InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > De dikste zomereik van Nederland staat in Laren

De dikste zomereik van Nederland staat in Laren

De dikste zomereik van Nederland staat in Laren Een zomereik (Quercus robur), staand op het landgoed huis Verwolde in Laren (gemeente Lochem, Gelderland) is de dikste zomereik in Nederland. Geschat wordt dat de boom tot wel 500 jaar oud is. De stamomvang van de zomereik is ruim 770 centimeter op een stamhoogte gemeten van 130 centimeter. De totale hoogte van de boom is 25 meter. Vermoedelijk is huis Verwolde in de 12de eeuw gesticht als jachtslot vanwege de bosrijke en tevens wildrijke omgeving waar veel gejaagd werd.

Laren

Verwolde is een voormalige gemeente in Gelderland welke op 22 mei 1854 bij de gemeente Laren werd gevoegd. Laren is een dorp in de gemeente Lochem in het oosten van de provincie Gelderland. De gemeente Lochem ligt ten oosten van de rivier de IJssel en in het noorden grenst de gemeente Lochem aan de provincie Overijssel.

De Dikke Boom van Verwolde

Het plantjaar van de dikke boom wordt geschat tussen 1550 en 1580. In 1767 was de stamomvang 460 centimeter. Veel oude eiken zijn toen gekapt om er molenassen uit te halen. Ook de zomereik bij huis Verwolde was hier prima geschikt voor, vanwege de dikte. Voor een bedrag van 275 gulden kon de toenmalige baron de boom verkopen aan een molenaar die er twee molenassen uit kon maken. Gelukkig is dat niet gebeurd.

Conditie van de dikke boom en herstel

Echt florisant ziet de dikke boom er niet uit. Daar waar de zomereik goed 500 jaar oud is, kunnen zomereiken 700 tot 1000 jaar oud worden. De dikke boom staat dicht bij een hoger gelegen akker. Het bemesten van de akker doet de dikke boom geen goed. De schors laat los aan de kant van de akker en de dode wortels aan die kant corresponderen met de vele dode takken. In 1996 is de dikke boompad commissie opgericht, met de bedoeling om geld in te zamelen voor een herstelplan en de aanleg van een rolstoelvriendelijkpad naar de dikke boom (het dikke bomenpad) De commissie bestond uit betrokken inwoners van Laren en omgeving. Met het herstelplan is in het voorjaar van 2005 begonnen. Door boomdeskundigen zijn er grondwaterpeilers geplaatst, is een compostmengsel aangebracht, schimmels geïnjecteerd en de grond rond de eik is bekalkt.

Schimmels

Voor het bodemleven zijn mycorrhizaschimmels (paddenstoelen) belangrijk voor de groei en vitaliteit van bomen. Veel schimmels leven samen met planten, waarbij zowel de plant als de schimmel voordeel bij heeft. In 2005 en 2006 zijn vochtmetingen en bladmonsteranalyses uitgevoerd en in de winter van 2005 is het meeste dode hout verwijderd. De dikke boom is, zoals zoveel oude eiken, hol van binnen. Om de boom te beschermen is een omheining om de boom gemaakt waar middels een bord verzocht wordt om daarachter te blijven voor de gezondheid en levensduur van de boom.

Eigenaar

23 maart 2013 is het onderhoud van de dikke boom en het dikke boompad overgedragen aan de eigenaars van het landgoed: Sophia Juliana barones van der Borch van Verwolde met haar echtgenoot Gijs van Heemstra en hun twee kinderen. Zij wonen in het jachthuis. Het huis zelf is in 1976 door Allard van der Borch van Verwolde aan de Stichting Geldersche kasteelen verkocht. Na restauratie van het landhuis is het sinds 2012 opengesteld voor publiek en kan huis Verwolde met een gids bezichtigd worden. Daarnaast is er een moestuin, landgoedwinkel en theeschenkerij. Voor kinderen is er in de tuin een speurtocht uitgezet. Kinderen worden ontvangen door de huisknecht of gouvernante. In de torenkamer mogen zij zich verkleden als huisknecht of als deftige dame. Tijdens de rondgang door het huis leren de kinderen op een leuke manier meer over de vroegere bewoners. De openingstijden zijn op de site van het Gelderlandschap en Kasteelen te vinden. Het bos en een wandeling langs het dikke bomenpad blijven vrij toegankelijk.

