InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Leuke tips om te genieten van duurzaamheid

Leuke tips om te genieten van duurzaamheid

Leuke tips om te genieten van duurzaamheid Duurzaam leven, bewust omspringen met de natuur, je medemens, dieren, het gaat meestal gepaard met dingen die je moet laten of juist moet doen. Afval scheiden, geen of minder vlees eten, de auto laten staan, de kachel lager zetten. Er zijn nog steeds mensen die het maar een ‘gedoe’ vinden. Er wordt al zoveel gezegd en geschreven over de verantwoordelijkheden die we hebben ten opzichte van ons nageslacht, het behouden van een gezonde aarde. Nu is het eens tijd om te laten zien dat je ook heel duurzaam kunt genieten van de leuke dingen in het leven. Wat kun je en wat mag je, hoe valt er te genieten van duurzaamheid? Het gaat nu even niet om soberheid, maar juist om de leuke dingen die er bestaan, noem het overbodige luxe, maar het mág! En het kan! Natuurlijk is het vreselijk dat nog steeds mensen leven in armoede, niet eens schoon drinkwater tot hun beschikking hebben. Het is oneerlijk verdeeld, de beschikking over eerste levensbehoeften is ongelijk, zonder meer. Maar betekent dat nu ook dat je zelf moet afzien om een goed mens te zijn? Natuurlijk niet! Ook jij (en jouw kinderen) verdienen lekker en gezond eten, een leuk uitstapje, gezelligheid in huis. Er zijn prima manieren om het leven te vieren, zonder het milieu te belasten of in ieder geval rekening houdend met medemens, dier en natuur. Is het niet heerlijk dat het mogelijk is om een brug te slaan tussen bewust leven, nieuwe normen en waarden enerzijds en ouderwets plezier hebben en genieten anderzijds?

Genieten met alternatieven voor energieverslindende hobby's

Voor kinderen die nu opgroeien is duurzaamheid de normaalste zaak van de wereld, het wordt ze met de paplepel ingegoten. Ze zullen zelfs hun ouders ‘opvoeden’ op dit gebied, omdat ze op school geleerd hebben wat hun ouders zichzelf hebben moeten aanleren. Of wat ze zich onder maatschappelijke druk eigenlijk nog niet helemaal eigen hebben gemaakt. Je hoeft je niet schuldig te voelen als je eens trek hebt in een lekker biefstuk in plaats van een bord linzensoep. Je mag best een keer de auto pakken om naar je werk te gaan, als het vriest dat het kraakt of de regen met bakken uit de hemel stort. Je hoeft jezelf en je kinderen niet continu alles te ontzeggen, alleen omdat het maatschappelijk verantwoord is. Alle beetjes helpen namelijk. En er zijn prima alternatieven voor jouw energieverslindende hobby’s, voor de luxeproducten die je eigenlijk denkt te moeten vermijden. Een paar tips, om de leuke kanten van duurzaamheid te belichten.

Voertuigen: van e-karten tot elektrische Harley
Een ‘gewone’ auto of scooter kan ook prima vervangen worden door een elektrisch aangedreven exemplaar. Vooral bij de scooters is een grote slag te maken van zwaar vervuilend naar schoon en gezond. Zelfs Harley Davidson, zo’n beetje de oer-vader van de brullende CO2-uitstoot, werkt sinds 2014 aan de ontwikkeling van een elektrisch aangedreven motor: Project LiveWire. De ultieme beleving van motorrijden, maar dan zonder de vervuilende benzine. Met de Project LiveWire motorcycle experience reist HD in 2015 door Europa om feedback te krijgen van het publiek. Op verschillende evenementen kunnen zelfs mensen zonder rijbewijs ervaren hoe het is om een elektrische Harley te rijden, via de Jumpstart demo. En houd je van snelheid en actie? Dan is het leuk om te weten dat je kunt karten met elektrische karts. Dit e-karten heeft, naast het feit dat het veel duurzamer is dan brandstof karten, als groot voordeel dat je niet in een afgesloten hal vol ongezonde uitlaatdampen je middag of avond doorbrengt. Om een echte race-ervaring neer te zetten, maakt het e-kartconcept gebruik van een verduisterde ruimte met black-light, 3D-schermen en geluidseffecten. Daardoor waan je je in een levensecht computerspel. Volop actie, maar dan een stuk milieuvriendelijker.

