InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Xiphophorus maculatus - Platy

Xiphophorus maculatus - Platy

De Platy of Xiphophorus maculatus is een van de meest populaire aquariumvissen en is in vrijwel elke aquariumzaak te koop. Hieronder lees je meer over de verzorging van de Platy.
  • Wetenschappelijke Naam: Xiphophorus maculatus
  • Nederlandse Naam: Platy of Plaatje
  • Familie: Poecilidae (Levendbarende tandkarpers)
  • Herkomst: Midden-Amerika (Mexico, Guatemala, Honduras)

Omdat de Platy zo makkelijk te kweken is, zijn er inmiddels talloze variëteiten ontstaan, zoals de hoogvin platy, platy’s met een zwaard, dalmatiër platy...

Lengte

Tot ongeveer zes centimeter. Het mannetje blijft iets kleiner, tot zo'n vijf centimeter.

Geslachtsonderscheid

Het mannetje is te herkennen aan zijn geslachtsorgaan, het gonopodium. Daarnaast worden de Platy vrouwtjes groter en dikker dan de mannetjes.

Huisvesting

Een beplant aquarium van minimaal 60cm voldoet prima voor de weinig eisende stellende Platy. Het is dan ook een zeer geschikte beginnersvis. Ook qua inrichting stelt de Platy geen hoge eisen. Een donkere bodem en wat beplanting is voldoende.

Karakter

De Platy is een zeer vreedzaam en actief visje dat geschikt is voor het gezelschapsaquarium. De Platy is in tientallen kleurvariaties te koop. Van geel, oranje, rood en zwart tot wit. Houdt meer vrouwtjes dan mannetjes (de beste verhouding is drie vrouwtjes op een mannetje) dit in verband met de constante toenaderingspogingen van het mannetje. Xiphophorus maculatus staat erom bekend een goede algeneter te zijn.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 18-25°C
  • Ph: 7,5-8
  • GH: 16-20

Voeding

De Platy is een echte alleseter, en eet zowel droogvoer, diepvriesvoer, levend voer en algen. Probeer zoveel mogelijk af te wisselen qua voeding.

Kweek

Vrij eenvoudig. De Platy is een eierlevendbarende met een draagtijd van ca. 24 tot 30 dagen. Tijdens de zwangerschap krijgt de vrouwtjes Platy een donkere vlek op haar achterlichaam. Er kunnen per worp tot wel honderd jonge visjes gebaard worden, maar gemiddeld baren ze zo'n veertig baby's. Zorg voor genoeg schuilmogelijkheden voor de jonge visjes, omdat ze anders worden opgegeten door andere vissen, ook door hun ouders! Eventueel kun je de jongen ook uitvoeren en opkweken in een aparte kweekbak. Je kunt de jongen voeren met droogvoer (fijngewreven) of met voedsel voor eierlevendbarenden (bijvoorbeeld Liquifry) Pas na ongeveer een jaar zijn de vissen geheel volgroeid, maar al na een maand of 3-4 kunnen ze zichzelf voortplanten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aquariumvissen voor beginnersAquariumvissen voor beginnersEen mooi aquarium kan een goede toevoeging aan een woonkamer zijn. Een probleem bij het inrichten van een aquarium is ec…
Levendbarende tandkarpers – PoeciliidaeDe familie van de levendbarende tandkarpers omvat veel bekende aquariumvissen, waaronder de guppy, de platy en de black…
Xiphophorus helleri - ZwaarddragerDe Zwaarddrager is typisch zo'n vis die vaak in een te klein aquarium wordt gehouden. De vis zelf is inderdaad niet zo g…
Rasbora maculata - DwergrasboraMet zijn 2,5 centimeter is deze Dwergrasbora een van de kleinste aquariumvissen. Het spreekt daarom voor zich dat je dez…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Xiphophorus maculatus - Platy"

Reacties

Paula, 17-08-2015 17:45 #4
Hoi! Ik heb nu bijna een jaar een aquarium met Platy's. Sinds twee weken zitten ze in een wat groter aquarium. Vandaag is het mij opgevallen dat er een paar vissen zijn die steeds tegen dezelfde vis aan 'botsen" (een vrouwtje). De vis blijft dan stil hangen en een vis botst dan steeds tegen beide zijkanten. Is deze vis ziek? Of heeft dit met het voortplanten te maken?
Groetjes Paula

Henk, 25-03-2012 14:30 #3
Ik ben Henk en ik ben net begonnen met een aquarium.
Ik heb Neon Tetra's en Platy's.
Nou wil ik weten welke vissen daarbij kunnen.
Die van mij zijn namelijk niet heel vreedzaam;-p

Henk Reactie infoteur, 26-03-2012
Hoi Henk, het ligt er een beetje aan wat voor formaat aquarium je hebt. Je zou het eens kunnen proberen met een schooltje Corydoras, dit zijn zeer vriendelijke aquariumvissen en ze houden zich voornamelijk op in de onderste waterlaag, dus daar zullen je neons en platys dan geen last van hebben.

Jeroen, 07-12-2009 17:05 #2
Klopt Willem, ook ik heb hier veel aan. Ik wil aankomende week ook een aantal plaatjes in mijn aquarium zetten en aan deze info heb je tenminste wat. Op andere sites krijg je alleen maar informatie die positief is voor de personen die ze verkopen. Ik ga van de week een stuk of 5 halen en dan laat ik nog wel wat weten.
Bedankt voor de bruikbare informatie,
Jeroen:-):-p

Willem van den Broek, 03-11-2007 23:13 #1
Hier heb ik wat aan, geen gezwam, duidelijke informatie voor beginnende aquarianen zoals ik. Ga aub zo door.
Groetjes Willem :-) Reactie infoteur, 05-11-2007
Hoi Willem,

Bedankt voor de positieve reactie! Zoals je misschien al hebt gezien heb ik meerdere artikelen (ca. 85) geschreven over vissen/aquaria/garnalen dus wellicht heb je daar nog iets aan. Ook de site http://aquariumvissen.net is van mijn hand, daar vind je vergelijkbare informatie.

Groeten, Sandra

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 12-02-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Reacties: 4
Schrijf mee!