Toerisme Israël: Lente en zomer vieren in Israël

Toerisme Israël: Lente en zomer vieren in Israël Voor de meeste toeristen zijn de lente en de zomer de mooiste tijd van het jaar om in Israël te bivakkeren. De lente is uitstekend geschikt om door het land te reizen terwijl de temperaturen niet al te hoog zijn. De zomer is vooral prettig voor liefhebbers van de watersport en de stranden. Omdat de winter in Israël in principe geen herfst kent, beslaan de lente en zomer de grootste periode van het jaar.

Lente in Israël: de mooiste tijd van het jaar

Voor velen in Israël is de lente de mooiste tijd van het jaar. Deze begint al vroeg in februari. Na de relatief natte zachte winter is de lente de voorbode voor een hete zomer die tot eind oktober duurt. In de lente, die begint met het Joodse feest Toe Bisjwat (nieuwjaar voor de bomen), staat Israël in bloei. In de zomer is het te heet en verdorren veel bloemen weer. Voor veel toeristen is de lente dan ook de meest ideale tijd om Israël te bezoeken.

Groene heuvels

De eerste anemonen bedekken in februari de groene heuvels bij Ben Shemen. De wilde windbloemen, in het Hebreeuws heten ze kalaniot (enkv. kalaniet), trekt veel publiek. Sinds de succesvolle campagne 'Pluk geen wilde bloemen' in de jaren 1960 en 1970 weet iedere Israëli dat het plukken van wilde bloemen niet is toegestaan. De kalaniet is niet de enige wilde bloem die in de lente bloeit. In de Negev- en Aravawoestijn zijn na de regens in de winter woestijntulpen (tzivoni hamidbar) omhoog geschoten. Langs beekjes in de Negev staan zonrozen (shimshon hashaloeniet) in bloei. Ze zijn erg mooi en opvallend en helpen Bedoeïenen truffels (smakelijke, geurige paddenstoelen) die bij deze zonrozen groeien-, op te sporen. Cyclamen komen ook op, alsook orchideeën. De laatsten zijn te vinden in moerassen in Noord-Israël en op een aantal plekken in het midden van het land.

Bron: PikiWiki, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Bron: PikiWiki, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Haifa

Vooral gedurende de maand februari zijn over heel Israël veel wilde bloemen te zien. Langs wegen, bij riviertjes, in bossen, op heuvels en in dalen. In Haifa (Noord-Israël) is ook het een en ander te zien. De berg de Karmel kleurt langzaam geel. In de stad zelf is het allemaal wat minder. Er worden slechts een paar anemonen en cyclamen waargenomen. Maar vroeger stond het hier vol. De noodzakelijke woningbouw heeft heel wat natuur verloren doen gaan. Het enige uitbundige groen is nu nog langs de paden tussen de huizen en in de valleitjes waar te nemen. Hier en daar staan wat verdwaalde bloemen.

De Karmel

De 'echte lente' vindt plaats ten zuiden van de stad Haifa in het nationale park en natuurreservaat 'Karmel', de berg die het hele jaar groen is. Zo'n 670 plantensoorten groeien hier. De bomen hebben gedurende de lente bloesem. De Judasboom bijvoorbeeld met roze bloemetjes. Hier bloeit de lila-achtige Karmelroos. Anemonen, Perzische cyclamen en een rijke assortiment orchideeën tooien de groene berg met verschillende kleurtjes.

De witte Madonnalelie is hier ook aan te treffen. In het Bijbelboek Hooglied wordt de lelie genoemd als creatie van eeuwige tederheid en schoonheid. En de profeet Hosea (14:6) gebruikt de lelie als symbool wanneer hij de zondige kinderen van Israël oproept naar God terug te keren. Hij zal zijn als de dauw voor Israël, hij zal bloeien als een lelie en zijn wortelen uitstrekken als de Libanon.

Dieren die gaan paren

De lente is ook de periode dat de dieren gaan paren. Een aantal wilde katten, dassen en wilde zwijnen zwerven in het Karmelgebied rond. De populaties van gazellen en jakhalzen zijn weer toegenomen. Grijs-witte muizen met lange staarten bewonen de Karmel. Ze zijn moeilijk waar te nemen daar ze slechts 's nachts actief zijn. Maar hun 'eettafels' -gaten in rotsen waar ze eikels verzamelen- zijn makkelijk te identificeren.

