InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Betta Splendens - Kempvis

Betta Splendens - Kempvis

Betta Splendens - Kempvis De Betta Splendens, ook wel Kempvis genaamd, is een vrij lastige vis om te houden. Dit maakt hem geen geschikte beginnersvis, hoewel juist beginners vaak vallen voor de prachtige kleuren van deze vis. In de thuislanden van de mooie Kempvis worden wedstrijden gehouden waarbij twee mannelijke Kempvissen in een klein aquarium worden gezet. Er wordt geld ingezet op de vissen, en vervolgens wachten de omstanders net zo lang tot de ene vis de andere heeft afgemaakt. Hiermee wordt meteen de belangrijkste regel met betrekking tot deze vissen duidelijk: houdt nooit twee mannetjes samen in één aquarium.

  • Wetenschappelijke Naam Betta Splendens
  • Nederlandse Naam Kempvis of Siamese Kempvis
  • Familie Anabantidae (Labyrintvissen)
  • Herkomst Thailand, Laos

Lengte

Mannetjes worden tot ongeveer zeven centimeter groot. Vrouwtjes blijven een stuk kleiner, zij worden ongeveer vijf centimeter lang.

Geslachtsonderscheid

Het mannetje is veel groter en kleurrijker dan het vrouwtje. Hij heeft ook veel langere vinnen. De vrouwtjes zijn vaak wat saai van kleur, ze zijn meestal bruinachtig met iets gekleurde vinnen.

Huisvesting

In veel winkels wordt de Betta Splendens verkocht in piepkleine aquaria. Dit wordt alleen gedaan omdat mannetjes niet samen kunnen worden gehouden, niet omdat ze zich prettig voelen in zo'n klein bakje. Houdt de Kempvis dus in een ruim aquarium, vanaf een meter lang. Zorg voor voldoende schuilplaatsen in de vorm van planten, zeker als je ook vrouwtjes houdt. Drijfplanten zijn tevens noodzakelijk om het licht wat te dempen. Een dekruit is noodzakelijk. Omdat de vissen aan het wateroppervlak ademhalen door middel van hun labyrint (orgaan), mag het temperatuurverschil boven het water niet te groot zijn. Ze kunnen dan ziek worden.

Mannelijke Kempvissen worden vaak aangeboden in jampotten, dit wekt de indruk dat je ze in een klein aquarium (Aqua40) kunt houden. Veel aquarianen zeggen dat dat met een enkel mannetje ook kan, maar als je zowel mannetjes als vrouwtjes houdt dan kan dit absoluut niet! Naar mijn eigen mening zou ik ook geen enkel mannetje in een klein aquarium houden.

Karakter

De Betta splendens is naar mannelijke soortgenoten toe zeer agressief. Ze zullen vechten tot de dood. Houdt daarom altijd maar één mannetje. Houdt er twee of drie vrouwtjes bij, of houdt het mannetje solitair. Houdt de vis niet samen met barbeelsoorten, die zullen aan de vinnen gaan knabbelen. Houdt ze ook niet met al te drukke vissen omdat ze daar gestressed van raken. Een school corydoras vormt bijvoorbeeld een zeer geschikte mede-bewoner, evenals een school rustige karperzalmpjes.

Aan het vrouwtje kun je goed zien hoe ze zich voelt. Heeft ze horizontale strepen op haar lichaam, dan voelt zij zich niet op haar gemak. Zonder strepen voelt ze zich normaal, en bij verticale strepen is zij bereid om te paren.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 24-30°C
  • Ph: 7-7,5
  • GH: 8-12

Labyrintvissen hebben absoluut warm water nodig en kunnen ook goed tegen hogere temperaturen in de zomer.

Voeding

Deze vis zal droogvoer, diepvriesvoer en levend voer tot zich nemen.

Kweek

De kweek is vrij lastig. Voor de kweek kun je een kleinere bak gebruiken, die je inricht met fijnbladige planten en drijfplanten. Het waterpeil houdt je laag, ongeveer 15cm. Het water moet warm zijn, ca. 28 graden. Stop een mannetje en een vrouwtje in de bak, als het vrouwtje verticale strepen op haar lijf krijgt, is ze bereid om te paren. Het mannetje bouwt dan een schuimnest, waarna hij de eitjes na het leggen in het nest spuwt. Haal nu het vrouwtje uit de bak en laat het licht in de kweekbak constant aan. De eitjes komen na een dag uit. Na 2 dagen gaan de jongen zwemmen en is het tijd om het mannetje ook uit de bak te verwijderen. De jongen kun je voeren met Liquifry, vloeibaar voedsel. Na ongeveer 3 weken kunnen ze wat groter voer aan. Mannetjes zul je regelmatig een schuimnest zien bouwen als ze zich goed voelen, dit betekent echter niet meteen dat je ook jonkies zult krijgen. Heel vaak mislukt de kweek, bijvoorbeeld doordat het vrouwtje niet bereidt is om te paren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Labyrintvissen - BelontiidaeLabyrintvissen zijn populaire aquariumvissen, ze zijn dan ook over het algemeen erg vreedzaam, waardoor ze goed te combi…
Barbus titteya - SherrybarbeelScherrybarbelen zijn zeer sterke aquariumvissen, die heel geschikt zijn voor beginners. Ze zijn geschikt voor het gezels…
De Siamese algeneterDe Siamese algeneter wordt ook wel Indische algeneter genoemd. Zijn Latijnse naam is Gyrinocheilus aynomieri en hij beho…
Gyrinocheilus aymonieri - Siamese AlgeneterDeze vis wordt onder de Nederlandse naam vaak verward met die andere Siamese Algeneter, de Crossocheilus siamensis. Deze…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 4361694, Pixabay

Reageer op het artikel "Betta Splendens - Kempvis"

Reacties

Naomi, 28-07-2017 15:28 #124
Mijn betta man en vrouw hebben 4 keer al in 3 weken gepaard. Bij de eerste keer at het mannetje de eitjes op waarschijnlijk omdat ze niet goed waren, de 2de keer kwamen een paar uit en maar toen gingen ze na een dag dood en de 3de keer bleven 7 leven. Ik heb ze apart gezet. Ze leven nu al een week en het mannetje en vrouwtje hebben gisteren weer nieuwe eitjes gemaakt dus ik ga veel betta visjes erbij krijgen. Nu maar aankijken hoeveel het overleven tot ze volwassen zijn.

William, 25-04-2017 18:17 #123
Mannetjes maken geen schuimnest als ze blij zijn! Het is gewoon hun natuurlijk instinct. plus een vrouwtjesbetta kan tot 400 eitjes leggen.

Sofie, 13-04-2017 10:14 #122
Mijn kempvis, Freddyke is al anderhalf jaar bij ons. Hij zit samen met 5 anatome helena (slaketende slakken) en 1 appelslak in een 30 liter Superfish. Hij heeft het erg naar zijn zin.
Ik zou er geen andere vissen bijdoen, want een kempvis is een erg rustige zwemmer.
Kempvissen zijn erg sierlijke vissen.

Shafieq, 09-03-2017 12:09 #121
Beste,

Ik heb 3 beta vrouwtjes maar kan het kloppen dat deze hun kieuwen ook opblazen en achter elkaar aan zwemmen of hebben ze me per ongeluk een niet volgroeide man mee gegeven? daar heb ik al een keer eerder ervaring mee gehad en dat was geen groot succes :(

Graag hoor ik van jullie!

Met vriendelijke groet,
Shafieq Reactie infoteur, 13-04-2017
Hi Shafieq, het klinkt alsof dat inderdaad best zou kunnen… Hebben je vissen wel een ruim genoeg aquarium met voldoende schuilplekken?

Mien, 10-02-2017 21:21 #120
Ik heb een zwangere betta vrouw, maar hoelang is de draagtijd? Nu het mannetje is overleden, komen er nu wel jonkies of niet zonder man. Moet ze alleen zitten of moeten er andere vissen bij zodat ze zich niet alleen voelt?
Mvg Mien Reactie infoteur, 20-03-2017
Hoi Mien, heeft het mannetje een schuimnest gebouwd? Anders kan ze haar eitjes niet goed kwijt.

Guusje, 29-01-2017 09:39 #119
Ik wil graag een betta man nemen maar om hem alleen te houden vind ik erg saai dus zou ik de betta met een paar neon tetras kunnen houden?

mvg
guusje Reactie infoteur, 20-03-2017
Hi Guusje, ik zou bij een Betta niet al te drukke vissen doen. Als je aquarium groot genoeg is zou het op zich wel kunnen, maar bij voorkeur zou ik echte bodemvissen erbij doen. Corydoras bijvoorbeeld zijn perfect, of een algeneter bijvoorbeeld.

Mahelia, 02-12-2016 20:48 #118
Hallo,

Ik heb het idee dat mijn pomp te hard staat voor mijn beta. Hij gaat tegen de pomp aanhangen. Daarom heb ik het vaak uit staan met vervolg dat er een soort wittige olielaag op het water komt. Wat voor pomp is goed voor een beta in een bak van 30 liter?

Mvg Mahelia Reactie infoteur, 17-12-2016
Een bakje van 30 liter is wel heel weinig… Ik zou bij je aquariumwinkel eens vragen om een niet zo krachtige pomp. Succes!

Natali, 30-11-2016 01:21 #117
Hallo,

Sinds de aankoop en info van de verkoopster, 1 okt. tot zonet, dachten wij dat het een vrouwtje was, halfmoon bettavis. Volgens google, schijnt het een mannetje te zijn… Lange vinnen… En die moest alleen in een klein aquarium. Mag dat? Kan het geen kwaad?…

Alvast bedankt. Reactie infoteur, 17-12-2016
Hi Natali, het is een misverstand dat je een Betta in een klein aquarium moet houden, ook al worden ze vaak in kleine bakjes verkocht. Net als andere vissen heeft een Betta ruimte nodig.

Ids van den Booren, 20-08-2016 13:25 #116
Ik heb al een mannelijke kemp vis van ongeveer (met staart) een centimeter of 6 a 7, kan ik hier een maanvis bij houden? Reactie infoteur, 26-09-2016
Hi Ids, dat zou ik zeker niet doen. Je kempvis zal waarschijnlijk in de vinnen van de maanvis gaan knagen. Maanvissen moet je overigens ook altijd in een groepje houden.

Leonoor, 11-04-2016 20:19 #115
Hallo!
Ik heb een vraag.
Ik heb 2 weken geleden betta splenders half moon vissen gekocht, 1 man, 2 vrouwtjes. Dit ging niet goed. Een dag nadat ze in het aquarium zaten, was het mannetje ineens helemaal aangevreten :( zo zielig en leek dood te gaan. Ik heb deze in een aparte bak gedaan, om weer beter te worden en dat lukte gelukkig! Nu zit ik erover na te denken om de 2 vrouwtjes weg te doen. Van eentje weet ik zeker dat die de boosdoener is en de andere joeg hem ook achterna. Kan het mannetje alleen in de bak met de 5 hyphessobrycon amandae en de 4 corydoras panda?

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 02-05-2016
Hoi! Voor de rust lijkt me dit een heel goed idee! Een betta kan ook prima alleen dus heel goed dat je deze beslissing wilt nemen. Succes!

Patty Groenendaal, 18-03-2016 19:23 #114
Goeienavond ik had een vraagje,
sinds kort hebben wij een aqarium met visjes we hadden dus ook 2 kempvissen 2 vrouwtjes
1 werd alleen uit het niets erg dik. en een wit uitstupsel op haar buik Wij naar de vissen winkel met een foto en daar zeide ze dat dit mischien eitjes waren.
Nu kwamen we net echter thuis en is ze overleden. Haar buikje leek wel ontploft of aangevreten.
nu ben ik bang dat mischien gewoon een erge ziekte was en dat me andere vis dit ook kan krijgen? Reactie infoteur, 20-03-2016
Hi Patty, dit zou buikwaterzucht geweest kunnen zijn. Dit zorgt voor een opgezwollen buik. Het is besmettelijk dus ik zou je andere vis ook even goed in de gaten houden. Succes ermee!

Marijke, 12-03-2016 14:09 #113
Hallo!

Ik heb hulp nodig! Ik heb sinds een paar weken een bak met betta's, 1 man en 3 vrouwen. In het begin ging het redelijk goed, de man joeg wel veel achter de vrouwtjes aan, maar die konden prima wegkomen. Zelfs al mooie schuimnesten gehad maar zonder eitjes. Nu zag ik ineens vanmorgen dat een van mijn vrouwtjes het mannetje achterna zat en dat mijn prachtige man gereduceerd was tot een sneu hoopje. Zijn vinnen zijn gescheurd en aangevreten en hij is echt zielig. Ik heb meteen de aanstichtster uit de bak gehaald met nog een andere vrouw, en de man in de bak gelaten met wat ik denk dat de vrouw van zijn keus is geweest. Wat kan ik verder nu doen? De andere vrouwtjes heb ik nu in een ander aquarium wat niet geheel betta-proof is ( teveel stroming en guppen etc). Wat kan de oorzaak zijn dat mijn vrouw mijn mannetje heeft aangevallen? En zal hij ooit weer zijn mooie prachtige vinnen terug krijgen? Reactie infoteur, 17-03-2016
Hoi! Het kan zijn dat je vrouwtje toch een mannetje blijkt te zijn, dat verhaal heb ik vaker gehoord. Is je bak wel ruim genoeg voor alle vissen en zijn er genoeg schuilmogelijkheden. Slim dat je de aanstichtster hebt verwijderd in ieder geval!

