InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Creationisme: wat vertelt symbiose ons over evolutie?
mijn kijk op

Creationisme: wat vertelt symbiose ons over evolutie?

Creationisme: wat vertelt symbiose ons over evolutie? Symbiose is het samenleven van twee of meerdere biologische organismen. De partners kunnen voordeel of nadeel hebben van het samenleven en soms is het voor beide partijen neutraal. Vast staat dat de één niet zonder de ander kan overleven. Symbiose gaat uit van samenwerking, evolutie van concurrentie. Wat vertelt symbiose ons dan over evolutie?

Darwin

De theorie van Darwin was gebaseerd op concurrentie tussen dieren en diersoorten. De sterkste blijft bestaan. In de tijd van Darwin was er nog niets bekend over zoiets als symbiose. In zijn boek ‘The origin of species’ geeft Darwin zelf toe dat, als het bewezen kan worden dat één levensvorm gevormd is voor het belang van een ander, dit zijn theorie onderuit zou halen. Zoiets kan niet door natuurlijke selectie zijn voortgebracht.

Planten en dieren in een symbiose kunnen nooit zonder elkaar bestaan hebben, want dan zouden ze sterven. Dat zou enkel kunnen als zij op hetzelfde moment zijn ontstaan. Gevolg hiervan is dat dieren en planten tegelijk ontstaan moeten zijn.

Voorbeelden van symbiose

Misschien zijn we ons er niet van bewust, maar symbiose zien we overal om ons heen.

Koraalrif

In een symbiose houden diverse verschillende levensvormen elkaar in leven. Een voorbeeld hiervan zijn koraalriffen. Op de koralen groeien algen. Wanneer er echter te veel algen groeien, verstikte het rif en sterven de koralen af. De oplossing hiervoor is de papegaaivis want deze eet algen. Hij heeft een sterke bek die precies gemaakt is om koralen af te schrapen. Wetenschappers dachten eerst dat papegaaivissen het rif vernielden, maar recente studies laten zien dat een rif snel vol groeit met algen als papegaaivissen er weg worden gehouden. Bij het eten van de algen bijt de papegaaivis soms stukjes koraal af. Dit scheidt hij later uit als zand. Zeekomkommers en schaaldieren zuiveren het zand op zoek naar kleine voedseldeeltjes. Zeewaaiers en koralen zuiveren het water wat essentieel is voor het voortbestaan van alle het leven in zee. De symbiose blijft hier niet beperkt tot twee levensvormen, maar beslaat de hele cultuur in het rif.

Dolfijn

Symbiotische relaties zijn er ook tussen verschillende leefomgevingen. We denken er bijvoorbeeld niet direct aan dat planten en bomen een zeer belangrijke rol spelen in het leven van dolfijnen. Maar het plantenleven houdt u en mij in leven omdat door planten en bomen zuurstof wordt geproduceerd. Dolfijnen ademen net als wij lucht in en leven dus bij gratie van de planten en bomen. Zolang er dolfijnen zijn geweest moeten er ook planten en bomen zijn geweest. En hetzelfde geldt voor de mens!

Paard

Zelfs een diersoort als het paard leeft in symbiose. In zijn spijsverteringsgestel leven allerlei bacteriën die voor een goede vertering van grassen en planten zorgen. Bij deze bewerking van het voedsel door bacteriën komt enorm veel warmte vrij. Op deze wijze blijft het paard goed warm in koude tijden. Zouden deze bacteriën er niet zijn, dan zou het paard sterven van de kou en zou het ondervoed raken door te slecht verteerd voedsel. De bacteriën kunnen niet overleven zonder het paard.

Cellen

Alle cellen die het dier heeft zijn op elkaar aangepast. Elke cel moet een bepaalde plaats innemen ten opzichte van andere cellen en op een zeer specifieke wijze samenwerken met deze cellen. Als we bedenken dat de kans dat het DNA van één cel spontaan ontstaat 1 op 10 119.000 is (dat is een 1 met 119.000 nullen), dan weten we dat dit vrijwel gelijk staat aan de kans van 1 op onmogelijk! Laat staan dat alle cellen binnen een dier toevallig exact op elkaar aangepast zijn. De kans dat dit door toeval ontstaat is niet aanwezig.

