InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Schmallenbergvirus - Blauwtong - Zomereczeem

Schmallenbergvirus - Blauwtong - Zomereczeem

Knutten, kriebelmuggen, knutjes, Steekmug, Midges, No-See-Um... verschillende namen voor een klein mugje, waarvan het vrouwtje wereldwijd veel leed veroorzaakt. De grootste exemplaren zijn 3 millimeter groot en te herkennen aan hun schijnbaar ongecontroleerde “schichtige” vlieggedrag. De “officiële” naam is Culicoides en zij is verantwoordelijk voor een groot aantal plagen, overlast en ziektes, waarvan het Schmallenberg virus en Blauwtong de bekendste zijn. Dit beestje (behorende tot de Ceratopogonidea familie) is ook medeveroorzaker van Zomereczeem (Staart – en Manen eczeem) bij paarden. Zij is gek op warmbloedige mensen/dieren en hoewel er wereldwijd meer dan 4000 verschillende soorten bekend zijn, waarvan er 700 in Europa - hebben wij er in Nederland maar 100. Voortplanting van Culicoides vindt na een bloedmaaltijd en meestal in zwermen plaats. Een Culicoides legt elke vier dagen ongeveer 170 eitjes, die worden afgezet in kleine en grotere wateren, in holtes, bomen, in potten waarin water staat of in stilstaand water/modder. De vrouwtjes laten de eieren in het water vallen of zetten ze af op drijvende planten en algen, waarna ze na drie tot elf dagen uitkomen. Als pop hangen ze twee tot vijf dagen aan het wateroppervlak en hebben dan (net als steekmuggen) een luchtademhaling. Na het uitvliegen van de Culicoides begint de hele cyclus opnieuw.

Actieradius

Bij regen en sterke zonneschijn wordt er niet gevlogen, ook blijven ze het liefst waar ze zijn bij een beetje wind (max. 6Km/u). Ze kunnen helemaal niet zo goed vliegen en zijn gemakkelijk te herkennen door hun (voor mensen schijnbaar) ongecontroleerde vliegpatroon. Mede hierdoor verwijderen ze zich maximaal 100 meter van hun geboorteplaats. Ze kunnen strenge vorst gemakkelijk overleven, maar geen lange droogteperiode. Culicoides geven bij bewolkt of drukkend weer veel overlast en bij zonsopkomst en zonsondergang zij ze zeer actief.

Vector voor ziektes

Ze worden aangetrokken door Kooldioxide (CO2), warmte, ultraviolet licht en geur. Zij vliegen dan – net zoals vele andere bloedzoekende muggen – tegen de wind in, waardoor ze met een genuttigde bloedmaaltijd 'met de wind mee' terug kunnen vliegen. Culicoides verspreiden ziektes zoals blauwtong, waaraan 2% van onze schapen sterft en het Schmallenberg virus – bij paarden zien we o.a. Afrikaanse paardenpest en wordt de Culicoides gezien als DE veroorzaker van zomereczeem. De genoemde ziektes zijn vector gebonden ziektes, wat betekent dat het niet zomaar van het ene dier op het andere kan worden overgebracht en indirect contact via bijvoorbeeld mensen of borstels geen gevaar vormt om een ziekte over te brengen.

Bestrijding

De beperkte actieradius en het gegeven dat Culicoides worden aangetrokken door o.a. de kooldioxide die u (en ook uw paard, schaap, koe) uitstoot en de warmte van uw lichaam geven mogelijkheden om ze in de stal, de veranda, in huis en op de slaapkamer te vangen - en daardoor de overlast te verminderen.

Lees verder

© 2013 - 2019 Blizzz, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.BliZzz.nl

Reageer op het artikel "Schmallenbergvirus - Blauwtong - Zomereczeem"

Reactie

Remi Bernau, 19-06-2014 10:14 #1
Er word beweerd dat de kooldioxide, vrijkomend bij het samenvoegen van donker bier, suiker en gist ook muggen en "kleine vliegjes"aantrekt en in met een fles gemaakt vang-tuig ook afdoende is: Wat is hier van waar? Reactie infoteur, 20-06-2014
Goedenavond Remi, het is inderdaad waar dat Kooldioxide vrouwelijke muggen aantrekt en "kleine vliegjes" (culicuides) die je noemt. De kooldioxide is namelijk het eerste waar ze op selecteren met de voelsprieten op hun kop - ze vliegen dan tegen de wind in naar de bron. Wanneer dit de fles is waar je over spreekt en je hangt daarin bijvoorbeeld een omgekeerde trechter gemaakt van vliegengaas - of stof, dan zullen ze door uitdroging in de val sterven. Wanneer ik je verder kan helpen dan verneem ik dat graag,

Succes, Cor

Infoteur: Blizzz
Gepubliceerd: 04-11-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Reacties: 1
Schrijf mee!