InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Pesticiden beschadigen bijenbrein

Pesticiden beschadigen bijenbrein

Pesticiden beschadigen bijenbrein Men heeft veel onderzoek gedaan naar de gang van zaken rondom de wereldwijde afname in de bijenstand. GSM-stralingen kunnen het coördinatievermogen van bijen in de war brengen, zo bleek uit onderzoek; daardoor kunnen de bijen hun korf niet meer terug vinden. Toch is dat niet de enige factor van de afname in de bijenstand. Het gebruik van pesticiden in de landbouw en door mensen thuis in hun eigen tuin lijkt een belangrijkere oorzaak voor de massale bijensterfte. Uiteraard is de landbouw de grootste gebruiker van pesticiden. Mocht het toch zo zijn dat het aan GSM-straling ligt, dan wordt het probleem ineens veel moeilijker op te lossen.

Inhoud:

Kleine overwinning

29 Mei 2013 kunnen we zien als een kleine overwinning in de strijd voor een gezonde bijenstand, de natuur op aarde en de mensheid. Op deze dag besloot de Europese Commissie(EC) dat drie pesticiden twee jaar lang niet gebruikt mogen worden. Wat er daarna gebeurt is onduidelijk maar het lijkt mogelijk om deze stoffen te herintroduceren. Dat is minder goed nieuws. Men haalt drie stoffen uit de agrarische sector en hoopt dat het vervolgens beter zal gaan met de bij. Het zou kunnen dat bijen langer dan twee jaar moeten doen over hun herstel. Het zou ook kunnen dat wanneer de bijenstand niet herstelt, men concludeert dat het aan deze stoffen niet ligt, alhoewel er overduidelijke bewijzen zijn dat de stoffen schadelijk zijn voor bijen. Er is een redelijke kans dat niet enkel deze stoffen voor de lagere bijenstand zorgen. Wellicht moeten én deze stoffen én andere factoren opgespoord worden zodat de bijenstand zich kan herstellen. De reden dat het verbod slechts drie jaar geldt is dat de wetenschap niet bij machte is om 100% zeker te zijn dat de verboden middelen de bijen geweld aan doen. Bayer, een pesticidenproducent van de middelen waar het om gaat, erkent dat de pesticiden giftig zijn voor de bij maar denkt dat als mensen het ´verstandig´ gebruiken de schade mee zal vallen. Bijen bepalen echter zelf op welke gewassen ze gaan zitten om de nectar weg te zuigen.

De bij in ons ecosysteem

Het gaat al jarenlang zeer slecht met de bij. De massale bijensterfte wordt oom wel CCD of Colony Collapse Disorder genoemd. De bij is zeer belangrijk in ons natuurlijk ecosysteem. Hij zorgt er niet alleen voor dat er honing wordt gemaakt maar hij zorgt ook voor de bevruchting van vele planten, bloemen en bomen. Volgens onderzoekers is de bij verantwoordelijk voor de bestuiving van eenderde van alle voedingsgewassen in de wereld. Samen met andere insecten is de bij verantwoordelijk voor drie vierde van alle voedingsgewassen. Deze gegevens tonen aan dat insecten, waaronder bijen, een essentiële rol spelen in ons ecosysteem. Het uitsterven van de bij zou catastrofale gevolgen hebben. Vele landbouwgewassen zouden met de hand moeten worden bevrucht en dat is een enorm intensief werk als het door mensen moet worden gedaan. Dat zou op zijn minst betekenen dat voedingsgewassen enorm in prijs zouden stijgen en hoogstwaarschijnlijk zou dit eveneens betekenen dat de opbrengst gigantisch zou dalen. Ook de biodiversiteit, het voorkomen van planten en bomen in het wild zou in gevaar komen.

Gifstoffen mogen zomaar op de markt komen

De mens heeft veel te danken aan de bij. Hij speelt een onmisbare rol op aarde. Het bedreigen van de bijenstand moet daarom niet licht opgevat worden. Er zijn overduidelijke bewijzen dat het verdwijnen van bijen mede veroorzaakt wordt door pesticiden. In plaats ervan dat iedereen het erover eens is dat pesticiden moeten verdwijnen willen velen wachten met maatregelen totdat 100% bekend is welke pesticiden de meeste schade veroorzaken. Tot die tijd zouden pesticiden gewoon moeten worden gebruikt, vinden producenten van pesticiden en boeren. Deze gevaarlijke en ondoordachte houding gaat ervan uit dat de wereld één grote plek is waar de mens naar hartenlust mag experimenteren. Het omgekeerde zou waarheid moeten worden: eerst moet een stof volledig getest en geëxperimenteerd zijn wil het op de markt mogen komen. Voorlopig leven we in een wereld waarin farmaceuten het recht hebben om de ene na de andere gifstof op de markt brengen zonder de consequenties te overzien. Datzelfde geldt overigens ook voor nieuwe technologieën zoals mobiele telefonie en andere draadloze netwerken.

Wat is er precies besloten?

De drie neonicotinoïden die vanaf 2014 verboden zijn, heten: clothianidine, imidaclopride en thiametoxame. Ze mogen niet meer op bloeiende gewassen waar bijen op af komen worden gebruikt. Daaronder vallen koolzaad, zonnebloemen en mais. Na twee jaar vervalt het verbod.

Groot Brittannië als belangenbehartiger farmacie

De beslissing op drie soorten neonicotinoïden die tot bijensterfte leiden te verbieden zal slechts een begin zijn, mocht blijken dat ook andere pesticiden schadelijk zijn voor de bij. De maatregel gaat niet gelijk in; boeren mogen de gifstoffen tot december 2013 gewoon gebruiken. De EC en de Europese voedselveiligheid authoriteit(EFSA) staan achter deze beslissing. Niet alle landen in Europa waren voor een verbod. Zo was Groot Brittannië tegen, iets waarmee de Britse regering zich ontpopt als belangenbehartiger voor de commerciële farmaceutische industrie. De officiële reden dat Groot Brittannië tegen het verbod was is dat de voedselproductie in gevaar zou komen. Daar zal echter geen sprake van zijn aangezien er nog honderden andere pesticiden op de markt zijn.

Neonicotinoïden beschadigen bijenbrein

De neonicotinoïden waar het om gaat worden geproduceerd door Bayer en Syngenta. Uit een groot aantal onderzoeken is gebleken dat de bij negatieve effecten ondervindt van deze gifstoffen. Eén van de gevolgen was dat er geen bijenkoningin meer werd geproduceerd; daardoor stort een kolonie bijen op den duur ineen. Een ander schadelijk effect was gericht op het brein van de bij; dat verminderde in zijn functie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Roo72, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-22335520
  • http://www.guardian.co.uk/environment/2013/apr/29/bee-harming-pesticides-banned-europe
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Veel%20gestelde%20vragen/3855/heeft_de_massale_bijensterfte_mogelijk_te_maken_met_elektromagnetische_velden_van_mobiele_telefonie

Reageer op het artikel "Pesticiden beschadigen bijenbrein"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 20-05-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!