InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Vliegenval - hoe kunt u ze in huis vangen!

Vliegenval - hoe kunt u ze in huis vangen!

Vliegen hebben een enorme reproductie capaciteit en in optimale condities kan 1 vrouwelijke huisvlieg in 3 maanden tijd voor 21,6 miljoen nakomelingen zorgen. De huisvlieg is veruit de meest voorkomende vlieg en eigenlijk is de naam ‘huisvlieg’ een benaming voor een hele reeks verschillende soorten die in en om het huis, maar ook in stallen voorkomen. Een volwassen huisvlieg voedt zich met voedselresten en steekt niet.

Snelheid waarmee vliegen zich ontwikkelen

De vlieg heeft een enorme reproductie capaciteit. In optimale condities zou één vrouwelijke huisvlieg in een periode van 3 maanden voor 21,6 miljoen nakomelingen kunnen zorgen en 27 miljard eitjes die nog niet uitgekomen zijn. Als je hierbij stil staat kan je bedenken wat voor effect het heeft op de populatie als je slechts 1 enkel vrouwelijk exemplaar zou vangen! De vrouwelijke huisvlieg leeft ongeveer 2,5 maanden en legt tussen de 600 en 1000 eitjes gedurende haar leven. Gemiddeld worden maar liefst 12 generaties geproduceerd in een jaar. Dit heeft tot gevolg dat deze ene huisvlieg verantwoordelijk is voor het produceren van vele duizenden vliegen.

Tijdens de warmere perioden van het jaar duurt de ontwikkeling van ei tot volwassen vlieg gemiddeld 2 tot 3 weken. In verwarmde stallen gaat de reproductie het hele jaar onverminderd door. Larven zijn ongeveer 1 cm lang en wit en zitten in de vochtige delen van de broedplaatsen, de roodbruine tonvormige poppen zitten in de drogere oppervlakkige delen. Mest en rottende voedselresten zijn daarbij uitstekende broedplaatsen. Bij een overlast van huisvliegen moet de broedplaats worden gezocht en opgeruimd. Omwille van het gemak waarmee deze vliegensoort resistentie opbouwt moeten insecticiden niet systematisch worden gebruikt.

Wat bijzondere feiten over de huisvlieg

  • Er een aantal vliegen 'bromvlieg' genoemd worden maar dit in huis meestal de Blauwe vleesvlieg is.
  • De groene vleesvlieg bij padden en schapen eitjes in hun neus legt en de larven hierna hun gastheer van binnenuit opeten.
  • Dat er vliegen bestaan die kleptoparasiteren: als een vrouwtjeswesp uit haar nest vertrekt om een prooi te zoeken, legt de vlieg haar eitje in dit nest. De vliegenlarve vreet daarna de prooi op die de wesp voor haar eigen larve had meegebracht

Vliegen zijn niet alleen hinderlijk en irritant, maar ook beruchte verspreiders van voedselvergiftiging en salmonella. Hiernaast kunnen ze ook ernstige ziektes zoals typhus, cholera, tuberculose, polio en dysenterie overbrengen. Alle soorten vliegen kunnen bacteriële infecties met zich meedragen die dan worden overgebracht op andere organismen.

Vliegenvallen - waar moet u aan denken

Wanneer de overlast vervelende, storende en irritante vormen aanneemt, moeten er maatregelen worden genomen. Hierbij kan worden gedacht aan een (meerdere) vliegenval met een grote effectiviteit - liefst een die onweerstaanbaar is voor alle vliegensoorten, weinig geld kost, meerdere malen te gebruiken is, niet stinkt, er visueel aantrekkelijk uitziet en zonder vieze handen is af te voeren. Een wensenpakket wat niet realiseerbaar is in een enkel product - maar wel in verschillende producten. Een vlieg is namelijk nog eenvoudiger te vangen als een mug - je moet echter wel nadenken over een aantal dingen: zoals waar moet de vliegenoverlast worden verminderd? En is dat binnenshuis, is dat in een horecagelegenheid of in een stal/dierenverblijf? Hiernaast is het belangrijk of u de vliegen met daglicht of in het donker wilt vangen.

Vooral wanneer de overlast in een dierenverblijf moet worden aangepakt, moet u vaststellen of het geen stekende vliegen of Dazen zijn. Wat u zich echter altijd moet realiseren is dat u moet proberen te voorkomen dat de vliegen de (te beschermen) ruimte bereiken. Hiermee wordt bedoelt dat u moet proberen de vliegen te vangen tussen de geboorteplaats en de te beschermen ruimte. Wanneer u hierbij logisch denkend te werk gaat, is de overlast direct te verminderen en in de loop van de tijd te voorkomen.

