InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Consuminderen door hergebruik

Consuminderen door hergebruik

Consuminderen door hergebruik De wereldbevolking wordt steeds groter. Steeds meer mensen kunnen het zich veroorloven steeds meer te consumeren. De grondstoffen die de aarde bevat, zijn echter beperkt. Daarom is het belangrijk de consumptie zoveel mogelijk terug te dringen. Een manier om te consuminderen is door afgedankte spullen her te gebruiken. Dit kan door de spullen aan een ander te verkopen of te geven. Wat voor de een niet meer voldoet, kan voor de ander een mooie aanwinst zijn. Een andere manier is om de spullen een tweede leven te geven in een andere functie.

Consuminderen: hergebruik op verschillende manieren

Als je minder wilt consumeren, kun je dat op verschillende manieren doen. Een manier is om waar mogelijk tweedehands spullen te gebruiken en je eigen overbodige zaken een tweede leven te gunnen. Een aantal mogelijke manieren om dit te doen, zijn de volgende:

Advertenties in lokale kranten

In de tijd dat internet nog niet zo wijdverbreid was als nu, waren de advertenties in lokale kranten een goede manier om overbodig geworden spullen van de hand te doen. Ondanks dat bijna iedereen nu internet heeft en kranten steeds minder gelezen worden, bestaat deze mogelijkheid nog steeds. Ook briefjes op een prikbord bij de supermarkt zijn een mogelijkheid om kopers voor je spullen te vinden. Beide methoden zijn gratis. Voor de krantenadvertentie geldt dan wel dat de tekst maar een beperkte lengte kan hebben.

Nadelen van deze methoden zijn, dat het moeilijk is koper en verkoper bij elkaar te brengen. De krant heeft een beperkt bezorggebied en wordt na het lezen vaak meteen weggegooid. De lezer kan niet gemakkelijk gericht zoeken naar iets wat hij nodig heeft. Of er een koop tot stand komt, hangt daardoor voor een relatief groot deel van het toeval af. Voordeel is dat er geen computer en internet nodig is om een advertentie te plaatsen.

Kringloopwinkels

Een andere mogelijkheid om je spullen een tweede leven te gunnen, is door ze naar een kringloopwinkel te brengen. Je krijgt er dan niets voor, maar de opbrengst gaat meestal naar goede doelen. Daarnaast help je mensen die niet veel te besteden hebben. Zij kunnen jouw afgedankte spullen voor een lage prijs kopen.

Ook als je jezelf niet tot de groep mensen met weinig financiële middelen rekent, kun je prima bij een kringloopwinkel winkelen. Soms zijn er spullen te koop die je in de winkel niet meer kunt krijgen, bijvoorbeeld omdat het product verouderd is. Heb je een onderdeel nodig voor je koffiezetapparaat, dan kun je in de kringloopwinkel gaan kijken of er toevallig zo’n zelfde apparaat staat. Die kun je dan kopen om er de onderdelen van te gebruiken. Een ander product dat je prima bij een kringloopwinkel kunt halen, is speelgoed. Kinderen spelen vaak maar korte tijd met een bepaald stuk speelgoed. Daarna is het nog prima bruikbaar voor anderen.

Een voordeel van de kringloopwinkel is dat er vaak één in je woonplaats is. Je kunt er naartoe gaan en de spullen ter plaatse bekijken, voor je besluit of je het koopt. Daarnaast zijn de prijzen er vaak laag. Verder kun je er je eigen afgedankte spullen, voor zover nog bruikbaar, gemakkelijk kwijt. Nadeel is dat je er geen geld voor krijgt als je er spullen brengt. Daar staat dan wel weer tegenover dat je een goed doel steunt.

Marktplaats.nl

Marktplaats is één van de bekendste websites waar je spullen kunt kopen en verkopen. Verkopers kunnen hun spullen aanbieden compleet met foto’s en eventueel een vraagprijs. Kopers kunnen gemakkelijk zoeken naar het product dat ze nodig hebben. Verkopers kunnen kopers laten bieden op hun spullen, maar ze kunnen ook een vaste prijs vragen. Door te laten bieden, kan geprobeerd worden de spullen voor een zo gunstig mogelijke prijs te verkopen.

