InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Gratis plastic tasjes vanaf 1 januari 2016 verboden

Gratis plastic tasjes vanaf 1 januari 2016 verboden

Vanaf 1 januari 2016 wordt het de winkeliers en marktkooplui verboden om gratis plastic tasjes mee te geven aan hun klanten. Dit heeft de staatssecretaris Wilma Mansveld op 26 februari 2015 aan de Tweede Kamer bekend gemaakt. De bedoeling is dat de hoeveelheid plastic dat in de natuur terecht komt gaat verminderen. Jaarlijks sterven er vele zee- en landdieren aan de gevolgen van verstikking door plastic. Ongeveer negentig procent van het afval in de oceanen bestaat uit plastic. Plastic dat overboord is gegooid van schepen, van dagjes mensen of in zee gewaaid vanaf het land. In de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw was het heel gewoon u eigen boodschappen tas mee te nemen naar de winkels. In de jaren zeventig kregen klanten steeds meer plastic tasjes met opgedrukte reclame mee naar huis. U kunt helpen de “plasticsoep” in de oceanen en het weggegooid plastic op het land doen verminderen door een eigen tas mee te nemen wanneer u boodschappen gaat doen.

Verbod gratis plastic tasjes

Per 1 januari 2016 wordt het verboden om gratis plastic tasjes mee te geven aan klanten. Dit heeft staatssecretaris Wilma Mansveld van infrastructuur en milieu laten weten aan de Tweede kamer. Volgens Wilma Mansveld komen er twee uitzonderingen op het verbod. De plastic tassen die bij de uitzonderingen behoren zijn: tassen die nodig zijn voor de functionaliteit en voedselveiligheid. Het Kamerlid Yasemin Cegerek (PVDA) is zeer blij met het besluit dat genomen is. Volgens haar komen er jaarlijks meer dan 8 miljard van de plastic tasjes in de natuur terecht. De grootste hoeveelheid daarvan zijn de zogenaamde wegwerptasjes (de gratis tasjes voor eenmalig gebruik). De PVDA pleitte al langer voor het afschaffen van de wegwerp tasjes. Dit soort tasjes wordt niet alleen in de winkels weggeven bij sommige marktkramen is het ook de gewoonte om gratis tasjes mee te geven aan de klanten.

Boodschappen tassen

In Nederland was het in de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw heel gewoon om een eigen tas mee te nemen naar een winkel. Ook de boodschappentas op wieltjes werden vaak gebruikt om boodschappen in te vervoeren. Vanaf de jaren zeventig kregen de mensen plastic tassen mee naar huis. Deze tassen waren bedrukt met reclame van de desbetreffende winkel. Aan het eind van de jaren negentig bedacht men echter dat al dat plastic erg schadelijk was voor het milieu. In plaats van de tassen gratis weg te geven moesten de klanten gaan betalen voor een tas. Dit werd gedaan om de verspilling tegen te gaan van al dat plastic. Daardoor gingen mensen de tassen vaker hergebruiken.

Plastic afval in de oceanen

Ongeveer 90 procent van het afval in zee is het materiaal plastic. Elk stuk dat in de zee terecht komt is al een teveel omdat het plastic niet afbreekt. Het plastic dat in zee terechtkomt, valt na enige tijd uiteen in kleine stukjes. De deeltjes zijn zo klein dat ieder levend wezen dat in de oceanen leeft het binnen krijgt. De microscopische stukjes plastic vermengen zich met plankton en trekken giftige stoffen aan. Gezien plankton de basis is van de voedselketen krijgen de dieren die plankton eten gif binnen. Dit gif slaat zich op in de vetweefsels van de dieren. Op deze manier krijgen mensen die vis eten ook het gif binnen. De schatting is dat er ieder jaar zeker tienduizenden zeevogels verstrikt raken of stikken in stukken plastic. Veel andere zeedieren moeten het ook met de dood bekopen door het plastic afval dat in zee drijft.

