InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Recycling: het terugwinnen van kostbare grondstoffen

Recycling: het terugwinnen van kostbare grondstoffen

Recycling: het terugwinnen van kostbare grondstoffen Een beter milieu begint bij jezelf. Natuurlijk doe je er alles aan om zo weinig mogelijk afval te produceren. Je probeert kapotte spullen te repareren of voor een ander doel in te zetten. Je zet afgedankte spullen op Marktplaats of je brengt ze naar de kringloopwinkel. Het lukt natuurlijk niet altijd om voor je overbodige spullen een andere bestemming te vinden. Dan is het belangrijk dit afval zo goed mogelijk te scheiden. Van veel soorten afval kunnen weer nieuwe producten gemaakt worden.

Kostbare grondstoffen terugwinnen door recycling

Hergebruik of recycling?

Er is een duidelijk verschil tussen hergebruik en recycling. Van hergebruik is sprake als het product in zijn huidige vorm opnieuw gebruikt wordt. Dit kan eventueel voor een ander doel zijn dan waar het oorspronkelijk voor was aangeschaft. Een voorbeeld hiervan is een bankstel dat door de oorspronkelijke eigenaar is weggedaan omdat hij het niet mooi meer vond. In een studentenkamer kan zo’n bankstel vervolgens nog jaren mee.

We spreken van recycling als een afvalstof wordt bewerkt en omgezet in een nieuw product. Dit is bijvoorbeeld het geval als van oud papier nieuw papier wordt gemaakt. Recycling is, net als hergebruik, een vorm van consuminderen: doordat afvalstoffen verwerkt worden tot nieuwe producten, zijn minder nieuwe grondstoffen nodig en wordt het milieu gespaard.

Huishoudelijk afval

Huishoudelijk afval bestaat voor een groot deel uit materialen die opnieuw gebruikt kunnen worden. Zo bestaat een groot deel van het afval uit glas, plastic, papier, karton en groente-, fruit- en tuinafval. Recycling van zoveel mogelijk materialen zorgt voor een lagere belasting van het milieu. Er zijn minder nieuwe grondstoffen nodig en er hoeft minder afval verbrand of gestort te worden. Voorwaarde voor een efficiënte recycling is wel dat het afval goed gescheiden wordt. In 2013 is bijna 60% van het huishoudelijk afval gescheiden ingezameld. In de volgende hoofdstukken wordt van een aantal afvalproducten besproken hoe ze gerecycled worden.

Oud papier

Ongeveer een kwart van ons afval bestaat uit oud papier. Dit wordt vaak ingezameld door sportclubs en andere verenigingen. Zij verdienen hier een extra zakcentje mee. Ook kerken, scholen en gemeenten zamelen oud papier in. Ongeveer 90% van het oud papier en karton wordt ingezameld en hergebruikt. Dit wordt vervolgens gebruikt om nieuw papier en karton te maken. Het nieuwe papier en karton bestaat voor ongeveer 75% uit gerecycled materiaal. De overige 25% bestaat uit nieuwe papiervezels, gemaakt uit hout. Het is dus belangrijk papier apart te blijven inzamelen, zodat zo weinig mogelijk nieuwe bomen nodig zijn voor de productie van nieuw papier.

Om het oude papier te kunnen hergebruiken, moet het schoon en droog zijn. Het kan dus het best apart bewaard worden, zodat het niet in contact komt met bijvoorbeeld GFT-afval. Ook mogen er geen plastic hoesjes meer omheen zitten. Allerlei soorten papier kunnen worden hergebruikt: van kranten en tijdschriften tot kartonnen dozen, eierdozen en printerpapier. Sommige soorten papier of karton mogen echter niet bij het oud papier: papieren zakdoekjes, tissues, verpakkingen van frisdrank en melk en al het papier waar plastic of metaal aan vastzit, kunnen niet worden gerecycled. Als er bijvoorbeeld plastic aan papier vastzit, moet dit eerst verwijderd worden, voor het papier verder verwerkt kan worden.

Glas

Met zijn allen gooien we 80% van ons glas in de glasbak. Het gaat hierbij alleen om verpakkingsglas, glas dat gebruikt wordt voor bijvoorbeeld jampotten, potten groente en drankflessen. Andere soorten glas, zoals spiegels, lampen en ovenschalen, kunnen niet verwerkt worden door de recyclingbedrijven en mogen dan ook niet in de glasbak. Gekleurd glas moet apart van het witte glas ingeleverd worden. Alleen van wit glas kan weer wit glas gemaakt worden. Wit glas brengt voor de gemeente dan ook meer op dan bont glas.

Er komt ook veel ander afval in de glasbak terecht, zoals doppen en plastic. Dit wordt eerst uit het glas gefilterd voor het verder verwerkt kan worden. Ook organisch afval, zoals etensresten, worden van het glas verwijderd. Dit gebeurt door het glas een aantal weken op te slaan. De etensresten rotten dan weg. Als het glas schoon genoeg is, gaat het naar de glasfabriek om tot nieuw glas verwerkt te worden. Van het nieuwe glas bestaat 50% tot 80% uit hergebruikt oud glas.

GFT-afval

Groente-, fruit- en tuinafval kan op twee manieren tot compost verwerkt worden: door compostering en door vergisting.

Compostering

Bij compostering wordt eerst het afval verwijderd dat niet gecomposteerd kan worden. Veel mensen laten bijvoorbeeld hun aardappelschilmesje in het afval vallen. Daarna wordt het afval klein gemaakt, om het composteringsproces te versnellen. Het composteren neemt vervolgens 10 tot 20 dagen in beslag. Het afval ligt hierbij in een afgesloten ruimte, waar lucht doorheen gevoerd wordt. De temperatuur kan hierbij hoog oplopen. Na compostering blijft het compost nog enige weken liggen om te rijpen. Het compost kan daarna onder andere gebruikt worden als meststof in tuinen.

