InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Een eeuw lang verbonden met het Waddeneiland Texel

Een eeuw lang verbonden met het Waddeneiland Texel

In 2009 was Natuurmonumenten precies honderd jaar actief op het Waddeneiland Texel. Datzelfde jaar werd de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) er grotendeels voltooid en kreeg de vereniging hier haar duizendste hectare natuur, zodat zij er thans 23 natuurgebieden beheert.

Eerste aankoop

Jac. P. Thijsse (een van de oprichters van Natuurmonumenten) had een grote liefde voor de natuur. Die liefde werd aangewakkerd door een tweeenhalfjarig verblijf op het Waddeneiland Texel met zijn vogel- en plantenrijkdom. Reeds vier jaar (op 28 april 1909) na de oprichting van de vereniging kon de eerste Texelse aankoop van Natuurmonumenten plaatsvinden. Die eerste aankoop betrof zeven hectare bloemrijk grasland in de polder Waalenburg.

Gestage groei

Vele andere cruciale stukjes natuur op dit Waddeneiland volgden totdat vanaf 28 april 2009 op Texel 23 natuurgebieden door de vereniging worden beheert. 2009 is ook het jaar dat de hele polder Waalenburg tot natuurgebied kon worden omgevormd, een reden om er het jubileumfeestje te vieren. Duizenden belangstellenden werden feestelijk ontvangen op Fort de Schans, waar de tijd van Napoleon Bonaparte duidelijk in het cultuurhistorisch juweeltje voelbaar is gebleven.

Cirkel bijna rond

Na een eeuw natuurbeschermingswerk op Texel is de cirkel bijna rond. De duizendste hectare die aan Natuurmonumenten is overgedragen ligt in hetzelfde gebied als waar de eerste hectare werd aangekocht, namelijk de polder Waalenburg in het Texelse hart.

Niet ideale situatie

Reeds decennialang beheerde de vereniging in deze polder verspreid liggende stukjes natuur met daartussen de graslanden met een puur agrarische bestemming. Zowel voor de natuur als voor de landbouw was dat geen ideale situatie. Zo heeft de natuur baat bij een hoog waterpeil, terwijl boeren juist de voorkeur geven aan een lagere waterstand. In 2009 is aan die situatie definitief een einde gekomen en is de hele polder natuurgebied geworden. De boeren kregen goede mogelijkheden voor een herstart van hun bedrijven buiten de polder.

Eerste gemeente in Nederland met voltooide EHS

Door de herinrichting van de Waalenburg polder behoort Texel tot de eerste gemeenten in Nederland waar de Ecologische Hoofdstuctuur (EHS) werd voltooid. Elders in Nederland verloopt het realiseren van dit cruciale netwerk van natuurgebieden heel moeizaam. De totstandkoming van de Ecologische Hoofdstructuur op Texel is het resultaat van een geslaagde samenwerking van alle betrokkenen (zoals boeren en natuurbeschermers, de provincie, de gemeente en de Dienst Landelijk Gebied). Gezamenlijk werd naar een oplossing gezocht, waar iedereen baat bij heeft. De begrenzing van de EHS is aangepast om zowel voor de natuur als voor de landbouw een betere structuur te creeren en dat is goed gelukt. Boeren hebben nu een beter toekomstperspectief. Op Texel en Waalenburg kan zich daardoor een volwaardig natuurgebied ontwikkelen. De mogelijkheden ertoe zijn veelbelovend. Waalenburg is een polder waar bijzondere orchideeen groeien en het 's zomers wemelt van de weidevogels.

Waalenburgnatuur beleven

Wil je in Waalenburg de natuur beleven, dan kun je er wandelen, fietsen of vogels bespieden vanuit een vogelkijkhut met uitzicht op de Westerkolk. Tot de Waalenburg fauna behoren zowel het visdiefje als smienten, zilvermeeuwen en kleine zwanen. Daarnaast vind je er ook de gewone zeehond.

Ook andere Texelse natuurgebieden van Natuurmonumenten hebben veel te bieden. Zo liggen langs de wadkant gebieden waar veel wadvogels broeden en planten groeien die van zoute omstandigheden houden. Ook vind je er in de duinen het helmgras. Natuurlijk kun je ook Fort de Schans ten zuiden van het plaatsje Oudeschild bezoeken of een oogje wagen in de eendenkooi van Spang tijdens een excursie.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een eeuw lang verbonden met het Waddeneiland Texel"

Infoteur: Emfkruyssen
Gepubliceerd: 12-09-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!