Op de kliffen van de westzijde van de Karmel broeden uilen. De berg is het verblijfplaats van vele roofvogels. Een aantal Bonelli arenden broedden hier, maar sinds 1960 niet meer waargenomen. Andere vogels zijn veelal op doortocht. Ze verbleven gedurende de winter op de Karmel. In de lente vliegen ze verder naar het noorden. De achter blijvende zangvogels proberen het verlies van gezelschap te compenseren door het gebied te verlevendigen met een vrolijk lentedeuntje.

Bron: Ilana shkolnik, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Bron: Ilana shkolnik, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

De natuur een handje helpen

Soms moet de natuur een handje geholpen worden. In wildpark Hai Bar Carmel, ten zuiden van de Universiteit Haifa, verzorgt het Departement van Natuur Reservaten dieren die hier vroeger rondzwierven maar in de loop der tijd het gebied verlaten hebben. Ze worden opnieuw geïntroduceerd. Het gaat o.a. om wilde geiten, schapen en damherten. Nakomelingen van gieren worden ook in het gebied losgelaten.

Toe Bisjwat (Joods nieuwjaar voor de bomen)

Op geheel andere wijze bemoeien de Israëli's zich met de natuur tijdens Toe Bisjwat. Dit is het nieuwjaar voor de bomen. Het is een Joods halffeest (feestdagen waarop men zich niet van arbeid behoeft te onthouden) en kenmerkt het begin van het voorjaar. Het valt op de 15de Sjewat. In Bijbels tijden werd op deze dag berekend hoe hoog de jaarlijkse tienden voor de Tempel van de opbrengst van landbouwproducten behoorden te zijn.

Tegenwoordig trekken in Israël schoolkinderen met hun onderwijzers in groepen naar buiten om jonge boompjes te planten. Dankzij een toenemend milieubesef heeft voor sommigen Toe Bisjwat een bredere betekenis gekregen, namelijk een dag van bezinning om G'ds wereld te beschermen.

Zomer in Israël: zonnig, heet en droog

Wie aan Israël denkt, denkt vaak aan de zon en de warmte. De zomer begint al zo'n beetje in april wanneer er nog maar weinig neerslag valt. Pas in oktober wanneer de eerste regenbuien zich ontwikkelen komt de zomer weer ten einde. Het is dus ongeveer een half jaar lang zomer. Dat is vooral genieten voor mensen die daarvan houden. Anderen zijn genoodzaakt de schaduw op te zoeken. De voor- en nadelen van de Israëlische zomer.

De zomer in Israël is erg droog

Wat het meest opvalt aan de zomer in Israël is de droogte. Er valt gedurende de periode april-oktober nauwelijks neerslag. Erg vervelend voor een land dat toch al weinig water heeft vanwege een gebrek aan bronnen. Gelukkig is Israël al een heel eind op weg om zout zeewater in drinkwater om te zetten. Mocht dit uiteindelijk goed lukken dan kan Israël eindeloos veel water uit de Middellandse Zee en de Golf van Eilat halen. Maar zover is het nog niet en moeten de inwoners (en de toeristen) vooral 's zomers erg zuinig zijn met water. Een lastige opgave omdat de mens en zeker ook de boer dan erg veel behoefte heeft aan vocht.

De zomer is warm en op sommige plekken zelfs heet

De echte zomerse temperaturen liggen in Israël gemiddeld boven de 30 graden Celsius. In de kuststreek voelt de warmte nogal benauwd aan omdat de lucht vanwege de zeewind vochtiger is. De lichamen van de mensen, vooral van degenen die veel zweten, voelen plakkerig aan. In dat opzicht is het heel wat gunstiger om in gebieden te zitten die onder zeeniveau liggen, zoals het Meer van Galilea, de Jordaan Vallei, en de Beth Shean Vallei. Weliswaar is het daar qua temperatuur warmer, maar de lucht voelt er droger aan. Mensen zweten er nauwelijks. Ook in het zuiden (de Negev-woestijn) en vooral de badplaats Eilat is het erg heet. Eilat haalt zomers met enige regelmaat zelfs de 45 graden Celsius. Overigens is dat niet de warmste temperatuur ooit gemeten. Die vond plaats in de Jordaan Vallei in 1945. Toen liep de temperatuur op tot 54 graden Celsius.

