InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Orkanen – hoe ontstaan ze welke schade richten ze aan?

Orkanen – hoe ontstaan ze welke schade richten ze aan?

Orkanen – hoe ontstaan ze welke schade richten ze aan? Orkanen zijn tropische stormen die door hun kracht enorme schade kunnen veroorzaken aan onder meer gebouwen. In de afgelopen jaren hebben orkanen ook vele mensenlevens geëist. De kracht van een orkaan wordt meestal gemeten aan de hand van de schaal van Saffir en Simpson. Orkanen komen voor in (sub)tropische gebieden in onder meer de Verenigde Staten en verschillende landen in Azië.

Wat is een orkaan?

Een orkaan is een tropische storm waarvan de windsnelheden boven die van windkracht 12 liggen. Een orkaan wordt ook wel cycloon of tyfoon genoemd. In tropische en subtropische gebieden kan een lagedrukgebied ontstaan die een tropische depressie wordt genoemd. Daarvoor moet lucht wel warm zijn en het zeewater minimaal 26 °C. De lucht beweegt vervolgens in een spiraalvorm waarbij hij veel vocht en warmte van het water opneemt. De windsnelheid neemt dan steeds verder toe en wanneer deze de 119 kilometer per uur bereikt, wordt de storm een orkaan genoemd. Door de spiraalvorm is er in het midden van de orkaan een oog ontstaan. In het oog is het windstil. Vlak buiten het oog komen de sterkste winden en buien voor.

Als een orkaan boven land terechtkomt, neemt hij af in kracht. Wanneer hij opnieuw boven warm zeewater komt kan hij weer in kracht toenemen. Ook boven zee kan een orkaan zwakker worden, bijvoorbeeld wanneer de orkaan boven zeewater terechtkomt dat minder warm is.

Waar komen orkanen voor?

Orkanen komen voor in tropische en subtropische gebieden. Kustgebieden in het zuidwesten van de Verenigde staten, Mexico, het Caribisch gebied, het zuidoosten van Azië en het zuidoosten van Afrika hebben de grootste kans om met orkanen te maken te krijgen. Heel dicht bij de evenaar ontstaan bijna nooit tropische depressies, dus ook geen orkanen. Boven de Atlantische Oceaan vinden de meeste orkanen plaats van juni tot december. Boven de Grote Oceaan loopt het orkaanseizoen voor Azië van mei tot december en voor Australië van november tot april.

De kracht van orkanen

Meestal wordt de schaal van Saffir en Simpson gebruikt om de kracht van een orkaan weer te geven. Deze schaal ziet er als volgt uit:

Windsnelheid:
  • S-1: 119-154 km/uur
  • S-2: 155-178 km/uur
  • S-3: 179-210 km/uur
  • S-4: 211-250 km/uur
  • S-5: >250 km/uur

Bij een orkaan in klasse S-1 is de schade meestal niet meer dan lichte schade aan gebouwen en auto’s. Bij een orkaan in klasse S-5 worden gebouwen ernstig beschadigd of compleet vernietigd, bomen worden uit de grond getrokken en de natuur kan onherstelbaar beschadigd raken. Naast de kracht van de wind vormt ook water een gevaar. Door de grote regenval die een orkaan met zich meebrengt, kunnen overstromingen ontstaan die schade veroorzaken. Op het moment dat een orkaan de kust bereikt, kan hij bovendien voor hoge vloedgolven zorgen die veel slachtoffers kunnen eisen.

Orkanen in de afgelopen jaren

Katrina

Een bekende orkaan is de orkaan Katrina van 29 augustus 2005. De Amerikaanse staten Louisiana en Mississippi werden het hardst getroffen. Vooral in de stad New Orleans was de schade groot. Een groot deel van de stad liep onder water. Uiteindelijk vielen er door Katrina een kleine 2000 dodelijke slachtoffers te betreuren.

Nargis

In mei 2008 veroorzaakte orkaan Nargis vele slachtoffers en schade in Myanmar. Vooral hoge vloedgolven zorgden voor gevaar. Precieze cijfers zijn niet met zekerheid te geven, maar waarschijnlijk overleefden tussen de 60.000 en 100.000 mensen orkaan Nargis niet. Naast de vele doden en gewonden waren de verwoestingen groot.

Sandy

In oktober 2012 was er orkaan Sandy. Sandy was een orkaan geworden toen ze op Jamaica aankwam. Een dag later arriveerde de orkaan op Cuba. Vervolgens verplaatste Sandy zich over de Bahama’s, terwijl ze zwakker werd en als superstorm bij de oostkust van de Verenigde Staten aankwam. Boven Canada loste de storm op. Voor Sandy de Verenigde Staten bereikte, waren 67 mensen overleden als gevolg van de orkaan. In de Verenigde Staten eiste ze nog eens ruim 100 doden en in Canada 1.

Minder slachtoffers

Tropische depressies zijn waar te nemen door weerkundigen dus kan er voorspeld worden wanneer en waar ongeveer een orkaan zal ontstaan. Daardoor kunnen mensen gewaarschuwd of geëvacueerd worden. In de Verenigde Staten vallen tegenwoordig minder slachtoffers dan eerder, omdat ze beter gewaarschuwd kunnen worden en er betere maatregelen worden genomen. In sommige landen kan de bevolking helaas minder goed worden gewaarschuwd en geëvacueerd worden waardoor hier makkelijk meer slachtoffers kunnen vallen.
© 2013 - 2017 Muser, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Orkaan: natuurverschijnsel met vaak veel slachtoffersOrkaan: natuurverschijnsel met vaak veel slachtoffersEen orkaan is een natuurverschijnsel dat soms meer dan honderdduizend slachtoffers eist. In onze streken komen geen orka…
Orkanen: indeling in categorieën (1-5)Orkanen: indeling in categorieën (1-5)In de maanden juni tot en met november staan media vaak bol van de berichten over orkanen. Zo kunnen bijvoorbeeld orkane…
Orkanen in de CaraïbenCuba, Midden-Amerika en de hele Caraïbische regio worden geregeld geteisterd door orkanen, hoofdzakelijk binnen het zoge…
Tornado en orkaan: het verschil tussen tornado´s en orkanenTornado en orkaan: het verschil tussen tornado´s en orkanenWat is het verschil tussen een orkaan en een tornado? Ondanks de enorme verschillen tussen een tornado en een orkaan, ve…
Orkaan Haiyan, zwaarste orkaan ooitOrkaan Haiyan, zwaarste orkaan ooitOrkanen kennen wij hier in Europa eigenlijk alleen maar van de televisie. Er wordt hier wel eens een windhoos gezien, ma…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Orkanen – hoe ontstaan ze welke schade richten ze aan?"

Infoteur: Muser
Laatste update: 02-01-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!