Vliegenvallen voor in huis

Binnenshuis kun je namelijk geen vliegenvallen plaatsen die voor buitenshuis zijn gemaakt - de onaangenaam ruikende geurstof die uit een dergelijke val vrijkomt zal dit binnen enkele uren duidelijk maken. Vliegen komen alleen in uw huis als het hier lekkerder ruikt - en wanneer het daar warmer is dan buiten. Let maar eens op: als het zonnetje schijnt dan zitten de vliegen lekker te zonnen op de muur waar de zon op schijnt - of op een groot donker )maar warm) oppervlak. Wanneer u s'avonds naar binnen gaat, moet u alvorens uw deur te openen eens op de deurpost kijken. De vliegen zitten hier te wachten totdat ze dat aangenaam warme huis binnen kunnen vliegen. Wanneer ze eenmaal binnen gaan ze echt niet meer vanzelf weg. Waarom zouden ze immers: het is hier luilekkerland voor ze! Het voordeel is echter dat ze bijna altijd op vaste plaatsen zitten, zoals op donkere oppervlakken, op het aanrecht en de ramen. Donkere oppervlakken houden warmte vast en zijn dus aangenaam voor de vliegen. Op de aanrecht zitten ze omdat ze aangetrokken worden door de geur van achtergebleven voedselresten. Ramen hebben hun voorkeur omdat het lichte, warme en aangenaam is voor de vliegen - de meestal rechthoekige vorm die een raam heeft is ook iets wat ze aantrekt.

Een van de oudste vliegenvallen is wel een kleefstrip - u kent ze nog wel: een kokertje waaruit een gelige strip met kleefstof kon worden getrokken en welke aan het plafond werd opgehangen. Een mooie effectieve val, die echter in de afgelopen decennia aan populariteit heeft verloren omdat de val met al die dode vliegen er vies en onsmakelijk uitziet.
Wanneer u het ook een vies gezicht vind om tegen dode vliegen aan te kijken (om maar niet te denken aan het opruimen ervan) dan is de BliZzz Stiky Trap een mooie, goedkope en eenvoudige variant. De val bestaat uit een stuk karton, wat op de twee vouwranden gevouwen moet worden. U trekt de folie van het papier, waardoor een gifvrije, voor mens en dier (behalve vliegen) reukloze plaklaag vrijkomt. De kleinste rand plakt u op het raam, waardoor er een soort opvangbakje ontstaat van 3 x 3 x 15 centimeter voor de vliegen. De vliegen worden in eerste instantie door het licht van het raam aangetrokken - en daarna door de Stiky trap. Zij lopen of vliegen erin en kunnen door de plaklaag niet meer ontsnappen. De gevangen vliegen, lokken daarna andere vliegen met hun feromonen in de val. De gevangen vliegen blijven volledig uit het zicht. Wanneer de val vol zit, vouwt u eenvoudig de randen om en gooit de van milieuvriendelijk materiaal gemaakte val in de prullenbak.

Dergelijke vallen zijn in vele soorten verkrijgbaar. Bij de aanschaf ervan kunt u het beste kiezen voor een onopvallende val (geen opvallende kleur en niet te groot) omdat uw bezoek door een opvallende kleur wordt uitgenodigd om in de val te kijken - de val moet niet te groot zijn omdat u beter op elk raam een val kunt plaatsen dan 1 - of 2 grote exemplaren. De effectiviteit van kleine vallen op meerdere plaatsen is vele malen groter, terwijl de val op zich in de winkel niet meer dan € 0,80 per stuk kost.

