InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Goedkoop printen, kies een milieubewust lettertype

Goedkoop printen, kies een milieubewust lettertype

Goedkoop printen, kies een milieubewust lettertype In bijna geen enkel gezin is een computer en printer meer weg te denken. Ook in ieder bedrijf en school behoren de computer en de printer tot de standaard bedrijfsuitrusting. De waarde van deze bedrijfsuitrusting zijn dan ook in de financiële balans van de onderneming terug te vinden. Daarnaast voldoen de printers van veel bekende merken, zoals HP, Sharp en Ricoh, aan de strengste milieueisen. Toch blijft printen een aantasting voor het milieu. Dit heeft onder meer te maken met de grote hoeveelheid aan cartridges, toners en papier, die voor het dagelijks gebruik nodig zijn. Gelukkig zijn er diverse oplossingen. Oplossingen waardoor men niet alleen duurzamer kan printen, maar ook nog eens geld kan besparen. Eén van deze oplossingen is het gebruiken van een milieubewust lettertype. Wanneer alle inwoners van Nederland zouden overstappen op een lettertype dat weinig inkt verbruikt, dan zou er in Nederland in totaal voor miljoenen aan euro’s op het printen bespaard kunnen worden.

Milieubewust printen

In Nederland worden jaarlijks miljoenen documenten geprint en gekopieerd. Doordat hier veel papier en inkt mee gepaard gaat, is printen niet alleen een grote kostenpost voor vele bedrijven, maar is het printen ook nog eens zeer milieuonvriendelijk. Door enkele simpele aanpassingen kan het printen van documenten veel duurzamer gemaakt worden en zou men ook nog eens veel geld kunnen besparen. Enkele aanpassingen die men eenvoudig kan doorvoeren zijn:
  • Print alleen documenten, wanneer de documenten echt nodig zijn.
  • Print zo veel mogelijk dubbelzijdig.
  • Ga na of er ook twee pagina’s op één zijde te plaatsen zijn.
  • Maak, gebruik van ongebleekt en/of gerecycled papier.
  • Maak tijdens het maken van printbestanden gebruik van een milieubewust lettertype.

Milieubewust lettertype

De veertienjarige scholier, Suvir Mirchandani, uit de Amerikaanse staat Pennsylvania, heeft onderzoek gedaan naar de keuze van het lettertype. Het onderzoek had betrekking op het totale inktverbruik van een document. Het idee voor het onderzoek ontstond toen Suvir Mirchadani bewust werd van de grote aantallen aan geprinte documenten. Het ging hierbij vooral om de geprinte documenten die de leraren op zijn school dagelijks aan de scholieren uitdeelden. Suvir Mirchandani begon zijn onderzoek door in kaart te brengen welke soorten lettertypes er op zijn school het meest gebruikt werden. Vervolgens testte hij uit de hoeveelheid inkt die er per lettertype voor een bepaald letter werd verbruikt. Uit zijn onderzoek kwam dat het lettertype Garamond het milieuvriendelijkste lettertype zou zijn.

Miljoenen dollars besparen

Het onderzoek was in eerste instantie bedoeld om aan zijn school te laten zien hoeveel inkt zij op jaarbasis zouden kunnen besparen. Suvir Mirchandani breidde zijn onderzoek uit en ging uitrekenen hoeveel de Verenigde Staten van Amerika in totaal op het printen zouden kunnen besparen. Vooral als iedere inwoner alleen nog maar gebruik zou maken van het lettertype Garamond.

Hoeveel kan er bespaard worden en door wieBesparing in dollars per jaar
School van Suvir Mirchandani21.000
De Amerikaanse Overheid136 miljoen
Alle staten van Amerika234 miljoen

Lettertype Garamond

Garamond is de naam van een groep lettertypen met een zogenaamde schreef. Een schreef is het onderdeel van een letter. Het gaat om het onderdeel van de letter dat aan de "pootjes" van de letters uitsteekt. Dit lettertype, dat zijn naam dankt aan de Franse stempelsnijder Claude Garamond (ca. 1480-1561), wordt ook wel oude stijl genoemd. In het Engels spreekt men van “Old style serif”. Naast de schreef heeft het lettertype Garamond enkele kenmerkende eigenschappen. Deze unieke kenmerken zijn bijvoorbeeld te vinden bij de letter "e". Het oog van deze letter is bij het lettertype Garamond veel kleiner dan bij vele andere lettertypes. Dit zelfde geldt voor de kleine kom van de letter "a".
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Goedkoop printen, kies een milieubewust lettertype"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 12-06-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Schrijf mee!