InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Overbevissing in de Pacifische Oceaan

Overbevissing in de Pacifische Oceaan

Overbevissing wordt gesubsidieerd door de EU. Niet alleen overbevissing in de Noordzee of Atlantische Oceaan wordt gesubsidieerd maar ook in de Indische Oceaan en Pacifische Oceaan. De Pacifische Oceaan is een gebied waar weinig mensen wonen. Het beslaat bijna de halve wereld. Toch is er op sommige gebieden al sprake van overbevissing. De visstand van de horsmakreel is 90% teruggelopen in 20 jaar.

Inhoudsopgave

Vriestrawlers

Er wordt tegenwoordig gebruik gemaakt van vriestrawlers om te vissen. De jaarlijkse subsidie vanuit Europa van de visserijsector die werkt met vriestrawlers is 2,3 miljard euro. Vriestrawlers zijn drijvende visfabrieken, normaal gesproken van 35 tot 80 meter lang die enorme hoeveelheden vis kunnen verwerken. De langste visfabriek is overigens 144 meter lang en kan dagelijks 350 ton vis verwerken. Een visfabriek kan de gevangen vis binnen mum van tijd tot blikvoedsel verheffen terwijl het restproduct wordt verwerkt tot vismeel. Er zijn anno 2012 bijna 40.000 visfabrieken van meer dan 100 ton op de wereld. Samen halen ze de oceanen zo efficiënt leeg dat de visstand op diverse plekken ter wereld geen tijd meer heeft om zich te herstellen.

Sleepnetten

Vriestrawlers kunnen werken met gigantisch grote sleepnetten; tot wel 600 meter lang! De PFA is een overkoepelend verbond van bedrijven die werken met vriestrawlers. De afkorting staat voor Pelagic Freezer trawler Association. In een krantenartikel van Trouw, januari 2012 geeft de PFA toe verantwoordelijk te zijn voor overbevissing in de Pacifische Oceaan. Het hoofdkantoor van de PFA zit in Rijswijk, Nederland.

Vissen met touw of net

Naast het werken met sleepnetten en visfabrieken wordt er nog steeds gevist volgens traditionele methoden in de Pacifische Oceaan. Het beroep visser wordt in de Pacifische Oceaan veelvuldig uitgevoerd op authentieke wijze en zonder gebruikmaking van fabrieksmatige vangstmethoden. Allereerst heb je de gelegenheidsvissers. Deze hebben meestal een andere, betaalde baan maar doen het vissen erbij om een extra zakcentje te verdienen. Deze mensen vissen niet met boten maar met de hand of ze lopen door zee met een net. Handmatig vis vangen verstoort de ecologische balans niet. Met een boot vissen is al iets efficiënter. Sommige vissers gaan met een snorkel of duikapparatuur te werk en een harpoen. Zo kun je de iets moeilijker te vangen vis zoals een inktvis beter vangen.

De prauw

Er zijn vissers die hun buit vangen vanuit een éénpersoonsprauw. Een prauw is een langwerpig gevormde boot die door zijn vorm snel door het water snijdt. Traditioneel wordt een prauw gekapt uit één stuk boomstam. Tegenwoordig werkt met met planken die via pen en gat-verbingdingen aaneen worden gemaakt. Een prauw heeft vaak een vlerk en een zeeprauw twee vlerken. Vlerken zijn lange holle bamboestokken aan weerskanten van de boot. Deze houden de boot in balans. Een prauw wordt met de hand voortbewogen of de peddel wordt ondersteund met een zeil. Verder gebruikt men tegenwoordig buitenboordmotoren. In Nieuw Guinea worden dit een Prauw Johnson genoemd, omdat veel buitenboordmotoren van het merk Johnson zijn.

