InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > De natuur tijdens de herfst in huis halen

De natuur tijdens de herfst in huis halen

De natuur tijdens de herfst in huis halen Het is heerlijk om tijdens de herfst de natuur in huis te halen. De geur van bladeren, kastanjes, schors, alles te vinden in het bos. Hier leest u een paar decoratieve ideeën om de herfst in huis te halen.

Herfstgordijn

Benodigdheden

  • dun rijgdraad
  • lampionnetjes (physalis)
  • herfstblad

Rijg lampionnetjes en mooi gekleurde herfstbladeren aan dun draad en zet ze op verschillende hoogten vast. Wanneer u voldoende slingers hebt gemaakt, knoopt u ze vast aan een dwarsdraad. Die zet u in het raamkozijn vast met plakband of punaises. Of knoop de slingers aan de gordijnroede.

Mospotjes

Benodigdheden

  • kleine aardewerken potjes
  • kaarsen
  • mos
  • rozenbottels
  • cranberry’s

Vul de potjes met aarde, dek ze af met het mos en druk de kaarsen erin. Zet een aantal potjes bij elkaar op een schaal. Leg ter decoratie wat cranberry’s en rozenbottels om de potten heen.

Schriften om in te bladeren

Benodigdheden

  • hobbylijm
  • schrift met harde kaft
  • schors van de zilverberk
  • beukenblad
  • cornusblad

Smeer zowel de kaft als de bladeren en de schors in met hobbylijm en druk de bladeren stevig op de kaft. Knip de harde steeltjes van de bladeren af, dit plakt makkelijker. Bent u klaar, leg het onder iets zwaars om te drogen. Let op dat de overtollige lijm niet op het schrift vastkleeft. Leg er eventueel een velletje huishoudfolie tussen ter bescherming.

Najaarscompositie

Met een paar mooie takken, bladeren, rozenbottels en besjes maakt u een mooi stilleven in najaarssfeer. Stop bijvoorbeeld tussen de mospotjes een paar kleine pompoentjes.

Oogstmand

Maakt u een wandeling in het bos, neem wat bladeren, lampionnetjes, takjes en kastanjes mee. Stop dit in een houten mand en heel eenvoudig heeft u een schitterende mand gemaakt.

Kastanjes poffen

Benodigdheden

  • tamme kastanjes
  • lange spies

Snijd de schil met een scherp mesje even in, zo ‘explodeert, de inhoud van de kastanje niet. Pof de kastanjes boven gloeiende as en niet in de vlammen. De kastanjes zijn vrij snel gaar, ongeveer 5 minuten. Pel ze en strooi een klein beetje zout op de kastanjes en eet ze direct.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De natuur tijdens de herfst in huis halen"

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 08-08-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!