InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Schuim verwijderen met een eiwitafschuimer

Schuim verwijderen met een eiwitafschuimer

Een eiwitafschuimer is een filtersysteem welke opgeloste organische stoffen uit het water kan filteren. Veel verschillende fabrikanten hebben al ingespeeld op het schuim dat vaak wordt aangetroffen op vijvers waarin veel vervuiling voorkomt, bijvoorbeeld vijvers met koi of een hoge visbezetting. Er zijn talloze verschillende modellen bedacht en deze zijn verkrijgbaar bij vijverwinkels. Ook is het goed mogelijk om zelf een eiwitafschuimer te bouwen, de techniek is namelijk niet erg ingewikkeld. Tevens is het voor de echte hobbyisten vaak een leuke bezigheid om alles uit te denken en vervolgens te zien functioneren. In dit artikel wordt de werking van een eiwitafschuimer uitgelegd, om zo inzicht te krijgen waarom er eigenlijk schuim ontstaat en hoe het uit het water gefilterd kan worden.

Het ontstaan van schuim

Schuim ontstaat voornamelijk op plekken in de vijver waar veel beweging plaatsvindt, waar lucht met water wordt gemengd. Bijvoorbeeld bij een retour vanaf het filter, een waterval of juist een deel van de vijver welke belucht wordt door middel van een luchtpomp met luchtsteen of ring. Echter ontstaat het schuim niet alleen doordat het water hier met lucht wordt gemengd, hierbij ontstaan wel luchtbellen, maar deze zullen zeer snel weer verdwijnen. Er is meer dan alleen water en lucht benodigd om hele vlakken met schuim te krijgen op de vijver.

Op het wateroppervlak is het vaak mogelijk om een vetachtig laagje waar te nemen. Hierin zitten verschillende stoffen, denk hierbij aan vet, olie, eiwitten (aminozuren), verschillende vitaminen, ammonia en andere organische stoffen van dieren en planten (bijvoorbeeld algen). Wanneer deze stoffen samen gemengd worden met water en lucht, zal er schuim ontstaan. In theorie is het zo dat de genoemde stoffen vastkleven aan de luchtbelletjes welke ontstaan door de beweging van het water. Veel van deze stoffen gezamenlijk resulteert in schuim. Dit schuim is waarneembaar aan het oppervlakte van de vijver, vaak is het niet helder wit, maar is het licht gelig gekleurd.

Wanneer er teveel van deze afvalstoffen verzamelen rondom een luchtbel zal de luchtbel verdwijnen. Dit kan goed waargenomen worden wanneer er voer in een schuimbed wordt gegooid. De schuimlaag zal bijna direct verdwijnen, en er zal alleen een vettig laagje aan het wateroppervlak overblijven. Op dat moment zijn er teveel afvalstoffen aanwezig, de luchtbel kan dit niet dragen en klapt.

Werking eiwitafschuimer

Een eiwitafschuimer is bedoeld om schuim te scheiden van het water. Dit wordt gedaan lucht toe te voegen aan het water in een gesloten systeem. Een eiwitafschuimer bestaat meestal uit een langwerpige buis, waar het water wat gefilterd dient te worden doorheen kan stromen. In deze buis worden aan de onderkant luchtbelletjes ingeblazen. De belletjes stijgen omhoog door de buis heen, afvalstoffen die aanwezig zijn in het water zullen zich binden aan de luchtbelletjes en stijgen mee naar het oppervlak.

Hoe meer oppervlak aan lucht er ten opzichte van het water door de afschuimer heen stroomt, hoe meer afvalstoffen er gescheiden kunnen worden van het water. Hierbij is het wel van belang dat de luchtbellen klein zijn, grote luchtbellen werken namelijk minder effectief, deze stijgen te snel naar het oppervlak en beweging meer in het water, waardoor het moeilijker is voor vuildeeltjes om zich vast te binden aan de luchtbellen.

Contacttijd water en lucht

Om een eiwitafschuimer zo effectief mogelijk te laten functioneren, is het van belang dat er zoveel mogelijk kleine luchtbellen door de eiwitafschuimer stromen. Tevens moeten we zorgen dat deze luchtbellen zo lang mogelijk in contact zijn met het water. Hoe meer afvalstoffen zich namelijk in deze tijdsperiode kunnen binden aan de luchtbellen en gescheiden kunnen worden van het water.

De contacttijd van lucht en water kan verlengd worden door het water niet van onder naar boven te laten stijgen, maar juist van boven naar onder. Lucht heeft een stijgende werking, wanneer het water van onder naar boven stroomt, is de contacttijd met het water een stuk korter dan wanneer het water tegen de richting in stroomt, van boven naar onder.

Verder is het belangrijk om de eiwitafschuimer niet te smal te maken, hoe kleiner de diameter van de buis is, hoe sneller het water de eiwitafschuimer weer zal verlaten. Door de buis wat breder te houden, zal het langer duren voordat het water de eiwitafschuimer weer verlaat.

Scheiden van water en schuim

Het schuim wat in de eiwitafschuimer ontstaat, dient natuurlijk gescheiden te worden van het water. In eiwitafschuimers is hiervoor een gedeelte ingebouwd. Door de stijgende werking van de luchtbelletjes zal het schuim zich vormen aan het oppervlak van de eiwitafschuimer. Hier is een rand gemaakt, zodat wanneer er voldoende schuim ontstaan is, het schuim over de rand valt en in een opvangbakje terecht komt. Het schuim zal hier verdwijnen en er zal een donkere bruin gekleurd water over blijven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
PU-schuim correct gebruikenPU-schuim gebruiken is op zich helemaal niet moeilijk, je kan er makkelijk gaten mee vullen, deurkaders monteren en nade…
Knutselideeën  Op de foto!Knutselideeën Op de foto!Verveel je je in de vakantie, wil je iets gezelligs met je kind(eren) doen, houdt je van knutselen en heb je even tijd?…
Hoe maak je latte macchiato, cappuccino en koffie verkeerd?Hoe maak je latte macchiato, cappuccino en koffie verkeerd?Latte macchiato, cappuccino en koffie verkeerd zijn allen koffievarianten die worden bereid met het gebruik van melk. Bi…
Maak een perfecte cappuccinoMaak een perfecte cappuccinoIedereen kan een kopje koffie zetten, veel mensen vinden het prettig om een kopje koffie te drinken met een speciale sma…
Een goed getapt biertjeEen goed getapt biertjeHoe tap je nou het perfecte biertje? Vele mensen zullen het anders vertellen. Een goed biertje tappen vergt wel enige er…
Bronnen en referenties
  • http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/aquarius-tubanti/filteren/2018-de-eiwitafschuimer-deel-3
  • http://www.pondlibrary.com/filters/artikel/5/de-eiwitafschuimer.htm

Reageer op het artikel "Schuim verwijderen met een eiwitafschuimer"

Infoteur: Anteur
Laatste update: 14-03-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Koi vijver
Schrijf mee!