InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Israël haalt water uit dauw;'nieuw' middel tegen watertekort

Israël haalt water uit dauw;'nieuw' middel tegen watertekort

Israël haalt water uit dauw;'nieuw' middel tegen watertekort Zoals bekend heeft Israël een chronisch watertekort. Er wordt dan ook van alles gedaan om zo zuinig mogelijk om te gaan met water. De Israëlische maatschappij Tal-Ya Water Technologieën lanceert sinds mei 2009 een techniek om dauw uit de lucht te halen voor het bewateren van gewassen. Helemaal nieuw is het idee niet. De oude Israëlieten gebruikten vroeger stenen om dauw uit de lucht te verzamelen. De methode heeft een aantal ecologische voordelen die verder gaan dat waterbesparing.

Getand blad dat dauw opvangt

Voor ongeveer $1 per plant, een vierkant getand blad gemaakt van speciaal plastic samengesteld zit direct boven de grond. Het herbruikbare blad wordt voorzien van een gat in het midden zodat een plant er door kan groeien. Men gebruikt herbruikbaar plastic met UV-filters en een kalksteen toevoeging, zodat de bladen van Tal Ya niet afbreken door de zon of na de toepassing van pesticiden of kunstmest.

Dauwvorming

Een aluminium toevoeging helpt de bladen (ongeveer 70 bij 70 cm voor een peperplant) te reageren op verschuivingen in temperatuur tussen dag en nacht. Wanneer er een verandering van 12 graden plaatsvindt vormt zich dauw op de oppervlakte van het Tal Ya blad, welke de dauw en condensatie meteen naar de plant en de wortels kanaliseert.

Het blad wordt ook voor bomen gebruikt.

Onkruid uit onkruid, gebruikt minder water en kunstmest

Het gebruik van dit systeem heeft een aantal voordelen:
  • Boeren hoeven zich geen zorgen te maken om onkruid, omdat het blad de zon blokkeert en het onkruid zo geen wortel kan schieten;
  • Boeren hebben minder water nodig en vervolgens ook minder kunstmest;
  • Minder kunstmest en pesticiden betekent minder grondwatervervuiling.

50% waterbesparing

Speciale secties van het blad maken ruimte voor irrigatie en water bevoorrading. Volgens uitgevoerde veldstudies door het Ministerie van Landbouw in Israël kan 50% van het geïrrigeerde water bespaard worden wanneeer het Tal Ya systeem wordt gebruikt. De verzameling van de dauw begint 's nachts.

Bescherming tegen extreme temperatuursverandering

Water van dauw en condensatie is in feite gedestilleerd water. Wanneer dit aan de grond wordt toegevoegd verlicht het zoutgehalte van de irrigatie. Het blad beschermt ook tegen extreme verschuivingen van de temperatuur in landen zoals Canada en de VS waar in het vroege en late seizoen vorst soms schade kan toebrengen aan de gewassen.

Hoeveelheid water afhankelijk van luchtvochtigheid, temperatuur en neerslag

De hoeveelheid water dat verzameld wordt hangt natuurlijk af van de locatie. Er moet rekening gehouden worden met luchtvochtigheid, temperatuur en neerslag.

Tal Ya ontwikkeld door de Hebreeuwse Universiteit

Tal Ya, dat 'Gods dauw' betekent, werd vier jaar geleden opgericht in het dorp Gan Yoshiya. Later werd het verder ontwikkeld aan de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem, het Ministerie van Landbouw, het Volcani instituut en de Ben Goerion Universiteit.

Het product wordt al aan Israëlische boeren verkocht. Spoedig zullen er ook buitenlandse klanten zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Israëlische bomen zenden bericht als ze water nodig hebbennieuws uitgelichtIsraëlische bomen zenden bericht als ze water nodig hebbenIsraëlische wetenschappers hebben een nieuw elektronisch apparaat ontwikkeld dat in de stam van een boom geplaatst wordt…
Vermoeidheid oplossen met waterVermoeidheid oplossen met waterEen watertekort merk je niet snel op; elke cel in het lichaam krijgt een klein beetje minder water toebedeeld, behalve d…
Zwangerschapsmisselijkheid door watertekortZwangerschapsmisselijkheid door watertekortZwangere vrouwen zijn regelmatig misselijk, vooral tijdens de eerste maanden van de zwangerschap. Dat wordt als onontkoo…
Angst bestrijden met waterAngst bestrijden met waterAngst is een aandoening, een ziekte. In eerste plaats is het een psychische ziekte die vaak gepaard gaat met andere vers…
Red de watervoorradenOnze wereld is uniek. Het is de enige bekende planeet met oppervlaktewater, en waar water is, is leven. Het leven kwam v…

Reageer op het artikel "Israël haalt water uit dauw;'nieuw' middel tegen watertekort"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 23-07-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Special: Israëlische technologie
Schrijf mee!