Yoshi, 06-03-2016 00:13 #112
Hallo,

Ik heb een juwel vision 180. Bak van 93*43*53 als ik me niet vergis. Is rijp gedraaid geweest enz. Graag zou ik daar het volgende inzetten:

- 1 betta man plus vier vrouwen
- 10 corydoras panda
- 2 kersenbuikcichliden.

Ik heb een hele boel cabomba die uitschiet als de neten, net zoals mijn lelies, dan heb ik nog wat rood groene voorgrondplanten en dracanea geloof ik erin staan. Heb een soort "matje" gevlecht van een bussel cabomba als drijfplant voorlopig want in de winkels vind ik niet het drijfplantje dat ik zoek en uit de sloot vissen lijkt me ook niet al te best.

Ik heb ook terracotta potjes en een mooie, niet al te grote steen liggen. Waarbij ik op de steen nog een plantje ga bevestigen. Ook heb ik een klein varentje staan.

Ik heb wat meer gaatjes gemaakt in de lily pipe on de stroming te reduceren daar mijn buitenfilter te zwaar zal trekken naar behoeftes van de bettas. De pomp trekt er op een uur namelijk vlot vier keer de hele bak erdoor. Zelfs op de laagste stand vrees ik dat de pomp Anders teveel zou worden zonder de extra gaatjes in de lily pipe.

Maar gaat dit vissenbestand wel bij elkaar? Ik twijfel namelijk een beetje tussen de kersenbuikjes versus de bettas. Maar een betta zwemt vaak bovenaan, en kersenbuikjes bevinden zich niet zo vaak in die regionen geloof ik. Vandaar de overweging van ze bij elkaar te zetten. Maar ik vind online zeer weinig over die combo…

Weet u raad?

Mvg

Yoshi Reactie infoteur, 17-03-2016
Hoi Yoshi, wat goed dat je je zo goed voorbereid zeg. Inderdaad zwemmen de vissen in verschillende lagen dus wat dat betreft zou het moeten kunnen. Wel zijn zowel Betta's als Kersenbuiken erg territoriaal. Persoonlijk zou ik dan ook niet zo snel doen en kiezen voor een van beide soorten en dan wat rustiger vissen erbij. Bv Bijlzalmen als je voor de kersenbuiken kiest, en een zalmsoort als je voor de Betta's kiest.

Maarten, 27-12-2015 02:13 #111
Heb een tijd geleden eentje gekocht voor in men aquarium. Ze zeggen dat die niet samengaan met sumatraan. Maar heb 2 maanvissen die normaal ook niet samengaan met sumatraan. Heb vandaag ontdekt dat mijn betta is opgevreten door men algeneters. Zou de oorzaak zijn door men sumatraantjes. En waarom zijn mijn maanvissen dan nog niet gestorven als ze ook niet samen kunnen met sumatraantjes? Reactie infoteur, 18-01-2016
Hoi Maarten, het is inderdaad geen goed idee om bijtende vissen zoals sumatraantjes te houden met langvinnige vissen zoals Maanvissen en Betta's. Het is niet dat ze ze perse opvreten maar ze gaan snel knabbelen aan de lange vinnen. Niet best dus. Het lijkt me sterk dat je algeneters een Betta te pakken krijgen… Was het een grote Betta? Maanvissen kunnen ook heel goed andere vissen opeten als ze klein genoeg zijn.

Jurian van de Beek, 13-11-2015 18:34 #110
Hallo.
Ik heb 2 dagen geleden een kamp vis gekocht en alles was goed maar nu net is hij gaan verkleuren van rood naar doorzichtig ik denk dat hij ziek is wat kan ik hier aan doen? Reactie infoteur, 17-11-2015
Hi Jurian, wat vervelend. Zijn je waterwaardes in orde? Gedraagt je Betta zich ook anders?

Divano, 08-10-2015 13:45 #109
Hallo ik had 2 vraagjes.
-1: Ik heb 4 betta's (1man 3vrouw)
Helaas is mijn betta man overleden en zijn mijn 3 betta vrouwtjes nog over. Maar nu lijkt het, alsof 1 van mijn vrouwtjes, achter de ander aan zwemt en haar wegjaagt. Ze hebben voldoende schuilplaats en voldoende ruimte in de aquarium. Waarom zoekt mijn vrouwtje, steeds ruzie met de andere?
-2: Zoals vermeld is mijn betta man overleden.
Nu lijkt het of 1 van die vrouwtjes zwanger is, maar ik ben daar niet zeker van. Hoe moet het nu verder, met de eitjes die (mss) op komst zijn? De man maakt normaal het schuimnest, maar aangezien ik nu geen man heb, hoe gebeurt dat dan nu? Moet ik alsnog de vrouwtjes verwijderen, moesten er eitjes komen?

Vriendelijke Groeten

Bianca, 07-10-2015 17:26 #108
Hoi,

Ik heb sinds kort een mannelijke betta splender,
In het begin zwom hij mooi rond met alle vinnen mooi gespreid, nu lijkt hij zijn vinnen iets samen te trekken en dan met name de rugvin.
Hij zwemt nog steeds rond in het aquarium (54 liter) en verder zitten hier nog geen andere vissen bij (dit wou ik later doen als hij wat meer gewend zou zijn zodat hij eerst rustig kon wennen) hij zit zowel boven in het aquarium waar hij soms een beetje met zijn ruggetje in de lucht komt, ook zwemt hij vaak genoeg gewoon naar de bodem helemaal onder waar hij dan ook wel eens een huisje binnengaat.( ik heb er 2 staan) Ik heb vooral achter veel planten staan maar meestal is hij toch voor in mijn aquarium te vinden waar hij dan heen en weer zwemt.
Ik kan zelf verder niks raars aan hem zien geen vlekjes, de kleur lijkt misschien heel iets doffer maar dit kan ook komen doordat hij nu zijn vinnen niet spreid zoals voorheen.
Iemand eng idee wat dit kan zijn? Ik dacht zelf misschien dat dit ook door de stress kon komen omdat hij er pas sinds kort is en gisteren heeft hij zowaar gevochten met de filterstroming die hij blijkbaar te sterk vond en bleef doorgaan met het vechten zoals ik dit noem waarbij hij een keer verkeerd terechtkwam en geen kant meer op kon. (het was maar een klein stukje waar deze stroming wat sterker was en hij kon het niet met rust laten)
Natuurlijk heb ik dat meteen veranderd en hij laat de filterstroming nu met rust.
Maar ik ben toch bang dat er misschien toch iets meer aan de hand is en ik kan zo snel niks vinden wat ermee overeenkomt vandaar dat ik deze vraag hier stel.

Ik hoop dat er iemand is die mij hier meer over kan vertellen.

Helena, 05-10-2015 22:17 #107
Hoi,

Wij zochten gezelschap voor onze 2 eenzame mannelijke kempvissen en kochten voor elk 3 vrouwtjes, in een aquarium van 15l. Na 1 dag waren de vinnen opgegeten en een nacht later waren ze doodgebeten. Heb al heel het internet afgeschuimd en de enige verklaring is dat de vrouwtjes mss toch mannetjes zijn. Iemand anders een verklaring?

Patrick, 13-08-2015 23:38 #106
Hoi,
Mijn blauwpaarse betta heeft sinds vandaag een gezwollen oog. Ik zag in een van de reacties eenzelfde vraag maar geen antwoord. De betta in het aquarium van mijn zoontje heeft het ook gehad. Die hebben we enkele dagen apart behandeld met esra 2000 en daarna weer teruggezet. Uiteindelijk is de zwelling weer weggetrokken. Was dit de juiste behandeling? Waardoor kan het veroorzaakt zijn?

Beau, 04-08-2015 19:39 #105
Hallo, ik heb een week geleden een betta gekocht. In de winkel was hij heel actief en zwom goed rond. Ik heb hem nu al een week, heb hem elke dag eten gegeven maar hij eet niets op. Hij gaat ernaar kijken maar zwemt terug weg. Alles zakt dan naar de bodem. Elke keer tel ik de korreltjes die gezakt zijn en dat zijn het aantal die ik hem heb gegeven. Ik weet niet wat ik moet doen, ik denk dat hij ook vermagerd is. Is het normaal dat je een bobbeltje zie langs de zeikant van zijn buik langs de 2 kanten? Met de grote van de bak waar hij inzit is ook niets mis. Ik weet niet wat ik moet doen Reactie infoteur, 13-08-2015
Hoi Beau, een bobbeltje lijkt me geen goed teken! Is de bak ook wel echt ingericht op het houden van een Betta? Dat wil zeggen: houd je hem niet met drukke vissen en heb je iets van drijfplanten of iets dergelijks waar hij goed kan schuilen?

Nicky, 22-07-2015 22:19 #104
Hallo!
Een paar weken terug heb ik gevraagd over mijn 2 betta's die nogal agressief naar elkaar waren. Nu blijkt dat de 1 toch een mannetje is maar met korte vinnen. Hoe ik dit weet? Ik had in 1 x een schuim nest vol eitjes.
Ik heb besloten om de natuur z'n gang te laten gaan en ze niet apart te houden in een kweekbak. De eitjes waren uitgekomen en zoals ik al verwacht had hebben de jongen het niet lang overleefd.
Maar 2/3 dagen later was er weer een schuimnest en een dag later weer gevuld met eitjes. Hiermee gebeurde hetzelfde als bij het eerste nest. Eieren Uitgekomen, maar niet overleefd.
Nu is het weer 2 dagen later en ligt er wéér een schuimnest vol eieren.
Mijn vraag is, hoevaak achter elkaar kan dit? Ik vind het nogal apart dat het zo snel achter elkaar is. Klopt dit? Ik heb zelf geen interesse om met betta's te kweken dus ik laat de natuur z'n gang gaan, maar ik weet niet of dit allemaal zo goed is voor mijn betta's.

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 28-07-2015
Hoi Nicky, volgens mij kan dit inderdaad best vaak achter elkaar! Maar je hebt nu 1 mannetje en 1 vrouwtje? Misschien beter om nog twee extra vrouwtjes erbij te plaatsen zodat het vrouwtje wat meer rust krijgt?

Emiel, 30-06-2015 15:30 #103
Hallo, ik probeer momenteel betta's te kweken. Nu heb ik echter een vraag; ik heb de vrouwtjes uit de bak gehaald en het mannetje zit er nog in. Hij blijft maar bezig met het nest te bouwen en spuwt hier dag in dag uit eitjes in. Nu duurt het +- 2 dagen voor de eitjes uitkomen heb ik gelezen, ik ben middels al 5 dagen verder. Geen jonkies maar wél een schuimnest dat blijft groeien en groeien. Doe ik iets verkeerd of hoort dit?
mvg Reactie infoteur, 18-07-2015
Hi Emiel, spannend! Weet je zeker dat je mannetje eitjes in het nest spuwt en dat hij niet alleen bezig is het schuimnest verder uit te bouwen? Wellicht je vrouwtjes weer eens terugzetten en het opnieuw proberen?

Nicky, 17-06-2015 23:28 #102
Hallo!
Ik had een gek vraagje. Ik had 3 betta's (1 man, 2 vrouw). Helaas is mijn betta man overleden aan vinrot en zijn mijn 2 betta vrouwtjes nog over (uiteraard in quarantaine met medicijn).
Maar nu lijkt het alsof 1 van mijn vrouwtjes achter de ander aan zwemt en haar wegjaagt.
Ze zwemt zelf vooraan de bak en door de bak heen maar zodra ze de ander ziet blijft ze er achteraan zwemmen tot de de andere betta zich weer verstopt heeft. Aangezien ze langere vinnen heeft twijfel ik af en toe of het niet ook een mannetje heeft, maar lijkt me sterk aangezien ze wel strepen liet zien toen ik nog het mannetje had. Waarom zoekt mijn vrouwtje steeds ruzie met de ander? Er is genoeg beschutting en ze hebben alle ruimte. Reactie infoteur, 18-07-2015
Hi Nicky, wat gek! Ik heb dit eerlijk gezegd nog niet eerder gehoord maar wellicht is hun verhouding verstoort nu er geen mannetje meer bij zit en vertoont daarom het vrouwtje territoriale neigingen? Ik hoop dat het snel beter wordt met ze, misschien als alles weer gezond is, weer een nieuw mannetje erbij plaatsen?

Malou, 17-05-2015 09:22 #101
Heeii,

Ik heb een mannetjes kempvis (geen vrouwtjes of ander mannetjes)
Maar hij doet vaak zijn kieuwen uit en gaat dan achter 2 andere vissen aan hij doet het alleen bij die 2 het zijn platy's
Ik vraag me af of dat komt door stress of omdat ze op andere mannetjes lijken.
hij doet ze geen pijn maar jaagt ze wel weg.
is er iets wat ik kan doen want ik wil hem misschien terug naar de winkel brengen maar ik hou hem natuurlijk het lifst gewoon thuis :) Reactie infoteur, 18-07-2015
Hi, Betta's zijn erg territoriale vissen en houden helemaal niet van drukke vissen als platy's! Ik zou dus zeker ervoor kiezen om een van beiden terug te brengen bij de winkel. (overigens zijn platy's scholenvissen en zou je die eigenlijk met zeker 5/6 exemplaren moeten houden).

