InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Matterhorn: een imposante berg - 150 jaar eerste beklimming

Matterhorn: een imposante berg - 150 jaar eerste beklimming

Matterhorn: een imposante berg - 150 jaar eerste beklimming In het zuiden van Zwitserland in kanton Wallis is een imposante berg. De top is vaak in nevel gehuld. Deze berg is 4478 meter hoog en wordt door heel veel bergbeklimmers beklommen. Hij is een van de bekendste bergen van de wereld. De naam van deze berg? Dat is de Matterhorn. In 1865 werd deze Europese berg door Edward Whymper voor het eerst beklommen. Dat is 150 jaar geleden! Op deze berg zijn al meer 500 klimmers dodelijk verwond. Hiervan wordt lang niet iedereen teruggevonden.

Inhoud

fotopunt eerste beklimmers met toerist / Bron: ©sodraffotopunt eerste beklimmers met toerist / Bron: ©sodraf

Eerste beklimming Matterhorn 150 jaar geleden (1865-2015)

De uit Engeland afkomstige Edward Whymper (1840-1911) beklom op 14 juli 1865 voor het eerst deze imposante berg. Hij werd vergezeld door vader en zoon Peter Taugwalder. Zij waren berggidsen uit Zermatt. Naast deze twee gidsen klommen er nog vier mensen mee. Drie hiervan waren ook afkomstig uit Engeland. Dat waren een zekere Lord Francis Douglas, Charles Hudson en D. Robert Hadow. Verder klom Michel Croz, een berggids uit Chamonix, ook mee.

Zij klommen vanuit Zermatt via de noordoostgraad (Hörnligrat). Deze route is beter bekend als de Normalroute. Van deze zeven personen tellende expeditie liep deze eerste beklimming op een drama uit. Na het behalen van de top ging het bij de afdaling mis. D. Robert Hadow gleed uit en viel op Michel Croz. Ze gleden razendsnel naar beneden en sleurden in hun val Charles Hudson en Lord Francis Douglas mee. Edward Whymper en beide Zwitserse gidsen overleefden dit drama wonder boven wonder. Doordat het touw brak, werden zij niet meegesleurd. Zij waren er echter getuige van hoe de andere vier vechtend voor hun leven - glijdend over de sneeuw en proberend om zich aan een rotspunt vast te kunnen houden - 500 meter de diepte invielen. Uiteindelijk kwamen ze op de lager gelegen gletsjer tot stilstand. Het is nog steeds niet duidelijk of het touw werkelijk brak, of dat het doorgesneden is. Het lichaam van een van de eerste klimmers is nooit gevonden en ligt nog in de gletsjer.

In het jaar 2015 is het 150 jaar geleden dat de Matterhorn voor het eerst werd beklommen. Het drama dat daarbij ontstond blijft een legende voor de inwoners van Zermatt. Het wordt generatie op generatie doorgegeven. In de periode van 9 juli tot 29 augustus 2015 werd deze eerste beklimming in een openluchtspel genaamd The Matterhorn Story, nagespeeld. Dit gebeurde op de Riffelberg (2600 meter hoogte) op de Gornergrat.

Speciaal voor dit jubileum hebben een aantal Zwitserse bedrijven een limited edition van hun product gemaakt. Dit zijn:
  • Het horlogemerk Tissot heeft een horloge ontworpen.
  • Het kledingmerk Mammut heeft hiervoor speciale kleding ontworpen.
  • Calanda Bier heeft een speciaalbier - Matterhorn-Spezialedition - gebrouwen.
  • Ook heeft het horlogemerk Swatch een limited edition horloge ontworpen.

niet omringd door andere toppen / Bron: ©sodrafniet omringd door andere toppen / Bron: ©sodraf

