InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Printen, denk aan het milieu en bespaar papier

Printen, denk aan het milieu en bespaar papier

Printen, denk aan het milieu en bespaar papier Het gemak van printen en kopiëren is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Er wordt dan ook vaak niet bij stil gestaan dat het gemak van printen en kopiëren niet afweegt tegen de milieuverspilling, die deze processen met zich meebrengen. Door te printen verbruikt men niet alleen veel milieuonvriendelijke inkt, maar verbruikt men ook tonnen aan papier. Om deze tonnen aan papier te produceren moeten er hele bossen worden omgekapt.

Kengetallen uit de branche:

Dagelijks print men over de hele wereld allerlei documenten. Volgens de branche zijn de volgende kengetallen te hanteren:
  • De verhouding van het volume kopiëren/printen is 20:80.
  • De printopdrachten bestaan voor 92% uit 1-5 pagina’s.
  • De verhouding medewerkers/apparaten is 2,3:1.
  • De kosten afdruk zwart-wit/kleur is gemiddeld 1:10.
  • Het printvolume per medewerker is 8.000 afdrukken (afhankelijk van de branche) per jaar.
  • Het volume kleur is gemiddeld 18% en 46% van de afdrukkosten van het totaalvolume kleur en zwart-wit.
  • Het kleurvolume is stijgend.
  • Het volume A3-formaat is gemiddeld 3,5% en blijft stabiel.
  • De bezettingsgraad van printers is gemiddeld minder dan 3% per dag.
  • De bezettingsgraad van multifunctionals is gemiddeld minder dan 10% per dag.
  • Het scannen heeft daar en tegen het snelst groeiende volume.

Papierbesparing

Volgens een onderzoek uit 2007, van printer fabrikant Lexmark, printen de Europese kantoormedewerkers dagelijks gemiddeld 17 procent van de geprinte pagina's voor niets uit. Uit dit onderzoek van printer fabrikant Lexmark blijkt verder dat de Europese kantoormedewerkers gemiddeld 34 pagina's per dag uitprinten. Volgens de Milieubarometer-benchmark overheden 2008 verbruikten de overheidskantoren in 2007 gemiddeld 48 kg, dat zijn 19 pakken kopieerpapier, per fulltime medewerker per jaar. De spreiding is 23-104 kg, dus tussen de 9-41 pakken, per fulltime medewerker per jaar. In de Milieubarometer-benchmark overheden 2005 bleek dat in 2004 zelfs nog 62 kg per fulltime medewerker per jaar werd verbruikt.

De voordelen van papierbesparing kunnen zijn:

  • Er zijn minder kosten voor inkoop van het papier
  • Er zijn minder kopieerkosten, natuurlijk wel afhankelijk van lease/kopieercontract.
  • Er zijn minder kosten voor archiveringsmateriaal, zoals mappen.
  • Er zijn minder portikosten voor zaken die per post verzonden worden
  • Er is ongetwijfeld minder afval
  • Er is ook minder schrijftijd bij het beperken van de lengte van rapporten.
  • Er ontstaat milieuwinst

Bomen kappen

Jaarlijks worden er wereldwijd gezien miljoenen bomen gekapt, puur en alleen voor de papier productie. Voor iedere 16 pakken A4 papier met 500 velletjes, moet er gemiddeld 1 boom worden omgekapt. Door zuiniger met ons papier om te gaan, zouden er dus heel wat bomen staan kunnen blijven.
Gerelateerde artikelen
Potentie van het 3D-printenPotentie van het 3D-printenHet 3D-printen is een relatief nieuwe productietechniek. De mogelijkheden lijken oneindig als verwoord door de enthousia…
Enveloppen printenDaar stond je dan, facturen die op de post gedaan moesten worden. Normaal gesproken werden deze in een envelop geplaatst…
Goedkoop printen, kies een milieubewust lettertypeGoedkoop printen, kies een milieubewust lettertypeIn bijna geen enkel gezin is een computer en printer meer weg te denken. Ook in ieder bedrijf en school behoren de compu…
Manieren om je 3D-ontwerp te laten printenManieren om je 3D-ontwerp te laten printenJe hebt misschien wel eens een mooi ontwerp gezien in een 3D-webwinkel of je wilt je eigen ontwerp realiseren. Maar je b…
Bronnen en referenties
  • www.volkskrant.nl
  • www.nrc.nl

Reageer op het artikel "Printen, denk aan het milieu en bespaar papier"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 08-04-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Schrijf mee!