InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Aequidens rivulatus (synoniem: Acara rivulata)

Aequidens rivulatus (synoniem: Acara rivulata)

De Aequidens rivulatus is een redelijk onverdraagzame vis die u het beste paarsgewijs in uw aquarium kunt houden. Zeker als ze ouder zijn, hebben ze problemen met de andere vissen. Het is dan ook aan te raden ze te houden met sterke vissoorten uit hun eigen familie (Ciclidae). In de natuur komt de Aequidens rivulatus voor in Zuid-Amerika in de omgeving van Peru, Ecuador, Colombia en Venezuela. Het zijn mooie vissen die van ruimte en beschutting houden.

Hoe ziet deze vis eruit?

Deze cichlidensoort is in vele verschillende kleuren aanwezig. Het is een mooie vis om te zien en fleurt uw aquarium helemaal op. Hun ronde middel loopt steeds platter uit naar boven en naar beneden daardoor is hun lichaam vrij hoog. De vrouwelijke vissen zijn donkerder gekleurd dan de mannelijke en ze zijn iets kleiner. De mannetjes worden ongeveer 20 centimeter groot en hebben een bult op hun hoofd als ze wat ouder zijn. De vrouwtjes daarentegen worden ongeveer 12 centimeter.

Het aquarium

De Aequidens rivulatus is alleen geschikt voor grotere aquaria. De minimale lengte zou ongeveer één meter moeten bedragen. Het water moet helder zijn met een temperatuur van 20 tot 24 graden Celsius. De waarden zijn gemiddeld DH 20 tot 30 graden en pH 7 à 8. Het water moet het liefst continu in beweging zijn. En regelmatig verschonen bevordert de voortplanting. Er moet een sterke pomp aanwezig zijn om het water helder te houden. En deze vissen houden van veel beschutting dit kunt u verwezenlijken door middel van rotsen en hout.

Voeding

In de natuur eten deze vissen vooral kleine visjes. Ze zijn ook dol op regenwormen. Dus vooral levend voedsel is raadzaam om te geven. Aanvullend hierop eten ze speciaal vlokkenvoer of cichlidensticks. Let erop dat u grote stevige planten koopt en deze goed ingraaft. Ze eten graag aan de planten maar trekken ze er ook regelmatig uit.

Kweek

Als het mannetje ongeveer acht en het vrouwtje zes centimeter is, zijn ze klaar om te paren. Ze leggen hun eitjes op de stenen of het hout. Na ongeveer 2 dagen komen ze uit, dit kan natuurlijk iets langer duren. U kunt ze voeden met Artemia en fijn stofvoer. Beide ouders zorgen voor de kleintjes en na ongeveer vier weken zit hun taak erop.
© 2008 - 2019 Blaadje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Aequidens rivulatus (synoniem: Acara rivulata)"

Infoteur: Blaadje
Gepubliceerd: 26-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!