Ligging Matterhorn

De Matterhorn ligt in het zuiden van Zwitserland op de grens van het Zwisterse Wallis en Italiaanse Valle d'Aosta. Om precies te zijn ligt hij in de Walliser Alpen. In het Italiaans heet deze berg Cervino en in het Frans Cervin. De inwoners van Zermatt noemen hem Hore, terwijl ze in het Oberwalliser Dialekt Horu zeggen en op Italiaans grondgebied juist Gran Becca. De Matterhorn is één van de vierduizenders die Zwitserland rijk is. Er zijn in totaal 128 bergtoppen in de Alpen die 4000 meter of hoger zijn. Dit aantal is samengesteld door Union Internationale des Associations d'Alpinisme (UIAA). Van deze bergtoppen liggen er 53 in Zwitserland en 20 op de grens Zwitserland-Italië. Het restant ligt verspreid in Frankrijk en Italië. De Dom is de hoogste berg van Zwitserland en heeft een hoogte van 4545 meter. De Matterhorn heeft ook nog een "klein broertje" en dat is Klein Matterhorn. Deze berg heeft een hoogte van 3883 meter en is de hoogste berg in de Alpen die met een kabelbaan te bereiken is. Hij ligt tussen de Breithorn en de Theodulhorn. Vanaf Klein Matterhorn heb je een mooi uitzicht op onder andere de Matterhorn zelf.

Overzicht Zwitserse vierduizenders

BergGebergteHoogte
LagginhornWalliser Alpen4010,1 meter
Zinalrothorn, L'EpauleWalliser Alpen4017 meter
Punta PerrucchettiBerninamassief4020 meter
WeissmiesWalliser Alpen4023 meter
Hinter FiescherhornBerner Alpen4025 meter
AllalinhornWalliser Alpen4027,4 meter
DürrenhornWalliser Alpen4034,9 meter
LauteraarhornBerner Alpen4042 meter
Gross-GrünhornBerner Alpen4043,5 meter
Gross FiescherhornBerner Alpen4048,8 meter
Ober GabelhornWalliser Alpen4062,9 meter
Dent d'HerensWalliser Alpen4075 meter
SchreckhornBerner Alpen4078 meter
Gendarme a SE du Combin de la TsessetteWalliser Alpen4088 meter
Lenzspitze Großer GendarmWalliser Alpen4091 meter
Pointe MédianeMont Blanc Massief4097 meter
Dent Blanche Grand GendarmeWalliser Alpen4097 meter
MönchBerner Alpen4107 meter
Rimpfischhorn Grosser GendarmWalliser Alpen4108 meter
Alphubel NordgipfelWalliser Alpen4116 meter
Alphubel NordostgipfelWalliser Alpen4128 meter
BishornWalliser Alpen4134,5 meter
Pointe BurnabyWalliser Alpen4135 meter
Grand Combin de la TsessetteWalliser Alpen4141 meter
Dent d'Herens la CorneWalliser Alpen4148 meter
Dent d'Herens Gendarme CrochuWalliser Alpen4148 meter
JungfrauBerner Alpen4158,2 meter
Alphubel ZuidWalliser Alpen4166 meter
EntdeckungsfelsWalliser Alpen4178 meter
Grand Combin de ValsoreyWalliser Alpen4184,4 meter
StrahlhornWalliser Alpen4190 meter
AletschhornBerner Alpen4195 meter
RimpfischhornWalliser Alpen4198,9 meter
AlphubelWalliser Alpen4206 meter
HohberghornWalliser Alpen4219 meter
ZinalrothornWalliser Alpen4221,2 meter
StecknadelhornWalliser Alpen4241 meter
Pic TyndallWalliser Alpen4241 meter
Aiguille du CroissantWalliser Alpen4243 meter
FinsteraarhornBerner Alpen4273,9 meter
LenzspitzeWalliser Alpen4294 meter
Grand Combin de GrafeneireWalliser Alpen4313 meter
NadelhornWalliser Alpen4327 meter
Weisshorn (Grosser Gendarm)Walliser Alpen4331 meter
Dent BlancheWalliser Alpen4357 meter
Dom Grosser Gendarm (Noordoost top Dom)Walliser Alpen4468 meter
MatterhornWalliser Alpen4477,5 meter
Lyskamm WestWalliser Alpen4479 meter
TäschhornWalliser Alpen4490,7 meter
WeisshornWalliser Alpen4506 meter
OstspitzeMonte Rosamassief4634 meter
DomWalliser Alpen4545 meter
DufourspitzeMonte Rosamassief4634 meter

