InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Gebruik FSC-hout

Gebruik FSC-hout

Het hout dat wij als particulier gebruiken, wordt meestal in de tuin gebruikt. Denk maar eens aan houten tuinmeubelen, tuinschuurtjes, tuinschuttingen, vlonders, bloembakken en noem maar op. Maar onbehandeld gaat het maar een paar jaar mee. Uiteindelijk rot het hout helemaal weg. Meestal wordt er aan het hout dan ook de eis gesteld dat het langer mee kan gaan en niet na een paar jaar al vervangen hoeft te worden. Gevoelige houtsoorten (de zachte houtsoorten) krijgen daarom een speciale behandeling met chemische middelen. Deze chemische middelen zorgen ervoor dat het hout niet snel wordt aangetast en veel langer mee gaat. Deze behandeling zorgt nogal voor wat discussies. Deze chemische behandeling is namelijk erg slecht voor het milieu.

Tropisch hardhout

Om deze chemische behandelingen te voorkomen wordt er vaak gekozen voor een houtsoort die minder gevoelig is. Er wordt dan gekozen voor tropisch hardhout. Tropisch hardhout bestaat uit veel verschillende soorten en wordt over het algemeen ook veel mooier gevonden als zachte houtsoorten. Tropisch hardhout heeft geen behandeling nodig om niet weg te rotten. Het is dus naturel en veel beter voor het milieu. Door de hoge vraag worden er helaas hele oerwouden er voor leeggeroofd. In de tropen vindt er veel illegale kap plaats. Daardoor verdwijnen er veel bossen ongeoorloofd en daarbij ook de leefgebieden van vele dieren.

FSC-keurmerkFSC-keurmerk

FSC-keurmerk

In Noord-Europa is de bosbouw veel duurzamer. Wat er gekapt is, wordt meteen weer aangeplant. Hierdoor is het FSC-keurmerk tot stand gekomen. FSC staat voor Forest Stewardship Council. Dit is een internationale organisatie die verantwoord bosbeheer stimuleert. De FSC stelt wereldwijde standaarden op, met daaraan gekoppeld het FSC-keurmerk. De FSC let er op dat bossen, zowel niet tropisch als tropisch goed worden beheerd. Wordt het bos goed beheerd dan krijgt de boseigenaar het recht om het FSC-keurmerk te gaan dragen. Door het FSC-keurmerk te dragen, kunnen de boseigenaren zich onderscheiden van degenen die dat niet doen. Onafhankelijke controleurs zien er op toe dat meubelfabrieken, zagerijen en papierfabrieken dat FSC-hout niet wordt vermengd met het hout uit bossen die slecht beheerd worden of uit illegale kap. Als de controleurs zeker van hun zaak zijn, krijgt het eindproduct het FSC-logo en een certificaatnummer. Momenteel is 109 miljoen hectare bos FSC gecertificeerd.

Waarom FSC-hout

Bossen zijn van onschatbare waarde. De dagelijkse producten die wij gebruiken komen oorspronkelijk uit het bos. Denk maar eens aan hout, papier, voedsel en medicijnen. De bossen houden water en grond vast en zo wordt er voorkomen dat er erosie en woestijnvorming plaatsvindt. Bossen zuiveren de lucht en hebben een matigend effect op het klimaat. In de bossen is veel CO2 vastgelegd. Als er veel ontbost wordt komt er CO2 vrij. Deze CO2 zorgt er voor dat het broeikaseffect versterkt wordt. In de bossen komt de grootste hoeveelheid verschillende planten en dieren voor. Honderden miljoenen mensen leven in de bossen of zijn er afhankelijk van. In bossen kunnen mensen recreëren. Dus geen bos, geen leven.

Nadelen FSC-keurmerk

Het grootste nadeel van FSC-gekeurde producten is dat het vaak duurder is. Dit komt doordat er mensen nodig zijn voor het gecontroleerd kappen en planten van bomen. Dan zijn er natuurlijk ook nog de controleurs en de mensen die achter het FSC-keurmerk zitten. Al deze mensen moeten natuurlijk betaald worden voor wat ze doen.