Vissen in de Pacifische Oceaan

In het algemeen was de Pacifische Oceaan relatief weinig bevist. Maar daar begint nu verandering in te komen. Vooral Amerikaanse, Japanse, Chinese en Russische schepen vangen veel vis op allerlei manieren die funest zijn voor de visstand zoals het voeren van kilometerslange lijnen met verschillende haken en lange sleepnetten. Dat is een kwalijke praktijk waar door de enorme afstanden weinig aan gedaan kan worden. Iedereen kent het voorbeeld dat Japan eigenlijk vrij spel heeft om walvissen te vangen; het kan immers toch niet gecontroleerd worden. Helaas geldt dat ook voor andere vissoorten. Aan de andere kant is de Pacifische Oceaan groot zodat er moeilijk controle kan plaats vinden. De afwezigheid van controle echter vergemakkelijkt het vissen met illegale methodes. Overigens is er wel een mogelijkheid om de overbevissing tegen te gaan. Je kunt bijvoorbeeld het aantal freezer trawlers in de wereld drastisch inperken of een quotum vastleggen voor het aantal freezer trawlers dat zich op de wereldzeeën mag bevinden.

Europese subsidie bevordert armoede in Afrika

Behalve in de Pacifische Oceean, vist men ook met vriestrawlers in de Indische en Atlantische Oceaan. Door de EU gesubsidieerde bedrijven maken het zo de lokale visserij moeilijk. Dit is in Afrika bijvoorbeeld één van de oorzaken van de piraterij. De broodroof van de Afrikaanse vissers, die niet kunnen concurreren tegen gesubsidieerde visvangst uit de EU, zet kwaad bloed wat leidt tot een voedingsbodem voor piraterij. Het komt erop neer dat Europese belastingbetalers bijdragen aan overbevissing en het ontstaan van armoede in Afrika. Deze misstanden zouden worden kunnen opgeheven wanneer men besluit tot een subsidiestop.

Verandering van het gedrag van dieren

Een ander aspect is dat deze overbevissing leidt tot een verandering van het gedrag van dieren. Reuzeninktvissen voeden zich ineens met andere soorten dan voorheen en moeten voedsel zoeken buiten hun oorspronkelijke fouragegebied. Dit wordt vervolgens onderzocht door klimaatwetenschappers die er gelijk een verandering van het klimaat in menen te zien. Doordat de wetenschappelijke disciplines versnipperd zijn is de wetenschap het totaalbeeld uit het oog verloren. Wetenschap uitgevoerd in opdracht van bedrijven leidt tot conclusies die in het voordeel zijn van die bedrijven, terwijl het in het geval van de overbevissing júist de bedrijven zijn die schuldig zijn. Ondanks dat de bedrijven fout bezig zijn wordt hun optreden met subsidie door de Europese overheid gesteund. Wordt het niet tijd dat de vissers aan de kant gaan zitten om een hengel uit te werpen?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wilde zalm: wat is wilde zalm en waar komt deze zalm vandaanWilde zalm: wat is wilde zalm en waar komt deze zalm vandaanWilde zalm is niet hetzelfde als kweekzalm. Maar waarin verschilt wilde zalm van de zalm die doorsnee wordt verkocht? En…
Wicked Tuna, realityserie over het vangen van blauwvintonijnWicked Tuna, realityserie over het vangen van blauwvintonijnWicked Tuna is een realityserie van National Geographic Channel. De serie gaat over het leven op zee van professionele b…
Diepste plek op aarde: het ontstaan van de MarianentrogDiepste plek op aarde: het ontstaan van de MarianentrogGeografische extremen, zo mag je het diepste punt op aarde wel noemen. Hoe ontstaat een diepe plek in de aarde? Hoe komt…
Wat is discardban?De Europese Visserijraad heeft besloten om een discardban in te voeren. Deze discardban veroorzaakt veel onrust onder de…
Overbevissing - een wereldwijd probleemOverbevissing - een wereldwijd probleemOverbevissing is een van de grotere milieuproblemen. Er wordt steeds meer actie ondernomen om verergering te voorkomen.…
Bronnen en referenties
  • http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/3136490/2012/01/25/Trawlers-vissen-Stille-Oceaan-leeg.dhtml
  • http://www.fao.org/fishery/vesseltype/100/en
  • http://www.pelagicfish.eu/nl/paginasamenstellingNIEUWS.asp?paginaID=1&menuID=267
  • http://www.guardian.co.uk/environment/2012/feb/27/overfishing-european-trawlers-eu-exemption
  • http://www.dfo-mpo.gc.ca/science/publications/article/2009/02-03-09-eng.htm

Reageer op het artikel "Overbevissing in de Pacifische Oceaan"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 07-05-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!