InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Klimaat: de grootste ecologische uitdagingen van de toekomst

Klimaat: de grootste ecologische uitdagingen van de toekomst

Klimaat: de grootste ecologische uitdagingen van de toekomst Klimatologen wereldwijd zijn het er roerend over eens: de aarde is aan het opwarmen. De opwarming van de aarde heeft als belangrijkste oorzaak de hoge uitstoot van CO2 en het broeikaseffect. Doordat er droogte dreigt, zal er in de warme landen ook een nijpend tekort aan water ontstaan. Ook op andere vlakken is de ecologische uitdaging groot: het verwerken en recycleren van afval, het zoeken naar hernieuwbare energiebronnen en tenslotte een grotere milieubewustheid van de consument. Wat zijn de belangrijkste ecologische uitdagingen voor de mensheid in de toekomst?

Ecologische uitdagingen toekomst: watervoorziening

Klimaatopwarming

Door de klimaatopwarming zal moeder aarde geleidelijk aan droger worden. Vooral de landen waar er weinig regen valt zullen in de toekomst problemen krijgen met de watervoorziening. Het World Water Forum heeft grootschalig onderzoek gedaan en schat dat tegen 2025 ongeveer 40 % van de wereldbevolking een gebrek zal hebben aan drinkbaar water.

Groeilanden

Drinkbaar water is onontbeerlijk voor de overleving van de mens en bovendien van cruciaal belang voor landbouw en industrie. Ook de explosieve bevolkingsaangroei in de economische groeilanden speelt hierin een belangrijke rol. Om het drinkwaterprobleem te vermijden moeten er miljoenen euro's geïnvesteerd worden in drinkwatervoorziening en waterzuivering. Vermits water levensnoodzakelijk is voor de mens, zal deze problematiek een enorme ecologische uitdaging zijn.

Afvalberg

Demografische uitbreiding

De wereldbevolking blijft maar groeien en groeien en zou volgens berekeningen van het Internationaal Munt Fonds tegen het jaar 2050 de grens van de negen miljard aardbewoners overschrijden. De demografische uitbreiding gaat in de economische groeilanden zoals China en India ook samen met een stijgende welvaart. Als mensen welvarender worden, zullen ze ook meer gaan consumeren en afval voortbrengen.

Afval verwerken

Hoe groter het aantal mensen op aarde, hoe groter het afval dat er geproduceerd zal worden. Die afvalberg zal dus ook weer moeten verwerkt worden en het is nog maar de vraag of moeder aarde dit allemaal wel aankan. Er moeten immers steeds weer nieuwe plaatsen gevonden worden om al dat afval te stockeren. Eventueel kan onderzocht worden op welke manier de afvalverwerking een bron kan zijn van bijkomende energievoorziening.

Klimaat en hernieuwbare energie

Olie en gas

De fossiele brandstoffen zoals olie en gas zijn niet onuitputtelijk en zullen dus ooit eens moeten vervangen worden door nieuwe energiebronnen. Bovendien brengen die fossiele brandstoffen heel wat kosten mee die voortdurend in een stijgende evolutie zitten. Denk aan de kosten die het aanboren en naar boven halen van olie met zich meebrengen.

Energie

Daarbij is er het extreem hoge niveau van CO2-uitstoot, die enorm belastend is voor het milieu. Daarom zal er in de nabije toekomst meer en meer initiatief genomen worden om de productie van hernieuwbare energie te ontwikkelen op lange termijn. Regeringen zullen strengere reglementen gaan opleggen om de uitstoot van de CO2 te beperken en investeringen doen in wetenschappelijk onderzoek naar hernieuwbare energie.

Bewustwording consument

Een niet te onderschatten rol in de hele milieuproblematiek is die van de consument. De consument zal zich in zijn levenswijze en koopgedrag moeten laten leiden door een grote milieubewustheid om de aangehaalde problemen in de toekomst een halt toe te roepen. Zuinig zijn in je verbruik en ecologisch denken op lange termijn zullen cruciaal zijn om de grote uitdagingen van het klimaat de baas te kunnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Duurzame energie: zijn er ook nadelen?Duurzame energie: zijn er ook nadelen?Om de CO2-uitstoot tegen te gaan is het van belang dat er minder gebruik gemaakt gaat worden van de voorraden van nuclea…
Is een roetfilter of spaarlamp wel goed voor het milieuIs een roetfilter of spaarlamp wel goed voor het milieuIs een roetfilter of spaarlamp wel zo goed voor het milieu? Bij het nemen van milieumaatregelen is het een goed gebruik…
Klimaatneutraal vliegenKlimaatneutraal vliegenZoals vele Nederlanders de auto niet willen laten staan, willen velen ook niet hun vakantie vlucht missen. Ook heb je pr…
Het klimaat, nu en in de toekomstHet klimaat, nu en in de toekomstHet klimaat is aan verandering onderhevig. We zien dat in de nabije omgeving als het gaat om de temperatuurstijgingen, m…
Duurzaam beleggen: groen geldDuurzaam beleggen: groen geldSteeds meer beleggers vragen zich af wat er met hun geld gebeurt en of dat wel op verantwoorde wijze wordt ingezet voor…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Klimaat, bezocht op 19/08/2015.

Reageer op het artikel "Klimaat: de grootste ecologische uitdagingen van de toekomst"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 05-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Special: Klimaatproblemen
Schrijf mee!