Wat is de bedoeling?

Wanneer u gaat winkelen dan is het de bedoeling om zelf een (boodschappen) tas mee te nemen. Hiermee voorkomt u dat u een tas moet kopen of dat u een tas krijgt in de winkel. Mocht u zelf nog plastic tasjes hebben kunt u deze hergebruiken. Dit is goed voor het milieu maar ook voor de winkeliers die hoeven geen tasjes meer in te kopen.

Betaalde plastic tassen

De plastic tassen waarvoor u moet betalen in de winkels mogen na 1 januari 2015 gewoon verkocht worden. Proeven hebben uitgewezen dat wanneer er voor een tas betaald moet worden de mensen deze tas vaker recyclen.

Plastic zakjes groente en fruit

In veel supermarkten zijn nog steeds plastic zakjes om uw groente en fruit te verpakken. Sommige supermarkt ketens bieden ook papieren zakjes aan. Maar ook deze zakjes zijn niet duurzaam. Wanneer u het milieu wilt besparen zijn er tegenwoordig herbruikbare groente- en fruitzakjes te koop. Deze zakjes kunt u wanneer deze vies zijn in de wasmachine uitwassen. De herbruikbare groentezakjes kunt u bijvoorbeeld bij de online winkel van natuurmonumenten bestellen.

Moeten winkeliers overstappen op papieren tasjes?

Papieren tasjes zijn wat de inkoop betreft duurder dan de plastic tasjes. De productie kost zelfs meer energie dan de productie van plastic. Door het niet automatisch meegeven van een plastic tasje maakt u een goed begin. En vertel dat u over een bepaalde tijd stopt met het meegeven van plastic tasjes. Per 1 januari komt er zelfs een verbod op het leveren van gratis plastic tasjes. Op den duur zullen de meeste klanten uit zichzelf een tas van thuis meenemen.

Zijn biologisch afbreekbare tasjes goed voor het milieu?

Wanneer een product zoals een plastic tasje biologisch afbreekbaar gemaakt wordt is het probleem nog niet verholpen. Mensen kunnen zelfs eerder gaan denken dat het nu verantwoord is om hun tasje in de natuur of op straat achter te laten. Wat men namelijk vaak niet weet is dat zo een biologisch tasje ook nog jaren nodig heeft om af te breken. Een goed voorbeeld is dat bijvoorbeeld een bananenschil tussen de een en drie jaar nodig heeft voordat deze biologisch afgebroken is.

Nylon opvouwbaar tasje en betaalde plastic tassen

Een nylon tasje heeft een langere levensduur. Deze tasjes kunnen voordat zij versleten zijn ongeveer 1000 plastic tasjes vervangen. Wanneer deze tas stuk is kunt u overstappen op een ECO-tas

Statiegeldtas

In augustus 2014 introduceerde winkelketen Zeeman in de Nederlandse filialen de statiegeldtas. Deze tas is in de Zeemankleuren blauw en geel verkrijgbaar. De statiegeldtas is gemaakt van 100% gerecycled polyester. Aan de tas zit een opbergtasje vastgemaakt zodat u de tas kan opvouwen tot een klein pakketje. Klanten kunnen bij de kassa een statiegeldtas kopen voor een euro. Wanneer deze tas weer ingeleverd wordt krijgt de klant het geld terug. Ongeacht de staat van de tas u krijgt altijd geld terug. Op deze manier wil Zeeman het gebruik van de milieu onvriendelijke plastic tassen terug dringen.

