InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Het natuurgebied Friescheveen

Het natuurgebied Friescheveen

Het Friescheveen is een natuurgebied in Drenthe. Het gebied leent zich uitstekend om een wandeling te maken, maar ook is het mogelijk om het gebied te bezoeken met roeiboten. Het Friescheveen is een natuurgebied in Drenthe. Het Friescheveen is geen recreatiegebied, wel kunnen er boten en kano's gehuurd worden bij het gelijknamige café dat aan de rand van het gebied ligt. Het natuurgebied wordt beheerd door Natuurmonumenten.

Beschrijving

Het Friescheveen heeft een oppervlakte van 78 hectare. Het gebied heeft zijn naam gekregen doordat het in de eerste plaats een veengebied is. In de tweede plaats is het gebied in het verleden door Friezen uitgegraven. Het veen werd dan gedroogd, omdat deze zogenaamde turf dan gebruikt kon worden als brandstof voor de kachel.

In het gebied zijn veel verschillende soorten vogels te vinden. Zo zijn er ijsvogels, aalscholvers, futen en nog een groot aantal andere soorten.

Roeien

Wanneer je met een roeiboot het Friescheveen in gaat, kom je eerst door kanalen. Aan weerszijden kom je inhammen tegen naarmate je dichterbij het meer komt. In deze inhammen zitten veel vogels en er staan hier dan ook bordjes met ‘verboden toegang'. Dit omdat de vogels dan in alle rust kunnen leven.

Als je het meer op komt, strekt zich een grote watervlakte voor je uit. In de vlakte liggen kleine eilandjes die doorgaans volledig bezet zijn door vogels. Het is verboden deze eilandjes te betreden vanwege het gevaar dat je weg kan zakken in het veen. Aan de andere kant van het meer ligt een huisje. Dit huisje is in 1908 gebouwd door P.A. Camphuis en werd in de eerste instantie is het ‘Weltevreden' genoemd. Later is het huis van naam veranderd, toen kreeg het de naam ‘Zusterhuis'. Het huis dankte die naam aan het feit dat er zusters gehuisvest werden.

Wandelen

Naast varen kun je in het gebied ook wandelingen maken. Er zijn verschillende routes te belopen die zoveel vanuit Haren als vanuit Eelde te bereiken zijn. De routes verschillen in lengte.
© 2011 - 2019 Eve-lijn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het natuurgebied Friescheveen"

Infoteur: Eve-lijn
Laatste update: 01-09-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!