En dit zijn nog maar enkele voorbeelden. Zo zijn er talloze voorbeelden te vinden over heel de aarde.

Symbiose en evolutie

Evolutionisten beweren dat dieren zich geleidelijk aangepast hebben aan hun omgeving. Dat zou betekenen dat organen en ledematen langdurig in een tussenvorm hebben verkeerd tijdens de geleidelijke ontwikkeling.

Ledematen werken echter alleen in hun de aangepaste vorm. Een vogel met stompjes kan eenvoudigweg niet vliegen. Een landdier met stompjes als poten kan zich niet voortbewegen. Voor beide diersoorten is dit voldoende om niet te overleven. Als één geleidelijke verandering voldoende is om een diersoort te doen sterven, zijn vele geleidelijke veranderingen zonder twijfel fataal. Het is spijtig voor de evolutionisten maar geleidelijke ontwikkeling is onmogelijk. Het dier moet in één keer af zijn om te kunnen overleven.

Geleidelijke ontwikkeling van één dier is onmogelijk. Geleidelijke ontwikkeling van symbiose al helemaal. Symbiose bewijst dat de hele omgeving van het dier klaar moet zijn om te kunnen overleven. Het dier zelf moet ook af zijn om te kunnen voortbestaan als diersoort.

Vragen

De symbiose doet ons afvragen wat de oorsprong van het leven is. Het maakt de evolutietheorie ongeloofwaardig. Koraalriffen en de vissen die daar leven kunnen niet overleven zonder elkaar. Als ze dat nu niet kunnen, konden ze dat dan ooit wel? Dat zou betekenen dat de vissen en koralen eigenschappen hadden om zonder elkaar te kunnen overleven en dat deze eigenschappen zijn verdwenen. Dat is het tegenovergestelde van evolutie. De logische conclusie is dat ze altijd samen hebben geleefd.

Symbiose kan onmogelijk ontstaan vanuit evolutie. In de evolutie zijn verschillende levensvormen op verschillende moment ontstaan. Dat betekent dat de soorten die als eerste ontstonden niet konden overleven! Hoe kan dan ooit een symbiose ontstaan?! Symbiose bewijst dat macro-evolutie niet mogelijk is. Een schepper die dit alles tegelijk heeft doen ontstaan, is in het licht hiervan logisch.

Symbiose is al sinds lange een bewezen en bekend verschijnsel. Het gekke is dat symbiose nu een algemeen bekend fenomeen is en dat niemand de conclusie heeft getrokken dat dit de evolutietheorie onderuit haalt. En dat terwijl Darwin zelf dit bij voorbaat al had gedaan!

Lees verder

© 2012 - 2019 Bubo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Symbiose en competitie in flora en faunaSymbiose en competitie in flora en faunaTussen dieren (fauna) in de natuur bestaan onderlinge relaties. Deze relaties kunnen tussen soorten worden beschreven of…
De rol van religie tussen genetica en evolutieDe rol van religie tussen genetica en evolutieDe rol van evolutie ten opzichte van religie wordt indirect uitgedrukt in wat religie doet voor mensen. Evolutie heeft d…
Biologie Uitgelegd - EvolutieEvolutie is een belangrijk proces. Welke theorien bestaan er over evolutie en hoe kun je bijvoorbeeld bewijzen dat een s…
Schepping vs. evolutieGod, evolutie, schepping in zes dagen of zes perioden. Allemaal vragen nogmaals aangewakkerd door Andries Knevel en het…
Evolutietheorie Darwin versus scheppingsverhaal BijbelEvolutietheorie Darwin versus scheppingsverhaal BijbelIn november van 2009 was het 150 jaar geleden dat het boek over de evolutietheorie van Charles Darwins uitkwam met de ti…
Bronnen en referenties
  • www.allaboutscience.org
  • Video.google.com
  • Nl.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Creationisme: wat vertelt symbiose ons over evolutie?"

Infoteur: Bubo
Gepubliceerd: 14-05-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Mijn kijk op…
Schrijf mee!