InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Trichogaster leeri - Diamantgoerami

Trichogaster leeri - Diamantgoerami

De Trichogaster leeri is naar mijn mening de mooiste goerami, hij heeft echter wel een flink aquarium nodig, waardoor niet iedereen deze vis kan houden. De verzorging en eisen zijn ongeveer gelijk aan andere goeramisoorten, ook de kweek is vergelijkbaar.
  • Wetenschappelijke Naam
  • Trichogaster leeri
  • Nederlandse Naam
  • Diamantgoerami
  • Familie
  • Anabantidae (Labyrintvissen)
  • Herkomst
  • Zuid-Oost Azië

Lengte

Tot 12 centimeter, vaak blijven ze ook iets kleiner in het aquarium.

Geslachtsonderscheid

Het mannetje heeft veel oranje “franje” aan de buikvin, het vrouwtje heeft dit niet of in ieder geval minder uitbundig dan het mannetje. Het vrouwtje is daarnaast meestal iets kleiner en dikker dan het mannetje.

Huisvesting

Een wat grotere vis heeft een groter aquarium nodig, in het geval van de Trichogaster leeri dient het aquarium minimaal 120cm lang te zijn. Zorg voor een flink beplante bak met drijfplanten. Andere schuilmogelijkheden zijn ook nodig, omdat deze vis nogal schrikachtig is. Ook is dit noodzakelijk omdat het mannetje het vrouwtje soms nogal kan opjagen, het vrouwtje heeft dan schuilplaatsen nodig. Een dekruit is noodzakelijk, anders kan deze vis doodgaan door het temperatuurverschil buiten de bak. Diamantgoerami's bewonen de bovenste en middelste waterlagen, maar je zult ze vooral in de bovenste waterlaag zien zwemmen.

Karakter

Trichogaster leeri is een zeer vreedzame vis die absoluut niet met agressieve of drukke vissen gehouden mag worden. Zeker drukke/agressieve vissen in de bovenste waterlaag vormen geen goede combinatie. Diamantgoerami's kunnen erg schuw worden indien ze drukke medebewoners hebben. Houdt ze dus nooit met bijvoorbeeld guppen. Houdt Diamantgoerami’s ook nooit met barbelen, deze zullen in de voelsprieten bijten. Houdt diamantgoerami’s in een koppel. Goede bijvissen zijn rustige scholenvissen en bodembewoners, denk aan tetrasoorten of corydoras.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 24-28°C
  • Ph: 7-7,5
  • GH: 12-16

Voeding

Deze goerami’s zijn alleseters, zorg dus voor voldoende afwisseling in het menu. Ze lusten zowel droogvoer, levend voer als diepvriesvoer.

Kweek

De kweek is vrij eenvoudig als je een goed koppel hebt. Zorg ervoor dat het waterpeil niet te hoog is, ca. 12cm is genoeg, het maximum is 25cm. De temperatuur bedraagt tussen de 26-28°C. Het mannetje bouwt een schuimnest tussen de planten, als de eitjes gelegd zijn spuwt hij ze in het schuimnest, dat hij daarna bewaakt. Verwijder het vrouwtje na de paring, want het mannetje kan agressief worden tegenover haar. Verwijder het mannetje zodra de eitjes uitkomen en voer de jongen met stofvoer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Trichogaster leeri - Diamantgoerami"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 23-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Schrijf mee!