ECO- tassen

De verkoop van ECO- tassen komt steeds meer in. Bij de Hema worden sinds oktober 2014 ECO-tassen verkocht voor twee euro per stuk. De tassen worden verkocht in de kleuren: fel roze, blauw en fel groen. Er zijn twee maten verkrijgbaar de maten waarin u de tas kunt kopen zijn de maten L en XL. Echter de XL tas met langere hengsels kost drie euro. De Hema ECO- tassen zijn gemaakt van gerecycled materiaal. Op deze manier probeert de Hema het plastic afval op het land en in de zee te verminderen.
© 2015 - 2019 Judyb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Plastic recyclen door plastic tasjes te hergebruikenPlastic recyclen door plastic tasjes te hergebruikenPlastic wordt gemaakt van aardolie. Aardolie ontstaat maar heel langzaam en we maken er veel van op. Dus op een dag hebb…
Afvalscheiding voor een beter milieuAfvalscheiding voor een beter milieuIedere dag produceren we grote hoeveelheden afval en dat stoppen we meestal zonder erbij na te denken in de kliko of afv…
Afscheid van het kinderdagverblijf: traktaties!Afscheid van het kinderdagverblijf: traktaties!Je peuter wordt een kleuter en gaat straks naar de basisschool. Dat is een nieuwe periode in het leven van je kind, waar…
Plastic afval scheiden - Van plastic afval tot nieuw produktPlastic afval scheiden - Van plastic afval tot nieuw produktHergebruik van plastic afvalmateriaal vermindert de belasting van het milieu én levert vele mooie nieuwe producten op. D…
Plastic in cosmeticaPlastic in cosmeticaIn veel cosmetische producten worden plastic bolletjes gebruikt voor scrubben en schuren. Deze bolletjes zijn zo klein d…
Bronnen en referenties
  • http://plastictasvrij.nl/faq.html
  • http://plastictasvrij.nl/feiten.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Boodschappentas
  • http://www.volkskrant.nl/binnenland/gratis-plastic-tasjes-verboden-met-ingang-van-2016~a3874299/
  • http://www.futurenergia.org/ww/nl/pub/futurenergia/chats/bio_plastics.htm
  • http://www.zeeman.com/Over-Zeeman/Onderneming/Perscontacten
  • http://winkel.natuurmonumenten.nl/naar-buiten/uitrusting/eet-en-drinkgerei/again-and-a-gain-take5nets/

Reageer op het artikel "Gratis plastic tasjes vanaf 1 januari 2016 verboden"

Reacties

Robert, 25-01-2016 15:39 #8
Weer een achterlijk idee om zowel de consument als ondernemer te duperen. Ik als ondernemer raad aan om slechts €0.01 in rekening te brengen, er is namelijk geen minimum bedrag ingesteld. €0.03 is wellicht nog beter, zoals men in Spanje doet. Dit voorkomt een hoop ellende als het op een rechtszaak uitloopt. Verder kun je altijd nog €0.25 rekenen voor een tasje, en €0.25 korting geven aan de klant. Omschrijving van de korting kan bijvoorbeeld een "vaste klanten korting" zijn.

Mark, 11-01-2016 09:46 #7
Laten we eerlijk zijn, als we kleding kopen en geen tas bij ons hebben dan gaan we alsnog die plastic tas kopen. En die 10 cent die je hebt betaald? Dat gaat echt niet naar milieubescherming hoor, je kunt er precies de kosten van je tasje mee dekken als winkelier. Wat dat betreft lost het helemaal niets op. Bottom line is dat de bevolking gewoon eens moet leren verantwoordelijkheid te nemen en zelf een tas mee te nemen als je gaat shoppen, of dat nu (veel) kleding is of dat ene half bruin bij de bakker. Het sneue van de instelling die (met name) winkeliers hebben is dat ze nu al roepen "Ja, maar wij geven papieren tasjes weg, dat mag wel!", bijna op het kinderachtige af.