Een bekend verschijnsel gedurende de zomer is de droge woestijnwind uit het oosten. In het Hebreeuws heet die 'sharaw'; de Arabische benaming 'chamsien' wordt echter vaker gebruikt. Veel mensen kunnen hier niet tegen en blijven dan zoveel mogelijk binnen.

Wat is er zoal te doen gedurende de warme zomer in Israël?

Israël watersport

Wie Israël in de zomer bezoekt komt vooral voor de stranden. De kust kent veel aantrekkelijke stranden bij steden zoals Tel Aviv, Haifa, Netanja, Herzlia en andere plaatsen. Anderen bezoeken liever het zoete water van het Meer van Galilea waar het ook heerlijk toeven is. De echte zonaanbidders gaan natuurlijk naar Eilat om daar stevig bij te bruinen. Op alle plekken is het heerlijk zwemmen of kunnen andere watersportactiviteiten ondernomen worden. Wie kleine kinderen heeft en het zeewater te gevaarlijk vindt kan ook terecht in openbare zwembaden in de grote steden, of zwembaden bij hotels en in kibboetsiem. Kortom, Israël heeft vele mogelijkheden om uw vakantie bij het water door te brengen.

Israël openluchtactiviteiten

Er zijn ook veel toeristen die de zomervakantie gebruiken om het land rond te toeren (huurauto, bus, trein). Israël kent veel bezienswaardigheden. Allereerst het landschap dat varieert van groene bosachtige gebieden in het noorden (Galilea) tot woestijnachtige streken in het zuiden. Hoewel Israël een klein land is (2/3 van Nederland) zijn er toch wel 2 of 3 weken voor nodig om alles rustig te bezichtigen. Want naast de bijzondere landschappen kent Israël ook veel oude bezienswaardigheden. De Oude Stad van Jeruzalem is natuurlijk al één groot openluchtmuseum op zich. Maar er zijn nog veel meer bekende attracties zoals de Dode Zee waar u op het water kunt drijven, de Berg Massada, de dorpen rondom het al eerder genoemde Meer van Galilea, de mystieke stad Safed in Galilea, de Golan Hoogvlakte, de stad van de aartsvaders en aartsmoeders Hebron (een Joods en Arabisch gedeelte), Bethlehem (in Palestijnse handen), etc.

Israël musea

Israël kent enorm veel musea. De meeste staan in Jeruzalem en Tel Aviv. Het bekendste museum is Yad Vashem - het Holocaustmuseum. U bent eigenlijk verplicht dit museum te bezoeken. Het is gruwelijk, maar het geeft een zeer indringende kijk op de Holocaust. Na dit museum bezocht te hebben beseft u waarom Joden een eigen staat moeten hebben om te kunnen overleven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Israël-steden en streken: Haifa  cultuurlandschapIsraël-steden en streken: Haifa cultuurlandschapHaifa ligt op de hellingen van de Karmel. Het is de hoofdstad en grootste stad van Noord-Israël. Haifa ontwikkelde zich…
Toerisme Israël: In en ten zuiden van HaifaBelangrijke trekpleisters rondom en in Haifa zijn uiteraard Haifa zelf (de hoofdstad van Noord-Israël), Klein Zwitserlan…
Kibboets hotels: Kust, Jeruzalem, Dode Zee, EilatOveral in Israël bevinden zich kibboets hotels. Dit zijn hotels die in een landelijke omgeving liggen. In dit artikel aa…
Seizoenen: betekenis, data en halfrondeSeizoenen: betekenis, data en halfrondeVier keer per jaar wisselen wij in Nederland van seizoen. In de lente komt de wereld tot leven, in de zomer is het warm,…

Waterschaarste en -vervuiling in IsraëlWaterschaarste en -vervuiling in IsraëlIsraël heeft een chronisch tekort aan water. Er zijn in het land slechts drie waterreservoirs die alle drie zo hun eigen…
Historische ontwikkeling van het milieubewustzijn in IsraëlHet zal geen verbazing wekken dat in Israël, met zo'n lange geschiedenis achter de rug, niet meer de bekende bijbelse la…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Toerisme Israël: Lente en zomer vieren in Israël"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 21-03-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Special: Toerisme Israël
Schrijf mee!