InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Zomersmog: betekenis, risico's en voorzorgsmaatregelen

Zomersmog: betekenis, risico's en voorzorgsmaatregelen

Zomersmog: betekenis, risico's en voorzorgsmaatregelen Des te warmer het weer, des te groter de kans op zomersmog. Met smog wordt in zijn algemeenheid luchtvervuiling bedoeld. Het gaat dan om de hoeveelheid luchtvervuiling die in een bepaalde periode opeens zeer sterk toeneemt. Stoffen die invloed hebben op het ontstaan van deze vorm van luchtvervuiling zijn vooral ozon, fijn stof, stikstofdioxide en zwaveldioxide. De smog waar men in de zomermaanden mee te maken kan krijgen, de zogenaamde zomersmog, heeft vooral te maken met een zeer hoog gehalte aan ozon en/of fijn stof. Zomersmog kan diverse gezondheidsklachten veroorzaken, waaronder hoofdpijn en luchtweginfecties.

Smog

De luchtkwaliteit in Nederland voldoet over het algemeen aan de Europese normen. Een uitzondering hierop vormt in de regel de luchtkwaliteit langs veel drukke snelwegen. In bepaalde perioden in het jaar kan de luchtverontreiniging tijdelijk zeer extreem toenemen. Men spreekt dan over smog. De term smog is een samenvoeging van de Engelse woorden smoke (rook) en fog (mist). Smog kan ontstaan door een verhoogde concentratie ozon, fijn stof, stikstofdioxide en zwaveldioxide. De eerste genoemde stoffen, ozon en fijn stof zijn hoofdverantwoordelijk voor de zogenaamde zomersmog. Terwijl een verhoogde concentratie aan stikstofdioxide en/of zwaveldioxide wintersmog kan veroorzaken.

Zomersmog

Zomersmog ontstaat doordat de geringe wind ervoor zorgt dat de verontreinigende stoffen zich in de lucht ophopen. Wanneer de wind ook nog eens uit een zuidoostelijke richting komt, dan wordt dit proces extra versneld. De verontreinigende stoffen worden vervolgens door het felle zonlicht omgezet in ozon. Doordat de invloed van de zon in de herfst en in de winter niet sterk genoeg is, kan smog ontstaan door een verhoogde ozonconcentratie alleen voorkomen in de zomer en in extreme gevallen in een wel heel warm voorjaar.

Fijn stof

Een andere veroorzaker van zomersmog kan de zogenaamde fijn stof zijn. Fijn stof is een mengsel van allerlei in de lucht zwevende stofdeeltjes. Deze stofdeeltjes kunnen zowel van natuurlijke aard zijn als door menselijke invloeden veroorzaakt worden. Stofdeeltjes kunnen bijvoorbeeld ontstaan door een vulkaanuitbarsting (natuurlijke oorzaak). Bij menselijke invloeden kan men bijvoorbeeld denken aan de fijn stof die vrij komt bij uitlaatgassen. Hoge concentraties van fijn stof ontstaan vooral in perioden met een hoge luchtdruk. Dus als het helder weer is en er tropische temperaturen zijn en er ook een zwakke tot matige oostelijke wind staat.

Niveaus

De mate van zomersmog kan worden ingedeeld in drie niveaus;
  1. geen of geringe smog;
  2. matige smog;
  3. ernstige smog.

Zodra men in Nederland te maken krijgt met matige of ernstige (zomer)smog, zal het RIVM een waarschuwing uitgeven.

StoffenGeen of geringe smog (concentraties in microgram per kubieke meter)Matige smog
(concentraties in microgram per kubieke meter)
Ernstige smog (concentraties in microgram per kubieke meter)
ozon (gemiddelden per uur)minder dan 180180-240hoger dan 240
fijn stof (gemiddelden per dag)minder dan 5050-200hoger dan 200

Gezondheidsklachten en voorzorgsmaatregelen

De drie verschillende smogniveaus brengen elk afzonderlijk verschillende mate van risico's voor de gezondheid met zich mee.
  1. ernstige smog: heeft effecten voor de hele bevolking en vooral toenemende klachten bij de twee andere risicogroepen.
  2. geen of geringe smog: bij deze mate van smog zal een mens alleen klachten ondervinden, wanneer de persoon zeer gevoelig is.
  3. matige smog: mensen met aandoeningen aan de luchtwegen, mensen met hart- en vaatziekten en mensen die zich zwaar inspannen in de buitenlucht lopen het risico (verergerde) gezondheidsklachten te krijgen. Ook mensen die extra gevoelig zijn, lopen dit risico.

Klachten die kunnen ontstaan zijn:

  • toename van luchtwegklachten, zoals hoesten en benauwdheid
  • irritatie van ogen, neus en keel;
  • hoofdpijn.

Wanneer er sprake is van matige smog, is het beter en verstandiger om lichamelijke inspanning zoveel mogelijk te vermijden. Mensen die behoren tot de risicogroepen of klachten ondervinden, kunnen bij smog het beste binnenblijven. Bij ernstige smog worden alle mensen geadviseerd om (indien mogelijk) niet naar buiten te gaan.
Gerelateerde artikelen
Smog in de zomer en winter en streefwaardenSmog in de zomer en winter en streefwaardenLuchtvervuiling kan smog in de zomer geven en in de winter. In de zomer speelt de zon een belangrijke rol en in de winte…
Hoe kan smog ontstaan? Invloed op natuur en gezondheidHoe kan smog ontstaan? Invloed op natuur en gezondheidRoet, mist, slecht kunnen zien en ademen gedurende de dag wordt veroorzaakt door smog. Het is een samenloop van omstandi…
LuchtvervuilingLuchtvervuilingOp een prachtige lentemorgen, bij het openen van de tuindeuren, lijkt ons milieu geweldig! De lucht is stralend blauw -…
Betoog schrijven: uitleg en voorbeeldEen betoog schrijven is niet alleen noodzakelijk op de middelbare school, maar ook voor later kan het handig zijn. Het b…
Bronnen en referenties
  • www.ad.nl
  • www.nieuwsblad.be

Reageer op het artikel "Zomersmog: betekenis, risico's en voorzorgsmaatregelen"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 23-07-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Schrijf mee!