Dansen: wek er energie mee op!

Lekker uitgaan, swingen in de discotheek, het hoort voor veel mensen bij een actief en sociaal leven. Maar hoe zit het met die flitsende verlichting en al die geluidsapparatuur? Dat kost nogal wat energie. In 2015 werd de Dag van de Duurzaamheid in Nederland groots gevierd. De hele dag deed de NOS verslag van de diverse evenementen op NPO2. Bij het Centraal Station van Utrecht werd de Global Dance Challenge gehouden: alle passanten konden meedoen met een recordpoging, om al dansend zoveel mogelijk energie op te wekken. Dat deden zij op een zogeheten Sustainable Dance Floor, een dansvloer die opgebouwd wordt uit modules en die energie opwekt uit de beweging van de mensen die erop dansen. De duurzame dansvloeren van Energy Floors worden verhuurd voor evenementen in binnen- en buitenland en elke keer als een gemeente of organisatie heeft deelgenomen aan de Challenge, kunnen zijn anderen uitdagen om het record te verbeteren. De LED verlichting brandt op de zelf opgewekte energie, maar je kunt bijvoorbeeld ook je mobieltje ter plekke opladen. De duurzame dansvloer dient vooral om mensen ervan bewust te maken wat zij zelf teweeg kunnen brengen, terwijl ze plezier maken.

Vegetarische toppers

Vandaag de dag hoef je niet naar een exclusief, gespecialiseerd, alternatief of members-only eetgelegenheid voor een heerlijk vegetarisch diner. In 'gewone' restaurants wordt steeds meer aandacht besteed aan vegetarische gerechten op het menu. Het is allang niet meer een maaltijd waarbij alleen het vlees is weggelaten. Je kunt dan ook rustig met een gemengd gezelschap uit eten gaan. Sommige restaurants hebben speciale ‘vega-dagen’, waarop extra uitgebreid vegetarisch gekookt wordt. En voor de zeer bewuste medemens serveren restaurants veganistische maaltijden en gerechten, of desserts. Daarbij wordt geen enkel dierlijk product gebruikt voor de bereiding. Als het niet standaard op de kaart vermeld staat, loont het om hiernaar te vragen. Maar ook thuis kun je heerlijke recepten gebruiken voor een volwaardige, complete maaltijd zonder vlees. Er zijn er op internet genoeg te vinden. Een supersnel en makkelijk vegetarisch recept is bijvoorbeeld pasta met spinazie en blauwe kaas. Als je de smaak van vlees wel waardeert maar niet zo blij bent met een stuk van een dier op je bord, dan is er nog een alternatief: de Vegetarische Slager. Die maakt vrijwel elk soort vlees, maar dan zónder vlees!

Toch liever vlees?

Ben je een echte vleesliefhebber? Dan is het goed om te weten dat één dag per week geen vlees eten al een hele grote positieve impact heeft op het milieu. Maak het jezelf niet moeilijker dan nodig, dat is lastig vol te houden. Als je op verantwoorde wijze een stukje vlees wilt eten, dan kun je daarvoor terecht bij een groene slager, een biologische webwinkel of gewoon in de supermarkt. De biologische slager kan je vertellen dat een stuk biologisch vlees misschien wat duurder is, maar dat er in de koekenpan ook meer van overblijft! Je kunt nog een stapje verder gaan: er zijn namelijk bedrijfjes die vleespakketten verkopen van geselecteerde leveranciers, waar speciaal gekozen rassen op kleinschalige, duurzame wijze gehouden worden. En wist je dat er zelfs een (smakelijk) Nederlands koeienras bestaat dat levend erfgoed is? Vereniging Natuurmonumenten kocht Brandrode runderen aan, een ras dat in ongenade was geraakt omdat het een 'allround' koe is: niet expliciet een melkkoe, maar ook geen echte vleeskoe. Het ras wordt sinds de 21e eeuw onder andere weer ingezet voor de begrazing van natuurgebieden. De kalfjes blijven bij hun moeder tot ze groot zijn. Van de melk van Brandrode runderen worden exclusieve kaasjes gemaakt en de dieren bereiken een hoge leeftijd voordat het vlees ervan, op kleine schaal, verkocht wordt aan slagerijen en restaurants. Zo kun je onbezwaard genieten van een goed stuk vlees op je bord, dat nog ontzettend lekker is ook.

