InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > River monsters in Nederland

River monsters in Nederland

River monsters in Nederland

Ook in de Nederlandse wateren zwemmen river monsters rond. Hoewel eigenlijk alleen de snoek en de meerval zich soms in een menselijk hapje vergissen, zijn de meeste roofvissen die in de Nederlandse wateren rond zwemmen alleen een gevaar voor het onderwater leven zelf.

Snoek

Latijn: Esox Lucius, max. lengte 140cm

De snoek is een van de meeste bekende rovers uit ons water. Het is een zichtjager die vrijwel alles pakt wat in en op het water leeft. Een veelvraat waarvoor zelfs zijn soortgenoten niet veilig zijn. Af en toe vergist de snoek zich ook in de maat van zijn prooi. Met enige regelmaat worden er dode snoeken gevonden, gestikt in hun eigen prooi, waarbij de prooi soms weinig kleiner is dan de snoek zelf. Heel af en toe komt het voor dat snoeken in zwemvijvers zich vergrijpen aan een menselijke voet of hand. De snoek maakt bij de jacht gebruik van zijn zijlijnorgaan, hiermee kan de snoek de kleinste bewegingen in het water detecteren.

Snoekbaars

Latijn: Stizostedion Lucioperca, max. lengte 120cm

De snoekbaars is een rover die hier is uitgezet en oorspronkelijk uit Oost-Europa komt. Net als de snoek, maakt de snoekbaars ook gebruik van zijn zijlijnorgaan, maar daarnaast ook nog van geur. Over het algemeen leeft de snoekbaars in dieper water. Ten opzichte van de snoek heeft de snoekbaars een duidelijke voorkeur voor kleinere prooien en zal zich niet snel verslikken in een te grote prooi.

Baars

Latijn: Perca Fluviatilis, max. lengte 50cm

Ook de baars heeft een zijlijnorgaan, maar is met name een zicht jager. Baarzen leven de eerst jaren in scholen, maar de grotere exemplaren leven solitair. Net als de snoek is de baars niet vies van een soortgenoot, maar beperkt zich wel tot kleinere prooi. De baars is een wijd verspreide soort, en is vrijwel in elk water te vinden. Typisch gedrag voor baars is voedselnijd, waarbij grote aantallen baars op een enkele prooi jagen.

Meerval

Latijn: Silurus Glanis, max. lengte 250cm

Van alle Nederlandse river monsters is de meerval duidelijk de grootste. Hoewel de meerval in Nederland beduidend minder verspreid voorkomt als in Oost en Zuid Europa is het ook hier een inheemse vis die zich de laatste jaren steeds beter en talrijker lijkt te ontwikkelen. Het is een rover die naast zijn zijlijn orgaan heel veel gebruik maakt van geur en smaak en het liefst 's nachts op jacht gaat. Net als bij de snoek komt het heel sporadisch voor dat een meerval zich vergrijpt aan een menselijke hand of voet, maar bij de meerval zijn er gevallen bekend van aanvallen op zwemmende honden.

Roofblei

Latijn: Aspius Aspius, max. lengte 100cm

De roofblei is net als de snoekbaars een exoot die zich vanuit Oost Europa heeft verspreid. Hoewel dit pas vrij recent is gebeurt is de roofblei aan een enorme opmars begonnen en komt deze nu al in heel veel Nederlandse wateren voor. De roofblei heeft een voorkeur voor stromend water en kan door zijn gestroomlijnde lichaam enorm snel accelereren. Het is een explosieve jager, die zich vol overgave op kleine aasvis stort.

Paling

Latijn: Anguilla Anguilla, max. lengte 120cm

De paling is ook een zeer bekende rover en wordt van alle Nederlandse river monsters zelf het meest door mensen geconsumeerd. Het is een nachtjager net als de meerval een enorm sterk reuk orgaan heeft ontwikkeld. In het verleden werden er bij het vangen van paling soms slachtafval en koeienkoppen gebruikt, die in het water werden gehangen, en de palingen zich vervolgens met bosjes naar binnen vraten.

Overige river monsters

Naast de bovengenoemde river monsters zijn er nog een aantal rovers in de Nederlandse wateren te vinden, waaronder de winde, forel, pos, kopvoorn en vlagzalm.

Tot slot

Echte river monsters kennen we niet in Nederland, hoewel het rovers zijn, komen ze qua reputatie nooit in de buurt van de echte river monsters zoals ze te zien zijn in het gelijknamige tv programma River Monsters van Discovery Channel. De enige rovers die zich af en toe vergissen in menselijke hand of voet zijn de snoek en meerval, maar dit zijn echte uitzonderingen en nooit bewuste aanvallen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Dgtzelf, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Gebruikte foto's zijn eigen foto's.

Reageer op het artikel "River monsters in Nederland"

Infoteur: Dgtzelf
Laatste update: 28-10-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!