InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Consuminderen op elk moment van de dag

Consuminderen op elk moment van de dag

Consuminderen op elk moment van de dag We verbruiken met zijn allen steeds meer. We eten te veel, willen steeds het nieuwste van het nieuwste en vooral willen we dat wat de buurman ook heeft. Maar vraag jezelf eens af of je dat echt allemaal nodig hebt. Als je een beetje oplet, is het helemaal niet moeilijk om minder te consumeren, ofwel te consuminderen. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee. Op elk moment van de dag valt er wel iets te besparen.

Consuminderen bij het opstaan

Consuminderen kan al beginnen in de badkamer. Gemiddeld staan we ongeveer acht minuten onder de douche. Als we hier gemiddeld zes minuten van maken, besparen we met zijn allen 25% op douchewater. Maar er zijn meer mogelijkheden om minder te verbruiken.
  • Douche niet langer dan nodig en gebruik een waterbesparende douchekop. Door een waterbesparende douchekop te gebruiken, kun je al ruim anderhalve liter per minuut besparen. Door een minuut korter te douchen, bespaar je nog eens bijna zeven liter. Bij dagelijks douchen is dit ruim 3000 liter per jaar. Door in plaats van dagelijks om de dag te douchen, kun je nog eens bijna 9000 liter water besparen. Je bespaart overigens niet alleen water, maar ook gas, doordat er minder water verwarmd hoeft te worden.
  • Een handdoek kun je prima vaker dan één keer gebruiken. Dat bespaart weer was. Een was kost meer dan vijftig liter water per keer. In een wasmachine met een inhoud van 5 kg passen ongeveer tien flinke badhanddoeken. Als je om de dag een schone gebruikt in plaats van elke dag, bespaar je dus een hele wasmachine vol in drie weken tijd, ofwel 17 keer wassen per persoon per jaar. Dit bespaart bijna 1000 liter water en 17 tot 25 kWh per jaar.
  • Gebruik niet meer zeep, shampoo of tandpasta dan nodig: neem steeds wat minder tot het te weinig wordt, dan weet je hoeveel je minimaal nodig hebt.
  • Veel toiletten hebben een grote en een kleine knop: bij gebruik van de kleine knop zal er minder water weggespoeld worden dan bij gebruik van de grote. Gebruik de kleine als het mogelijk is en de grote alleen als het nodig is.

Aankleden

Wie wil er nu niet modieus en goed verzorgd bij lopen? Dat kan ook prima zonder regelmatig nieuwe kleding te kopen. Kleding die zijn beste tijd gehad heeft, is vaak nog inzetbaar voor andere doelen. Daarnaast is het natuurlijk zaak de kleding zo lang mogelijk mooi te houden.
  • Zorg dat je kleding koopt die op verschillende manieren te combineren is. Met twee bloesjes die bij twee verschillende broeken passen, kun je vier combinaties maken in plaats van twee. Met minder kleding kun je er dan toch steeds weer anders uitzien.
  • Kleding die niet netjes genoeg meer is om op het werk te dragen, kun je in het weekend nog wel aan. Is het ook daar niet goed genoeg meer voor, dan kun je het dragen bij klusjes als schoonmaken. Ziet het er echt niet meer uit, dan kun je er nog prima in verven.
  • Vaal geworden T-shirts doen het nog goed onder een dikke trui of als pyjama. Als T-shirts of overhemden zo lelijk zijn geworden dat je ze echt niet meer aan kunt, of als er gaten in zitten, zijn het goede poetsdoeken.
  • Nog goede stukjes van oude broeken kun je gebruiken als lappen op knieën of ellebogen van andere kledingstukken. Ook kun je van de nog goede stukken van een broek voor volwassenen een kinderbroek maken. Is alleen het gedeelte rond de knieën versleten, dan kun je van een lange een korte broek maken. Van een overhemd met lange mouwen waarvan de ellebogen zijn versleten, kun je een overhemd met korte mouwen maken. Maar je kunt natuurlijk ook een handige vriendin of buurvrouw vragen dit voor je te doen.
  • Kleding hoeft niet na één keer dragen gewassen te worden, maar pas als het echt vies is. Zolang je aan je kleding niet kunt zien of ruiken dat het gedragen is, hoeft het niet gewassen te worden. Zo blijft je kleding langer mooi en je bespaart was en daarmee wasmiddel, water en energie. Laat de was buiten in de wind drogen: zo heb je geen wasverzachter en geen wasdroger nodig.