Interieur: schapenkleed zonder leer

Het is weer helemaal hip: een kleed van schapenvacht op je loungebank of op de vloer. Je ziet het veel op terrassen bij restaurants en café’s, het nodigt gewoon uit om daar gezellig en knus te gaan zitten genieten. Met schattige kleine krulletjes of weelderig lange lokken, ze zijn prachtig om te zien en voelen heerlijk zacht. Alleen wel jammer dat er een dier voor heeft moeten sneuvelen… Terwijl ook het looien van de huid niet bepaald een milieuvriendelijke handeling is. En hoe heeft dat beestje geleefd voordat het tot kleedje bij de haard gedegradeerd werd? Wat is er met de rest van dat lichaampje gebeurd? Het is goed voor te stellen dat je van die gedachte niet vrolijk wordt en dat je geen dood dier op de grond wilt leggen ter decoratie. Gelukkig is er een fantastisch alternatief: de schapenvacht van vilt, zonder leer dus.

Schapenvacht vilten

Er bestaat een puur natuurlijke en diervriendelijke methode om van een geschoren schapenvacht een kleed te maken: vilten. Het schaap waarvan dat kleedje is gemaakt, leeft bovendien nog lang en gelukkig en geeft volgende zomer weer een nieuwe vacht. Op zichzelf is wol geen duurzaam product, omdat schapen CO2 uitstoten met hun mest. Maar er zijn ook kuddes die gehouden worden voor duurzaam natuurbeheer. En de wol daarvan is een afvalproduct, dat idealiter gerecycled wordt. En gelukkig kan dat dus. Voor het vilten, dat handwerk is, worden groene zeep en olijfzeep gebruikt en het resultaat is een kleedje dat minstens even mooi en stevig is als een velletje, maar dan zonder dierenleed. Let er wel op dat de viltwol, die voor de onderkant gebruikt wordt, afkomstig is van Europese schapen. Vaak is de (zachtere) wol van merinoschapen niet gegarandeerd diervriendelijk verworven. Genieten maar, op je FSC houten vloer, voor de pelletkachel!

Lees verder

© 2016 - 2018 Chelsea, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Duurzame vis: het Aquaculture Stewardship Council ASCDe Aquaculture Stewardship Council of ASC is organisatie voor duurzame kweekvis. Gekweekte vis heeft een grote impact op…
Duurzame ontwikkeling van vastgoedDuurzame ontwikkeling van vastgoedWanneer een bedrijf zich interesseert voor verduurzaming van de huisvesting, wil zij natuurlijk direct weten welke ingre…
Duurzaamheid op de Tweede MaasvlakteDuurzaamheid op de Tweede MaasvlakteDe Tweede Maasvlakte: er wordt al jaren over gesproken. Deze uitbreiding van de Rotterdamse haven moet ervoor gaan zorge…
Duurzaam, wat is dat?Duurzaam, wat is dat?Het idee achter duurzaamheid is simpel: de wereld zodanig maken dat alle mensen vandaag én morgen goed kunnen leven en t…
Duurzaam vastgoed, de achtergrondDuurzaam vastgoed, de achtergrondHalverwege de jaren tachtig zijn de begrippen milieu en duurzaamheid geïntroduceerd aan de hand van een slogan. Deze slo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pruzi, Pixabay
  • http://www.harley-davidson.com/content/h-d/en_US/home/motorcycles/project-livewire.html
  • http://www.energy-floors.com/products/sustainable_dance_floor/
  • http://www.vereniginghetbrandroderund.nl/?page=Houderij
  • https://www.devegetarischeslager.nl/
  • http://wol-k.i-pencil.nl/informatie/
  • Interview boswachter René Bartelink (Natuurmonumenten) Dag van de Duurzaamheid 9-10-2015

Reageer op het artikel "Leuke tips om te genieten van duurzaamheid"

Infoteur: Chelsea
Laatste update: 18-01-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Special: Duurzaamheid
Schrijf mee!