Vliegenvallen voor horecagelegenheden

Bovenstaande geldt ook voor horecagelegenheden - alleen moet u hier anders te werk gaan omdat hier van overheidswege dwingende adviezen gelden. Je kunt namelijk niet zomaar een kleefstrip/vel ophangen waar de vliegen zichtbaar zijn. Er zijn ook nog steeds veel restauranthouders die zeer grote gezondheidsrisico's nemen door lichtbakken te gebruiken met een rooster waar de vliegen worden geëlektrocuteerd. U zou voor de grap eens rond zo'n bak op de grond moeten kijken - de uiteengespatte vliegenlijken komen ook op het eten, het drinken en gasten terecht! U zou voor de grap ook eens op de plafonds moeten letten in bijvoorbeeld een benzinestation. Die hebben mooie geintegreerde vliegenvallen in het systeemplafond zitten bij de koffiehoek (want daar is het het warmst). Hierin zitten als ze het goed doen kleefvellen die de vliegen vasthouden - maar er zijn er ook nog steeds die elektrocuteren (kijk dan eens op de tafels; moet u eens raden wat die zwarte dingetjes zijn die u ziet). Er moet in een horecagelegenheid onderscheid gemaakt worden tussen keukens/grootkeukens en de ruimte's waar bezoekers verblijven. Niet omdat je echt andere vliegenvallen moet toepassen - maar meer omdat de meest effectieve vallen ook een hoeveelheid licht verspreiden wat niet met "gezelligheid" wordt geassocieerd.

Vliegen zullen ook in een horecagelegenheid op de lekkere geur af gaan die uit een keuken komt - een keuken is hier nog extra aantrekkelijk omdat er een overdaad aan licht is en vooral warmte. Wat je ook vaak ziet is dat de vliegen zich ophouden bij de kassagroep - niet omdat ze graag af willen rekenen - maar vooral omdat zich hier het meeste licht bevindt, alsook de warmste plaats. Een kassa bestaat tegenwoordig namelijk uit een computerscherm - wat nogal wat warmte genereert.
De aanpak van vliegenoverlast in een horecagelegenheid is iets waarover moet worden nagedacht - het moet altijd een val zijn die de vliegen aantrekt - aanzuigt - en vasthoudt (liefst uit het zicht). In een keuken/grootkeuken is al veel werklicht - dus moet hier een vliegenval geplaatst worden die aantrekkelijker is dan de lekkere geur en warmte. Gebruik hier bij voorkeur een val die UV licht combineert met feromonen en een interne ventilator - een vlieg wordt dan aangetrokken door de lokgeur en het UV licht en wordt dan door de interne ventilator naar een opvangbak getransporteerd waar de vlieg door uitputting sterft. Ook kunnen de plafonds uitgerust worden met eenzelfde systeem, wat net zoals de hiervoor besproken val in het tankstation gecombineerd wordt met een kleefvel. Hiernaast worden er goede resultaten behaald met luchtstromen, welke de vliegen naar een raampartij lokken - waarna ze in een opvangnet terechtkomen. Zie hiervoor het artikel vliegen en vliegenvallen voor buiten. Andere - goed functionerende - vliegenvallen moeten nog worden uitgevonden of zijn niet meer toegestaan. Een zeer effectief midden (voor alle insecten) was namelijk Pyrethrum. Dit Pyretrum is een extract van de zaadjes die in de knop van een Chrysant worden gevonden - een middel wat minstens al 100 jaar is toegepast en zelfs in de jaren 50 werd toegepast om het drinkwatersysteem van Amsterdam te zuiveren van bacterien. Door de veranderende toelatingseisen ten aanzien van bestreidingsmiddelen, is toepassing ervan echter niet meer toegestaan.

Vliegenvallen in de ruimtes waar bezoekers verblijven moeten met zorg worden gekozen. Er is tegenwoordig verlichting te koop welke uitgerust zijn met kleefvellen welke - uit het zicht - de vliegen vasthouden. Hiernaast wordt er in toenemende mate voor gekozen de aanwezige vliegen te vangen als de bezoekers niet aanwezig zijn. In het donker zijn ze namelijk eenvoudig met het UV licht te lokken (zie hierboven). Alleen het licht is niet voldoende om een vlieg te vangen want hiernaast moet er nog iets zijn waar de vlieg in wordt vastgehouden/gevangen. U kunt hier simpelweg een ventilator voor gebruiken die de vliegen naar buiten verplaatst - of een professionele vliegenval. Deze werken altijd in combinatie met UV-licht, een interne ventilator (of kleefvel) en eventueel aangevuld met een lokstof. Men plaatst dan de vliegenvallen in de nabijheid van de ramen en laat ze s'nachts hun werk doen. Overdag staan ze in het gedeelte waar de klanten verblijven altijd uit, omdat het UV-licht niet als warm en gezellig wordt ervaren. In de keukens den ze daarintegen 24 uur per dag hun werk. De werking van deze professionele vallen is eenvoudig en effectief - er zijn er zelfs die voor vliegen, motten, culicoides, knutten, muggen (enz, enz) worden ingezet.

