InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Biotoopaquaria, Amerika, Azië en Afrika

Biotoopaquaria, Amerika, Azië en Afrika

In het begin van de aquariumhobby kiest bijna elke aquariaan voor een gezelschapsbak. Later veranderen ze dezen echter vaak in een zogenaamd biotoopaquarium. In een biotoopaquarium boots je de natuurlijke omgeving van een (gedeelte van) een land na, en je houdt hierbij rekening met de waterwaardes en de vissen die je kiest. Op de foto zie je een Tanganyika biotoop.

Midden-Amerika

Inrichting

Het aquarium wordt ingericht met groene planten en wat stenen (bij voorkeur leisteen.) De bodem mag bestaan uit grof grind of zelfs wat kleinere stenen.
Planten: onder andere Ludwigia, Myriophyllum, Cabomba, Heteranthera en Bacopa.

Waterwaardes

Ph: 7 tot 8
Hardheid: middelhard tot hard
Temperatuur: 23 tot 28 graden

Vissen

Veel levendbarenden: guppy, platy, zwaarddrager, black molly.

Zuid-Amerika

Inrichting

Het aquarium mag matig beplant worden. Verder voeg je wat mooie stukken kienhout toe. Als bodembedekking is fijn grind of zand heel geschikt.
Planten: onder andere Alternanthera, Echinodorus, Limnobium, Ludwigia, Myriophyllum.

Waterwaardes

Het water moet zacht zijn en zuur, hoewel veel soorten ook wel tegen wat harder en basisch water kunnen. Een temperatuur van ongeveer 25 graden is voor de meeste soorten heel geschikt.

Vissen

Veel tetrasoorten, maanvissen, veel kleinblijvende cichlides (oa apistogramma) bijlzalmen, corydoras, discusvissen.

Zuidoost-Azië

Inrichting

Veel planten en enkele stukken kienhout. De bodem moet niet te grof zijn, zand is heel geschikt.
Planten: Vallisneria, Hygrophila, Cryptocyrone, Javamos.

Waterwaardes

Ph: 6,5 tot 7
Hardheid: vrij zacht
Temperatuur: 24 tot 28 graden

Vissen

Barbeelsoorten, rasbora’s, danio’s, Indische modderkruipers, botia’s, labyrintvissen.

Tanganyikameer

Inrichting

Heel belangrijk bij de inrichting van een Tanganyikabak zijn, jawel, algen. Veel Tanganyikacichliden eten dit namelijk. Verder richt je de bak in met stenen, die tevens schuilplaatsen moeten vormen. Gebruik geen lavasteen.
Zorg voor een donkere bodem, hiervoor kun je gebruik maken van zand of heel fijn grind.
Je kunt ook wat planten toevoegen, maar heel spaarzaam. Gebruik Anubias of Vallisneria (bij voorkeur de spiralis-variant)

Waterwaardes

De Ph moet hoog zijn, minimaal 8. Daarnaast moet het water hard zijn. De ideale temperatuur voor een Tanganyika aquarium is 25 graden.

Vissen

Onder andere Neolamprologus, Julidochromis, Tropheus, Cynotilapia, Altolamprologus en Cyprichromis.

Malawimeer

Inrichting

Planten zijn niet noodzakelijk in een Malawiaquarium, maar ze staan wel mooi. Geschikte soorten hiervoor zijn anubias en vallisneria.
Het creëren van veel schuilplaatsen is erg belangrijk. Je doet dit het best met stenen die geen scherpe randen hebben. Gebruik geen lavasteen omdat dit zeer poreus is (neemt vuil op.)
Zorg voor een zachte zandbodem.

Waterwaardes

Het water moet hard zijn (+12 DH) en basisch, dus een PH boven 7. Het kraanwater dat in Nederland uit de kraan komt is daarom meestal heel geschikt voor een Malawibak.

Vissen

Mbuna-cichliden en Utaka’s. Onder andere de geslachten Cynotilapia, Iodotropheus, Labidochromis, Pseudotropheus, Petrotilapia, Labeotropheus, Melanochromis en Copadichromis.

Gezelschapsaquarium

Dit is geen echt biotoopaquarium, maar omdat zoveel aquarianen een gezelschapsbak hebben, toch enige richtlijnen.

Inrichting

Redelijk dichte beplanting, welke planten dat maakt niet zoveel uit. Zorg voor een fijne bodem van fijn grind of zand. Stenen en kienhout doen het altijd goed.

Waterwaardes

Ph: tussen 6,5 en 7,5
Hardheid: middelhard

Vissen

Niet alle vissen zijn geschikt voor het gezelschapsaquarium (bijvoorbeeld kogelvissen) maar de meeste zijn dat wel. Enkele goede gezelschapsvissen zijn neontetra's, kardinaaltetra's, andere neonsoorten, corydoras, bijlzalmen en labyrintvissen. Ook de wat kleinere cichlidensoorten zijn vaak geschikt voor de gezelschapsbak (appistogrammasoorten)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lamprologus ocellatus - SlakkenhuiscichlideHet interessante gedrag van dit visje maakt hem tot een populaire Tanganyika-cichlide. Slakkenhuiscichliden komen voor i…
Opstarten van een Tanganyika biotoop aquariumOpstarten van een Tanganyika biotoop aquariumEen Tanganyika biotoop bootst een stukje habitat uit het Tanganyikameer na. Dit op één na grootste Afrikaanse meer staat…

Reageer op het artikel "Biotoopaquaria, Amerika, Azië en Afrika"

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 28-03-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumhouden
Schrijf mee!