Weetjes over de Matterhorn

  • Het is een berg die geheel alleen ligt.
  • Hij staat als Zwitsers symbool op de verpakking van Toblerone chocolade.
  • Er zijn al meer dan 500 doden gevallen in de 150 jaar dat hij wordt beklommen.
  • Door klimaatsveranderingen wordt de staat van de berg steeds slechter.
  • In 2003 was er een tijdelijk klimverbod door het smelten van de permafrost (dat is de ondergrond dat normaal nooit ontdooit) en de lawines die daardoor ontstonden.
  • Er liggen nog 28 lichamen die nooit meer terug zijn gevonden, waaronder het lichaam van één van de klimmers in 1865.
  • Mensen komen van wereldwijd om de Koning der Bergen te zien.
  • In het seizoen van 2013/2014 kwamen er twee miljoen mensen in Zermatt. Hiervan was slechts 40 procent Zwitser. De andere nationaliteiten waren: Japanners, Mexicanen, Indiërs en Duitsers.
  • Er is bijna geen bescherming bij een eventuele lawine.
  • De Zwitser Dani Arnold heeft op 22 april 2015 een recordbeklimming op zijn naam gezet. In 1 uur en 46 minuten is hij via de Noordwand - nadat hij op 1100 meter hoogte was - doorgeklommen naar de top.

Klimroutes

Er zijn maar liefst acht klimroutes om boven op de top te komen. Vier hiervan gaan over de graat en de andere vier gaan door de wand. Een aantal routes starten aan de Italiaanse zijde vanuit Breuil-Cervinia dat op 2346 meter hoogte ligt. Hier is het minder druk dan aan de Zwitserse kant en er zijn ook minder sneeuwvelden. De overige routes starten in het Zwitserse Zermatt dat op een hoogte van 1608 meter ligt.

Routes via de wand

  • Noordwand: Start is vanuit Zermat, het beginpunt van deze route is bij de op 3260 meter hoogte gelegen Hörnlihütte.
  • Ostwand: Start is vanuit Zermat, het beginpunt van deze route is bij de op 3260 meter hoogte gelegen Hörnlihütte.
  • Westwand: Start is vanuit Zermat, het beginpunt van deze route is bij de op 2694 meter hoogte gelegen Schönbielhütte.
  • Zuidwand: Start is vanuit Breuil-Cervinia, het beginpunt van deze route is bij de op 2802 meter hoogte gelegen Rifugio Duca degli Abruzzi.

Routes via de graat

  • Noordwestgraat of Zmuttgrat: Start vanuit Zermatt, het beginpunt van deze route is bij de Hörnlihütte die op 3260 meter hoogte ligt.
  • Noordoostgraat of Hörnligrat (Normalroute): Start vanuit Zermatt, het beginpunt van deze route is bij de Hörnlihütte die op 3260 meter hoogte ligt.
  • Zuidoostgraat of Furggengrat: Start vanuit Breuil-Cervinia, het beginpunt van deze route is bij de hut Bivacco Bossi die op 3345 meter hoogte ligt.
  • Zuidwestgraat of Liongrat: Start vanuit Breuil-Cervinia, het beginpunt van deze route is bij de hut Rifugio Jean-Antoine Carrel die op 3829 meter hoogte ligt.

Eerste beklimmingen diverse klimroutes Matterhorn

  • De Noordwand werd op 31 juli of op 1 augustus 1931 voor het eerst beklommen door Franz Schmid en Toni Schmid.
  • De Oostwand werd op 18/19 september 1932 voor het eerst beklommen door Enzo Benedetti, Giuseppe Mazzotti, Maurice Bich, Louis Carrel, Lucien Carrel en Antoine Gaspard.
  • De Westwand werd op 13 augustus 1962 voor het eerst beklommen door Renato Daguin en Giovanni Ottin.
  • De Zuidwand werd op 13 november 1983 voor het eerst beklommen door Vittorio de Tuoni en Marco Barmasse.
  • De Noordwestgraat werd op 3 september 1879 voor het eerst beklommen door Albert Mummery, Alexander Burgener, Augustin Gentinetta en Johann Petrus.
  • De Zuidoostgraat werd in 1905 voor het eerst beklommen door V.J.E. Ryan onder begeleiding van Josef Lochmatter.
  • De Zuidwestgraat werd op 17 juli 1865 voor het eerst beklommen door Jean-Antoine Carrel en Jean-Baptiste Bich.

