InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Wat is schaliegas en waar zit het in de grond?

Wat is schaliegas en waar zit het in de grond?

Wat is schaliegas en waar zit het in de grond? Schaliegas wordt voorgespiegeld als het gas wat ecologisch verantwoord is. Er worden echter 750 chemicaliën gebruikt voor de winning van schaliegas. De kans is reëel dat schaliegaswinning tot een milieuramp kan leiden. Behalve het gebruik van chemicaliën komt er veel methaangas vrij door de productie van schaliegas. Methaan is een sterk broeikasgas. De winning van schaliegas staat lijnrecht tegenover het idee dat de productie van energie moet verduurzamen. Toch zijn er steeds meer regeringen die proefboringen toestaan.
In de rode gebieden en gele zit schaliegas / Bron: Energy Information Administration, Wikimedia Commons (Publiek domein)In de rode gebieden en gele zit schaliegas / Bron: Energy Information Administration, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Wat is schaliegas?

Schaliegas wordt gewonnen uit de aardlaag die schalie wordt genoemd. Schalie is een gesteente, dat ontstaat door afzetting van organisch materiaal of sedimenten in de vorm van zand- en steenkorrels. Schaliegas is een sedimentair gesteente, dat wil zeggen dat het ontstaat door afzettingen van zand, steen en plantaardige restanten. In eerste instantie vormen deze componenten een kleilaag. In deze kleiafzettingen zitten mineralen die uiteindelijk door verdroging zich omzetten in een steenlaag. Schalie is een steenlaag wat bestaat uit vele dunne laagjes, net als leisteen. Om deze reden wordt schalie wel eens verward met leisteen. Overigens kan schaliegesteente net als leisteen gebruikt worden als dakbedekking.

Schaliegasproductie gaat gepaard met milieuverontreiniging

Om schaliegas te winnen is boren alleen niet genoeg. Er dienen chemicaliën in de aardlaag te worden gespoten. Deze chemicaliën
In de rode gebieden zit schaliegas / Bron: US Energy Information Administration, Wikimedia Commons (Publiek domein)In de rode gebieden zit schaliegas / Bron: US Energy Information Administration, Wikimedia Commons (Publiek domein)
worden vermengd met water en worden uiteindelijk boven de grond gepompt alwaar het geldt als chemisch afval. Schaliegas is daarom allerminst een duurzame oplossing van energiewinning. Bovendien blijven er restanten chemicaliën in de aardlaag achter. Het water wat omhoog komt na een boring wordt productiewater genoemd. Deze manier van boren staat ook wel bekend als fracking.

Schaliegas zit dieper dan aardgas en aardolie; het is moeilijker om schaliegas te winnen.

De gevaren voor het milieu

  • Bij de winning van schaliegas komt methaangas vrij. Methaan is 25 keer zo schadelijk als co2; het is een veel schadelijker broeikasgas. Tijdens het transport in buizen kan er methaangas vrijkomen.
  • Het drinkwater kan verontreinigd raken door de chemicaliën waarmee schaliegas gewonnen wordt.
  • Net als bij aardgaswinning is er sprake van aardbevingsgevaar bij het boren naar schaliegas.

In Frankrijk is het verboden

Vanwege de gevaren voor de natuur is fracking of het boren naar schaliegas in Frankrijk en Bulgarije verboden. In Nederland wil men in de nabije toekomst de eerste proefboringen naar schaliegas doen. Omdat de meeste schaliegas onder de grond van Twente, Noord-Brabant, de Noord-oostpolder en Zuid Limburg zit, wordt verwacht dat de Nederlandse overheid wil toestaan in die regio´s proefboringen te doen.

650 Kankerverwekkende stoffen door schaliegaswinning

In de Verenigde Staten wordt reeds volop aan boringen naar schaliegas gedaan. Van alle gas waarnaar in de VS wordt geboord is 30% schaliegas. In de VS bleek uit het rapport ´Chemicals used in Hydraulic fracturing´ dat er ruim 750 chemische componenten werden
Schaliegaswinning in Polen / Bron: Karol Karolus, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Schaliegaswinning in Polen / Bron: Karol Karolus, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
gebruikt voor het produceren van schaliegas. De industrie zelf gaf te kennen dat het zich niet had gerealiseerd dat er zoveel chemische stoffen nodig zijn om schaliegas te produceren. Ze willen het niet weten of veinzen dat ze het niet weten. Van deze 750 stoffen zijn er 650 kankerverwekkend. Desondanks concludeert het Amerikaanse rapport dat het winnen van schaliegas een opstapje kan zijn naar de winning van schone energie.