Tot slot

Dus bedenk eerst goed als je hout gaat kopen, wat voor een hout je gaat kopen. In een aantal winkels kan je al bijna niet anders dan FSC-gekeurd hout kopen. Twijfel je... zoek dan eerste even naar het logo. Je kan het certificaatnummer controleren. Koop je geen FSC-gekeurd hout, bedenk dan ook wat je de natuur kan aandoen. Misschien gebruik je nu net dat stuk hout waar een paartje papegaaien in zat te broeden!
Gerelateerde artikelen
Tropisch hardhout of milieuvriendelijk en duurzaam hout?Tropisch hardhout of milieuvriendelijk en duurzaam hout?De komst van het tropische hardhout was een ware revolutie op het gebied van (tuin)hout. Een mooie harde houtsoort met e…
Kozijnen van hardhout, waarom wel?Kozijnen van hardhout, waarom wel?Hardhouten kozijnen worden nog steeds gemaakt. Er bestaan kozijnen van meranti en van andere harde houtsoorten, zoals af…
Hoe leg je een houten vlonderterras aan?Hoe leg je een houten vlonderterras aan?Wil je ook een mooi houten vlonderterras in de tuin? Er zijn verschillende geschikte soorten hout zoals hardhout, geïmpr…
Beschermen van tuinhout met buitenbeits en houtolieBeschermen van tuinhout met buitenbeits en houtolieIn de tuin worden voor diverse toepassingen zowel hardhout als zachthout gebruikt. Meestal is dat hout vooraf geïmpregne…
PLATO-proces als duurzame veredeling van houtOndanks een officieel keurmerk voor hout is er nog steeds sprake van ontbossing in de tropen. De groeitijd van hardhout…
Bronnen en referenties
  • Readers digest
  • FSC Nederland

Reageer op het artikel "Gebruik FSC-hout"

Reacties

Anoniem, 01-07-2010 22:11 #3
@infoteur op 06-11-2009
"Dus dit bedrijf maakt het niets uit dat bossen illegaal gekapt worden, bossen langzamerhand verdwijnen, en iets meer moeten betalen voor hout wat beheerd word. Slechte zaak dus."

Dat zeg ik helemaal niet. Dit bedrijf wil ook alleen maar FSC hout verkopen omdat daar de winst-marges groter op zijn. Maar zolang er meer vraag dan aanbod is voor FSC, ontkom je er niet aan op een andere manier aan hout te komen. En dat hoeft helemaal niet illegaal te zijn. Maar het omdraaien van de administratie gegevens is een bijkomstigheid die nou eenmaal nog meer geld opleverd. Daarom snap ik ook niet dat Greenpeace nog die dure tv-reclame nodig heeft voor FSC. Dat is pas een slechte zaak. Weggegooid geld dus. Er is bij de consument nu wel genoeg bekendheid over FSC. Iedereen wil ook FSC, maar er is dus gewoonweg niet genoeg om aan te leveren.

Anoniem, 05-11-2009 22:01 #2
Zolang het duurder is dan non-FSC wordt er héél leuk aan verdiend. Bij mij is een bedrijf bekend die administratief leuk kan goochelen, en van slechte kwaliteit (inferieur) FSC hout non-FSC maakt, en van goede kwaliteit non-FSC hout FSC maakt. En dus een beter rendement haalt uit partijen hout. Reactie infoteur, 06-11-2009
Dus dit bedrijf maakt het niets uit dat bossen illegaal gekapt worden, bossen langzamerhand verdwijnen, en iets meer moeten betalen voor hout wat beheerd word. Slechte zaak dus. Zonder bomen is er geen leven. Ik hoop dat dit bedrijf snel (wordt)(ge) stopt met zijn praktijken.

Julian van der Velde, 14-08-2009 13:38 #1
Als het gaat over de nadelen, dan staat er dat het duurder is. Volgens FSC worden bossen op een normale verantwoorde manier beheerd. Het beheren van bossen zonder FSC keurmerk gebeurd vooral in de tropen op zodanige wijze dat het heel kosten gunstig is en belangen zoals natuurbehoud en sociale rechten spelen niet mee. Op deze wijze kan je goedkoop hout halen en dit dus met goede winst verkopen. Deze prijzen staan dus niet in verhouding met houtprijzen van FSC hout, waar dus wel eerst rekening met natuur en mens wordt gehouden. Dus het is niet te duur, maar het hout zonder keurmerk is te goedkoop. Je moet dit zien dat je op een duistere manier een fiets koopt in plaats van in de fietsenwinkel.

Infoteur: Lautof
Laatste update: 17-09-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Reacties: 3
Schrijf mee!