Beklimming top via de Normalroute

Helaas zijn er ieder jaar nog steeds ongeoefende klimmers - dagtoeristen - die denken dat zij de top van de Matterhorn ook kunnen behalen. Dit is echter alleen weggelegd voor de ervaren bergbeklimmers! Er zijn steeds meer gidsen die weigeren om de ongeoefende "klimmers" mee te nemen. Ze willen gewoon geen risico lopen. Maar dat weerhoudt sommigen er niet van om dan maar op eigen houtje - en op sportschoenen! - naar boven te gaan. De Normalroute is lang en moeilijk. Hoe verder je klimt, hoe meer de concentratie afneemt en dicht bij de top wordt de beklimming steeds moeilijker. Gemiddeld genomen moet een klimmer voordat hij/zij de top van een berg wil bereiken, een hoogtestage afleggen van 1000 meter klimmen per week.

Klimdagboek van een Nederlander

De route naar de top gaat via de Normalroute. De overnachting was in de Hörnlihütte (basiskamp). Deze hut staat op 3260 meter hoogte en is pas vanaf 1 juni geopend. Er is wel een mogelijkheid om buiten deze periode te overnachten. Er is namelijk een ruimte met 20 bedden en een wc, maar er is geen gas, water, dekens en keukenuitrusting aanwezig. Deze hut is in 1880 gebouwd. Het team van Edward Whymper had in 1865 dus geen dak boven hun hoofd. Doordat het rond 1911 in Zermatt steeds drukker met bergbeklimmers werd, is er een hotel - Hotel Belvédère beter bekend als Berghaus Matterhorn - gebouwd. Hier zijn 40 slaapplaatsen. Om een slaapplek in de Hörnlihütte te bemachtigen, moet dit ver van de te voren gereserveerd worden. Er zijn namelijk maar 130 slaapplekken.

Als het nog donker is vertrekken de eerste klimmers. De eerste die vertrekken zijn de Zermatter berggidsen met hun klimmers, dan volgen de Walliser berggidsen met hun klimmers en als laatste de andere klimmers van de rest van de wereld. Een heel lang lint van brandende hoofdlampjes gaat naar boven. Het is dan 4.45 uur. De klim is zwaar, maar schitterend. Op een hoogte van 4030 meter staat op een smal richeltje een hut, de Solvayhütte. Hier kunnen de klimmers even rusten. Na een lange, zware klim wordt om 9.00 uur de top bereikt. Dat is na vier uren en een kwartier. Weliswaar met barstende hoofdpijn in verband met het hoogteverschil en de snelheid waarmee wordt geklommen. De afdaling gaat voorspoedig, al is het altijd oppassen geblazen, want de meeste ongelukken gebeuren tijdens de afdaling. Na vier uren en tien minuten is de hut veilig bereikt.

beklimming / Bron: ©ottergraafjesbeklimming / Bron: ©ottergraafjes
beklimmingbeklimming
afdaling / Bron: ©ottergraafjesafdaling / Bron: ©ottergraafjes

Matterhorn look a likes

De Matterhorn heeft maar liefst 238 look a likes! Een aantal hiervan zijn:
  • Asiatisches Matterhorn: De Yarigatake in Japan
  • Pyramide des Manamcho in Tibet
  • Belalakaya in het Russische Kaukasus
  • Mount Assiniboine in Canada
  • Innerdalstarnet in Noorwegen
  • Afrikaanse Monument: De Mount Kenya
  • De Spitskop in Namibia
  • De Oostenrijkse berg Zimba wordt ook wel de Matterhorn des Rätikons genoemd.
  • In Disneyland in Californië