Voordeel van deze manier van kopen en verkopen is dat het gemakkelijk is de gewenste producten te vinden. Is er een verkoper die in de buurt woont, dan kun je vervolgens de spullen zelf gaan ophalen. Dat heeft het voordeel dat je de spullen eerst nog kunt zien voordat je definitief tot de koop overgaat. De meeste zaken zijn ook op te sturen. Hiervoor is meer vertrouwen nodig. De verkoper wil meestal eerst betaald krijgen voor hij iets opstuurt. De koper moet vervolgens afwachten of hij het product krijgt en of het aan de verwachtingen voldoet. Dit levert meestal geen problemen op. Voordeel van websites als Marktplaats is dat vraag en aanbod elkaar gemakkelijk kunnen vinden. Een nadeel is dat er vertrouwen voor nodig is als de producten via de post verzonden moeten worden.

Gratisaftehalen.nl

Gratisaftehalen.nl is een website die het verminderen van consumptie probeert te bevorderen door de mogelijkheid te geven spullen gratis aan te bieden aan anderen. Ze willen hiermee de behoefte aan de natuurlijke grondstoffen van de aarde verminderen zodat de aarde ook voor toekomstige generaties leefbaar blijft. Veel mensen zijn zich bewust van hun eigen rijkdom en het feit dat anderen minder hebben en zijn daarom bereid hun afgedankte spullen gratis weg te geven.

Nadeel van deze manier van hergebruiken is dat je er geen geld voor terugkrijgt. Wel krijg je er dankbaarheid voor terug van de ontvanger. Een ander voordeel is dat je niet over de prijs hoeft te onderhandelen. Voor de ontvanger is er het voordeel dat je niet bang hoeft te zijn voor onbetrouwbare verkopers, je hebt immers toch niets betaald voor de producten.

Een andere toepassing vinden

Veel spullen die niet meer nodig of niet meer bruikbaar zijn voor het doel waar ze oorspronkelijk voor bestemd waren, zijn later op een andere manier te gebruiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan broeken die bij de knieën versleten zijn. Hier kunnen korte broeken van gemaakt worden. T-shirts met gaten kunnen prima dienen als poetsdoek. Plastic bakjes van de afhaalchinees kunnen later ingezet worden als diepvriesbakjes om je eigen overgebleven eten in te vriezen. Plastic tasjes die je in de winkel krijgt, kun je als afvalzak gebruiken. Overigens is het nog beter zelf een tas mee te nemen en in de winkel geen tasjes te accepteren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spullen schenken aan KringloopwinkelIedereen heeft wel een aantal spullen in huis staan die hij of zij niet meer gebruikt. Een oud bankstel, een klerenkast,…
Consuminderen: minder geld uitgevenConsuminderen: minder geld uitgevenConsuminderen lijkt de nieuwe hype van de 21e eeuw te zijn. Vooral sinds de beurscrash in 2009 letten mensen op hun uitg…
Huis goedkoop inrichtenJe wilt je huis leuk inrichten, maar je budget is helaas niet toereikend om dure meubels aan te schaffen. Dit artikel ge…
Recycling: het terugwinnen van kostbare grondstoffenRecycling: het terugwinnen van kostbare grondstoffenEen beter milieu begint bij jezelf. Natuurlijk doe je er alles aan om zo weinig mogelijk afval te produceren. Je probeer…
Geld besparen met kinderen: praktische tipsGeld besparen met kinderen: praktische tipsIs geld besparen of consuminderen (minder consumeren) met kinderen mogelijk? Marieke Henselmans, besparingsdeskundige ge…

Reageer op het artikel "Consuminderen door hergebruik"

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 29-07-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Special: Consuminderen
Schrijf mee!