InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Koi vijver: Aanleggen

Koi vijver: Aanleggen

Bij het aanleggen van een koi vijver komen een aantal aspecten naar boven waar rekening mee gehouden moet worden. In dit artikel worden deze aspecten verder toegelicht. Want wat komt er eigenlijk allemaal bij kijken wanneer je zelf je eigen koi vijver wil aanleggen? Het is meer dan alleen een gat graven en hier vijverfolie in leggen. De diepte, stroming en inhoud van de vijver zijn een aantal factoren waar rekening mee gehouden moet worden. De waterkwaliteit is van groot belang in een vijver met juwelen als koi, hierdoor is een belangrijke factor de filtertechniek van het vijversysteem. In dit artikel worden deze punten verder toegelicht om zelf aan de slag te kunnen.

Wat komt er precies bij kijken?

De belangrijkste punten om op te letten bij het aanleggen van een koi vijver zijn hieronder kort opgesomd, verder in het artikel worden de punten per stuk behandeld en duidelijk gemaakt.

Stroming in de vijver

De stroming is belangrijk in een koi vijver. De stroming moet ervoor zorgen dat al de vuildeeltjes welke aanwezig zijn in de vijver afgevoerd worden naar het filtersysteem van de vijver. Om voldoende stroming te creëren in de vijver moet er gezorgd worden voor een minimale waterverplaatsing van 50% van het aantal liters inhoud van de vijver per uur. Een vijver met een inhoud van 10.000 liter moet een minimale doorstroom hebben van 5.000 liter per uur. Afhankelijk van het filtertype kan er gekozen worden voor een grotere doorstroom.

Diepte van de vijver

De diepte is voor een koi vijver van wezenlijk belang. het is belangrijk om voldoende diepte te creëren zodat de temperatuurschommelingen minder worden. Een zeer ondiepe vijver warmt overdag immers snel op, en koelt vervolgens 's nachts zeer snel af. Hierdoor ontstaan er grote temperatuurschommelingen welke problemen kunnen veroorzaken voor koi. De minimale diepte welke genomen moet worden is 125 cm, het liefste zelfs 150 cm diepte.

Inhoud van de vijver

Koi hebben voldoende ruimte nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen. De vuistregel hiervoor is zeer simpel, hoe groter de inhoud van de vijver, hoe beter voor de koi. Als minimale ruimte voor een koi vijver moet 10.000 liter worden genomen, het liefste meer. De inhoud van een koi vijver is zeker geen punt om op te besparen. Koi kunnen immers onder goede omstandigheden een flink formaat behalen, er zijn exemplaren welke de metergrens passeren.

Constructie van de vijver

Om de vijver te construeren en deze waterdicht te maken kunnen verschillende methoden gebruikt worden. Eén voor koi vijvers vaak gebruikte methode is het storten van een betonlaag, met hierop en gemetselde muur welke als randen van de vijver dienen. Vaak wordt hierbij één meter diep gegraven, met vervolgens een opgemetselde rand van 150cm, waardoor de vijver 50cm boven het maaiveld uit komt. Eén andere methode is het gebruiken van sandwichpanelen.

Om de vijver waterdicht te makken kunnen de volgende materialen gebruikt worden:
  • EPDM rubberfolie
  • PVC folie
  • Polyester

Filtering van de vijver

Een essentieel onderdeel van een koi vijver is de filtering. Het gedeelte waar de koi in zwemmen is een kale bak, zonder enkele vorm van planten of substraat, hierdoor is een filter noodzakelijk om het geheel gezond te kunnen laten functioneren. Het filter kan dus gezien worden als het belangrijkste onderdeel of het hart van de koi vijver.

Er zijn velen type filters in omloop welke toegepast kunnen worden op de koi vijver. Enkele voorbeelden hiervan zijn meerkamerfilters, beadfilters, tricklefilters en bakki shower filtersystemen. De werking van deze systemen is verschillend, maar allen hebben uiteindelijk hetzelfde doel: het zuiveren van water.

Bij de aanleg is het belangrijk te denken aan een bodemdrain en skimmer. Deze kunnen geplaatst worden in de vijver en aangesloten op het filtersysteem. Hiermee kan een optimaal werkende filtering gerealiseerd worden in het vijversysteem.

Bodemdrain

Bodemdrains zorgen ervoor dat het vuil wat op de bodem bezinkt, snel afgevoerd wordt door een "putje" in het diepste gedeelte van de vijver. Bodemdrains zijn achteraf niet gemakkelijk aan te sluiten, ze moeten dus direct wanneer de folie in de vijver gelegd wordt geïnstalleerd worden. Tevens zorgt een bodemdrain ervoor dat er geen slangen of leidingen van pompen zichtbaar zijn in de vijver. Ook brengt het als groot voordeel met zich mee dat de pomp niet steeds uit de vijver gehaald moet worden om deze te reinigen.

Skimmer

Een skimmer is een oppervlakte afzuigpunt. Het oppervlakte vuil zoals stof en blad wordt gemakkelijk afgevoerd door gebruik te maken van een skimmer. Er zijn twee varianten in omloop welke gemakkelijk aangesloten kunnen worden op het filtersysteem, de buisskimmer en wandskimmer.

Overloop

Het gebeurt regelmatig, hevige regenbuien welke ervoor zorgen dat het waterniveau in de vijver snel doet stijgen. Hiervoor kan een overloop in de vijver gemaakt worden. Door gebruik te maken van een wanddoorvoer in de vijverrand met hieraan een omhoog staande PVC pijp te bevestigen welke op waterniveau afgezaagd wordt. Wanneer het waterniveau in de vijver stijgt, zal het water via de pijp en wanddoorvoer afgevoerd worden. Deze kan vervolgens aangesloten worden op bijvoorbeeld de riolering.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vijver: een vijver aanleggen in de tuinVijver: een vijver aanleggen in de tuinVeel mensen willen een vijver aanleggen in hun tuin. Het is dan wel belangrijk van de voren te bedenken hoe u deze vijve…
Waterfilter: kopen en aanleggen vijverfilter voor de vijverWaterfilter: kopen en aanleggen vijverfilter voor de vijverWanneer u een vijver is het belangrijk om ook een waterfilter te hebben. Dat dient om de vijver schoon te houden. U kunt…
Zelf een vijver aanleggenHoe leg je zelf een vijver aan? Het is vrij eenvoudig. Maak eerst een keuze in vijvervorm. Een kant en klare (prefab) vi…
Het aanleggen van een tuinvijverHet aanleggen van een tuinvijverEen mooie vijver kan een groot verschil maken voor het aanzien van een tuin. Het geeft een tuin meer rust en zorgt daarn…
Droge vijver, een kindvriendelijke vijverEen vijver, hoe ondiep deze ook mag zijn, vormt een potentieel gevaar voor kleine kinderen. Een droge vijver kan een opl…

Reageer op het artikel "Koi vijver: Aanleggen"

Infoteur: Anteur
Laatste update: 15-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Koi vijver
Schrijf mee!