InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > De LED-lamp heeft de toekomst

De LED-lamp heeft de toekomst

In elk gebouw wordt gebruik gemaakt van verlichting. Dit is nodig om bijvoorbeeld in de avonden licht te hebben om alles goed te kunnen zien. Dit heeft voornamelijk te maken met de veiligheid en de behoefte om goed zicht te hebben (bijvoorbeeld in het donker). Ook worden de straten verlicht om de veiligheid van mensen te garanderen. Het is belangrijk om goed zicht te hebben, zodat ongelukken voorkomen worden. Dit artikel gaat over verlichting en voornamelijk over de LED-lamp.

Energieverbruik in huishoudens

Steeds meer mensen maken gebruik van verschillende producten om te profiteren van de ontwikkelingen in de technologie. Er zijn steeds meer nieuwe producten op de markt. Mensen hebben steeds meer mogelijkheden. Het feit dat er steeds meer nieuwere producten op de markt komen heeft zo zijn voor- en nadelen. De voordelen zijn dat de mensen steeds meer keuzes hebben en steeds meer kunnen met een product. Het ontwikkelt zich in een snel tempo en ontwikkelaars bedenken de gekste (soms onmogelijke) en mooiste technologische producten. Een nadeel hiervan is dat dit ten koste gaat van het milieu. Deze producten verbruiken steeds meer energie en grondstoffen. Dit is geen goede zaak en vraagt om aandacht. Het is goed voor mensen om hierover na te denken en bewuste aankopen te doen met betrekking tot deze nadelen. Natuurlijk hebben deze producten ook nadelige gevolgen voor de bankrekening van de consument. De producten kunnen duur bij aanschaf zijn en omdat ze veel energie verbruiken, betaalt de consument maandelijks ook hogere energiekosten. Om dit te voorkomen zouden huishoudens, maar ook organisaties moeten nadenken over welke producten voordeliger zijn om te gebruiken. Hierbij moet gedacht worden aan minder duur in de aankoop, lagere energieverbruik en kwaliteit product.

Er zijn verschillende producten dat op energie werken waar mensen gebruik van maken. Miljoenen huishoudens maken gebruik van deze producten. Sommige mensen zien het als een must, maar eigenlijk kan het gezien worden als een luxe. Voorbeelden van producten die worden gebruikt door huishoudens zijn: telefoons, televisie, laptops, vaatwasser, koelkast, etc. Een gemiddeld huishouden verbruikt jaarlijks ongeveer 3.500 kWh energie. Dat betekent dat ongeveer 770 tot gebruikskosten, en is goed voor evenveel CO2-uitstoot als autorijden 9,000 km. Zowel het geld en het klimaat is dus reden genoeg om het gebruik van energie in het huis zo veel mogelijk te beperken. Het is allemaal leuk om zulke producten te hebben, maar in hoeverre ben je als consument verantwoord bezig. Zonder te beseffen wordt er te veel energie verbruikt en te veel geld betaald aan producten. Deze producten kunnen schadelijk zijn voor het milieu en hier moet over nagedacht worden.

Bij dit artikel ligt de focus op de LED-lamp en zal verder beschreven worden. Er zijn tal van producten die onder de loep genomen kunnen worden, maar de verlichting dat gebruikt wordt en voornamelijk de LED-lamp zal centraal staan.

