InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Colisa lalia - Dwerggoerami

Colisa lalia - Dwerggoerami

De Colisa lalia is een zeer populaire aquariumvis, onder andere door de interessante kweek. Op de foto zie je het mannetje van de Colisa lalia. Dwerggoerami's worden graag en veel gehouden, ook vaak door beginnende aquarianen. Het zijn dan ook geen lastige aquariumvissen, mits je zorgt voor een goede inrichting van het aquarium.
  • Wetenschappelijke Naam: Colisa lalia
  • Nederlandse Naam: Dwerggoerami
  • Familie: Anabantidae (Labyrintvissen)
  • Herkomst: India

Lengte

Tot 6cm, de vrouwtjes blijven iets kleiner, tot ongeveer 5cm.

Geslachtsonderscheid

Bij de Dwerggoerami's is het mannetje groter dan het vrouwtje, ook is hij veel kleurrijker dankzij de rode strepen over zijn hele lijf. Dit is vooral goed te zien bij wildvangdieren, veel Dwerggoerami's die aangeboden worden zijn al te ver doorgekweekt. Er is dan niet veel meer te zien van de mooie rood/blauw gestreepte tekening.

Huisvesting

Colisa lalia kan in een aquarium van 60cm lengte worden gehouden, maar liever in een groter aquarium. Zorg voor drijfplanten, veel beplanting en een donkere bodem om de kleuren van deze aquariumvis mooi te laten uitkomen. Veel schuilplaatsen zijn absoluut noodzakelijk door het paringsgedrag van het mannetje, denk hierbij bijvoorbeeld aan kienhout.

Karakter

Colisa lalia is een zeer vreedzame vis, die echter ook wat schuw is. Houdt deze vis in een koppel of in een harem (1 mannetje met 2 vrouwtjes) Houdt ze niet met barbelen, die zullen aan de sprieten van de goerami’s gaan knabbelen. Het is ook aan te raden om ze met rustige medebewoners te houden, zoals Corydoras. Het mannetje jaagt bijna constant achter het vrouwtje aan, let er daarom op dat er genoeg schuilplaatsen zijn voor het vrouwtje. Ook om deze reden is het aan te raden om meerdere vrouwtjes te houden.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 24-28°C
  • Ph: 6-7,5
  • GH: 5-8

Voeding

De Dwerggoerami is een echte alleseter en lust zowel droogvoer, diepvriesvoer als levend voer. Vooral levend voer nemen ze goed op, wil je gaan kweken met deze vissen dan is een dieet van voornamelijk levend voer aan te raden.

Kweek

De kweek van de Dwerggoerami is vrij eenvoudig. Gebruik bij voorkeur een kweekbak, waarbij je ervoor zorgt dat het water warm is (26-28 graden) en het waterpeil laag (maximaal 15 centimeter). Het mannetje bouwt een schuimnest, het vrouwtje legt de eieren en vervolgens spuwt het mannetje de eieren in het nest. Vang het vrouwtje op dit moment uit, omdat het mannetje aggressief naar haar kan worden. Na 24 uur komen de eieren uit, waarna je ook het mannetje uitvangt. De jongen kunnen gevoed worden met vloeibaar voedsel, later kunnen ze ook artemia-naupliën aan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Colisa lalia - Dwerggoerami"

Reactie

Fabienne, 30-11-2009 19:54 #1
Hallo,
ik ben informatie aan het zoeken over het samen houden van dwerggoerami's met betta splendens maar krijg hier eigenlijk niet veel over gevonden. Ik heb wel ergens gevonden dat je ze niet samen kan houden, maar hier stond geen verdere uitleg bij. Zou je me wat meer informatie kunnen geven?
Ik heb een aquarium van 180 liter met guppen, corydoras, otocinclussen, en een paar grotere algeneters.

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 18-05-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Reacties: 1
Schrijf mee!