Vliegenvallen voor binnenshuis moeten altijd gecombineerd worden met een aanpak buitenshuis. Dit omdat vliegen in zeer grote hoeveelheden worden geboren in een vochtige omgeving zoals onder struiken/bossages/weiland. Ook wanneer er in de nabijheid van het te beschermen object dieren verblijven (paardenstal, boerderij) zal de overlast groot zijn. Afhankelijk van de hoeveelheid aanwezige vliegen moet er dan een keuze gemaakt worden voor de meest effectieve vliegenval. Selecteer hierbij op de effectiviteit van de lokstof en de capaciteit van de val. Een val met een capaciteit van 20.000 - 40.000 vliegen lijkt veel, maar die zitten soms binnen een week zo vol dat de vliegen er niet meer inkunnen. Neem bij vragen en/of opmerkingen gerust contact op.

Lees verder

© 2009 - 2018 Blizzz, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
VliegenoverlastVliegenoverlast komt zowel binnenshuis als buiten voor. Vaak is de oorzaak te vinden in onder andere afval, huisdieren o…
Insecten: de huisvlieg (Musca domestica)Insecten: de huisvlieg (Musca domestica)Overal waar mensen wonen, komt de huisvlieg voor. Onze leefomgeving is ideaal voor deze vliegensoort. Dit insect, dat oo…
Vliegen zijn bijzondere insectenVliegen zijn bijzondere insectenVliegen zijn hele bijzondere dieren. Je komt ze vrijwel overal ter wereld tegen. Ze zijn opvallend snel en wendbaar. Wan…
De onvermoeibare huisvliegDe onvermoeibare huisvliegDe huisvlieg (Musca domestica) behoort tot de categorie hoogontwikkelde insecten en heeft geen beste reputatie. Hij bren…
Venus vliegenval handleidingVenus vliegenval handleidingDe meeste planten halen hun voedsel uit de grond maar er bestaan ook vleesetende ofwel carnivore planten. De venus vlieg…
Bronnen en referenties
  • www.bliZzz.nl

Reageer op het artikel "Vliegenval - hoe kunt u ze in huis vangen!"

Reacties

Sofie, 11-08-2015 00:22 #2
Beste Cor,

Ik heb ontzettend veel last van kleine paarden vliegen (geen dazen). Ik woon naast een paarden manege en kan de vliegen binnen niet onder controle houden. Ik heb alles al geprobeerd: blauw licht, sprays, water zakjes, horren (erg lastig ik heb alleen schuifdeuren ) plakstrips. Het enige wat werkt, zijn tot nu toe de plakstrips. Het nadeel hieraan is, dat ik er 6 in huis heb hangen en ze iedere dag moet vervangen. Wat kan ik nog meer proberen? Mijn ideeën zijn op en mijn 'grens' van verdraagzaamheid is bereikt. Ik hoop dat u de gouden tip heeft. Alvast heel erg bedankt. Mvg sofie Reactie infoteur, 25-04-2016
Sorry voor de wel erg late reactie Sofie. Wij kennen het probleem en plak strips zijn (omdat ze niet selectief werken) inderdaad een oplossing. Het ziet er echter vies uit, is arbeidsintensief en de overlast wordt wel verminderd maar zeker niet weggenomen. In de late namiddag en avond zullen er weer een groot aantal nieuwe insecten in huis komen gewoonweg omdat het daar warmer is dan buiten. Een oplossing die wij vaak in andere landen (vakantiehuizen) leveren is een digitaal instelbare verstuiver met Pyrethrum. Wanneer je die in het vertrek installeert waar de insecten binnenkomen dan los je de overlast gegarandeerd in 1x op. Wanneer je meer informatie wilt, mail me dan op cor@blizzz.nl

Jos Gerdes, 30-07-2011 10:02 #1
Goed verhaal die Blizzz sticky trap. Waar kan ik die online kopen?
Ik woon in Frankrijk!
Groet, Jos Reactie infoteur, 11-08-2011
Goedemiddag Jos,

Vriendelijk dank voor uw positieve reactie. Alle BliZzz producten kunnen via (bijvoorbeeld) www.vliegenvangen.nl online worden gekocht. Voor zover ik weet kan er daar ook eerst digitaal een factuur worden verstuurd - wanneer u echter problemen ondervindt kunt u ook een bericht versturen naar www.BliZzz.nl.

Vertrouwende u hiermee van dienst te zijn, wens ik u een fijne dag,

Cor

Infoteur: Blizzz
Laatste update: 22-04-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Reacties: 2
Schrijf mee!