In de wetgeving voor plastic tassen zal waarschijnlijk veel rekening gehouden zijn met de gevolgen van zwerfplastic, maar door papieren tasjes wel toe te staan verschuiven we met z'n allen het probleem. De productie van papieren tasjes vreet namelijk nog meer energie en water dan de productie van plastic tassen. Afvalprobleem opgelost, extra energie- en waterverbruik erbij. Als dit de manier is waarop we met z'n allen de wereldwijde milieuproblemen willen oplossen dan hebben we een flink bord voor ons kop en moeten we toch echt een keer groter uit gaan pakken. In dit geval: tassen uitgeven helemaal niet meer toestaan, welk materiaal dan ook. Er zijn genoeg tassen in omloop dus haal je luie kont van de bank af en neem gewoon een tas mee als je gaat winkelen.

Ankie, 06-01-2016 20:21 #6
Wanneer gaan we de luiers aanpakken?

Melissa, 05-01-2016 17:41 #5
Maar mag je nou bij restaurants enzo ik heb namelijk zelf een frituur mag je dan ook geen plastic tasjes meer geven? Reactie infoteur, 06-01-2016
Beste Mellisa,

Wat ik begrepen heb is dat er nergens gratis plastic tasjes mogen worden weggegeven. De klant moet voor deze plastic tasjes gaan betalen.

Met vriendelijke groet,
Judy B

Bonte, 05-01-2016 12:31 #4
Ik ben het er helemaal mee eens dat het plastic aan gepakt moet worden,
het is niet alleen de tasjes maar ook het verzenden van folders en vele tijdschriften die
ook in plastic verpakt zijn. Ik ben zelf postbode en van al de post die bezorg is zeker 60% in plastic.
Dus daar moet ook wat aan gedaan worden, met die aanpak winnen we veel meer.
Het is dus niet alleen de tasjes, maar ook dus al het verzendateriaal.

Ronald, 05-01-2016 00:40 #3
Corne heeft natuurlijk helemaal gelijk (betalen om met andermans reclame te MOGEN lopen is natuurlijk waanzin)… bedrukking is extra slecht, dus tassen die niet blanco zijn, moeten verboden worden.
Daarnaast is het natuurlijk grote onzin dat mensen wanneer ze 15 eurocent of zo moeten betalen de tasjes bij avondwinkels etc niet zullen kopen (vroeg of laat gebeurt dat gewoon toch, zie de hoeveelheid tassen bij supermarkten).
Dus als we (lees: de wetgevers) niet besluiten plastic tassen helemaal te verbieden (want het was toch immers zo goed voor het milieu als dat wel gebeurde), laten we het beestje dan maar bij de naam noemen… extra belasting.
Want wanneer de supermarkten en avondwinkels niet langer goedkoop aan plastic tassen kunnen komen, moet de consument opdraaien voor hun (reclame)kosten.
Keerzijde wordt natuurlijk dat u zich nu tweemaal bedenkt om impuls aankopen te doen bij een avondwinkel of de zeeman, omdat u ook nog eens voor al die (recycle)tasjes moet betalen…

Corne, 03-01-2016 10:50 #2
Het komt er dus op neer dat we zelf moeten betalen om reclame te maken voor de desbetreffende winkelketens.
In principe vindt ik het een goed initiatief alleen wil ik dan wel een blanco tas kunnen kopen en geen bedrukte.

Marco, 27-12-2015 23:14 #1
Beetje raar allemaal. Een voorbeeld je gaat naar de snackbar. Bestelt daar twee patat met een frikandel een kroket. Alles wordt in plastic bakjes gedaan maar het tasje mag dan niet meer. Beetje raar toch.
Je gaat naar een bloemenwinkel en je loopt verschillende perkplantjes voor je tuin. Alles zit in plastic potjes en trees en is in plastic verpakt maar het tasje mag niet meer. Vind het een rare regel. Laten we beginnen bij de fabrikanten. Want die doen overal plastic op. Kartonnen pak melk met plastic dop. En zo zijn er zat voorbeelden.
Sucses

Infoteur: Judyb
Gepubliceerd: 03-03-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Reacties: 8
Schrijf mee!