Ondanks alle negativiteit waarmee schaliegas omringd wordt, zijn er nog steeds bestuurders en bedrijven die ervan overtuigd zijn dat schaliegas op een veilige manier kan worden gebruikt.

Negatieve ervaring in de VS

In de Verenigde Staten zijn negatieve ervaringen omtrent de schaliesgasboringen uitgemond in de documentaire ´Gasland´. Daarin maken omwonenden van een schaliegaswinningsgebied melding van allerlei ernstige feiten zoals milieuovertredingen, ziekten en massale sterfte van vogels, vissen en andere dieren. De aandoeningen waar de omwonenden het meest last van hebben zijn hersenbeschadiging, verlies van reuk- en smaakzintuigen en pijn. Het drinkwater is zo verontreinigd dat het troebel is geworden. De industrie in de VS houdt geheim welke chemicaliën er zijn gebruikt maar uit drinkwateronderzoek blijkt dat er arseen, cadmium, chroom, lood en barium in het drinkwater zitten. In sommige streken is het kraanwater dermate verontreinigd dat wie een aansteker bij een lopende kraan houdt, een steekvlam ziet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Discussie rond winnen van schaliegasSchaliegas wordt gewonnen uit schalie. Schalie is een gesteente dat bestaat uit klei-mineralen en wordt daarom ook wel k…
Schaliegas  aardgas in schaliesSchaliegas aardgas in schaliesSchaliegas is aardgas dat in schalies zit opgesloten, in kleisteenlagen in de ondergrond. De winning van schaliegas is e…
Lage olieprijs: oorzaken, voordelen en nadelenLage olieprijs: oorzaken, voordelen en nadelenDe olieprijs is een belangrijke waardemeter voor de economie. De prijs van ruwe olie kan de wereldeconomie sterk beïnvlo…
Gevolgen van een lage olieprijs voor de economieGevolgen van een lage olieprijs voor de economieDe olieprijs staat sinds 2015 op een enorm laag peil. Begin 2016 zakt de olieprijs verder en analisten wijzen erop dat d…
Aardbeving  Aardgaswinning in Groningennieuws uitgelichtAardbeving Aardgaswinning in GroningenZolang er op verschillende plekken gas uit de bodem onder Nederland vandaan gehaald wordt, schudt de bodem. Aardgaswinni…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ruhrfisch, Wikimedia Commons (GFDL)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Schaliegas
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Schalie_%28gesteente%29
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Sedimentair_gesteente
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Shale_gas
  • PDF: CHEMICALS USED IN HYDRAULIC FRACTURING
  • Artikel, teaser gasland met steekvlam: http://wattsupwiththat.com/2011/06/04/the-gasland-movie-a-fracking-shame-director-pulls-video-to-hide-inconvenient-truths/
  • Afbeelding bron 1: Energy Information Administration, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: US Energy Information Administration, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: Karol Karolus, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Wat is schaliegas en waar zit het in de grond?"

Reactie

Drie (infoteur), 27-08-2013 13:16 #1
Een ongelofelijke ontwikkeling, het winnen van schaliegas :-(. Burgers scheiden hun afval in steeds meer soorten, en de overheid pompt chemicaliën in de grond omdat het 'nodig is voor de economie'. Ik krijg er gewoon koude rillingen van, van deze hele toestand. Ik heb de petitie getekend van de Milieudefensie:
http://www.milieudefensie.nl/schaliegas/petitie/schaliegas-petitie
Wie volgt?

Goed duidelijk informatief artikel, Tom008, bedankt! Reactie infoteur, 27-08-2013
Bedankt Drie, ik heb gelijk even de petitie getekend!

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 27-08-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Reacties: 1
Schrijf mee!