InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Luchtvervuiling en afvalstoffen in Israël

Luchtvervuiling en afvalstoffen in Israël

Luchtvervuiling en afvalstoffen in Israël Luchtvervuiling en afvalstoffen vormen in Israël een groot probleem. In vergelijking tot Nederland staat bestrijding van luchtvervuiling en afvalstoffen nog in de kinderschoenen. Toch is hier de laatste jaren flinke verandering in gekomen.

Luchtvervuiling

Een grote bedreiging van lucht is het verkeer in de grootstedelijke gebieden van Israël. Het autobezit is gestegen van 34 per 1000 inwoners in 1954 tot over de 260 in 2007. Het aantal auto's bedraagt bijna twee miljoen. Ze zorgen voor de grootste uitstoot van koolmonoxide, lood, etc. Sinds 1995 zijn geïmporteerde auto's uitgerust met een katalysator en is het loodgehalte in de benzine verlaagd tot 0,15 gram per liter. Dieselmotoren vormen echter nog een groot probleem, vooral die van bussen en vrachtwagens. Een eventuele toename van vrachtverkeer uit Jordanië wordt als een grote bedreiging gezien. De zware dieselmotoren van Jordaanse trucks met een hoge uitstoot koolstofmonoxide overschrijden de Israëlische standaards.

De -vooral in de zomer aanwezige- smog, beperkt zich niet tot de grootstedelijke gebieden. De Middellandse Zee wind blaast de smog richting relatief schone gebieden zoals Galilea en de omstreken van Jeruzalem. De situatie wordt nog verergerd door de inwerking van krachtig zonlicht, waardoor fotochemische smog ontstaat.

De huidige aandacht inzake luchtverontreiniging gaat vooral uit naar de produktie van methyl-bromide (een zeer giftig gas dat bij grondontsmetting wordt gebruikt) door de Dode Zee Werken. Het gas tast de ozonlaag aan. In september 1993 voert daarom een commissie in opdracht van het Ministerie van Milieu een onderzoek uit en adviseert vervolgens de uitstoot te verminderen en alternatieven aan te dragen. Onduidelijk is of dit advies wordt opgevolgd.

Afvalstoffen

In vergelijking met Nederland staat de verwerking van afval nog in de kinderschoenen. Scheiding van afval vindt slechts mondjesmaat plaats. De Israëliërs produceren ongeveer 3 miljoen ton afval per jaar. En elk jaar stijgt deze hoeveelheid met twee procent. Tot voor een aantal jaar geleden wordt dit afval op 400 (vaak illegale) kleine vuilnisbelten gestort. Het beheer over de belten is slecht. Dit leidt ertoe dat grondwater vervuild raakt en stankoverlast ontstaat. De meeste vuilnisbelten zijn nu gesloten en vervangen door vijf grote vuilstortplaatsen. Ze zijn geïsoleerd zodat contact met grondwater is uitgesloten.

De verwerking van gevaarlijke afvalstoffen vormt een ander groot probleem. Lange tijd ontwikkelt Ramat Hovav (Negev) zich als een zeer gevaarlijke gifbelt waar tienduizenden tonnen niet geneutraliseerd gif wordt gedumpt. Pas sinds een aantal jaar is een ultra modern verwerkingsbedrijf in Mishor Rotem (Negev) in bedrijf.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Luchtvervuiling en afvalstoffen in Israël"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Special: Geografie Israël
Schrijf mee!