InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Het Wereld Natuur Fonds

Het Wereld Natuur Fonds

Het Wereld Natuur Fonds Je hebt er ongetwijfeld weleens reclames van gezien op de televisie of in de krant: het Wereld Natuur Fonds. Deze organisatie probeert bij te dragen aan de bescherming en het behoud van de natuur.

Wat is het Wereld Natuur Fonds?

Het Wereld Natuur Fonds Nederland is onderdeel van een nog veel grotere beschermingsorganisatie die het World Wide Fund voor Nature (WWF) genoemd wordt. Er zijn in totaal 30 landen lid van deze organisatie en men is actief in meer dan 90 landen. Het secretariaat van het WWF is gezeteld in Zwitserland, waar een internationaal bestuur actief is.

Missie

Het doel van het Wereld Natuur Fonds is het beschermen en behouden van de biodiversiteit op aarde. Men moet in harmonie leven met de natuur, dit is in het belang van zowel de mens als de natuur omdat beiden elkaar hard nodig hebben. Bedreigde diersoorten worden geholpen.

Activiteiten

Het Wereld Natuur Fonds heeft diverse projecten over de hele wereld lopen. De nadruk wordt gelegd op (tropische) bossen, waterrijke gebieden zoals zeeën en oceanen. Men pakt hier de belangrijkste bedreigingen aan, zoals ontbossing, overbevissing, klimaatverandering en de illegale handen in dieren en planten. In Nederland kan men actief mee helpen aan deze goede doelen door een donatie te doen, vrijwilligerswerk te doen, FSC-hout te kopen en groene energie af te nemen.

Samenwerken met anderen

Het Wereld Natuur Fonds bindt alle krachten ineen en werkt in allerlei projecten samen met anderen. Je kunt hierbij denken aan de politiek, scholen, documentairemakers en bedrijven.

Samenwerken met de bevolking

Wanneer het Wereld Natuur Fonds start met een project in een land, probeert zij altijd de inwoners van het desbetreffende land of gebied te betrekken bij het project. Het is namelijk belangrijk dat de inwoners achter het project staan, alleen op die manier is er een goede kans op succes van het project.

Politieke kleur

Het Wereld Natuur Fonds heeft geen politieke kleur en is onafhankelijk. Wel is het Wereld Natuur Fonds kritisch en gaat harde confrontaties niet uit de weg wanneer dit in het belang van de natuur is. De voorkeur wordt gegeven aan de dialoog, zodat beide partijen zich begrepen en gehoord voelen.

Langdurig

Natuurbescherming is geen kortlopend project wat na een tijd afgerond is. Er moet constant gewerkt worden aan het beschermen en behouden van de natuur. Dit is een kwestie van een lange adem. Desondanks wordt elk project gestructureerd aangepakt.

Voorbeeld project: de witte Noordpool

In mei 2008 is een van de grootste projecten die er loopt die van het behoud van de witte Noordpool. De grootste bedreigingen van de Noordpool zijn de klimaatverandering en de daarbijbehorende smelting van het poolijs. Rekenmodellen stellen dat in het gunstigste geval de polen in 2100 volledig gesmolten zullen zijn. Grote bedreigingen van de Noordpool zijn de exploitatie van gas en olie, overbevissing, milieuvervuiling en de scheepsvaart. Het Wereld Natuur Fonds wil de uitstoot van CO2 terugdringen om daarmee het opwarmen van de Noordpool te vertragen zodat de meest ingrijpende gevolgen beperkt blijven. Ook jij kunt meehelpen aan het terugdringen van het broeikaseffect! Let bij de aankoop van een artikel bijvoorbeeld op het energielabel, laat apparaten niet op standby staan maar zet ze uit, isoluur je huis, pak zoveel mogelijk de fiets in plaats van de auto, gebruik oplaadbare batterijen en eet seizoensfruit en fruit uit Nederland.
Gerelateerde artikelen
Joods Nationaal Fonds: Anne Frank Memorial - Piet CohenArchitect Piet Cohen, zelf een ondergedoken kind die de oorlog overleefde, heeft het Anne Frank Memorial ontworpen. Dit…
Bedreigde dier- en plantsoortenBedreigde dier- en plantsoortenSommige dieren en planten in onze wereld komen zeer veel voor, zoals huisvliegen, katten of madeliefjes. Ze zijn niet in…
Dierenhandel aan bandenDierenhandel aan bandenEen bedreigde diersoort is een soort waarvan het voorbestaan op het spel staat. Om uitsterven van bepaalde soorten te vo…
De Galàpagos eilanden  werelderfgoedDe Galàpagos eilanden werelderfgoedDe Galàpagos eilanden zijn voor veel toeristen een hotspot en erg populair om te bezoeken. Het is een indrukwekkend natu…
Joodse filosofie Heschel: God, Tora, natuurVeel mensen aanbidden de natuur. De Oude Grieken deden dit in het bijzonder. De Bijbel verbiedt de aanbidding van de nat…

Reageer op het artikel "Het Wereld Natuur Fonds"

Reactie

Derk Mulder, 13-10-2009 04:14 #1
Wij hebben zoveel aan de natuur te danken eten schoon water rust harmonie.En we vergeten dat elke atoom in onze luxe samenleving uit de natuur betrokken wordt. zouden wij eens niet wat terug doen voor haar. Plant een boom earth is our home.:-)

Infoteur: Melod
Laatste update: 31-05-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Reacties: 1
Schrijf mee!