InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Discusvissen grootbrengen

Discusvissen grootbrengen

Men noemt de discus wel eens de koning van de aquariumvissen. En wie een discus ziet zal dit niet snel betwisten. Echter is het geen makkelijke karwei om een discusvis naar een mooi formaat te laten uitgroeien. Dit artikel geeft je mee wat je moet weten om het potentieel uit je discusvis te halen. Ten eerste moet de vis de nodige genen beschikken om groot uit te groeien. Een vis die kleine ouders heeft zal zelf ook niet zo heel groot worden. Tenzij de volle potentie niet uit de ouders is gehaald natuurlijk. Het gaat om de genen. Naast de genen is het belangrijkste in welke omstandigheden de vis leeft.

Belangrijke omstandigheden

  • Temperatuur
  • Voeding
  • Waterkwaliteit
  • Stress

Temperatuur

In de Amazone, het oorspronkelijke habitat van de discus, meet men in de bijrivieren waar deze vis het vaakst zit een temperatuur van 28-29°C. Met uitschieters naar beide kanten. Een vis is een koudbloedig dier met als gevolg dat de lichaamstemperatuur dezelfde is als het water. Hoe hoger de lichaamstemperatuur van de vis hoe sneller het metabolisme draait. Hoe hoger het metabolisme draait, hoe sneller een vis eten kan verteren, opnemen en kan groeien. Daarom is het belangrijk dat we jonge vissen, die hard moeten groeien op 30°C houden. Vanaf een vis volwassen is (+/- 18 maanden), kan men deze temperatuur laten zakken tot 28°C waardoor andere vissen en planten, die deze hoge temperaturen vaak niet accepteren, het beter zullen doen.

Voeding

Geen eten, geen groei. Dit is maar al te logisch. Toch draait het om meer dan alleen maar veel voeren. Discussen hebben proteïnen nodig om te groeien. Dus zorg voor een proteïnerijk dieet. Overdrijf ook niet, dit gaat ten kosten van de nieren en de waterkwaliteit. In een proteïnerijk dieet is veel afwisseling nodig. Proteïnen zijn opgebouwd uit aminozuren. De discusvis heeft een bepaalde hoeveelheid van elk aminozuur nodig. Een overschot aan een bepaald aminozuur wordt afgebroken in de nieren en uitgescheiden in het water onder de vorm va NH3 (giftig!). Een te eenzijdig proteïnendieet levert gegarandeerd een groot overschot aan aminozuren. De exacte hoeveelheid aminozuren bekomen is onmogelijk. Maar door zo gevarieerd mogelijk te voeren komen we hier het beste in de buurt. Goede voorbeelden hiervan zijn: muggenlarven, artemia, krill, cyclops, vis (vermijd te veel vette vis o.a. zalm), allerlei waterinsecten, ... Vermijd ook vlees van warmbloedige dieren. Hierin zitten dierlijke vetten die een vis moeilijk kan verteren. De lichaamstemperatuur van een vis ligt veel lager waardoor een dierlijke vet minder goed oplost, lees vaster is. Vis daarentegen is wel goed aangezien de vetten die zich hierin bevinden voorkomen in de vorm van oliën die vloeibaarder zijn en zo makkelijker verteren.

Nu we weten wat we moeten voeren kunnen we het hebben over hoeveel we moeten voeren. Zolang een vis jong is (eerste 18 maanden) is het simpel, voor zoveel als hij opkan. Hierbij is het wel belangrijk om zoveel mogelijk verspreid over de dag te voeren. Discusvissen hebben namelijk kleine maagjes. Geef als ze jong zijn minstens 6x per dag eten en zorg ervoor dat hun buikje goed vol zit. Dit kun je zien! Een volwassen discus heeft genoeg met 2x per dag. Anders gaat hij te dik worden aangezien de groei er niet meer in zit en we de volwassen discus op een lagere temperatuur kunnen houden. De energie van het vele voederen steken jonge vissen namelijk in de groei, oudere vissen groeien niet meer en zetten deze energie om in vet.

