InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Echte groene steden

Echte groene steden

Echte groene steden Nederland kent een groen stedenbeleid maar plannen voor de bouw van klimaatneutrale steden zijn er nog niet. In Groot-Brittannië moeten er tien van die steden voor 2020 gebouwd zijn. China heeft ook plannen in die richting maar zal er voorlopig niet in slagen deze te realiseren. In Zweden en Duitsland bestaan al klimaatneutrale steden en in de Verenigde Staten ligt er één klaar op de tekentafel.

Europese Commissie

In 2008 lanceerde De Europese Commissie een nieuwe prijs “De groene hoofdstad van Europa” die vanaf 2010 elk jaar wordt uitgereikt aan een stad die het goede voorbeeld geeft op het gebied van een milieuvriendelijk woonklimaat. Alle EU-steden met meer dan 200.000 inwoners kunnen zich kandidaat stellen voor deze prijs.

Rolmodel

De onderscheiding zal worden uitgereikt aan een stad die zich al in het verleden heeft bewezen door hoge milieunormen te stellen en die zich permanent inzet voor verdere milieuverbetering en duurzame ontwikkeling. De prijswinnaar moet als rolmodel fungeren voor andere Europese steden. De prijs vormt een stimulans voor steden om elkaar te inspireren en kennis uit te wisselen.

Voorbeeld

Hammarby Sjöstad net ten zuiden van het centrum van Stockholm in Zweden is een groene stad die als voorbeeld kan dienen. Hergebruik van afvalstoffen en minimaal gebruik van energie zijn hier de speerpunten. De nieuwe stad, maar je kunt beter spreken van een wijk, is ontwikkeld op een voormalig industrieterrein in een waterrijk gebied. Er is duurzaam gebouwd, de stadsbussen rijden op biogas en de CO2-uitstoot is ver beneden de norm omdat het aanbod van openbaar vervoer groot is zodat je weinig auto's op de weg ziet.

Bron: Hans Kylberg, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Hans Kylberg, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
Verzamelpunten
Elk huis is aangesloten op een afvalstortplaats die via speciale pijpleidingen met elkaar verbonden zijn. Bijna alles wat normaal gesproken op de schroothoop terecht komt wordt gerecycled. Er zijn speciale verzamelpunten in elk gebouw waar je met je kapotte wasmachine of tv naartoe kan. Het uitgangspunt is dat de bewoners werk vinden in de wijk om het woon-werkverkeer zo minimaal te houden.

Voorbeeld groene steden

Vauban bij Freiburg in Duitsland is ook zo'n voorbeeld. De wijk is gelokaliseerd op een voormalig Franse militaire basis. Alle huizen zijn zo ontworpen dat ze energiezuinig zijn. Warmtecentrales van grote gebouwen gebruiken houtsnippers als energie. Overschot aan zonne-energie wordt terugverkocht aan de gemeente. Een goed voorbeeld van groene steden.

Autoloos

Het vervoer gaat met de fiets of per voet. Er is een tramlijn die de wijk met het centrum van Freiburg verbindt. De meeste huishoudens hebben gekozen om zonder auto door het leven te gaan. Auto's worden alleen toegestaan om te laden en te lossen.

Toekomst

De groene stad van de toekomst wordt gebouwd in de Verenigde Staten, in de buurt van Fort Myers, Florida. Zonne-energie zal de basis vormen voor wonen, werken en vervoer in Babcock Ranch. Er worden immens grote percelen aangelegd waar de zonnestralen opgevangen worden en omgezet in energie.

Leefbaarheid
Op de website kun je een visuele toer maken die laat zien hoe de nieuwe stad gaat werken. Opvallend is dat in vergelijking met de Europese groene steden het woon-werkverkeer tot een minimum beperkt zal worden. Er wordt veel aandacht besteed aan de leefbaarheid van de nieuwe stad. Zo zijn er veel mooie pleinen en terrassen te bewonderen en krijgt de watersport een grote prioriteit. Oorspronkelijk was het plan om in 2010 te beginnen met de bouw. De kredietcrisis heeft roet in het eten gegooid en het is nog niet helemaal duidelijk wanneer er van start wordt gegaan.
Gerelateerde artikelen
De verschillen tussen groene en grijze energieDe laatste jaren wordt er veel gesproken over groene energie. Veel mensen zijn al overgestapt en een groot aantal mensen…
Voordelen van Groene StroomVoordelen van Groene StroomGroene stroom wordt steeds populairder. Steeds meer particulieren en bedrijven besluiten hier gebruik van te maken omdat…
Groene auto – de opmars van milieuvriendelijk rijdenGroene auto – de opmars van milieuvriendelijk rijdenDe groene auto is in opmars. Het milieu wordt steeds belangrijker gevonden door diverse instanties en overheden en er wo…
Wat is groene stroom?Wat is groene stroom?Groene stroom of ecostroom is elektriciteit die op een milieuvriendelijke wijze uit hernieuwbare energiebronnen wordt ge…
Premies en subsidies voor zonnepanelen in VlaanderenPremies en subsidies voor zonnepanelen in VlaanderenZonnepanelen worden steeds populairder. Ze wekken groene stroom op en kunnen een flinke besparing zijn op uw energiereke…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Walkerssk, Pixabay
  • Foto's: Flickr.com, Greenfudge.org, Treehugger.com, Wikipedia
  • Afbeelding bron 1: Hans Kylberg, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Echte groene steden"

Infoteur: Bertvdw
Laatste update: 19-04-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Schrijf mee!