Kiki, 13-04-2015 01:14 #100
Hallo,

dank je voor je snelle reactie. Het water staat momenteel op 25 graden. Hij zwemt nu al veel meer rond.
Ik heb nog een klein vraagje. Er hangt een dik bruin bolletje tussen de borstvinnen, is dit ontlasting of is het toch iets waar ik me zorgen om moet maken? Dank bij voorbaat. Reactie infoteur, 27-04-2015
Hi Kiki, als het vanzelf loslaat is het ontlasting. Dit blijft wel vaker even 'hangen' bij vissen!

Kiki, 08-04-2015 20:53 #99
Hallo iedereen, misschien kunnen jullie mij helpen. Mijn betta vis hangt altijd rond het verwarmingsbuisje, is dit schadelijk voor hem? zo ja, hoe kan ik dit vermijden? Dank bij voorbaat Reactie infoteur, 10-04-2015
Hi Kiki, volgens mij kan dit geen kwaad voor je Betta. Staat de verwarming wel hoog genoeg? Betta Splendens houden van warm water!

Lisa, 31-01-2015 12:28 #98
Goeie morgen

ik heb een 10 tal baby betta's, ze zijn intussen een maand n half oud. Ze blijven meestal op de bodem, en eten het voedsel. Is het normaal dat ze nog niet echt rondzwemmen? ze gaan af en toe naar boven voor een luchtje te scheppen, maar voor de rest altijd op de bodem… Reactie infoteur, 09-02-2015
Hoi Lisa, ik heb zelf eerlijk gezegd geen kweekervaring met Betta's, maar wellicht is dit een veiliger locatie voor ze dan bovenin?

Dennis, 14-01-2015 18:00 #97
Ollaa ik heb een vraag ik heb nou een mannetje en vrouwtjes betta in een bak gedaan maar het vrouwtje is al aardig dik maar ik zie het mamnetjes nog niks doen. Heb me temperatuur op 27 a 28 graden wie heef er tips voor me alvast besankt

Lisa Vdp, 08-12-2014 19:27 #96
Ik heb een vraagje. Er zijn ongeveer 10 eitjes uitgekomen van mijn bettas. De jongen liggen op de bodem en zwemmen af en toe naar het wateroppervlak. De papa en mama zijn verwijderd. Is dit normaal? Reactie infoteur, 25-12-2014
Hi Lisa, wat leuk dat je kleine Betta's hebt, hopelijk groeien ze goed. Slim dat je de ouders hebt verwijderd, veel succes met opkweken! Betta's zijn oppervlaktevissen dus dat ze naar het watervlak zwemmen, lijkt me niet meer dan normaal!

Aritcia, 06-11-2014 16:18 #95
Beste,

Ik ben ongeveer twee jaar geleden begonnen met kweken van betta's. In het begin van september 2014 ben ik hier echter mee gestopt omdat ik had besloten terug te studeren en nachtje door doen voor op men vissen te passen kon ik dus niet meer aan.
Ik heb één betta gehouden (een zoon van mijn eerste kweekstel) en die zit nu rustig in zen eentje in een kweekbakje. Vrij gelukkig zelfs. Nu had ik besloten om een grotere gezelschapsaquarium aan te maken, die ik nu langzaam ben aan het opbouwen.
Ik heb enkel problemen met de juiste vissen te kiezen.
Ik heb momenteel al twee botia's zitten voor de slakken van de planten te halen.
Zat dan ook te denken aan een ancistrus, een klein schooltje corydoras en vervolgens een schooltje van een zalmsoortje die rode strepen krijgt op het lichaam. (Ben de naam even vergeten)
Is dit geschikt of heb je misschien tips met welke vissen hij samen kan worden gehouden?
Het belangrijkste is voor mij dat mijn Loki (betta) zijn staart kan behouden en zijn rust.

Alvast bedankt Reactie infoteur, 25-11-2014
Hi Atricia, goed dat je je er zo in verdiept! Het komt zo vaak voor dat mensen maar allerlei vissen samenstoppen bij een Betta… Ik vind je combinatie van botia's, ancistrus en corydoras heel mooi. Dit zijn allemaal bodemvissen terwijl je Betta bovenin het aquarium zwemt. Een schooltje zalmpjes (ik gok dat je neontetra's bedoelt?) is redelijk druk, het zou kunnen als je een soort schoolvissen kiest die ook redelijk aan de onderkant zwemt, neontetra's zou kunnen.

Angelo, 19-10-2014 19:44 #94
Hallo ik heb een vraag.

Afgelopen zaterdag heb ik:

1 Kempvis + 3 vrouwtjes
10 Neon tetra`s
5 Brokaatbarbelen

Nu lagen vanmorgen:
1 Brokaatbarbeel en 6 Neon Tetra`s dood in het aquarium (de 4 andere Neon`s zijn spoorloos)

Zou de kempvis hier mee te maken kunnen hebben?

Hoop op spoedig antwoord! Reactie infoteur, 20-10-2014
Hi Angelo, wat vervelend en zonde! Barbelen mag je nooit samen houden met kempvissen, deze zijn veel te druk voor de rustige kempvissen en daarnaast staan ze ook bekend als bijters… Zeker niet doen dus! Maar zo'n massasterfte duidt waarschijnlijk op waterwaardes die niet in orde zijn, heb je deze al getest?

Jojo, 06-05-2014 22:50 #93
Hallo ik heb een vraag.
Sinds een week heb ik een Kempvis man alleen In een aquarium. Alleen nu sinds 2 dagen ligt ie aldoor maar wat stil beneden op de bodem(deed ie eerder ook wel) maar nu soms de hele tijd. Eerder zwom die nog wel redelijk vaak alleen zie hem nu meer liggen dan zwemmen. Ik heb er een verwarmings element in 25 graden en plantjes voor beschutting maar wat nu? Hij zat wel in een best volle aquarium bij de winkel is het nu stress of wat anders wat kan ik doen? Mvg Reactie infoteur, 24-05-2014
Hallo Jojo, misschien kun je even laten weten wat voor aquarium je hebt, is het wel groot genoeg? En zijn je waterwaardes in orde? Indien je aquarium groot genoeg is, zou je er wat vrouwtjes bij kunnen plaatsen bijvoorbeeld.

Jolanda, 23-04-2014 11:20 #92
Sinds afgelopen zaterdag hebben wij een siamese kempvis (mannetje) in ons aquarium. In ons aquarium wonen 4 neon tetra's, 2 mannelijke zwaarddragers, 4 goudvissen, 5 guppy's (mannen), 1 black molly, 3 mannelijke zebra's en nog 4 andere visjes waarvan nu even niet zo snel de naam meer van weet. onze kempvis was eerst vrij actief en had zo nu en dan een pittig onderonsje met een zwaarddrager. Nu ligt hij steeds op de bodem, in een plant, in de binnenzijde van een schip dat in het aquarium staat of houdt zich schuil onder koraal. Bij het voederen komt hij ook niet naar boven. Het voelt niet goed en we vragen ons af wat er aan de hand kan zijn. In de dierenspeciaalzaak werd aangegeven dat hij rustig bij de anderen kon worden gezet. Wat moeten we doen? Reactie infoteur, 29-04-2014
Hoi Jolanda, je bent helaas verkeerd ingelicht door de dierenspeciaalzaak. Een kempvis heeft rust nodig en zwaarddragers, black molly's en guppen zijn VEEL te druk voor een kempvis. Ik denk dan ook dat je kempvis gewoonweg teveel stress heeft in de bak en zich daarom zo gedraagt. Ik raad je aan je visbestand opnieuw aan te pakken want je houdt nu vissen met veel te weinig exemplaren per soort en bovendien passen deze soorten passen ook totaal niet bij elkaar. Als je me meer info kunt geven over je aquarium (grootte) dan help ik je graag verder bij het samenstellen van een geschikt vissenbestand.

Hanneke, 12-01-2014 21:56 #91
Sinds een maand een 60 ltr bak. Natuurlijk laten draaien etc etc. Langzaam aan mn bak laten bewonen samen met een Beta. Eergister een dode neon gevonden en net heb ik er weer 3 dode vissen (moly en 2 platys) er uit gevist. Ik heb sectie verricht op de visjes en vond geen ziekte of iets anders schrikbarends. Nu ben ik bang dat mn beta ze inderdaad doodjaagd. Wat kan ik doen? Reactie infoteur, 15-01-2014
Hoi Hanneke, deze drukke visjes zijn inderdaad geen geschikte mede-bewoners voor een Betta, want die wil rust in de tent… Heb je wel genoeg schuilplaatsen in je aquarium?

Je kunt een Betta beter met een rustige bodemvis houden, zoals een schooltje Corydoras.

Danny, 20-11-2013 22:24 #90
Mijn betta mannetje heeft een nest gebouwd, na een paar dagen heb ik zoals het hoort het vrouwtje erbij gezet. Nu zit zij er al 3 dagen bij en er gebeurd niets. Mag ik dit schuimnest laten en een ander mannetje zetten of moet hij dat zelf bouwen? Reactie infoteur, 21-11-2013
Hoi Danny, normaal gesproken bouwt de Betta zijn nest zelf maar je zou eens kunnen proberen er een ander mannetje in te zetten om te kijken wat er gebeurt, daar ben ik ook wel benieuwd naar! Wel het andere mannetje eruit halen dan, anders zullen ze gaan vechten.

Jennifer, 26-09-2013 21:03 #89
Hallo, wij hebben sinds kort een kempvis mannetje. Mijn vriend wil allerlei vissen erbij doen (maanvissen, fantoomzalmen, dwerggoenami). Maar ik las dat er een helboel visen zijn, waar hij niet mee samen kan. Ik ben dus bang dat de vissen die mijn vriend wil ook niet echt kan. Kunt u mij vissen voorstellen die zeker weten wél bij de kempvis kan? zodat ik mijn vriend op andere gedachten kan brengen? Reactie infoteur, 02-10-2013
Hoi Jennifer, je kunt enkele vrouwtjes bij de mannelijke kempvis doen. Houdt de Betta Splendens niet met barbelen, die zullen aan zijn vinnen gaan eten. Houdt ze ook niet met heel drukke vissen, daar raken ze gestressed van. Een school corydoras vormt bijvoorbeeld een zeer geschikte mede-bewoner, of een school rustige karperzalmpjes.

Rifra, 17-07-2013 19:58 #88
Hoi hoi, wij hebben een aquarium van 150x60x60cm. Black molly's, torpedovissen, zwaarddragers, corydora's, gourami's en een mannetje beta en 2 vrouwtjes. Nu is het mannetje een schuimnest aan het maken en met het vrouwtje aan het dansen. Wat moet ik nou doen? Ze eruit halen en apart zetten? Of verstoor ik dan hun paringsdans? Ik geloof niet dat het goed gaat met al die andere vissen pfff. Hoe snel doen ze een nest vullen na elkaar? Heeft iemand antwoord voor me? Reactie infoteur, 01-08-2013
Hoi, ik geef je inderdaad weinig kans in zo'n gezelschapsbak… Als je echt kleintjes wilt, kun j het beste de stappen volgens zoals in het artikel beschreven onder het kopje "Kweek"

Jens, 15-07-2013 23:06 #87
Hey ik heb sinds kort een mannelijke betta aangeschaft, maar nu zou ik graag weten welk soort planten ik het best in mijn aquarium zet en welk soort drijfhout? Ook had ik graag de paartijd en de gemiddelde tijd tot de eitjes "uitkomen". Alvast bedankt. ; -) Reactie infoteur, 16-07-2013
Hoi Jens, de soort planten maakt niet heel veel uit maar zorg in ieder geval voor planten die hoog zijn, zodat je Betta genoeg schuilplaatsen heeft. Ook drijfplanten zijn een must. Meer over de kweek kun je lezen in het artikel.

Thomas, 29-03-2013 20:26 #86
Ik heb zelf 2 aquariums (ca. 20l & 30l) gekocht om bettta's te kweken. Nu heb ik op internet diverse info gezocht voor het kweken en verzorgen ervan. Alleen zijn een aantal van mijn vragen nog niet beantwoord, ik hoop dat u wel de juiste informatie voor mij heeft zodat ik mijn kweek succesvol kan laten lopen.
Mijn vragen zijn:
- Hoelang heeft het mannetje de tijd (als het vrouwtje in een vaas in het aquarium zit) nodig om het schuimnest te maken en hoeveel moet het oppervlakte van het schuimnest zijn?
- Hoelang hebben de vissen nodig om bij te komen?
- Zijn kiezel steentjes ook goed als bodum? (ipv zand of niks)
- Hoe kan ik een mannetje herkennen als de guppen wat ouder zijn? want dan moeten ze gesplitst worden?
- Is het goed als het aquarium 100% vol zit of voor ca. 60%?

Ik hoop dat u antwoord kunt geven op deze vragen. Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet, Thomas Reactie infoteur, 11-04-2013
Hallo Thomas, ik kan je helaas niet helpen met al je vragen maar ik weet wel dat over het algemeen wordt aangeraden je bak niet 100% vol te doen. Mijn Betta man heeft jaren geleden 1x een schuimnest gemaakt en dat was volgens mij na een dag klaar en het was niet heel groot, ik schat zo'n 5x5 centimeter. Het bodemmateriaal is denk ik niet van groot belang omdat Betta's zich nooit op op de bodem van de bak bevinden. Ik hoop dat je zo weer iets verder kunt, veel succes met de kweek en hou ons op de hoogte!