Eten

Eerst eten we te veel, daarna moeten we weer moeite doen om af te vallen. De meeste mensen zullen begrijpen dat het efficiënter is iets minder te eten, zodat we gezond en op gewicht blijven. Daarnaast zijn er meer dingen die we kunnen doen om ons verbruik van levensmiddelen te beperken.
  • Drink water uit de kraan, frisdrank bestaat ook vaak vooral uit water, maar door de manier van vervoeren en verpakken is het veel vervuilender dan kraanwater. Een halve liter water kost in de supermarkt ongeveer dertig cent. Voor ditzelfde bedrag krijg je ruim 200 liter kraanwater.
  • Grootverpakkingen zijn niet alleen goedkoper maar ze leveren ook minder afval op. Het beperken van afval is ook een manier van consuminderen.
  • Let er bij het boodschappen doen op, dat je streekproducten en groenten en fruit van het seizoen koopt. Doordat streekproducten niet mijlenver vervoerd hoeven te worden, belasten ze het milieu minder. Ook producten die in Nederland verbouwd worden, hoeven niet ver vervoerd te worden. Groenten en fruit zijn vaak ook nog voordeliger als je ze koopt op het moment dat ze volop geoogst worden.
  • Koop niet meer dan je nodig hebt. Vaak is het moeilijk precies genoeg te koken, zeker voor eenpersoonshuishoudens. Houd je eten over, dan kun je de restjes invriezen of je kunt ze de volgende dag in een andere maaltijd gebruiken.
  • Eet minder vlees: dat is niet alleen goed voor het milieu maar ook voor je portemonnee en je gezondheid. Vlees is prima te vervangen door peulvruchten en eieren.
  • Pak niet voor elk kopje koffie een schone beker. Minder afwas betekent dat je minder water en afwasmiddel verbruikt.

Vervoer

Er zijn vele manieren om van A naar B te komen. De ene is aanzienlijk beter voor je portemonnee en voor het milieu dan de andere. Het verschilt per situatie welk vervoermiddel het beste is.
  • Doe zoveel mogelijk lopend of op de fiets, dat levert veel minder CO2-uitstoot op en is nog gezond ook. Als je bestemming te ver is voor de fiets, neem dan het openbaar vervoer.
  • Pak alleen de auto voor langere afstanden en probeer dan te carpoolen. Heb je niet vaak een auto nodig, overweeg dan een deelauto of huurauto. Door het nieuwe rijden toe te passen, verbruik je minder brandstof, wat goed is voor zowel je bankrekening als het milieu. Het nieuwe rijden houdt onder andere in dat je goed vooruit kijkt, waardoor je al ruim voor je moet stoppen vaart kunt minderen. Verder moet je zo constant mogelijk rijden, het steeds weer versnellen kost veel energie.
  • Ga op vakantie in eigen land, dat is ook goed voor de Nederlandse economie. Een wandel- of fietsvakantie is natuurlijk helemaal goed.

Op het werk

De werkplek is een plek waar vaak veel verspild wordt. Denk hierbij aan papier en plastic bekers. Een beetje opletten kan ook hier veel besparen.
  • Als je koffie drinkt uit een plastic beker, gebruik deze dan meerdere malen. Zeker als je water drinkt, kan dat prima. Een eigen glas of mok meenemen kan ook, als je hem maar niet na elk gebruik afwast. Bij sommige koffieautomaten die automatisch een beker geven, is het ook mogelijk zelf een beker eronder te zetten zodat de automaat geen nieuwe beker pakt.
  • In bedrijfsrestaurants worden vaak portieverpakkingen broodbeleg verkocht. Uit het oogpunt van hygiëne is dat begrijpelijk, het levert echter wel veel afval op. Neem daarom thuis gesmeerde boterhammen mee of neem een grotere verpakking broodbeleg mee en smeer daarmee je brood op het werk. Veel bedrijven beschikken over koelkasten waar je je broodbeleg kunt bewaren.
  • Print niet alles uit wat je wilt lezen. Vaak lees je een document maar één keer en daarna verdwijnt het bij het oud papier. Als je een tablet hebt, gebruik die dan om te lezen.
  • Zet je computer en beeldscherm uit als je naar huis gaat, doe het licht uit en zet de kachel laag. Dit zou je thuis tenslotte ook doen.

