InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Informatie over de Waddenzee

Informatie over de Waddenzee

Informatie over de Waddenzee De Waddenzee is een binnenzee met een lengte van ruim 500 kilometer. De zee begint bij Den Helder in Nederland, en eindigt bij Esbjerg in Denemarken. In dit artikel vind je alle informatie over de Waddenzee; o.a. over de waddeneilanden en de dieren die er te vinden zijn.

Algemene informatie

De Waddenzee is ruim 500 kilometer lang en gemiddeld zo'n 20 kilometer breed. Het is een binnenzee die onderdeel van de Noordzee uitmaakt en ook in het noorden van Nederland te vinden is. Het woord 'wad' uit Waddenzee betekent 'doorwaadbare plaats'; de Waddenzee bestaat dan ook grotendeels uit zandplaten die tijdens eb droogvallen. De Waddenzee is een bijzonder gebied voor zowel mens als dier en staat daarom op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Doelen waarvoor de Waddenzee worden gebruikt:
  • recreatie
  • visserij
  • verblijfplaats van dieren
  • winning van aardgas

Waddeneilanden

In de Waddenzee liggen tientallen Nederlandse, Duitse en Deense Waddeneilanden. Een aantal van die Waddeneilanden worden bewoond door mensen. Het grootste Waddeneiland is Texel in Nederland, gevolgd door het Deense Rømø en het Duitse Sylt. Op Sylt wonen de meeste inwoners, zo'n 21.000 mensen. De bewoonde Nederlandse Waddeneilanden zijn:
  • Texel
  • Vlieland
  • Terschelling
  • Ameland
  • Schiermonnikoog

Met een ezelsbruggetje kunnen de namen van de eilanden onthouden worden, namelijk door de eerste letters van de eilanden achter elkaar te plaatsen; je krijgt dan TVTAS. Naast deze vijf bewoonbare eilanden zijn er nog een aantal onbewoonde eilanden, waaronder; Rif, Griend, Rottumerplaat en Simonszand.

Dieren

De belangrijkste bewoners van de Waddenzee zijn de wadvogels, zeehonden en allerlei andere zeedieren. Wadvogels als meeuwen, sterns, lepelaars, eenden, ganzen, scholeksters en grutto's zijn in grote getalen (ongeveer 12 miljoen vogels per jaar) in het waddengebied te vinden. Zij zoeken er o.a. eten op de drooggevallen zandplaten. Uit een onderzoek van het NIOZ in 2005 bleek dat het aantal wadvogels ernstig aan het teruglopen is. Naast vogels zijn zeehonden belangrijke bewoners van de Waddenzee. De grijze zeehond en de gewone zeehond komen er voor en worden beschermd. Zieke zeehonden worden soms opgevangen in de zeehondencrèche in Pieterburen.

Bron: Marieke78, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Marieke78, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Natuur

De Waddenzee is een beschermd gebied doordat het een woonplaats is voor veel planten en dieren. Er zijn zo'n 250 plantensoorten te vinden die alleen in de Waddenzee voorkomen en ooit was de bodem bezaaid met zeegras. Nu een groot deel van dit zeegras verdwenen is, proberen biotopen dit weer te herstellen. In het verleden mocht er in de Waddenzee op kokkels gevist worden, maar dat is nu verboden. Er mag nog wel op mossels gevist worden.

Scheepvaart

Al eeuwenlang wordt de Waddenzee door schepen bevaren. Voordat het Noordzeekanaal gegraven werd was het de enige manier om Amsterdam te bereiken vanaf de Noordzee. Bekende havens van waaruit schepen de Waddenzee opgaan zijn bijvoorbeeld Oudeschild, Lauwersoog, Noordpolderzijl en Schiermonnikoog. Ook varen er regelmatig veerboten op de Waddenzee die toeristen en bewoners van en naar de Waddeneilanden brengen.

Wadlopen

Wie zelf de Waddenzee wil verkennen kan gaan wadlopen. Vanuit verschillende plaatsen kan onder begeleiding het wad worden verkend. Voor meer informatie kun je kijken op www.wadlopen.com of www.wadlopenbeginthier.nl.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Informatie over de Waddenzee"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 27-11-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!