LED-lamp

In elke woonkamer wordt gebruik gemaakt van verlichting. In elke kamer en gangpad in een huishouden hangt een lamp. Dit is nodig om te zorgen voor veiligheid in huizen. Door middel van verlichting kan een persoon zien waar die loopt, wat waar staat, wie er voor de deur staat, etc. Ook in de straten wordt er gebruik gemaakt van verlichting, zodat er ongelukken voorkomen worden. Dit kost allemaal heel veel geld en energie om in het hele land alle straten te voorzien van verlichting. Het is belangrijk om bewust om te gaan met de energie en in dit geval de verlichting. Het is goed om het gebruik van dure verlichting bijvoorbeeld een gloeilamp te minimaliseren. Dezer dagen verdwijnt de gloeilamp uit de schappen en zal het niet meer beschikbaar zijn. Zowel in Nederland als in de Europese Unie wordt de gloeilamp verboden en zal niet meer te vinden zijn in de schappen. Het feit dat het gaat verdwijnen, zorgt ervoor dat er verwacht wordt dat de spaarlamp de eerste optie wordt bij aanschaf. Een andere mogelijkheid is gebruik te maken van de LED verlichting. LED-verlichting is een product dat recentelijk op de markt is gekomen. Het is minder bekend, omdat het een redelijk nieuw product is. Maar steeds meer wordt het product onvermijdelijk, omdat het vele voordelen heeft ten opzichte van de spaarlamp. LED lampen zijn uitgegroeid tot een geloofwaardig alternatief voor gloeilampen, binnenkort verboden omwille van hun energie inefficiëntie. De vele voordelen van LED lampen en de voortdurende toename in hun prestaties en de daling van de productiekosten zijn waarschijnlijk belangrijke redenen dat het met succes gaat concurreren met de spaarlamp (Mottier, 2009).

De LED-lamp is een product dat snel groeit en de potentie heeft om een meer aantrekkelijke optie te worden voor de consument. De LED-lamp is kleiner, zuiniger en onverwoestbaar. LED-verlichting verbruikt 40% minder stroom dan een tl-lamp. Bovendien is het mogelijk om LED lampen ongeveer 50.000 uur te gebruiken. Dit is een groot voordeel van dit product. LED-lampen zijn klein en één van meest duurzame producten die een mens ooit heeft gemaakt. De kleurweergave is niet geschikt voor gebruik boven de eettafel, maar dankzij continu onderzoek wordt dit elk jaar beter. De conclusie kan worden getrokken dat de LED-verlichting de toekomst heeft. Ze zullen nog een tijdje duurder zijn dan de tl-lamp, maar dat verschil verdien je snel terug, omdat LED-lampen minder energie verbruiken en een langere levensduur hebben. Hierdoor haal je deze kosten op den duur dubbel en dwars terug.

Vaak denken mensen niet na bij een aankoop van hun verlichting. Zij kopen vaak datgene dat bij hun vertrouwd is en wat ze gewend zijn. mensen denken dat het niet veel zal schelen als ze overstappen van de gloeilamp naar een spaarlamp of een LED-lamp, omdat het maar een klein product is. Maar het maakt degelijk wel uit wat voor product je als consument koopt en gebruikt. Mensen moeten beseffen dat je dagelijks heel veel energie verbruikt aan het verlichten van je woonkamer. Jaarlijks stapelt deze energie verbruik op en in de energierekening is dit goed te zien. Vaak beschrijft de energierekening al het energie dat er in huishoudens worden gebruikt. Producten die energie verbruiken zijn bijvoorbeeld; televisie, telefoon, printer, laptop, wasmachine, vaatmachine, etc. Omdat al het energieverbruik van al deze producten op één rekening staan, beseffen mensen niet hoeveel ze verbruiken en hoeveel ze moeten betalen voor het gebruiken van deze producten uitzonderlijk van elkaar. Als je als consument begint met bewust aan de slag gaan met dit onderwerp, zul je merken dat je heel veel zult besparen. Hierdoor ook een goede daad zal verrichten voor het milieu en de aarde.
© 2012 - 2018 Fikretakin, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Mottier, P. (2009). LEDs for Lighting Applications. British Library, 1-10.
  • Gelezen op 15 september 2012, op de website van de Consumentenbond: http://www.consumentenbond.nl/test/woning-huishouden/woning/duurzaam-consumeren/extra/duurzame-apparaten/
  • Gelezen op 15 september 2012, op de website van Technico: http://www.techniko.nl/elektro/led-verlichting

Reageer op het artikel "De LED-lamp heeft de toekomst"

Infoteur: Fikretakin
Gepubliceerd: 08-10-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Schrijf mee!