Waterkwaliteit

Het afvalproduct van vissen waar we ons het meeste zorgen over moeten maken is NH3. Dit is zeer giftig. Gelukkig verdunt het aquariumwater dit. Een goede filter zet vervolgens het giftige NH3 om in het minder giftige NO2. NO2 wordt dan weer omgezet in het nog minder giftige NO3. NO3 kan in bepaalde concentraties voorkomen in het aquarium ( tot 50mg/l) zonder dat het giftig is voor de vissen. Willen we echter een goede groei bereiken moet het NO3 steeds zo laag mogelijk zijn. Aangezien een filter NO3 niet meer verder omzet moeten we dit zelf uit ons aquarium halen. Dit doen we door water te verversen. Hoe meer water je ververst, hoe beter je vissen zullen groeien. Dagelijks verversen is geen overbodige luxe!

Ook wil ik even meegeven dat 1x in de week 50% water verversen beter is dan 2x in de week 25%. 25+25 is toch 50 zullen de meesten denken, maar dat gaat hier niet op. Stel we hebben een ballenbad met 100 blauwe ballen. We nemen er 25 uit, en we leggen er 25 rode in de plaats. We hebben dus een verversing van 25% gedaan. Daarna halen we terug 25 ballen uit het ballenbad. Dit zullen dus ( +/-) 18.75 blauwe ballen zijn, en 6.25 rode ballen. In totaal hebben we dus 25+18.75= 43.75 blauwe ballen uit het ballenbad gehaald. Als we 1x 50 % verversen, hebben we 50 blauwe ballen uit het ballenbad gehaald!

Als algemene regel kunnen we stellen, dat als we per 50L aquariumwater 1 discusvis houden. En we minstens 2x per week 50% verversen we een goede groei zullen zien. Maar hoe meer verversen, hoe beter de groei! Sommige kwekers verversen tot 2x per dag 90% ! Maar het resultaat mag er dan ook wezen!

Stress

Stress je vissen zo weinig mogelijk! Blijf zoveel mogelijk uit de bak, hou het rustig rond de bak. En zet geen te drukke vissen bij de kalme discusvissen. Hoe meer stress een discusvis heeft, hoe minder hij eet. En wat hij niet eet, kan hij niet groeien!

Als je deze regels goed naleeft kan je prachtig discusvissen bekomen zoals deze discusvis van de bekende Duitse discuskweker Stendker.
© 2013 - 2019 Bienstman, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Speciaalaquarium voor DiscusvissenIn dit artikel lees je hoe je het voorelkaar kunt krijgen om een discusspeciaalaquarium in te richten en te kunnen gaan…
De discusvis, een bijzondere cichlideDe Latijnse naam van de discusvis is Symphysodon aequSymphhysodon ifasciatus en hij behoort tot de familie van de cichli…
Rugklachten voorkomen en verhelpenRugklachten komen erg veel voor. Bijna iedereen krijgt er vroeg of laat eens mee af te rekenen. Soms zijn de klachten te…
Rugklachten en zwangerschapOngeveer 50 % van de zwangere vrouwen hebben rugklachten. Vrouwen die meerdere baby's baarden hebben doorgaans ernstiger…
Hernia: symptomen, remedies & behandeling discusherniaHernia: symptomen, remedies & behandeling discusherniaHernia is een aandoening die een heleboel mensen in het dagelijks leven treft. Stel: je heft een zwaar voorwerp op, en i…
Bronnen en referenties
  • http://diskus.vs121046.hl-users.com//Ausstellungstiere/Brillanturkis/

Reageer op het artikel "Discusvissen grootbrengen"

Reacties

Leonard, 17-04-2018 16:17 #2
Wat moet ik doen wanneer de ouders de jonge Discusvissen van hun lichaam afstoten? Moet ik de ouders al apart zetten of is dat gewoon de gewoonte?

Peter, 20-11-2013 19:22 #1
Ik heb een probleem mijn blue diamond. eet niet veel ik geef alles droog voer en Laren en ander soort diepvries voer maar nog steeds niet en hij word gepest door mijn anderen discus vis

Infoteur: Bienstman
Gepubliceerd: 04-01-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 2
Schrijf mee!