’s Avonds op de bank

Met een kop koffie of thee op de bank een goed tv-programma kijken, is voor veel mensen een prettige besteding van de avond. Veel heb je niet nodig om zo’n avond aangenaam te maken.
  • Maak niet meer koffie of heet water dan je verwacht te gebruiken. Meet bijvoorbeeld de hoeveelheid water af met een kopje waar je later ook uit gaat drinken.
  • Als je niet van erg sterke thee houdt, zijn theezakjes prima meer dan één keer te gebruiken. Na gebruik kan het theezakje bij het groenafval.
  • Eet geen apart verpakte koekjes. Hoe groter de verpakking, hoe kleiner de hoeveelheid afval per koekje. Ben je bang dat je te veel koekjes gaat eten, doe ze dan in een koektrommel en zet die ver van de bank.
  • Zet de kachel een graadje lager en trek een warme trui aan. Of ga vroeg onder de wol met een goed boek. De verwarming kan een uur voor je naar bed gaat al uit. Het huis koelt niet meteen af en zodra je het koud begint te krijgen, weet je dat het tijd is om naar bed te gaan.

In bed

Zelfs in de slaapkamer valt nog wat te besparen op je consumptie. Nu zal je denken dat je tijdens het slapen niet veel consumeert, maar als je bijvoorbeeld de tv en computer in de woonkamer op stand by laat staan, ben je toch onnodig energie aan het verbruiken.
  • Zorg dat alle sluipverbruikers in huis uit zijn. Als je slaapt, heb je je koffiezetapparaat, computer en tv toch niet nodig. Dit geldt natuurlijk ook als je overdag naar je werk bent of om een andere reden een apparaat niet gebruikt.
  • Zet geen tv in de slaapkamer. Eén tv in huis is voldoende, zeker als je een tablet hebt. Daarop kun je ook veel programma’s zien, bijvoorbeeld via Uitzending Gemist. Wil je toch graag een extra tv, overweeg dan een tweedehands exemplaar.
  • Heb je het snel koud en gebruik je daarom een elektrische deken? Zet deze dan uit zodra het warm genoeg is. Met een warm genoeg dekbed of voldoende dekens ben je prima zelf in staat je bed warm te houden als het eenmaal warm is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Duurzaam consumerenDuurzaam consumerenSteeds vaker wordt er gesproken over duurzaamheid. Duurzaam betekent met verstand omgaan met het milieu en de mens. De g…
Consuminderen: minder geld uitgevenConsuminderen: minder geld uitgevenConsuminderen lijkt de nieuwe hype van de 21e eeuw te zijn. Vooral sinds de beurscrash in 2009 letten mensen op hun uitg…
Investeren om energie te besparenInvesteren om energie te besparenOp uitgaven aan energie kunt u maandelijks veel geld besparen. Dit kunt u doen door te investeren in energiezuinige prod…
Tien tips om energie te besparenGenoeg van de hoge energierekening? Tijd om een steentje bij te dragen aan het behoud van natuur en milieu? In dit artik…
Geld besparen met kinderen: praktische tipsGeld besparen met kinderen: praktische tipsIs geld besparen of consuminderen (minder consumeren) met kinderen mogelijk? Marieke Henselmans, besparingsdeskundige ge…
Bronnen en referenties
  • http://www.waterbedrijfgroningen.nl/nl/water-thuis/Klantenservice/veelgestelde-vragen/weetjes/Paginas/Hoeveelwatergebruikenweperdag.aspx
  • http://www.kraanwater.nu/feiten/meer_feiten/Pages/Hoeveel_liter_voor_bad_douche_en_wasmachine.aspx?ReturnUrl=http%3A%2F%2Fwww.kraanwater.nu%2Ffeiten%2Fmeer_feiten%2FPages%2Fdefault.aspx
  • http://www.verbruiken.nl/wasmachines

Reageer op het artikel "Consuminderen op elk moment van de dag"

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 29-07-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Special: Consuminderen
Schrijf mee!