Stefan, 07-03-2013 08:32 #85
Hallo,

Ik heb een aquarium van 80 liter, heb een week geleden een kempvis dombo oor gekocht en nu ik in me bak kijk heeft die aan 1 kant van zijn lichaam een soort wittige schimmel lijkt het wel. Maar heb ook gelezen dat het een bacterie infectie kan zijn, wat moet ik nou doen? Hij ziet er best wel verzwakt uit, er zitten neon tetra's bij en 2 clown botia's

alvast bedankt Reactie infoteur, 19-03-2013
Hallo Stefan, ik raad je aan mijn artikel over ziektes bij aquariumvissen te raadplegen:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/1654-visziekten-symptomen-en-behandeling.html

Tommy, 04-03-2013 22:05 #84
Hallo Ik heb sinds vorige week eindelijk mijn vissen in mijn aquarium mogen steken. Het aquarium heeft minstens een maand moeten rijpen tot het water goedgekeurd was om vissen in te doen. Er staan voldoende echte planten in en temp. 25°C en zuurstofpomp zoals mij was aangeraden. Ik koos voor betta vissen in het aquarium te plaatsen in combinatie met paarplattyvissen. Reactie infoteur, 05-03-2013
Beste Tommy, fijn dat je kan beginnen met je aquarium! Ik zou afraden om Betta Splendens samen met Platy's te houden, omdat Platy's veel te druk zijn voor de rustige Betta's. Veel succes met je aquarium!

Thoony, 07-01-2013 14:49 #83
Ik heb een aquarium van 1 meter breed en ik heb er visjes van 2, 5 3 cm inzitten. Ik wil hier graag bettas bij, kan dit?

Alvast bedankt Reactie infoteur, 11-01-2013
Hallo Thoony, wat voor vissen zijn het? Het gaat niet alleen om de grootte van je aquariumvisjes, maar je kunt Bettas bijvoorbeeld ook niet met heel drukke visjes houden.

Eelkje, 02-01-2013 22:46 #82
Hallo,

Ik heb sinds 8 maanden een betta man met 2 vrouwen in mijn bak. Het ging de hele tijd goed, tot 3 dagen geleden. De vrouwen zitten de hele tijd achter de filter en als ze naar buiten komen worden ze gelijk achter na gezeten door de man. Ik ben dus bang dat ze al een paar dagen geen eten meer hebben gehad. Er is verder niets veranderd in mijn bak dus wat kan er aan de hand zijn?

Groetjes Eelkje Reactie infoteur, 11-01-2013
Hallo Eelkje, wat vervelend! Is je Betta man ook schuimnesten aan het maken? Wellicht is hij klaar om te paren en daarom extra aggressief tegen je vrouwtjes. Ik hoop dat je een ruim aquarium hebt met veel schuilmogelijkheden waar de vrouwtjes terecht kunnen. Je zou kunnen proberen nog een extra vrouwtje aan te schaffen zodat je Betta man wat meer 'keus' heeft en zijn aandacht meer kan spreiden.

Ilena, 10-08-2012 13:18 #81
Hey! Ik ben pas begonnen met een nieuwe hobby, mij bezig houden met betta's. Als eerste had ik ene mannetje gekocht, dat bijna volgroeid is volgens mij. Hij is een heel mooie vis, paars lichaampje, vuurrode vinnen… Ik had ze op kamertemperatuur staan, en dat ging allemaal goed en wel. Dan heb ik gezocht naar 2 vrouwtjes. Maakt het eigenlijk uit welke vrouwtjes ik erbij zet? Of zijn betta vrouwtjes praktisch hetzelfde? Ik heb een grotere bak gekocht, met plantjes in, en een zuurstofschelpje. Heb er ook verwarming in gezet.
Verder heb ik gezien, dat mijn mannetje zijn staart precies aan het barsten is, sinds hij een schuimnest aan te maken is. Hij jaagt precies ook de hele tijd achter mijn vrouwtjes.
Kan ik ze eigenlijk samen in 1 bak houden? Of moeten ze na een tijd apart, en enkel voor de kweek samen zitten?

Groetjes Ilena Reactie infoteur, 15-08-2012
Hallo Ilena, ik zou vrouwtjes van hetzelfde type erbij zetten ja. Houdt minimaal 2, maar liever 3 vrouwtjes, want mannetjes Kempvissen kunnen behoorlijk agressief worden naar de vrouwtjes toe. Zorg daarom ook voor voldoende schuilplaatsen in je bak. Je kunt ze dan verder normaal samenhouden. Tips voor de kweek lees je in het artikel.

Shelly, 06-04-2012 10:38 #80
Goedendag ik heb een mannetjes kempvis en een vrouwtjesbkempvis met platys het gaat heel goed in mijn aquarium de platys hebben al 2 keer babyvisjes gegeven maar nu zie ik bubbeltjes in mijn aquarium met van die zwarte dingetjes erin zijn dat eitjes? Of zijn de eitjes van de kempvis wit van kleur? Het mannetje gaat ook steeds achter het vrouwtje aan heeftbu misschien advies

mvg shelly Reactie infoteur, 14-04-2012
Platy's zijn levendbarend en leggen dus geen eitjes. De eitjes zijn dus van je Kempvissen. Ik raad wel aan er nog minimaal 1, maar liever 2 vrouwtjes Kempvissen bij te kopen. Als je maar 1 vrouwtje hebt jaagt het mannetje haar constant achterna en daar kan ze uiteindelijk aan overlijden.

Blubblub, 29-03-2012 22:57 #79
Vanaf welke leeftijd kan/gaat een mannetje kempvis paren? Reactie infoteur, 14-04-2012
Hallo, dat weet ik eerlijk gezegd niet! Meestal koop je een mannetjes kempvis pas als hij volwassen is (omdat ze dan hun mooie lange vinnen hebben) en dan zijn ze ook vruchtbaar.

Alessandro, 27-03-2012 12:50 #78
Kan ik garnalen samen met een kempvis houden? Ik lees op verschillende forums van wel, maar ook van niet? Wat is het nou? Reactie infoteur, 02-04-2012
Hallo Allessandro, dat ligt voornamelijk aan het formaat garnaal. Met kleintjes zou ik het zeker niet doen, wellicht met een wat grotere soort wel.

Myrthe, 29-01-2012 13:54 #77
Sinds een week heb ik een mannelijke kempvis in mijn aquarium. Ik heb toen ook een platy gekocht en dit ging de hele week goed. Totdat ik gister zag dat de platy voortdurend wordt achtervolgt en een wond heeft bij zijn mond. In de winkel vertelde ze me dat deze soorten goed samen gingen. Wat kan de oorzaak zijn voor het plotselinge agressieve gedrag van de kempvis naar de platy? Of zijn deze soorten toch niet geschikt om gezamenlijk te houden? Reactie infoteur, 30-01-2012
Hallo Myrthe, persoonlijk zou ik een Kempvis en Platys niet samen houden, Platys zijn namelijk erg druk. Houd Platys ook nooit alleen, dit is een echte scholenvis.

Chakira de Wachter, 26-01-2012 19:22 #76
Er zijn pas een paar eitjes opengegaan. Zo precies kleine eitjes met een staartje die boven tegen de luchtbelletjes hangen. Ze bewegen ook, zijn dat de babykempvisjes die pas geboren zijn?Ik ken daar niks van :D Ik ben wel al speciale voeding gaan halen. Ik had bij dat ventje pas twee vrouwtjes gezet en na 1 dag was hij al bezig met schuimnestje en eitjes er in te zetten. Ze zitten apart in een babyhome. Reactie infoteur, 30-01-2012
Hoi Chakira, spannend zeg! Hou ons op de hoogte van de kweek!

Marco, 20-01-2012 13:12 #75
Er kan best veel bij een kempvis als je bak maar niet te klein is en de vissen genoeg hebben om zich te kunnen verstoppen (hout, planten, halve kokosnoot) alleen oppassen met guppen deze kunnen niet echt samen met de beta Reactie infoteur, 21-01-2012
Het is inderdaad niet slim om Betta's met drukke vissen als guppen te houden. Ook kun je ze niet samenhouden met barbelen, omdat die aan hun vinnen gaan eten.

G. F. van Bragt, 03-09-2011 00:12 #74
Ik heb een bak van 60 breed, ik heb daar nu 5 sherrybarbeeltjes inzitten en 3 diamantregeboogvisjes en 2 japonica's. Ik zit er aan te denken om mijn bak uit te breiden met in ieder geval 1 betta mannetje, 2 of 3 kuhlii's en nog 3 japonica's erbij.
De Diamantregenboogvissen en de sherrybarbeeltjes zijn ogenschijnlijk rustige vissen maar ik heb geen idee of dat zo is met een betta man erbij. Kunt u mij vertellen of deze combinatie kan slagen?

Petra van der Sande, 24-07-2011 19:06 #73
Hallo ik heb eigenlijk wel 2 vragen waarop ik t antwoord maar niet kan vinden.ten eerste heb ik betta man die wil paren maar hij kan of maakt geen schuimnest.de volgende vraag is hoe kan het komen dat mn jonkies zo langzaam groeien, ik doe alles wat je moet doen qua voeding water verversen verwarming enz.heeft iemand misschien een antwoord op deze vragen.groet petra 55jr.

Randy, 06-07-2011 21:25 #72
Hallo, ik heb betta crownvissen waarvan 1 man en 3 vrouwtjes (2 zwarte/blauw en 1 rode). Nu heb ik gezien dat de man achter de 2 zwarte vrouwtjes aangaat als ze in zijn gebied komen. Maar bij de rode vrouw doet hij niks. Ook gaat de rode vrouw af en toe achter de 2 zwarte aan. Bij de zwarte vrouwtjes zijn er ook stukjes staart af. Ik heb overal gezocht wie wat en waarom, maar zonder resultaat. Kan hier iemand mij helpen?

Dani, 04-07-2011 17:22 #71
Heeft iemand hier advies over waar ik een full moon beta kan kopen? Heb een aquarium van 1.20m. Ik heb er nu 3 witte en 3 marmerbijlzalmpjes in zitten (die zwemmen alleen boven) en 30 japonica garnalen (echt fantastische diertjes, nooit meer alg) dus op zich is er ruimte zat. Alvast bedankt!

Kenny, 24-05-2011 18:42 #70
Is het mogelijk om een schooltje dwergrasboras samen te houden met een kempvis? Of zullen die enkel duur voedsel zijn? Reactie infoteur, 24-05-2011
Hallo Kenny, ik zou het niet proberen als ik jou was. De dwergrasbora is zo klein dat ik denk dat je Kempvissen die wel op zullen eten.

Nino, 06-04-2011 21:24 #69
Hoi,
Ik heb al dik 3/4 jaar een Kempvis. Normaal zwemt hij rustig tussen de andere vissen in. Twee weken geleden heb ik nieuw zand in het aquarium gedaan en en 3/4 van het water ververst. Normaal bij de maandelijkse "schoonmaak" ververs ik max. de helft van het water. Sinds 2 dagen houdt hij zich voortdurend schuil. Hij heeft twee opgezwollen ogen. De ene nog erger dan de andere. Wat kan hier de oorzaak van zijn en wat kan ik eraan doen? Reactie infoteur, 07-04-2011
Hallo Nino, was het zand misschien niet schoon (genoeg)? 3/4 van het water verversen is veel te veel. Heb je je waterwaardes al getest en zijn die goed?

Anouk, 08-01-2011 18:18 #68
Mijn Betta man is helemaal aangevreten, ik houdt hem in een gezelschaps bak (120x45) met oa Guppen (dit is altijd goed gegaan, meerdere Betta`s erbij gehad) een aantal Bijlzalmpjes en nog wat klein spul.
Heb bij de man 2 dames het meest opvallende is dat alle vissen met staart (dus incl. guppen) zijn aangevreten op 1 betta dame na… die lijkt helemaal niets te hebben.
Ook valt het op dat de hele kudde vissen zich van hoek naar hoek verplaatst voor deze ene vrouw(!)
Heb de vrouw nu uit de bak om te kijken hoe dat gaat, en tot nu toe veel meer rust in de bak.
Maar mijn belangrijkste vraag is eigenlijk groeien de staarten weer aan? van zowel de guppen en de betta? (vooral de betta, want die is erg gehavend!)
Alvast bedankt voor het antwoord. Reactie infoteur, 09-01-2011
Beste Anouk, normaal gesproken zouden staarten inderdaad weer aan moeten groeien. Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan om de vrouw uit de bak te halen, succes met je aquarium nog.

Yvonne, 17-09-2010 14:19 #67
Ik heb een beta mannetje en vrouwtje apart in een kweekbak zitten, het mannetje ging gelijk een schuimnest maken. Maar hoe kan je zien dat er ook daadwerkelijk eitjes in zitten? Want weet niet of ze de "daad" ook echt hebben gedaan :-p
Hoop dat iemand mij kan helpen.

Rachelle, 13-08-2010 09:40 #66
Ik heb sinds een week een beta mannetje en twee vrouwtjes, verder zit er nog niets in het aquairum. Ik vraag me af welke vissen ik allemaal bij mijn beta mannetje en zijn twee vrouwtjes kan doen.
Kan iemand me helpen?

