederen, hele jaar door?Is vogels voeren in de zomer verstandig? Wat heeft een vogel dagelijks nodig, of omgekeerd, hoeveel vogels heb ik in de…
Soorten en aantallen tuinvogelsNiet iedereen is gecharmeerd van fluitende vriendjes in de tuin of op het balkon, maar heel wat mensen vinden het toch w…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ginger, Pixabay
  • Editions Atlas

Reageer op het artikel "De pimpelmees, Parus caeruleus"

Infoteur: Wilvdvleuten
Gepubliceerd: 25-07-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!