InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Stadsplanning: Jerusalem of Gold gaat een groene stad worden

Stadsplanning: Jerusalem of Gold gaat een groene stad worden

Stadsplanning: Jerusalem of Gold gaat een groene stad worden Jerusalem of Gold gaat op de groene toer de komende 20 jaar (2009-2029), althans dat beoogd een beleidsplan voor de stad. Het zes punten voorstel dat dinsdag 5 mei 2009 werd gepresenteerd richt zich op vergroening van de stad en 'ecologische bouw'. Het plan roept op tot gebruik van zonne-energie, water recycling, en ander ecologische materiaal voor de bouw van gebouwen. Er wordt zowel door lokale als internationale experts gewerkt aan het plan.

Stoppen wegtrekken burgers uit stad plus versnelde economische ontwikkeling

Burgemeester Nir Barkat dat hoewel het plan zijn eigen 'visie reflecteert, het niet van hem afkomstig is. Het plan kreeg al ten tijde van de burgemeesters Ehoed Olmert en Uri Lupolianski gestalte. Sinds Barkat aantrad is deze ijverig door gegaan met de planning om de negatieve migratie van bewoners uit de stad te stoppen en de economische ontwikkeling de komende jaren te stimuleren.

Zes prioriteiten

Het Masterplan heeft zes prioriteiten:
  1. beschikbare behuizing voor jongen mensen;
  2. ontwikkeling van buurten in het oostelijke deel van de stad;
  3. de vorming van vijf nieuwe stadsparken, open gebieden en stedelijke natuurgebieden;
  4. toeristische faciliteiten;
  5. behoud historische trekpleisters;
  6. high-tech gebieden.

Beschikbare behuizing voor jonge mensen

Het doel is jonge mensen en studenten te stimuleren huizen te kopen of te huren in de hoofdstad met als doel om in Jeruzalem te blijven. Grote bouwprojecten worden ontworpen als beschikbare woongebieden.

Ontwikkeling van buurten in het oostelijk deel van de stad

Er kom 13.550 nieuwe huizen in de oostelijke buurten. En er worden nog eens 10.000 woningen gebouwd tegen 2030. De belangrijkste verdeling is: Jabel Mukabar: 2500 eenheden; Beit Hanina-Shuafat: 2500 eenheden; Tel Adesa: 2000 eenheden; A-Tur: 1500 eenheden en in het centrale gedeelte: 750 eenheden.

De vorming van vijf nieuwe stadsparken, open gebieden en stedelijke natuurgebieden

Vijf stadsparken voor sportactiviteiten, picknick, wandelen, en andere activiteiten. Daarnaast komt er 43 kilometer aan fietspaden in de open gebieden. Het plan definieert metropolitane parken (16.000 dunams), gemeente parken (7000 dunams), wijk parken (1000 dunams), buurt parken (1600 dunams) en buurt tuinen (2300 dunams). Er komen verschillende activiteiten voor alle inwoners in de woon, zaken en recreatieve gebieden.

Toeristische faciliteiten

Vier gebieden zijn bestemd voor toerisme, cultuur en vrijtijdsactiviteiten waar de geschikte infrastructuur voor nodig is. De bedoeling is het toerisme te stimuleren inclusief in de Oude Stad, Ein Kerem, Armon Ha Natziv en Lifta.

Behoud historische trekpleisters

Het behoud van historische plekken en buurten. Later wordt het plan verder uitgewerkt met meer gedetailleerde informatie.

High-tech gebieden

De stad wil 150.000 banen scheppen in de high-tech industrie. Daarvoor zijn vier nieuwe industriegebieden nodig. Het Givat Shaul industriegebied zal worden uitgebreid, met name ook werkgelegenheid voor de charedische (orthodoxe) Joden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
recensieMuziekrecensie: Jeroesjalajiem ier hanetsach - Artiesten'Jeroesjalajiem ier hanetsach' (Jerusalem - The Eternal City in Songs), Jeruzalem de Eeuwige Stad, is een cd met de groo…
Vijf soorten groene energie: Stap over op schone stroomVijf soorten groene energie: Stap over op schone stroomIn dit artikel worden alle vijf soorten groene energie besproken die op dit moment beschikbaar zijn. Dat zijn wind energ…
Jerusalem of Gold - gezongen door Ofra HazaJeroesjalajiem Sjel Zahav (Jeruzalem van Goud - Jerusalem Of Gold) is één van de mooiste nummers dat ooit is geschreven.…
Voordelen van Groene StroomVoordelen van Groene StroomGroene stroom wordt steeds populairder. Steeds meer particulieren en bedrijven besluiten hier gebruik van te maken omdat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 429687, Pixabay

Reageer op het artikel "Stadsplanning: Jerusalem of Gold gaat een groene stad worden"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 13-11-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Special: Geografie Israël
Schrijf mee!