Alvast bedankt,

Rachelle Reactie infoteur, 13-08-2010
Hoi Rachelle,

Dat hangt ook een beetje van de grootte van je aquarium af. Ik zou aanraden de Betta's te combineren met wat rustige scholenvisjes, bijvoorbeeld Corydoras. In ieder geval geen heel drukke of agressieve vissen.

Succes!

Johan, 31-05-2010 22:52 #65
Rust lijkt nu redelijk gewaarborgd in huidig bestand. In "klein aquarium" (40/25/25): 1 mannetjes betta+2 witte vrouwtjes betta (1 was ineens weer zichtbaar na 4 dagen in het grote aquarium spooloos geweest te zijn!), 2 robijn & 4 neontetra's, een mannetjes +vrouwtjes zwaarddrager, 4 babygups & 1 blauwe mannetjesgup, weliswaar enorm aan z'n staart aangevreten…) Ik heb dus de labeo albino weggehaald.

Valt me op dat de man betta veel meer is opgekleurd! Onderscheid zwarte kop overlopend in blauw lijf & de rooie accenten bij ondervin zijn veel beter zichtbaar dan voorheen, dus hij is vast meer op z'n gemak dan voorheen! Zal alleen tzt, als de guppies groter zijn, ze naar het grote aquarium moeten doen, vermoed ik?

Bedankt nog voor je advies, maar voorlopig ziet het er goed uit zo, dus ik hou het idd maar even zo…

Overigens vertellen ze in de winkel over betta's dat ze NIET veel ruimte nodig hebben & dat ze soms zelfs in een potje (op een buro ofzo) worden gehouden… wat ik toch wel erg sneu vind. Jij zegt dat ze in een aquarium van 1 meter moeten, dat snap ik dan weer niet!

Raymond, 28-05-2010 15:07 #64
Hee ik had een mannetjes kempvis gekocht een hele mooie blauwe, met 3 vrouwtjes en het leek heel goed te gaan tot de volgende dag toen stond ik op keek ik naar me vissen. en poef, halve staart weg. ik had toen een half uur lopen staren en de enigste die ik agressief vond naar het mannetje is een vrouwtje,
daarnaast heb ik nog vorkstaart regenboogvis, koperzalm, serpaezalm (de serpaezalm weet niet meer of het die was maar volgens internet met plaatjes wel) weten jullie wie de schuldige is van het vreten aan de staart?
en de 2e vraag is groeit de staart weer helemaal weer terug aan? :-)

Johan, 18-05-2010 21:23 #63
Hi. Bedankt voor je advies. Wel erg rigoreus, want ik begrijp dat én de neons, én de betta's én 3 vd 5 scholenvissen moet wegmoeten, maar ook de sleutelgatcychlide?
Neem zo aan wat je zegt, maar gelukkig gaat het met de sleutelgatcychlide in het grote aquarium prima, ondanks de aanwezige kersenbuiken.
De Betta's (vrouwtje +mannetje) zitten nu in het kleine aquarium met 4 babygups, 2 neon-en 3 robijntetra's & 1 labeo albino. Op zich ziet het er goed uit, al heb ik het idee dat onze witte vriend iets te druk/opjagerig is voor vnl de (witte) vrouwtjes betta! Kan het kloppen dat dit niet goed samen gaat?

In het grote aquarium zitten ook al 1 labeo frenatus albino & 1 labeo bicolor & dat gaat goed. Zal ik de andere albino daar dan ook bij doen, of vraag ik dan om problemen?
1 platy is sinds vandaag dood (helemaal verstijfd & z'n staart werd steeds smaller/rechthoekiger), dus die neem ik niet meer. Hou ik de black molly over (overgenomen met de cory & de sleutelgatcychlide van iemand die ze weg wilde spoelen), gaat verbazend goed zo in hun eentje tussen de rest, want ik was aanvankelijk bang dat het met de bicolor & de Black Molly niet zou matchen…

Ik heb er vandaag 3 zwaarddragers (1 man, 2 vrouw) bijgedaan omdat de platy dood is & ik de betta's overgeheveld heb naar het andere aquarium!

Kan het nog zijn dat 1 vd bettavrouwtjes die ik sinds zondag "kwijt" ben nog tevoorschijn komen of kunnen ze zich niet zo lang verstoppen? Of kunnen ze in korte tijd ook volledig opgegeten zijn, want meestal zie je nog wel een stuk vis ergens liggen…

Laatste vraag: welke van mijn vissen zou nou zo agressief op de bettavrouwtjes kunnen reageren? Want ik zie het niet direct aan het gedrag.
Alvast bedankt.
Gr. Johan Reactie infoteur, 25-05-2010
Hallo Johan,

Labeo's kunnen soms wat agressief zijn, dus wellicht kan dit inderdaad een slechte combi opleveren. Bovendien is "een klein aquarium" misschien te klein voor een labeo? En Betta's hebben ook een bak van 1 meter nodig. Ik zou dan ook als eerste de labeo aanwijzen als "schuldige" voor wat betreft de agressie naar het Bettavrouwtje.

Blijft een lastig verhaal! Ik raad je aan om sowieso de komende tijd geen nieuwe vissen bij te kopen. Ook de zwaarddragers zijn weer erg drukke vissen die niet goed combineren met Betta's.

Succes verder!

Johan, 16-05-2010 22:54 #62
Hallo funkyfish.
Fijn dat je amateur liefhebbers als ik op deze manier van informatie voorziet!
Ook ik heb een prangende vraag:
Gisteren spontaan exact zo'n bettaman als bovenaan deze site gekocht, op advies vd winkel tevens 3 vrouwtjes (1 prachtige witte & 2 donker maar mooi subtiel "glinsterend" in verschillende kleurtjes) erbij.
We hebben een vrij groot aquarium (1.20/45/40) met veel planten, boomstam (hol) & grote schelp, dus genoeg verstop plekjes.
Nu vraag ik me af wat er niet goed gaat met de rest vd vispopulatie, want ze trokken zich al zéér schuchter terug gisteren vnl aan de oppervlakte, in de hoek/tegen filterrooster, terwijl de andere vissen niet zichtbaar agressief reageerden op de "nieuwe bewoners",hooguit wat nieuwsgierig "snuffelend", maar daar reageerde vnl het mannetje erg nerveus op.
Ik vraag me af wat ze zo ongemakkelijk maakt, dus hier volgt de rest vd aanwezige vissoorten:
8 kersenbuik (2 ouders, 6 volwassen gups)
3 maanvis
3 diamantgoeramies
1 black Molly
2 Labeo frenatus (1 bicolor, 1 albino)
2 platy (1 mix & 1 zgn mickey mouse)
10 neon tetra's
2 zwarte tetra's
1 coridoras panda
1 sleutelgat cyclide
2 prachtbarbelen &
1 algeneter.

Vanmorgen lag na 1 nacht al 1 vrouwtje kapot gevreten op de bodem! (helemmaal bleek, ogen+buik kapot gehapt) Geen idee door welke vis…
Andere vrouwtje ben ik al de hele dag kwijt (verstopt? Opgevreten? Ergens dood?) & de witte zwom gelukkig al wat gemakkelijker door het aquarium na eerst voornamelijk vertikaal achter een waterpilaar gezeten te hebben, maar ben ik op dit moment ook al een paar uur kwijt!

Nogmaals: Ik zie geen noemenswaardige agressie naar de betta's door 1 vd andere soorten, maar kan het zijn dat ze inuïtief bang zijn voor 1 van bovenstaande soorten?

Omdat het mannetje zich zo angstig verstopt heb ik hem maar even in een kleiner aquarium gedaan (van 40/25/25), maar dat was niet de bedoeling, want daar zitten 3 neontetra's, 2 robijn tetra's, 1 blauwe sluierstaartman, 1 labeo frenatus albino én 5 babyguppies (2 maanden oud) in, dus veel klein grut & dat gaat zo prima.
Daarij had ik tevens begrepen dat betta's niet met guppies samen kunnen…

Kun je me adviseren?
Hebben ze gewoon wat tijd nodig? Is het te druk? Verstoppen ze zich gewoonlijk langdurig (zoals de coridoras panda), waardoor je ze dagen niet kunt zien (vraag geldt vnl de vrouwtjes)?
Voor een zgn vechtvis vind ik hem erg angstig/schuchter, terwijl hij in de winkel in een klein aquarium vol met platy's zat!

Alvast bedankt.
Gr. Johan Reactie infoteur, 18-05-2010
Hallo Johan,

Moeilijk te zeggen wat er precies aan de hand is, maar ik kan wel zeggen dat je vissenbestand veel beter kan. Betta's zijn moelijke vissen en laten zich lastig combineren (niet met aggressieve vissen maar ook niet met drukke vissen zoals guppen en andere scholenvissen.).

Wat ik zou doen om je vissenbestand te optimaliseren:
- Betta's terugbrengen
- Maanvissen uitbreiden
- Platy's, Black Molly's, Tetra's, Barbelen en de Corydoras zijn allemaal scholenvissen. Ik zou kiezen voor twee scholen, 1 school cory's en nog eventueel een andere school. Liever geen neons want die worden meestal opgegeten door maanvissen
- Sleutelgat cychlide is geen goede combi met de kersenbuiken.

Succes!

Geli, 01-04-2010 19:00 #61
Hallo ik heb een vraag. Ik heb kort geleden een aquarium gekregen van 60cm daar zaten al guppies in voor zover ik weet maar 1 mannetje en nog 3 vrouwtjes. Ik heb daar black mollys 2 vrouwtjes en 1 mannetje, Kempvissen 1 man 2 vrouwtjes en een algeneter weet ik helaas de naam niet van. Nu heb ik het idee dat de betta man jaagt op de black mollys. Zou dit kunnen en kan dit kwaad? Ik zou graag de black mollys en bettas in een bak willen houden en daar nog andere vissen bij willen doen maar omdat ik er nog geen idee van heb weet ik echt niet welke samen kunnen… Zouden jullie me verder kunnen helpen? Reactie infoteur, 02-04-2010
Hallo Geli,

Er wordt afgeraden om Betta's met drukke vissen als guppen en Black Molly's te houden. Betta's zijn op hun rust gesteld en inderdaad is het dan ook niet vreemd als ze achter andere vissen gaan aanjagen.

Succes met je aquarium!

Rian, 01-04-2010 10:11 #60
Dat zou kunnen. Zijn lippen zijn nu bijna helemaal weg? En dat ene vrouwtje is nogsteeds de enige met een pukkeltje. Bij witte stip zouden dan toch wel meer vissen dat moeten hebben?

Rian, 28-03-2010 12:28 #59
Sinds een paar dagen heeft mijn mannetje een witte mond en staat een beetje scheef, wat kan dit zijn? Hij heeft ook een soort wit pukkeltje boven zijn mond en een van mijn vrouwtjes heeft het ook. Reactie infoteur, 28-03-2010
Hi Rian,

Wellicht witte stip? Een schimmelinfectie?

Kim, 09-03-2010 11:16 #58
Mijn mannetje heef geen kleur meer. Hij is helemaal kaal alleen ze staart en vinnen hebbe nog een beetje kleur. Kan iemand mij vertellen hoe dit kan. Ik heb hem 2dehands gekocht met aquarium met andere vissen er bij(12 Blackmolly's en een vrouwtje kempvis). Alvast bedankt

Yannic, 12-02-2010 15:57 #57
Mijn betta mannetje, een mooie blauwe, heeft sinds gisteren 1 opgezwollen oog. Hij is ook inactief natuurlijk en het is een vreselijk zicht (ocharme)! Hoe komt dat en vooral, kan ik er iets aan doen? Iemand enige goede raad? ALvast bedankt…

Petra, 10-02-2010 18:43 #56
Ik kweek betta splendens en heb hele mooie voortgebracht maar de laatste tijd zijn de eitjes steeds beschimmeld en gaat t feest dus niet door moet ik de bak nu wel of niet afdekken?

Rian, 05-02-2010 16:10 #55
Hallo,

Het lijkt alsof mijn Betta eitjes heeft gelegd. Het mannetje is druk bezig met witte bolletjes van de bodem te halen en die in een schuimnest(Alhoewel het meer lijken op luchtbubbels) te doen.

Wat moet ik nu doen?(De man zit met 2 vrouwtjes in de bak+ 1 siamese algeneter)

Groetjes Rian

Mitchell, 01-02-2010 17:55 #54
Hoi,
ik heb zins kort een kempvissen (mannetje & vrouwtje) allen vind het zo saai in de aquarium welke vissen kan je het beste er bij doen graag meerdere mogelijk heden.
groetjes mitchell Reactie infoteur, 02-02-2010
Hoi Mitchell,

Dat hangt helemaal af van de grootte van je bak! Bodemvissen als bijvoorbeeld Corydoras zouden moeten kunnen, maar dan moet je bak wel minstens 60cm zijn.

Christoph, 09-01-2010 23:20 #53
Bedoel je niet horizontale strepen? e n ik heb het waterpijl op 20cm stoort dat? en wat voor planten stel je voor noem de soort op als je wil

Bart, 06-01-2010 17:23 #52
Heb je mischien voor mij een site voor die verwamingselment die voor `12l goed is? dat is dat fijner voor de betta:-) en kan ik dan 1 ander heel klein visje er bij doen die de beta met rust zal laten zo ja welke soorten? Reactie infoteur, 07-01-2010
Hoi,

Verwarmingselementen kun je bij elke dierenzaak kopen. Ik raad aan de Betta alleen in de bak te doen, omdat je al een heel kleine bak hebt, die eigenlijk ook al veel te klein is voor de Betta…

Succes!