Air Zermatt

Bij een ongeval in de regio Zermatt-Matterhorn, worden de helikopters van Air Zermatt ingezet. De helikopterbasis is tussen Täsch en Zermatt gevestigd. Er werken 10 piloten, 8 paramedici, 15 monteurs en 60 freelance artsen. Ze hebben 9 helikopters die gemiddeld 1500 keer per jaar uitrukken. De eerste helikoptervlucht was in 1968. In 1971 werden ze bij een reddingsoperatie op de Eiger Nordwand ingezet. Naast deze basis is er ook nog een basis in Raron en Gampel. De opleiding tot piloot bij Air Zermatt duurt vijf jaar. Het werk dat ze moeten doen is zeer precies en soms zenuwslopend. De piloten moeten namelijk in staat zijn om een reddingslijn met een lengte van 90 verdiepingen op een heel klein punt - te vergelijken met een wc deksel - te laten zakken. Bij een reddingsoperatie moeten ze een wand op slechts één meter afstand naderen om de reddingswerkers bij de slachtoffers te laten zakken. Voor hun werk hebben ze al drie keer de Heroism Award ontvangen. Dit is de hoogste onderscheiding die er in de civiele redding via de lucht te winnen is. Naast het redden van mensenlevens vervoeren ze ook materialen en verzorgen ze rondvluchten. Hun kennis geven ze sinds 2010 aan hun collega's in Nepal door.

Eerste beklimmingen van andere toppen

  • De Weisshorn met zijn 4505 meter hoogte werd op 19 augustus 1861 voor het eerst beklommen door John Tyndall, Johann Joseph Brennen en Ulrich Wenger.
  • De Dent Blanche heeft een hoogte van 4356,6 meter. Deze top werd op 18 juli 1862 voor het eerst door Jean Baptiste Croz, Johann Kronig, William Wigram en Thomas Stuart Kennedy beklommen.
  • De Zinalrothorn is 4221 meter hoog en werd op 22 augustus 1864 voor het eerst door Sir Leslie Stephen, Florence Craufurd en Melchior Anderegg beklommen.
  • De Weissmies is 4023 meter hoog en is een makkelijke top. In 1855 beklommen Jacob Christian Häuser en Peter Josef Zurbriggen deze top voor het eerst.

Lees verder

© 2015 - 2017 Ottergraafjes, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vakantie in Wallis, ZwitserlandVakantie in Wallis, ZwitserlandWallis is een kanton in het zuidwesten van Zwitserland. Dankzij hoge bergen, honderden kilometers skipistes en prachtige…
Erlebniscard: goedkoper reizen in de Zwitserse AlpenErlebniscard: goedkoper reizen in de Zwitserse AlpenVoor vakantiegangers in Zwitserland is er een bepaalde kortingskaart in het leven geroepen. Dit is de Erlebniscard. Deze…
Treinreis met de wereldberoemde Glacier ExpressTreinreis met de wereldberoemde Glacier ExpressDe treinreis van de Glacier Express is net zoals die van de Bernina Express wereldberoemd. Er zijn dan ook verschillende…
Zermatt: zowel in de zomer als in de winter de moeite waardZermatt: zowel in de zomer als in de winter de moeite waardHet Zwitserse Zermatt ligt in kanton Wallis en is een autovrij dorp. Het is uitsluitend te voet of met de trein te berei…
Raclette, een Zwitsers gerechtRaclette is een nationaal gerecht van Zwitserland. Heerlijk tijdens de koude winteravonden met vrienden racletten. Racle…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ©sodraf
  • Eigen ervaring
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Matterhorn
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Walliser_Alpen
  • Tijdschrift Matterhorn 150 Jahre Erstbesteigung
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_vierduizenders_in_de_Alpen
  • http://www.outdoorspecial.nl/vierduizenders-in-de-alpen.php
  • http://www.blick.ch/life/reisen/reisen/abschied-vom-matterhorn-warum-gibt-es-hier-keine-warntafeln-id4004468.html
  • https://de.wikipedia.org/wiki/Matterhorn
  • http://www.zermatt.ch/en/Media/Attractions/Air-Zermatt
  • Afbeelding bron 1: ©sodraf
  • Afbeelding bron 2: ©sodraf
  • Afbeelding bron 3: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 4: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 5: ©ottergraafjes

Reageer op het artikel "Matterhorn: een imposante berg - 150 jaar eerste beklimming"

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 31-05-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Special: Tourisme Zwitserland
Schrijf mee!