InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Israël gaat eerste milieuvriendelijke stad bouwen: Nurit

Israël gaat eerste milieuvriendelijke stad bouwen: Nurit

Israël gaat eerste milieuvriendelijke stad bouwen: Nurit Nurit zal de eerste milieuvriendelijke stad in Israël worden. De stad zal gebouwd worden op de Gilboa-berg in Noord-Israël (Galilea). De stad zal infrastructuur en diensten krijgen die milieuvriendelijk gedrag zal afdwingen. Zijn mensen niet bereid om water te besparen, vuil te vermijden, etc. dan is Nurit niet de plaats om te gaan wonen. Er staan al veel mensen op de wachtlijsten. Vooral inwoners uit Haifa, Tel Aviv en Jeruzalem willen in Nurit gaan wonen.

Eerste huizen binnen een jaar gereed

De eerste 100 huizen zullen in 2009 gereed zijn. Tegen 2012 zullen er 400 gezinnen wonen. Omdat Nurit op de Gilboa berg ligt zal het voordeel hebben van de bergwind en de zon. Er zullen tientallen windturbines en zonnepanelen worden gebouwd, genoeg om alle openbare gebouwen van energie te voorzien.

Bomen als koel hemelgewelf

De inwoners wordt gevraagd om grote bomen rond hun huizen te planten die voor verkoeling zullen zorgen in de zomer. Dit moet het gebruik van airconditioning verminderen. Isolatie moet helpen om het verwarmingsgebruik te verminderen.

Ligging Nurit op Gilboa Berg

Legenda
A. De milievriendelijk stad Nurit

Water sparen

Bewoners wordt tevens gevraagd water op te sparen. Alle inwoners moeten regen opvangen in mini-reservoirs. Het water zal verzameld worden in de stadsreservoir. Zo zal Nurit minder afhankelijk zijn van het nationale watersysteem. Maar ook afvalwater moet worden opgespaard. Dit water kan weer gebruikt voor tuinen en openbare fonteinen in de stad. Niemand in de stad mag schoon water gebruiken voor de tuin.

Geen treinen, wel bussen

Helaas kan Nurit geen gebruik maken van treinen. Er liggen geen rails in de buurt. In plaats daarvan zullen bussen rijden in en om de stad. Van de inwoners wordt verlangd dat ze in de buurt zullen werken. Er is een industriezone net buiten de stad met lichte industrie en agrarische diensten. Ook zal er veel werk zijn in de toeristische sector.

Lange wachtlijsten

Er zijn al lange wachtlijsten van mensen die in Nurit willen gaan wonen. Er zal geloot moeten gaan worden. De meeste mensen komen uit de grote steden Haifa, Jeruzalem en Tel Aviv.

Zo kan Nurit als voorbeeld dienen voor de rest van Israël.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Israël gaat eerste milieuvriendelijke stad bouwen: Nurit"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 28-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Special: Geografie Israël
Schrijf mee!