Bart, 06-01-2010 14:32 #51
Ik heb 2 kleine goudvissen in een bak van 35x25x25 mijn vriend heeft een aquarium die die mischien wil stopzetten
hij heeft sluierstaarten en gewone goudvissen en een kempvis erin en nu wil hij er mee stoppen en wil hij de vissen aan mij mischien geven want ik kan dan die goudvissen en sluierstaarten in de vijver doen en ik wil dan die betta zelf houden bij die 2 kleine goudvissen als het moet dan haal ik er 1 uit maar ik wil ze graag er in houden met een mooie kempvis in de kamer is het altijd zowat 21 graden en ik mag van mijn ouder s geen groter aquarium kopen met verwarming dus kan dit anders gaat hij die kempvis door de wc spoelen ik vind dit wel heel zielig maar kan dit dan?
groetjes bart Reactie infoteur, 06-01-2010
Hoi Bart,

Sluierstaarten/goudvissen en een kempvis zijn geen goede combinatie! Door de wc spoelen is natuurlijk sowieso geen optie… Als het echt niet anders kan zou ik de Betta in zijn eentje in jouw aquarium zetten (wel een verwarmingselement kopen want het is niet altijd 21 graden, en 21 graden is sowieso te koud). Maar eigenlijk heeft een Betta meer ruimte nodig.

Succes!

Cindy, 22-11-2009 15:59 #50
Wij hebben sinds enkele weken een warmwater aquarium. Nu gaan we regelmatig nieuwe visjes kopen en ook dus vandaag. We hebben guppy's gekocht met een grote staart maar onze kempvis jaagt echt op de guppy's en eet hun staart op met als gevolg dat er al eentje dood is. Bij alle andere vissen heeft onze kempvis dat niet. Weet er iemand raad? Reactie infoteur, 07-12-2009
Hoi Cindy,

Guppen zijn veel te druk, terwijl de Kempvis van rust houdt, dit is dan ook geen goede combinatie. Ik raad aan om de guppen weg te doen indien dit mogelijk is.

Groeten, Funkyfish

Hans, 11-11-2009 17:19 #49
Wij hebben al een geruime tijd een betta in ons aquarium zwemmen. Toen we hem kregen had hij bijna geen vinnen meer aangezien hij bij een ander mannetje zat. Na een aantal dagen begon hij al een stuk actiever te worden en na een paar maanden waren zijn vinnen weer mooi vol aangegroeid. Tot afgelopen week. In eens had hij een witte dons over zijn bovenvin zitten. Ik heb de vis toen meteen gevangen en ben ik begonnen met hem te behandelen met esha 2000 en exit in een eigen aquariumpje dat we hebben draaien voor nood (of baby visjes etc).

De volgende ochtend was het hele donzige gebeuren verdwenen en was er niks raars meer te zien. Uit voorzorg de vis toch nog maar even apart laten zitten en s'avonds toen ik thuis kwam zaten er in eens allemaal gaatjes in zijn boven vin. De ochtend erop was in eens de helft van zijn bovenvin afgebroken (stukjes vin dreven in het water). Op advies van de dierenwinkel de medicatie van esha 2000 + exit doorgezet, maar langzaam begonnen ook zijn achter en buikvin kapot te gaan. Na een week ben ik gestopt met esha 2000 + exit en ben ik op advies van de dierenwinkel begonnen met HS unicel. Eerst het aquarium water grotendeels vervangen "met schoonwater" uit het grote aquarium zodat er geen restanten esha 2000 en exit meer in het water zaten. Op zich leken de vinnen niet verder kapot te gaan, maar de vis werd wel langzaam lichtgrijs onder de bek.

Uit eindelijk op advies van de winkel toch nog maar even gewacht of dat unicel als nog aansloeg aangezien hun het niet verstandig vonden om meteen weer iets anders in het aquariumpje te gooien.

Helaas was het gisteren avond in eens echt mis toen ik thuis kwam. De vis was in eens compleet ingepakt in een witte dikke dons en zijn ogen zagen er ook in eens mat en beschadigd uit. Daarnaast stonden zijn kieuwen extreem ver open en had hij de grootste moeite om onder water te blijven.

Met heel veel moeite heb ik de vis toen maar uit eindelijk uit zijn leiden verlost aangezien dit zo echt niet verder kon.

Toch zouden wij heel graag weten waar dit fout is gegaan? Want ik hoop dit persoonlijk nooit meer mee te maken. Reactie infoteur, 12-11-2009
Hallo Hans,

Allereerst chapeau dat je de vis hebt kunnen redden uit zijn vorige aquarium! Helaas kan ik niet zeggen waar dit is misgegaan, voorzover ik kan bepalen heb je alles volgens het boekje gedaan. Wel heel vervelend natuurlijk. Ik hoop dat je bak verder gezond is.

Succes verder!

Lex, 06-10-2009 18:38 #48
Nadat het mannetje een schuimnest had gemaakt, heb ik het vrouwtje, die verticale strepen vertoonde, erbij gezet. Na een 12-tal uren heb ik haar terug apart gezet. Ze lijkt echt van de kaart te zijn en ik vrees zelfs dat ze gewond is. Kan dat? Hoe moet ik het de volgende keer dan aanpakken? Reactie infoteur, 08-10-2009
Hallo Lex,

Waarom had je het vrouwtje in eerste instantie apart? Houdt je ze niet bij elkaar? In dat geval zijn ze wellicht niet aan elkaar gewend en heeft het mannetje haar daarom aangevallen. Mijn ervaring met de Kempvis is sowieso dat het mannetje vrij agressief kan zijn naar vrouwtjes toe.

Lex, 05-10-2009 16:43 #47
Wat zijn die witte bubbels die in het aquarium bij het mannetje? Zijn dat luchtbellen die het visje zelf maakt? Lex. Reactie infoteur, 05-10-2009
Hallo Lex,

Die bubbels zijn het schuimnest van het mannetje. Succes met de kweek!

Groeten, Funkyfish

Ilse, 09-09-2009 13:11 #46
Hallo,
mijn vriend heeft sinds vorige week weer opnieuw zijn aquarium opgestart.
hier hebben we verschillende vissen inzitten, onder andere 3 betta's, 2 vrouwtjes, 1 mannetje, 9 neontetra's, 2 kleine garnaaltjes, 2 kleine grondslangetjes, en nog 4 anderen waarvan ik de naam niet weet. (2 verschillende koppeltjes)

nu, 4 dagen later zijn er nog maar 5 neontetra's over, zou het kunnen zijn dat het betta mannetje deze op eet?

en vanmorgen lag er op een duistere manier een van de twee vrouwtjes buiten het aquarium. dit is wel gewoon goed afgesloten. zou het kunnen dat ze er met het voeren uit is gesprongen?
1,5 tot 2 uur na het voeren ben ik er pas achter gekomen dat ze op de grond lag.ik neem aan dat ze dit niet kan overleven, maar het lijkt me sterk dat een vis uit een 'dicht' aquarium kan komen.

Ik hoop dat iemand ons advies kan geven!

groetjes Reactie infoteur, 11-09-2009
Hoi ilse,

Vreemd verhaal! Zijn je neons nog erg klein? Anders lijkt het me heel sterk dat je Betta deze heeft opgegeten… En vergis je niet met het eruit springen van vissen, ze kunnen soms door hele kleine gaatjes eruit komen… Ik zou je aquarium iig even heel goed bekijken, en laten we hopen dat ze het overleeft!

Succes, Funkyfish

Diana, 01-08-2009 12:27 #45
Hoi Lonneke,
Wij hebben zowel een betta-man (zwart met aquakleurige staart) als guppen gehad in warm water, maar na ongeveer 2 uur had de betta man de staart van de zwarte gupman er al afgetrokken, gupman was binnen een week dood. Bij ons ging het dus voor geen meter om betta-man en gupman bij elkaar te zetten.

Lonneke, 16-07-2009 00:43 #44
Hallo,

Ik wil heel graag een kempvis aanschaffen maar ik heb een gupman en een zwarte sluierstaart en ik weet niet of dat samen gaat. Kunt u me meer vertellen?

Groetjes Reactie infoteur, 16-07-2009
Hoi Lonneke,

Aangezien je een sluierstaart hebt denk ik dat je een koudwaterbak hebt? Niet doen dus! Houdt trouwens groepsvissen zoals guppen nooit alleen (en ook guppen houden van warm water)

Succes!

Tony, 21-06-2009 12:47 #43
Hey, mijn kleintjes zijn nu ongeveer 2 weken oud en ik geef ze nog steeds artemia, maar ik merk dat er enkele sterfte gevallen zijn. Ook zie ik in de buikjes van veel kleintjes dat ze de eitjes van die artemia ook opeten en deze blijven dan steken in hun buikje. Hoe kan ik dit op lossen en hoe kan je de uitgekomen artemia scheiden van de lege eitjes?
groetjes

Merije, 13-06-2009 17:31 #42
Hoi

Ik heb sinds eind jan weer een Betta man, en vrouw.
NU heb ik er weer een vrouw bij gezet omdat hij de vrouwtje lastig bleef vallen.
ze hebben geen eitjes gelegt ofzo dit hoeft voor mij niet, wel liggen er vaak bellentjes en zo boven zo van een nestje.
IK heb hier heel heleboel vissen inzitten,
Beta-man-2 vrouwen.
6 guppen, 4 vrouwen 2 mannen.
2 algeneters.
10 tetra
1 discus.
1 blauw haaitje.
5 koperzalmpjes.
2 roodbuikzalmpjes.
en 6 garnalen.
3 moddergruipers.
en planten.
4 black mollys en 1 witte black molly

het gaat allemaal goed.
Ik geef ze elke dag wat voer.
nu heb ik gelzen dat je beta;s ook levend voer moet geven maar ik heb dit nooit gedaan.
toch doen ze het goed.
moet dit toch om afwisseling.

voor het haaitje en discus moet ik levend voer hebben dus dit is geen probleem

alvast bedankt Reactie infoteur, 15-06-2009
Hoi,

Afwisseling qua voer is altijd goed dus dat zou ik zeker doen. Neem nog eens kritisch een kijkje naar je vissenbestand, want dat is niet optimaal. Van sommige groepsvissen heb je er te weinig (modderkruipers, neem aan dat je Corydoras bedoelt) en sommige vissen horen zeker niet thuis in je bestand: de discus en het haaitje.

Succes met je bak!
Groeten, Funkyfish

Karolien, 08-06-2009 23:11 #41
Wat een goede adviezen, tips en meer. Wellicht weten jullie ook raad met ons vraagstuk. Wij hebben 2 vrouwtjes waarvan er eentje eitjes lijkt te hebben (is inmiddels 2x zo fors als het andere vrouwtje). Helaas is het mannetje een paar weken geleden plotseling dood gegaan en daarom vragen we ons nu af hoe we dit verder op kunnen lossen (als dit al mogelijk is). Weet iemand raad? Reactie infoteur, 09-06-2009
Hoi Karolien,

Lastig… Wellicht proberen een ander mannetje te kopen?

Succes!

Tony, 07-06-2009 02:12 #40
Olla beste raadgever. leef je nog? ik zit in een kritieke fase van mijn broejsel. de kleintjes zitten nu in een apparte tank (omdat het nest zich bevond in de gezelschaps bak) en ik geef ze nu artemia, maar ze hebben hier precies niet bijzonder veel goesting in. heb ik ze mischien te vroeg in een nieuwe bak (met weliswaar "oud water") gezet? Wat kan ik nu het beste doen?
ps: de jongen zien er wel rond en gezond uit! Reactie infoteur, 07-06-2009
Hoi Tony,

Goed dat je de kleintjes apart hebt gezet, heb je al eens vloeibaar voedsel geprobeerd? Wellicht vinden ze dat lekkerder dan artemia…

Succes!

Tony, 04-06-2009 09:10 #39
De eitjes zijn nu uitgekomen en de babys hangen met hun staartjes uit het nest. Som vallen ze er uit en vaak kunnen ze op eigen krachten er terug in zwemmen maar enkele vallen er toch genadeloos uit en het mannetje, ook al zit hij constant uit het nest, ziet dit vaak niet waardoor de kleintjes op de grond terecht komen? Zijn deze vogels voor de kardinaaltjes? Als ze beginnen zwemmen blijven ze dan nog even onder het nest of gaan ze direct op verkenning uit?

