InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > De eeuwige sneeuw niet zo eeuwig als gedacht

De eeuwige sneeuw niet zo eeuwig als gedacht

Al jaren debateren mensen over de hele wereld over de opwarming van de aarde. Al jaren wijzen wetenschappers op de gevaren van deze kapitalistische economie die ons klimaat naar de verdoemenis helpt. Nog steeds schiet de politiek schromelijk te kort. Alweer bereiken ons berichten: nu over het wegsmelten van de eeuwige sneeuw op bergtoppen over de hele wereld.

Alles smelt weg

Recentelijk bereikten ons alarmerende berichten over de sneeuw op de Kilimanjaro, het hoogste bergmassief in Afrika. Rondom de hoogste punten (5892 m) blijft een sneeuwlaag doorheen het hele jaar intact. Dit is al 11.700 jaar het geval. Sinds het begin van deze eeuw is daarvan nu al tachtig procent weggesmolten ten gevolge van de opwarming van de aarde. Dit is niet alleen een ramp voor de natuur, maar ook voor de plaatselijke bevolking.

Een ramp voor het milieu maar ook voor de mens

Deze eeuwige sneeuw is een samenraapsel van verharde sneeuw, ijs en gletsjers. Het geheel wordt beschouwd als een belangrijke waterreservoir. Immers de gletsjers zijn belangrijk voor de watervoorziening van de plaatselijke bevolking en helpen de hydro-elektrische centrales aan te drijven. Mocht dit alles wegvallen verliezen de mensen niet alleen elektriciteit maar ook het water dat dienst doet als irrigatie van hun gewassen en als drinkwater van hun dieren.

Afrika in gevaar

Dat is ook het geval met de Mount Kenya bijvoorbeeld waarvan het water in tachtig procent van de elektriciteitstoevoer van Kenya voorziet. Tevens voedt het het Victoriameer, waar de oorsprong van de Nijl in ligt. Een verdwijning van de ijsvlaktes zou desastreuze gevolgen hebben: momenteel is het peil van het meer al angstwekkend snel aan het dalen: men spreekt over een verlaging van anderhalve meter in een jaar tijd.

Maar ook de rest van de wereld

Volgens de recentste wetenschappelijke studies zou het ijs van de Kilimanjaro binnen twintig jaar volledig verdwenen zijn ten gevolge van de klimaatsopwarming. Maar niet alleen in Afrika hangt het zwaard van Damocles boven de eeuwige sneeuw ook in Europa (de Alpen) en Zuid-Amerika (de Andes) smelten de sneeuwmassa’s steeds sneller weg.

Geen terugkeer mogelijk

Niettegenstaande sommige wetenschappers beweren dat het een niets met het ander te maken heeft en dat de aarde altijd onderworpen geweest is aan klimaatveranderingen, blijft de situatie zorgwekkend, want het is haast onmogelijk om hetgeen verdwenen is weer op te bouwen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De eeuwige sneeuw niet zo eeuwig als gedacht"

Infoteur: Vosje
Laatste update: 08-11-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Schrijf mee!