InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Quarantaineperiode voor koi hanteren

Quarantaineperiode voor koi hanteren

Quarantaineperiode voor koi hanteren Er zijn diverse risico’s te bedenken waardoor het voor kan komen dat problemen ontstaan in de vijver. Onder bepaalde omstandigheden kan het nuttig zijn een quarantaineperiode te hanteren. Bijvoorbeeld wanneer nieuwe vissen aangekocht zijn, die mogelijk parasieten of bacteriën bijdragen. Hoewel een quarantaineperiode nuttig is, hoeft het niet altijd de beste oplossing te zijn.

Wanneer kan een quarantaineperiode raadzaam zijn?

Diverse momenten kunnen nuttig zijn. Dit zijn onder andere de volgende.
  • Een nieuwe koi introduceren in de vijver, die mogelijk parasieten of bacteriën draagt.
  • Plekken op de koi die behandeld dienen te worden, bijvoorbeeld door negatieve bacteriedruk.
  • Een koi die met regelmaat ingespoten dient te worden met antibiotica, waardoor de vis niet steeds uit de vijver gevangen dient te worden.
  • Koi die net uit Japan aankomen, of een lange reis achter de rug hebben.

Bron: Unsplash, PixabayBron: Unsplash, Pixabay

Nieuw aangekomen koi uit Japan

Wanneer koi aankomen vanuit Japan, is het belangrijk dat een quarantaineperiode gehanteerd wordt. De vissen hebben vaak een flinke reis achter de rug, de vissen worden in Japan bij de kwekers verpakt in plastic zakken en worden vervolgens verplaatst naar het vliegveld waar ze de weg vervolgen naar het land van bestemming. Vervolgens opnieuw op transport naar de lokale dealer, wat vaak de dealer zelf regelt met een bus of vrachtwagentje. Al met al zijn de vissen minimaal 24 tot 48 uur onderweg voordat deze bij de dealer aankomen.

Te begrijpen is dat de vissen veel stress te verdragen hebben tijdens het transport. Daarnaast zijn de omstandigheden niet optimaal, zoals onder andere de waterkwaliteit. De zuurgraad (pH) wordt tijdens het transport iets verlaagd, waardoor het door de vissen afgegeven ammonium niet omgezet kan worden in ammoniak. Tijdens transport is de pH-waarde ongeveer 6,5. Water in onze vijvers in Nederland heeft een pH van ongeveer 7 tot 7,8. Aan deze verhoogde waarde moet de koi wennen, iets wat bij voorkeur zo geleidelijk aan als mogelijk dient te gebeuren. Een goede quarantaineperiode is hiervoor essentieel. De betere dealer zorgt hier zelf voor, de totale quarantaineperiode dient minimaal vier weken te zijn.

Een goede quarantaineperiode verzorgen

Cruciaal voor een goede en succesvolle quarantaineperiode is de waterkwaliteit. Dit kan bereikt worden door te zorgen voor een juiste afstemming van het filter. De hoeveelheid voer dient minimaal te zijn, maar voldoende voor de vissen om weerstand op te bouwen en hierdoor in een goede conditie te komen. Wanneer het filter nog niet is ingedraaid zijn kleine beetjes voer aan te raden.

De opvang voor de vissen is bij voorkeur boven de 20 graden Celsius, waardoor herstel flink bevorderd wordt. Een geïnstalleerd verwarmingselement en een goed geïsoleerde bak is aan te beleven.

Houd er rekening mee dat quarantaine stressverhogend is voor de vissen. Ze dienen gevangen te worden, verplaatst te worden en komen in een nieuwe omgeving met vaak een afwijkende waterkwaliteit. Gebruik hierdoor bij voorkeur geen quarantaineperiode, enkel voor noodsituaties en echte probleemgevallen.

Bron: DearlyReloved, PixabayBron: DearlyReloved, Pixabay

Huisvesting van de quarantainebak

De meest veilige plaats voor een quarantainebak is een donkere plaats, waar bij voorkeur geen direct fel licht boven de bak hangt. De kans op schrikken wordt groot, zeker wanneer de lamp aan- of uitgezet wordt. Licht zorgt er daarnaast voor dat jouw silhouet en de bewegingen daarvan door de gehele quarantainebak te zien zijn, wat schrikeffecten veroorzaakt. Met als gevolgen dat de vissen tegen de zijkanten van de bak opzwemmen, vaak met duidelijk hoorbare tikken of bonken. Zeker bij eenkleurige vissen is zichtbaar dat deze bonken of tikken schade kunnen veroorzaken. Dit worden vaak zichtbare bruine plekjes rondom de neus, onder goede omstandigheden verdwijnen deze binnen enkele weken.

Een afdeknet of deksel boven de bak is aan te raden. In de nieuwe omgeving wil het voorkomen dat een koi springt. Zeker wanneer de pH-waarde afwijkt van het water waaruit de vis komt, zoals wanneer de vissen vanuit Japan opgevangen worden.

Zorg ervoor dat de quarantaineruimte voldoende liters water omvat. Bij voorkeur niet meer dan 40 tot 50 cm in totale lengte koi per 1000 liter water voor optimale resultaten. Veel hobbyisten hebben een kleine quarantainebak, wat vaak niet voldoende is en de resultaten niet bevordert.

Gebruik een quarantainebak niet zonder reden

Neem in acht dat een quarantaineperiode niet direct voor verbeteringen hoeft te zorgen. De beste omgeving voor een vis om te herstellen is zijn eigen omgeving. Quarantainebakken dienen enkel gebruikt te worden voor noodsituaties wanneer de vis niet goed herstellen kan in zijn eigen omgeving.

Bij huisvesting van nieuwe vissen is de quarantaineperiode in principe overbodig. Een goede dealer verzorgt de quarantaineperiode. Hierdoor kan de vis direct de vijver in, mits het om een betrouwbare en kwalitatieve dealer gaat. Enkel bij grote afstanden waarbij de vis langdurig is blootgesteld aan stress kan quarantaine in beschouwing genomen worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Brooklynella-infectie in het zeeaquariumBrooklynella hostilis is een parasiet die vaker dan gedacht voorkomt in zeeaquaria. De behandeling in een rifaquarium is…
Koiziektes: Witte stip bij koikarperWitte stip of Ichthyophthirius multifiliis is één van de meest voorkomende parasieten bij koikarpers. De meeste onder de…
Stichting AAP opvang voor uitheemse dierenStichting AAP opvang voor uitheemse dierenStichting AAP is een Europees opvangcentrum voor dieren die niet uit Nederland afkomstig zijn. Stichting AAP is gespecia…
Parasieten bij reptielen en amfibieënDe meest voorkomende ziektes bij amfibieën en reptielen zijn parasitaire infecties. Nakweekdieren hebben minder last van…
Koiziektes: herpes bij koikarperKoiherpes of KHV is één van de meest dodelijke ziektes bij koikarpers. Het koiherpesvirus werd in 1996 voor het eerst on…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Quarantaineperiode voor koi hanteren"

Infoteur: Anteur
Laatste update: 17-10-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Koi vijver
Schrijf mee!