Tony, 04-06-2009 00:22 #38
Hey infoteur, hier tony nog eens. Het verhaal in mijn bak heeft plots. ik heb een week geleden mijn agressief vrouwtje (zie vorige post) terug in de bak gezet maar na enkele minuten zat ze terug achter heteene vrouwtje aan. deze kreeg nog een hap uit haar vinnen en dan heb ik ten einde raad het arme beestje maar appart gezet. de rust was rap weer gekeerd en alles was terug normaal, maar nog steeds wou geen van de vrouwtjes paren. Ik had echter nog een ander mannetje in een andere bak zitten (gekocht als vrouwtje maar bleek na een maand ook mannelijk te zijn) en ja hoor gisteren was ik getuige van een wondermooie parings dans. mijn vrouwtje heeft met een innige dan met het nieuwe mannetje een hoop eitjes gelegd waarvan het mannetje het meerendeel in zijn mond nam en in het nest spuwde (derest is opgegeten door de kardinaaltjes die dit blijkbaar een ware delicatesse vonden). ik heb nu net de vrouwtjes uit de bak gedaan maar er zitten natuurlijk nog wat andere vissen in de bak. Wanneer moet ik het mannetje nu verwijderen en wanneer komen de eitjes uit? Of kan ik best proberen om heel het nest in een lege bak te zetten? Hoe moet het nu verder?
groetjes

Isje, 29-05-2009 15:07 #37
Kan je niet gewoon 2 vrouwelijke betta hebben zonder man? Ik zoek me gek over info over de vrouwen maar dit lukt niet. Ik hoor alleen maar over de mannen. Zou u me daar meer info over kunnen geven?

Joselina, 27-05-2009 01:17 #36
Hey, ja die vuurstaarten… en trouwens die zwaardvissen bedoelde ik dalmatier molly mee wist het niet. en die steenlikker is dus een siamees algeneter. De laatste dagen was die kempvis erg actief, maar nou zit hij de hele tijd in een holletje of in een hoekje. Ben bij de dierenwinkel gegaan waar ik hem heb gekocht voor meer info, maar daar zeiden ze dat ik er een vrouwtje bij moest doen of eventueel afwachten…

Joselina, 24-05-2009 19:13 #35
Heb een bak van 60x38x30 en wou heel graag een kempvis. Nou heb ik 2 vuurstaarten, 10 neonvissen, 3 zwaardvissen, 2 corydoras en zo'n soort steenlikker allemaal samen met 1 mannelijke kempvis. Heb best veel aan de aquarium gedaan zodat het water goed was e.d heb ze nu pas 1 dag en ze zien er allemaal rustig uit en vallen elkaar niet aan. Nou vroeg ik me af zou het kunnen dat er wat met die kempvis gebeurt? ookal is het nu erg rustig? ik wil het graag voorkomen dan laten gebeuren of afwachten… Reactie infoteur, 25-05-2009
Hoi Joselina,

Goed van je dat je van te voren goed hebt nagedacht voor je een kempvis hebt aangeschaft. Cory's zijn echte groepsdieren, dus daar zou ik er nog meer van aanschaffen. 6 is wel zo'n beetje het minimum. Maar bedoel je met vuurstaarten de vuurstaart labeo? Daar kun je nl wel grote problemen mee krijgen!

Succes! Groeten, Funkyfish

Tony, 18-05-2009 19:53 #34
Ik heb een bak van 80x30x40 waar een betta mannetje, vrouwtjes, 10 kardinaaltjes en een kuiser zitten. Mijn mannetje maakt vaak schuim nesten (tot nu toe zonder veel gevolg) maar nu heeft hij een gigantisch schuimnest gebouwd. Dit heeft echter vreemde gevolgen voor mijn vrouwtjes, 2 vrouwtjes hebbe zich gekeerd tegen het derde en maakten hun kraag groot (net zoals mannetjes dat doen maar dan in het klein) het 3de vrouwtje heeft dan horizontale strepen gekregen op haar buik en vervolgens was ze plots een hele hap uit haar achtervin kwijt (heb echter niet gezien wie de schuldige was. ik heb nu het meest agresieve vrouwtje appart gezet en nu lijkt alles terug een BEETJE rustiger. Hoe komt het dat vrouwtjes zich tegen elkaar keren en hoe kan je zien dat een nest bevrucht is? ik ben namelijk vaak weg en kan men aquarium maar een half uur per dag zien? What to do, what to do? Reactie infoteur, 19-05-2009
Hoi Tony,

Als ik jou was zou ik alles zijn beloop laten gaan, wel goed uitkijken of het andere vrouwtje niet ook vervelend gaat doen. Veel succes, spannend hoor!

Groeten, Funkyfish

Sukysuky, 06-05-2009 10:42 #33
Wij hebben nu 3 betta's 1 man en 2vrouwen en de eerste uur dat ik het mannetje er in deed zette de ze de kieuwen op en het vrouwtje ook nu heb ik gister nog een vrouw gehaald en aar gebeurde het niet bij? Wat me wel op valt is dat de vrouw steeds weer in een klei potje zit voor al 's avonds is dit normaal?Ik heb zelf hier nu 3 bakken staan. 2 van 60x30x30 en 1 van 36 liter voor de jongen

Bak 1
Betta's 1x man 2x vrouw
Platy 1X man
Guppen 4x man
Dwerg Gourami 1x man 2x vrouw
Hypostomus Plecostomus 2x man/vrouw onbekend

Bak 2
Platy 1x vrouw
Guppen 6x vrouw
Hypostomus Plecostomus 2x man/vrouw onbekend Reactie infoteur, 06-05-2009
Hallo,

De samenstelling van de vissen is niet optimaal… Platy's en guppen zijn veel te druk om bij Betta's te houden, en goerami's en betta's gaan ook niet goed samen.

Succes verder!

Angelica, 26-04-2009 15:13 #32
Ik heb 5 betta's (4 vrouwtjes en 1 man). Mijn aquarium is 80x40x35. Het mannetje is totaal niet dominant: reageert niet op een spiegeltje, jaagt niet op vrouwtjes en bouwt geen nestje. Kan het zijn dat ie impotent is? Of is hij gewoon onervaren? Hiervoor had ik een andere mannetje, die wou alleen maar voortplanten. Uiteindelijk werd het ook zijn dood. Wat kan ik doen om dit mannetje wat actiever te krijgen? Reactie infoteur, 27-04-2009
Hoi Angelica,

Net als bij mensen verschillen ook vissen van karakter. Ik zou hem gewoon even de tijd geven, in ieder geval is dit beter dan een man die jaagt tot de dood (dit was bij mij helaas ook het geval toen ik een betta had)

Inge, 15-04-2009 19:23 #31
Hallo
Ik heb een kempvis en een beta de kempvis heb mijn beta vis dood gemaakt en van de andere vissen de staart er af gebeten.
Wat moet ik doen?
groetjes Inge:-) Reactie infoteur, 16-04-2009
Hoi Inge,

De Betta en de Kempvis zijn dezelfde vis, je kunt geen 2 mannetjes samenhouden, wellicht is dit bij jou het geval geweest?

Iris, 23-03-2009 18:22 #30
Halloo
k wil binnen kort n aquarium opstarten(60x30x30 en dan wil ik graag een betta splendens(mijn ouders hebben ervaring met aquaria),
maar dan wil ik weten welk soort scholen vis(10 stuks&gekleurt) kan er bij een betta?
k dacht aan neon of kardinaal tetra's maar die vind ik iets te normaal
groetjes iris Reactie infoteur, 24-03-2009
Hoi Iris,

Ik zou in ieder geval kiezen voor een rustige scholenvis, je zou kunnen denken aan corydoras bijvoorbeeld.

Succes!

S., 06-03-2009 06:47 #29
Hoi hoi

ik heb een nestje met eitjes van mijn betta mijn mannetje zorgt er goed voor maar zit al bijna op 37 uur en ze komen nog niet uit zit nog altijd met volle spanning te w8te of ze uit komen
mischien enig idee waarom dit niet wil lukken?

Stephanie Maschino, 25-02-2009 19:11 #28
Hoi hoi
ik heb een kempvis en 2 beta vrouwtjes in een aqaurium.alleen hun zitten er in
maar de maar me vrouwtjes zijn bang voor hem. en zitten alleen maar achter de pomp de vinnen zijn aangevreten onder de buik de staart wat kan ik er tegen doen?
groetjes stephanie Reactie infoteur, 26-02-2009
Hoi Stephanie,

Is je aquarium groot genoeg? Dat de man achter de vrouwtjes aanjaagt is normaal bij Betta's, daarom heb je ook een ruim aquarium nodig zodat de vrouwtjes weg kunnen komen.

Succes ermee!

Groeten, Funkyfish

Witch_dv, 20-02-2009 21:26 #27
Haj, funkyfish, kan hij hieraan doodgaan? of is die gewoon een soort van "gronische ziekte"? of kan hij er nog gewoon mee doorzwemmen? Op google zag ik een zwarte betta, met puntige pieken/sprieten aan zijn vinnen, en best groot. zijn deze echt te koop en wat kosten ze dan ongeveer? Reactie infoteur, 23-02-2009
Hoi,

Bij mij is deze ziekte altijd dodelijk geweest, meestal redden ze het niet lang meer als ze het eenmaal hebben is mijn ervaring. De Betta is in talloze kleuren te koop, dus degene die jij beschrijft zou prima kunnen bestaan maar helaas heb ik deze nog nooit ergens gezien!

Groeten, FunkyFish

Witch_dv, 19-02-2009 23:02 #26
Hallo,
wij hebben al een jaar een erg mooie Betta-man. gratis van de dierenwinkel, hij was bij een andere man gezet. inmiddels is hij prachtig geworden. Hij leeft met guppy's, een school tetra's, 2 algeneters, modderkruipers, platy, kegelbarbeel, een of andere platvis en een of andere sprietenvis, al geruim een half jaar. nooit problemen gehad. nu heeft onze "blauwe" inneens erg veel moeite om zijn staart te tillen. hij zakt heel de tijd met zijn staart naar beneden, tot hij verticaal hangt, en komt heel moeilijk omhoog. hij ligt op de filter, hangt in de planten of op de grond, met zijn staart naar beneden. wat kan dit zijn? normaal zwemt hij vrolijk aan de voorkant en bovenkant van de bak… een echte aandachtsmajoor… dus voor ons is het erg vreemd gedrag. We zijn nogal aan hem gehecht, dus wie weet wat dit kan zijn? Reactie infoteur, 20-02-2009
Hallo,

Dat klinkt als een zwemblaasprobleem. Dan kunnen vissen niet meer goed recht zwemmen en komen ze moeilijk omhoog. Bij mijn weten is dit helaas niet te verhelpen. Ik heb wel eens verhalen gehoord van mensen die de zwemblaas leegprikten, maar dat zou ik zelf nooit doen. Ik hoop dat je nog een oplossing kunt vinden. Heel veel succes!

Groeten, Funkyfish

Guido, 18-02-2009 20:49 #25
Nou, ik heb ze weer bij elkaar. Het schuimnestje is weg door verversen van water. Maar ik heb eens wat opgezocht en ik denk dat het een imbelis is. Terwijl ze ze in 2 verschillende winkels als vrouwtje splendens verkopen. Wat het nu precies is weet ik nog altijd niet. Reactie infoteur, 19-02-2009
Hoi Guido,

Dat zou kunnen, je hebt verschillende soorten Betta's! Altijd lastig te bepalen zoiets…

Guido, 16-02-2009 11:54 #24
Hoi,
Ik heb vorige week 2 beta vrouwtjes gekocht, het mannetje wou ik er deze week bij zetten.
Maar nu is er iets vreemds aan de hand… Het vrouwtje begint een schuimnest te maken en het andere vrouwtje weg te jagen… Moet ik er nu snel een mannetje bij zetten? ik heb het andere vrouwtje maar al weggehaald.
wat nu? Reactie infoteur, 18-02-2009
Een vrouwtje die een schuimnest bouwt? Dat heb ik nog niet eerder gehoord! Ik zou idd het andere vrouwtje weghalen en het mannetje erbij zetten om te zien wat er gebeurd. Hou me op de hoogte!

Groeten, Funkyfish

Anoniem, 19-01-2009 21:10 #23
Hallo ik heb een mannetjes Betta met een paar andere vissen in een aqaurium alleen de Betta man komt nooit tevoorschijn hij verbergt zich altijd tussen de planten. Waarom is dat? Reactie infoteur, 20-01-2009
Hallo,

Wellicht zijn je andere vissen te druk voor de Betta waardoor hij zich niet op zijn gemak voelt.

Succes!

Tina, 15-01-2009 17:01 #22
Ik heb een mannetje en een vrouwtje kempvis. Het lijkt erop dat het vrouwtje eitjes heeft… Ze is in twee weken heel veel gegroeit. Hoe kan ik dit zeker weten en hoe kan ik weten wanneer de eitjes komen? Hoe lang draagt het vrouwtje de eitjes? Wat kan ik het beste doen?

Margot, 09-01-2009 09:31 #21
Ik heb een prachtige rode Betta man. Een kennis stelde voor hem een spiegel voor te houden, dan blaast hij zich op. Zo gezegd, zo gedaan, en het is inderdaad een prachtig schouwspel. Ik neem aan dat hij in de aanval gaat tegen zijn rivaal. Maar is dit soms gemeen om dat te doen? Of is het juist goed voor hem? Reactie infoteur, 09-01-2009
Hoi Margot,

Zoals je zelf al aangeeft gaat hij dan inderdaad "in de aanval". Prachtig om te zien maar doe het liever niet te vaak om stress te voorkomen. Veel plezier nog van je mooie Betta!

