InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > De koolmees, Parus major

De koolmees, Parus major

De koolmees, Parus major De mees, zowel de koolmees als de pimpelmees, komt veel voor in onze tuinen en parken. In de zomer broedt hij graag in nestkastjes en in de winter zie je hem vaak op de voedertafel en hangend aan vetbollen en pindasnoeren. Hij eet vooral insecten, zaden en vruchten. De mees is een standvogel, men ziet hem zowel in de zomer als in de winter.

Verspreidingsgebied

De koolmees is wijd verspreid over Europa en Azië. In de noordelijkste gebieden verblijven ze niet, daar is het te koud.
Van oorsprong leefde de mees in bossen en struiken. Hij nestelde daar in holle bomen en at insecten. Hij heeft zich goed aangepast aan het ontbossen en het verdwijnen van hakhout. Ze zijn nu al tevreden met wat loofbomen en wat struiken. Men vindt ze in dorpen en steden.
Koolmezen in ons land zijn standvogels. Zij blijven zomer en winter. In de winter wordt hun populatie groter, omdat soorten die in koudere streken wonen, dan onze breedtegraad opzoeken.
Samen met roodborst, pimpelmees en merel vormt hij de bevolking van onze tuinen en parken. Weinig schuw bezoekt hij in de winter graag onze voedertafels.

Algemene gegevens

De koolmees behoort tot de orde der Passeriformes (zangvogels) en de familie van de Paridae. Zijn lengte is ongeveer 14 cm en zijn gewicht 15 tot 20 gram. Zijn spanwijdte is zo'n 25 cm. Hij woont in bossen, parken, tuinen en in de stad. Zijn voedsel bestaat uit zaden, vruchten en ongewervelde dieren. De koolmees legt twee maal per jaar een legsel van zo'n 6 tot 12 eieren. De broedtijd is maar twee weken. Na ongeveer drie weken kunnen de jongen al vliegen.

Verenpak en nest

  • De altijd bezige koolmees heeft een gele borst met een zwarte band als een stropdas eroverheen, die bij de mannetjes breder is dan bij de vrouwtjes. Zijn kop is zwart en hij heeft witte wangen. Op zijn rug is hij olijfkleurig, naar grijs toe. Er zit een witte streep op zijn blauwgrijskleurige vleugels. Veel veren hebben blauwe randjes. De staart is blauwgrijs met een witte zijrand.

  • In de broedtijd zoekt een koolmees een bestaande holte in een boom, een muur of in een nestkastje. Beide ouders richten het nest in. Zij zoeken dunne takjes, hooi en mos. Op de bodem van het nest liggen textiel, haren en veertjes. Zo rond begin mei legt het vrouwtje ongeveer 10 eieren. Die broedt ze in twee weken uit.

Beide ouders voeden de jongen met insecten en na ongeveer drie weken vliegen ze zelfstandig. Ze zijn dan nog wel enkele dagen afhankelijk van hun ouders.

Voedsel, roep en zang

  • De koolmees eet voornamelijk insecten, vooral rupsen, slakken en vliegende insecten. Hij houdt ook van zaden, pitten, bessen en nootjes. Met zijn sterke snavel krijgt hij de nootjes gemakkelijk open. Jonge koolmezen worden gevoed met insecten en spinnetjes.
  • Koolmezen hoort men heel duidelijk: hun roep is krachtig. Met hun roep weren ze indringers uit hun territorium. Mannetjes zetten daarbij hun veren ook nog uit. Dat doen ze ook om vrouwtjes te verleiden.

Als de jongen zijn uitgevlogen, sluiten koolmezen zich meestal aan bij een groep.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mezensoorten in NederlandZe vallen vooral op door hun velgekleurde verenkleden. Ze zijn de kleinere soorten vogels in ons land. In de zomer zie j…
De Mees, een klein zangvogeltjeIn dit artikel wil ik wat meer vertellen over de vele soorten mezen die er in ons land en verder Europa voorkomen.De mee…
Koolmezen in iedere tuinKoolmezen in iedere tuinDe koolmees (Parus major) is de meest talrijke en bovendien ook de grootste mees die hier voorkomt, zijn lengte bedraagt…
Soorten en aantallen tuinvogelsNiet iedereen is gecharmeerd van fluitende vriendjes in de tuin of op het balkon, maar heel wat mensen vinden het toch w…
De pimpelmees, Parus caeruleusDe pimpelmees, Parus caeruleusDe pimpelmees is een bekend diertje in de Nederlandse tuinen. Zijn soortgenoot, de koolmees, komt wel veel meer voor. De…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WimdeGraaf, Pixabay
  • Editions Atlas

Reageer op het artikel "De koolmees, Parus major"

Infoteur: Wilvdvleuten
Gepubliceerd: 25-07-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Special: Vogels
Schrijf mee!