InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Flexibel reageren op de klimaatverandering

Flexibel reageren op de klimaatverandering

In Etihiopie volgen de droogtes elkaar zo snel op, dat de bewoners (geharde nomadische veehouders) geen reserves meer hebben. Het antwoord is een flexibel reageren op de klimaatverandering, waarbij de bewoners van Ethiopie er voor kiezen om over te schakelen van het zijn van herder naar het worden van boer. Daarnaast heeft men er echter ook voor gekozen om herder te blijven.

Overschakeling van herder naar boer

Verstokte herders in het noorden van Ethiopie schakelden met behulp van irrigatie over op een gemengd bedrijf. Nadat in 2003 hun vee massaal gestorven was en door de kadavers ziekten uitbraken, was de armoede zo groot, dat de herders open stonden voor een drastische verandering. Die verandering behelste het verbouwen van voedselgewassen alsmede van veevoer. Een lokale partner van Cordaid, Support for Sustainable Development (SSD) hielp mee en sloeg haar kamp op bij de herders.

Samen de schouders eronder

Samen met de herders werden irigatiekanalen gegraven. Binnen een jaar konden de eerste tuinen worden geirigeerd. Er werden snel groeiende gewassen gezaaid, zoals kool en mais. Herders leven van dag tot dag en willen graag vlug resultaat zien. Ook werd er een demonstratietuin aangelegd voor training en als kwekerij. Zo kunnen de boeren altijd aan zaad komen. De vrouwen gingen enthousiast aan het werk op hun nieuw aangelegde akkers.

Kleine oases

Dat wat onvoorstelbaar was, gebeurde: in de stenen woestijn in het noorden van Ethiopie liggen nu kleine oases. De nomaden zetten hun hutten op in de nabijheid van de akkers. Ze verbouwen veevoer, groenten en fruit. Langzaamaan leerden de herders (die van oudsher op melk leefden) de onbekende groenten waarderen. Bij toerbeurt hoeden ze het vee, maar een niet groter aantal koeien dan ze kunnen voederen. Vele bewoners voelen zich niet langer nomadisch veehouder, maar boer. Het vee kan nu in de buurt van de hutten blijven en de herders staan niet langer aan allerlei gevaren bloot tijdens de trek. Wanneer vroeger een koe stierf, was dat een ramp. Nu niet meer. Er zijn gewassen die er voor zorgen dat ze kunnen blijven voortbestaan. Het programma van Support for Sustainable Development draait in zeven dorpen. Het eerste dorp is al bijna onafhankelijk, al blijft SSD hen voorlopig begeleiden.

Herder blijft herder

Het zuiden is er juist van uitgegaan dat herders blijven rondtrekken met hun vee. Een van de activiteiten in dit zuiden is het opleiden van mannen tot dierengezondheidswerker. Dit is een activiteit die ondersteund wordt door Cordaid, Mensen in Nood. Tijdens de opleiding leren herders hoe sommige ziekten worden overgedragen van dier op mens, bijvoorbeeld door zieke dieren te slachten en op te eten. Maar ook door het bloed van het vee te drinken, of door hun vacht als kleding te gebruiken. Na de cursus geven de herders hun nieuw verworven kennis door aan dorpsgenoten.

Introduceren van kamelen

Een van de voorzorgsmaatregelen tegen klimaatverandering in Zuid-Ethiopie is het introduceren van kamelen. Deze dieren kunnen maar liefst twee weken zonder water. Inmiddels zien de herders hun kamelen als een uitkomst. Een kameel geeft drie keer zoveel melk als een koe. Bovendien hebben kamelen een groot uithoudingsvermogen en worden daardoor ingezet om uit verre streken water te halen. En bij droogte (als de mannen met hun vee ver weg trekken om een beetje gras te vinden) zijn de kamelen dichtbij huis, waar de vrouwen en de kinderen zijn. En is er altijd melk.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Flexibel reageren op de klimaatverandering"

Infoteur: Emfkruyssen
Gepubliceerd: 03-10-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Schrijf mee!