Groetjes, Funkyfish

Thijs, 29-12-2008 18:28 #20
Hee
Ik heb een betta maar ik ben niet goed begonnen. Ik weet niet of het een mannetje/vrouwtje is. Hij zit in een bak vak 60 cm bij 20 bij 30
Er zit een vis in. Wat doe ik fout?
Help me a.u.b Reactie infoteur, 29-12-2008
Hallo,

Het onderscheid tussen m/v is heel duidelijk bij een Betta. De man is groot en gekleurd, de vrouw klein en "saai" gekleurd (vaak bruin). Je kunt een Betta-man alleen houden of samen met een harem vrouwtjes, liefst in een wat grotere bak dan jij nu hebt. Veel succes!

Groeten, Funkyfish

Gerrit, 15-12-2008 19:13 #19
Ik heb betta jonkies nu 2 dagen en geef ze lykrifi, 2 druppels per dag.
Als de eieredooier weg is geef ik ze ook gedroogde muggenlarven.
Water temperatuur is 27 graden.
Nu heb ik ook een luchtpompje de kleinste die er is ook in de bak gezet.
Toch ging mijn vorige kweek helemaal dood. (had ik nogt geen luchtpompje)
Doe ik het nu wel goed of heeft iemand anders goeie tips voor mij om alles toch in leven te houden en groot te laten worden.

Anoniem, 12-12-2008 10:17 #18
Hallo ik heb betta's maar wat betekent het eigenlijk als hij zich groot maakt en als hij zich niet groot maakt? Reactie infoteur, 12-12-2008
Als je mannetje zich "groot" maakt is dat omdat hij zich bedreigd voelt. Doet hij dit niet dan voelt hij zich dus niet bedreigd.

Sigi, 08-12-2008 19:00 #17
Hallo, bedangt voor de raad en ik ben al even aan het zoeken naar een aqarium en ik heb er al een gevonden maar mijn moeder is niet zo voor een aquarium op mijn kamer(vocht) ik ben haar aan het probere om te prate en het blijkkt al een beetje te lukke want ik vind het best wel zielig voor deze vissen. zou ik tot die tijd de man appart zetten? Alvast bedankt voor de raad groetjes sigi Reactie infoteur, 09-12-2008
Hallo Sigi,

Fijn dat je op zoek bent naar een aquarium, veel succes met het overhalen van je moeder. Ik heb zelf helemaal geen last van vocht overigens…

Sigi, 06-12-2008 19:47 #16
Hallo, ik heb net 3 bettas gekocht. het zijn 2 vrouwtjes en 1 mannetje. Maar ik heb deze in een vierkante bokaal van 30x15x20 cm. de vissen zijn nog klein, maar is het erg dat iik deze 3 vissen in deze bokaal heb zitten? Ik heb er een zuurstofplantje en grind in gelegd.
Ik heb NOVO Betta van JBL gekocht, hoeveel moet ik ze daarvan geven? Reactie infoteur, 08-12-2008
Hallo Sigi,

"Bokaal" vertaal ik als een soort vissenkom, is dit juist? Betta's hebben absoluut een overdekt aquarium nodig, daar ze ziek kunnen worden door te grote temperatuurverschillen in en boven het water. Betta's hebben ook een veel grotere bak nodig, je zult binnenkort gaan merken dat het mannetje je vrouwtjes gaat opjagen en door de stress zullen zij waarschijnlijk niet oud worden… Heel veel succes met het vinden van een beter onderkomen voor je Betta's!

Jeffrey 14, 11-11-2008 22:58 #15
Laat maar zitten de man is dood. Maar weet nog niet waarom, ik kom s'middags uit school kijk naar hem heeft ie ineens een opgezwollen oog en is een beetje wit zijn schubben verloren kleur en werden wit terwijl hij zelf blauw met paars is was heel raar. Maar het is te laat hij is dood, rip mijn lieve betta :-(

Jeffrey 14, 08-11-2008 18:03 #14
Beste mensen, ik heb een betta man en een betta vrouw het gaat goed zwom altijd vrolijk rond en zins een week hangt de man stil aan het water oppervlakte of op de bodem zijn zijvinnetje is beschadigt hij hangt daar en heeft zijn vinnen in getrokken hij eet wel zwemt soms rond maar voor de rest is ie stil en elke keer als ik kijk mist hij een stukje van zijn staart maar de kardinaaltjes zitten nooit bij hem dat durven ze niet het vrouwtje ook niet dus wat kan het zijn.

alvast bedankt jeffrey

Joyce, 27-10-2008 18:59 #13
Hallo,

Ik heb sinds 2 dagen een betta splendens mannetje. Hij ziet er heel gezond uit, maar hij eet geen vlokken. Ik moet nog levend voer kopen, dus misschien dat dat beter gaat? Tegen de andere vissen doet hij gewoon, maar steeds als hij bij een bepaald gedeelte van het glas komt (hij kijkt dan naar buiten), zet hij zijn kieuwen open, zodat hij er gevaarlijk/eng uitziet. Waar doet hij dit voor? Reactie infoteur, 29-10-2008
Hoi Joyce,

Dat is normaal gedrag, waarschijnlijk spiegelt het glas op die plek waardoor hij zichzelf ziet en zichzelf "opblaast" zodat hij er gevaarlijk uitziet voor zijn "vijand"

Henk, 07-10-2008 14:52 #12
Ik heb een ander aquarium gekocht (vision 180) en heb daar de vissen bij gekregen (sluier-goudvissen). Nu is het geval dat ik zelf een betta man heb en mijn vraag is nu, kunnen deze samen in 1 bak? Reactie infoteur, 07-10-2008
Hoi Henk,

Nee, dat is geen goed idee. Sowieso zijn goudvissen koudwatervissen en voor de Betta is het noodzakelijk dat het water warm is.

Wel een mooi formaat bak trouwens voor goudvissen, fijn dat je die niet in een kom houdt :)

Succes met aquariumhouden!

Keizer, 03-10-2008 20:00 #11
Hoi infoteur heel erg bedankt daar heb ik zeker wat aan, maar ik heb nog een vraagje ik heb 1 dag terug ook 2 terug betta vrouwen gekocht.maar mijn manntje heeft een buddelnest gemaakt.maar het mantje betta is heel erg agresieff tegen de vrouwtjes en hij valt ze stijds aan heeft iemand nog goeie info wat ik moet dan?

Keizer, 27-09-2008 22:52 #10
Hoi ik heb zelf ook een betta vis (man) het is een heel mooi beest. Me vraag is of ik hem bijna elke dag diepvries voer kan geven want bij de (dierenwinkel waar het voer heb gekocht) zeggen ze dat ik het maar 2 keer per week mag geven en op internet staat dat je het bijna elke dag kan geven. Dus graag hoor ik het van jullie. Reactie infoteur, 30-09-2008
Hallo,

Diepvriesvoer is erg goed voor vissen, maar afwisseling is het sleutelwoord! Ik zou het dan ook niet elke dag geven maar afwisselen met droogvoer en levend voer.

Succes met je Betta!

Rajani, 08-09-2008 17:19 #9
Ik vind die Betta's steeds minder leuk als je er nix anders bij in het aquarium kan stoppen! Maar goed, mijn mannetje maakt nu steeds van die hopen luchtbellen. Ik heb gelezen dat hij een nest maakt maar mijn vrouwtje wil volgensmij niet. Hoevaak maakt zo'n mannetje een nest? En hoe kan het dat mijn vrouwtje niet wil? Reactie infoteur, 08-09-2008
Hoi Rajani,

Vissen zijn net mensen, de vrouwtjes hebben niet altijd zin ;) Het is dan ook normaal dat het mannetje vaak een nest bouwt, maar dat er niks gebeurt.

Je kunt Betta's prima combineren, maar je moet wel goed nadenken over de combinatie met andere vissen. Zonde dat je er zo over denkt, want ze zijn schitteren! Waar je ze zoals mee kunt combineren zijn scholenvissen: neon- of kardinaaltetra's, corydoras, kleine zalmsoorten etc. Keuze genoeg!

Groeten, Funkyfish

Rajani, 06-09-2008 16:18 #8
Heeij
Ik heb 3 Betta vissen 2 vruowtjes en 1 mannetje,
ik had laatst 3 guppy's gekregen van mijn vriendin, 2 vrouwtjes en 1 mannetje.
ik heb ze 1 naacht in m'n aquarium gehad en nu mis ik het mannetje.
toen ik die guppen nog niet had waren de staarten ook angegeten van alle drie terwijl ik er geen andere soorten bij had. ik vind dit erg raar en heb nu ook wel genoeg van die vissen. want ik heb een mooi groot aquarium maar als er maar 3 vissen in kunnen is het zonde. wie weet hoe ik dit kan oplossen
groetjes Rajani Reactie infoteur, 07-09-2008
Hallo,

Guppen en Betta's combineren niet goed! Houdt je Betta's liever met rustige scholenvissen en vissen die in de onderste of middelste waterlaag zwemmen.

Mieke van Tuil, 24-08-2008 18:29 #7
Hoi mijn naam is mieke ik heb sinds kort twee betta gekocht een man en een vrouw nu heb ik jonge vissen van de black molly waar de betta vrouw achterna zit en opeet, daarom heb ik de vrouw apart gedaan, de man is nu een lucht bel paleis aan het bouwen en ik heb gelezen dat hij dan een nest aan het bouwen is moet ik de vrouw nu los laten op de luchtbellen en man bij haar in een bakje doen graag u reatie hier op voor ik het verkeerd doet Reactie infoteur, 25-08-2008
Hoi Mieke, als je kleintjes wilt zal het vrouwtje er toch bij moeten ja! Het is echter vaak zo dat een man een nest bouwt en dat er vervolgens niets van komt.

Veel succes met de eventuele kweek!

Jeffrey, 17-06-2008 23:54 #6
Hij eet wel, maar nadat ik hier de vraag had gesteld heb ik gemerkt dat 2 guppen last hebben van vinrot. De betta heeft verder geen last van uiterlijke schade of iets dergelijks. Ik heb ondertussen medicijnen in het water toegevoegd tegen de vinrot, de situatie is nog niet veranderd maar misschien dat het moet inwerken voordat de staarten beter worden en dat de betta dan later ook weer levendiger wordt.

Bedankt voor de reactie in ieder geval.
Groeten Jeffrey Reactie infoteur, 18-06-2008
Hoi Jeffrey,

Als je de mogelijkheid hebt om de guppen apart te zetten, dan zou ik dat doen. Succes verder met de ziekte, mocht je nog meer vragen hebben dan kun je dat natuurlijk laten weten!

Groetjes, Funkyfish

Jeffrey, 12-06-2008 16:23 #5
Hoi, Ik heb nu een tijdje een betta maar nadat ie eerst altijd zich in de bovenste waterlaag bevond en ook rond zwom zit ie nu sinds 2 dagen alleen maar links onder in een hoek van mijn aquarium en zwemt verder eigenlijk alleen maar als de vissen worden gevoerd, hij eet wel, kan dit een teken van een ziekte zijn of moet ik me verder geen zorgen maken?

Groeten Jeffrey Reactie infoteur, 13-06-2008
Hoi Jeffrey, dit kan inderdaad op een ziekte wijzen. Eet de Betta nog wel goed? Heeft hij uiterlijke kenmerken van ziekte? En zien je andere vissen er goed uit?

Lientje, 27-05-2008 14:28 #4
Heb een aquariom niet al te groot met 2 vrouwtjes en een mannetje betta's mannetje maakt allemaal schuim aan de oppervlakte wat nu? Reactie infoteur, 28-05-2008
Hallo Lientje,

Het mannetje bouwt een schuimnest, dat is zeer goed nieuws! Als het vrouwtje er namelijk ook voor in is, bestaat er een kans dat je kleine Betta's kan verwachten! Vaak is het echter zo dat een schuimnest voortijdig wordt gesloopt, even afwachten dus.

Groetjes, Funkyfish

Michelle, 19-04-2008 23:22 #3
Hoi, Ik heb een betta splendens man aangeschaft en nu gaat hij voor de filterinstroom hangen. Mijn vorige betta splendens deed dit ook en die had na een paar weken geen staart meer. Is dit normaal en kan je er iets aan doen? Reactie infoteur, 21-04-2008
Hoi Michelle,

Vreemd, Betta's houden juist iin het algemeen totaal niet van stroming… Je zou een filter met wat minder vermogen kunnen kiezen, maar weet je zeker dat de beschadiging van de staart door de filteruitstroom is ontstaan? Want het kan ook zo zijn dat andere vissen dit hebben veroorzaakt bijvoorbeeld.

Sophie, 28-03-2008 19:30 #2
Hoi,
ik heb een paar dagen geleden 3 betta vrouwtjes en 1 betta mannetje gekocht.
Ik ontdekte net dat het mannetje een dof, zwart oog heeft. De vrouwtjes hebben het niet. Ik weet niet of het een ziekte is maar áls het een ziekte is wat kan ik er dan tegen doen en worden de andere vissen dan ook besmet?
Groeten, Sophie.

Devlin, 28-02-2008 19:42 #1
Hoi goede zite maar ik wil ook iets specafiek weten hoe maak je de betta splendens kempvis de mannnetje dominanter ik hoop hier graag wat meer over te komen te weten?ik hoop op informatie.

met vriendelijke groeten,

devlin Reactie infoteur, 29-02-2008
Hoi Devlin,

Het karakter van een vis is, net als bij een mens, eigenlijk niet te veranderen. Ik weet niet hoe je de vis houdt, met hoeveel vrouwtjes en met welke andere vissen?

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 13-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Reacties: 124
Schrijf mee!