Het bijzondere bomen pad

Rond huis Verwolde loopt ook het Bijzondere bomenpad, welke ook vrij toegankelijk is. Op Huis Verwolde is (wanneer deze open is) een beschrijving van het pad beschikbaar. Een wandeling waar uitleg wordt gegeven over de diverse bomen en hun bijzonderheid langs de wandelroute. Bomen en bijzonderheden zoals:

BoomBijzonderheid
Beuk (Fagus sylvatica)Vanuit de stam heeft deze beuk negen vertakkingen: de negenling.
Bruinbladige beuk(Fagus sylvatica ‘Artropurpurea) Een enorme beuk met in het voorjaar de bosanemoon onder de evenwichtig gebouwde kroon met horizontaal uitgespreide takken.
Moerascipres (Taxodium distichum)De nog jonge moerascipres (1970) is een liefhebber van natte voeten en staat aan de waterkant. De moerascipres heeft als kenmerk dat de verticale wortels boven de grond groeien (adem- of luchtwortels), waar deze boom nog te jong voor is. In de herfst kleurt de moerascipres van groen naar dieprood en laat de naalden vallen
Suikeresdoorn (Acer saccharum)De esdoorn heeft een stamomvang van
vier meter met een ‘gedraaide’ stam. In de herfst kleurt de suikeresdoorn naar een dieprode en heldergele kleur.
Tulpenboom (Liriodendron tulipifera)De tulpenboom bloeit in juni met prachtig, grote en tropisch uitziende bloemen. Het blad lijkt precies op een kroonblad van een tulp, wat de naam tulpenboom verklaard.
Judasbomen (Cersis siliquastrum)De judasbomen zijn door het Geldersch Landschap en Kasteelen aangeplant ter vervanging van de judasbomen die sinds 1926 op dezelfde plek stonden.
Trompetboom (Catalpa bignonioides)De trompetboom is omstreeks 1890 aangeplant. Om inscheuren en afbreken van takken te voorkomen zijn een aantal zware takken aan de hoofdstam met ijzeren stangen verbonden.
Lindeboom (Tilia vulgaris)Een Marialinde, aangeplant in 2001.
Ginkgo bilobaDe ginkgo kan dertig à veertig meter hoog en negen meter breed worden wat deze ginkgo nog lang niet is.
PinetumEen aantal naaldbomen en coniferen bij elkaar. Dit pinetum werd in circa 1926 aangelegd door bewoonster van huis Verwolde toen, barones van der Borch - Voute.
Douglas (Pseudostuga menziesii)Twee hoge douglasconiferen (links en rechts van het pad) als een Siamese tweeling.
Beuk (Fagus sylvatica)Een beuk met een enorme ‘scheur’. Deze scheur is ontstaan na het afbreken van een tak.
Gewone vleugelnoot (Pterocarya fraxinifolia)De gewone vleugelnoot of Kaukasische vleugelnoot heeft in het voorjaar dikke citroengele bloemen (mannelijk) en tot 20 centimeter lange en slanke bloemen (vrouwelijk). Na de bevruchting worden de lange hangende strengen nootjes met vleugeltjes, zichtbaar.
Zomereik (Quercus robur)Twee zomereiken die van elkaar staan afgebogen, omdat ze naar het licht groeien.
Zakdoekjesboom (Davidia involucrata)Zakdoekjesboom of vaantjesboom. De grote, in mei geelgroene bloemen worden elke dag witter en hangen als witte lapjes (zakdoeken) tussen de bladeren.
Haagbeuk (Carpinus betulus)Een vertakte haagbeuk vanaf de stam.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Kroezenboom: een beschermende boomDe Kroezenboom: een beschermende boomOp een verhoogde es tussen maïsvelden in Twente staat een bijzondere boom. Deze zomereik is misschien wel de oudste boom…
De eik in NederlandDe eik in NederlandBomen spreken zelfs bij kinderen al tot de verbeelding en in sprookjes spreken bomen, zijn ze robuust, sterk en bescherm…
Amerikaanse tulpenboom of Liriodendron tulipiferaAmerikaanse tulpenboom of Liriodendron tulipiferaDe Liriodendron tulipifera en de Magnolia soulangeana (gewone magnolia) worden beide de tulpenboom genoemd. Het zijn ver…
Zomereik, Quercus roburZomereik, Quercus roburDe zomereik is de eik die het grootste verspreidingsgebied in Europa heeft. Hij komt ook in Nederland veel voor. Al eeuw…
Kerstboom kiezenVoor de kerst gaat u er op uit om een kertboom te kopen die blikvanger gaat worden in uw interieur. Er zijn in Nederland…
Bronnen en referenties
  • http://www.bomeninfo.nl/lijst.pdf
  • http://www.bomeninfo.nl/lochem.htm
  • http://www.wakkerlaorne.nl/archief/p1151.html
  • http://www.glk.nl/82/locatie/?locatie=16

Reageer op het artikel "De dikste zomereik van Nederland staat in Laren"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 25-11-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Special: Bomen
Schrijf mee!