Vergisting

Vergisting is een andere methode om GFT-afval te verwerken. Ook hier moet eerst de vervuiling uit het materiaal gefilterd worden. Vervolgens gaat het afval in een vergistingsinstallatie. Bij de vergisting komt biogas vrij. Dit kan gebruikt worden in een gasmotor, die vervolgens groene stroom produceert. Het overige vergiste materiaal wordt gecomposteerd.

Drankenkartons

Eind 2013 en begin 2014 is in een aantal gemeenten een proef gedaan met het inzamelen van drankenkartons. Het is gebleken dat het hergebruiken van deze melk- en sappakken een aanzienlijk rendement oplevert. Maximaal 63% van de op de markt gebrachte drankenkartons kan hergebruikt worden. In eerste instantie wordt vooral het karton hergebruikt, maar ook de doppen en plastic of aluminium binnenmateriaal van de pakken zouden gerecycled kunnen worden.

Plastic

Plastic wordt na inzameling gescheiden naar soort. Vervolgens wordt het verwerkt tot korrels die op hun beurt weer dienen als grondstof voor allerlei producten. Er worden onder andere speelgoed, fleece-truien en tuinstoelen van gemaakt.

Elektrische apparaten

Ook wit- en bruingoed, zoals wasmachines en computers, worden gerecycled. Van apparaten als koffiezetapparaten, waterkokers en scheerapparaten kan ongeveer 65% hergebruikt worden.

Eerst worden de waardevolle of juist ongewenste materialen verwijderd. Waardevolle materialen zijn bijvoorbeeld snoeren die koper bevatten. Ongewenste materialen zijn bijvoorbeeld accu’s en batterijen. Wat overblijft wordt in stukken gebroken. Hierna kunnen nog meer waardevolle of juist ongewenste materialen eruit gehaald worden. Sommige elektrische apparaten bevatten kostbare metalen als goud, zilver en andere schaarse metalen. Vervolgens worden de stukken gemalen tot nog kleinere stukjes. Deze worden gescheiden naar afzonderlijke materialen, die als grondstof kunnen dienen voor nieuwe producten.

Overig huishoudelijk afval

Ook van het restafval wordt een deel gerecycled. Het afval wordt eerst naar grootte gescheiden. De kleinste delen bestaan vaak uit organisch materiaal. Dit wordt gecomposteerd. Met behulp van een magneet worden de metalen uit het restafval gescheiden. Ook wordt het afval in een draaiend vat rondgeslingerd, waar de relatief lichte voorwerpen van papier en karton uit het vat geworpen worden. Zwaar afval, zoals steen en zand, valt juist naar beneden.

Afval dat daarvoor geschikt is, wordt als brandstof gebruikt. Dit is tussen 30% en 60% van het restafval. Als de verbrandingsinstallatie alleen werkt op afval en stil staat als er geen aanbod van afval is, dan heet dit afvalverbranding. Draait de installatie echter ook zonder afval door, maar dan op bijvoorbeeld kolen, dan heet dit thermische recycling. Het afval wordt gebruikt in plaats van een andere brandstof. Naast brandstof bestaat het afval voor 1% tot 3% uit metaal. Verder wordt rond 20% tot 30% vergist. Wat er dan nog overblijft, moet gestort worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Plastic afval scheiden - Van plastic afval tot nieuw produktPlastic afval scheiden - Van plastic afval tot nieuw produktHergebruik van plastic afvalmateriaal vermindert de belasting van het milieu én levert vele mooie nieuwe producten op. D…
Recycling: inzamelen van gebruikt frituurvetRecycling: inzamelen van gebruikt frituurvetHet is mogelijk om op steeds meer plaatsen gebruikt frituurvet in te leveren. Het gebruikte frituurvet kan vervolgens wo…
Uw lege toner is geld waardUw lege toner is geld waardWie een lege toner-cartridge vervangt, kan die maar beter niet in de prullenmand deponeren. Doorgaans kan men er nog gel…
Geschiedenis van McDonald'sGeschiedenis van McDonald'sDe bekendste fastfood keten is ongetwijfeld McDonald's. De restaurants zitten in 120 landen met ruim 30.000 restaurants.
Wat doet McDonald's aan duurzaam ondernemen?Wat doet McDonald's aan duurzaam ondernemen?McDonald's heeft veel klanten over de hele wereld. Dit geeft bulten afval met zich mee. Hoe gaat McDonald's daar mee om?…
Bronnen en referenties
  • Statline (statline.cbs.nl): tabel Natuur en milieu – Mileu – Afvalstoffen – Gemeentelijk afval – Huishoudelijk afval per gemeente → Huishoudelijk afval naar soort afval → alle soorten, alle gemeenten, jaren 2003-2013.
  • Oud papier: http://www.prn.nl/
  • Glas: http://www.recyclingplatform.nl/recycling-processen/glas
  • Plastic: http://www.plasticheroes.nl/
  • GFT: http://www.recyclingplatform.nl/recycling-processen/gft-afval
  • Drankenkartons: http://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/nieuws/drankenkartons-recyclen-levert-milieuwinst-op.9188770.lynkx
  • Elektrische apparaten: http://www.recyclingplatform.nl/recycling-processen/elektrische-apparaten
  • Overig huishoudelijk afval: http://www.recyclingplatform.nl/recycling-processen/huishoudelijk-afval

Reageer op het artikel "Recycling: het terugwinnen van kostbare grondstoffen"

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 29-07-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Special: Consuminderen
Schrijf mee!