InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Alles over teken en de ziekte van Lyme!

Alles over teken en de ziekte van Lyme!

Alles over teken en de ziekte van Lyme! Wanneer de temperatuur boven de 10 graden Celsius uitstijgt, worden de teken weer in de natuur actief. Elk jaar in het vroege voorjaar wordt dan ook weer de week van de teek gehouden. Dit om aandacht te vragen voor de teken, tekenbeten en de ziekte van Lyme. Steeds vaker komt deze ziekte voor in ons land en het is alleen daarom al goed om te weten hoe men hier mee om moet gaan. Maar wat is nu eigenlijk precies een teek en wat houdt deze ziekte van Lyme nu precies in?

Wat is een teek?

Een teek is een insect van een heel klein formaat. De teek heeft maar een grootte van 1 tot 3 millimeter, maar wanneer hij zich met bloed heeft volgezogen, kan hij wel ongeveer tot 1 centimeter groot worden. Een teek ziet er uit als een soort klein spinnetje met ook acht pootjes dat kan bijten. Teken verschuilen zich vaak in de bossen, maar ook zijn ze te vinden in duinen, hoog gras, in struikgewassen, weilanden, gebieden met heide, maar ook op dieren en kadavers. Eigenlijk dus allemaal in en op natuurlijke gebieden kunnen ze verscholen zitten.

Hoe verklein ik de kans op een tekenbeet?

Wanneer je het risico wilt verkleinen op een tekenbeet dan zijn dit een aantal mogelijkheden:
  • Bedek je huid door bijvoorbeeld een lange broek en lange mouwen te dragen.
  • Vermijd eventueel de weilanden, grassen, bossen etc. De locaties waar de teken zich bevinden.
  • Vermijd het contact met dieren en/of kadavers.
  • Diverse kledingstukken (sokken, broek, schoenen) en onbedekte huid insprayen met een middel tegen insecten, genaamd DEET.
  • Controleer het lichaam regelmatig op teken. Let hierbij op plekken op het lichaam, zoals liezen, knieholten, achter de haargrens, achter de oren, de bilnaad of de oksels. Dit zijn de meest voorkomende plekken die ook vaak het warmst zijn op het menselijk lichaam.

Wat als een teek heeft gebeten?

Wanneer een teek je heeft gebeten, dan zit hij vast in je huid. Hij boort zich namelijk in je huid en zuigt op deze manier het bloed op, waardoor de teek groter zal worden. Het is dus noodzakelijk om de teek zo snel mogelijk te verwijderen. Het beste is dat dit binnen 20 uur gedaan wordt, omdat het beestje zich vast boort in de huid in deze uren. Een teek kun je verwijderen met een speciaal pincet voor teken; een teken-pincet. Pak de teek zo dicht mogelijk bij de huid met het pincet en trek deze er langzaam uit. Het wondje wat dan achterblijft dien je te ontsmetten met jodium of met 70% alcohol. Belangrijk is dat de teek zelf nooit behandeld mag worden met alcohol. Het risico bestaat dan dat de teek zijn inhoud van de speekselklieren in de huid brengen. Die inhoud zijn bacteriën die je niet in je huid wilt hebben en waar de ziekte van Lyme door kan ontstaan. Het is belangrijk dat je de datum noteert waarop je teek hebt verwijderd. Je dient namelijk de huid zo´n drie maanden rond de wond in de gaten te houden. Het kan zijn dat er een rode ring rond de wond ontstaat. Deze kunnen duiden op de ziekte van Lyme. Wanneer je de rode ring hebt of andere klachten heeft die inherent zijn aan de ziekte van Lyme, neem dan direct contact op met je huisarts.

De ziekte van Lyme

De ziekte van Lyme, ook wel Lyme Disease genoemd, is een ziekte die ontstaat door de bacterie Borrelia Burgdorferi. Deze kan bacterie kan door zo´n beet in het lichaam terechtkomen en deze infectieziekte veroorzaken.

De ziekte van Lyme ontwikkelt zich in drie verschillende fases :
  • Fase 1: Op de plek van de beet kan een rode kring of rode plek verschijnen. Dit is de eerste vroege verschijning die duidt op de ziekte van Lyme. In deze fase, bij het ontdekken van een rode vlek of kring dient met zo spoedig mogelijk de huisarts te bezoeken.
  • Fase 2: Wanneer men niet naar de huisarts gaat en er geen maatregelen tegen neemt kan de ziekte in een tijdsbestek van enkele weken tot maanden overgaan in fase 2. Deze klachten kunnen vrij ernstig zijn, zoals bepaalde klachten aan zenuwen of gewrichten. Denk bijvoorbeeld aan uitval van gezichtszenuwen of pijn in een been of in een arm. Tevens bestaat de mogelijkheid op hartritmestoornissen.
  • Fase 3: Deze fase wordt chronische Lyme genoemd. Deze geeft diverse klachten en verschilt per persoon.

Mogelijke (ziekte)verschijnselen waaraan je de ziekte van Lyme kunt herkennen

Wanneer je denkt dat je mogelijk een (ziekte)verschijnsel hebt van de ziekte van Lyme, dan kun je dat herkennen aan klachten, zoals de rode kring of vlek om de wond, een griepachtig gevoel gecombineerd met koorts en spierpijn, een hangend ooglid, dubbel zien, een scheef aangezicht, vermindering van de kracht (krachtsverlies), gewrichtsklachten en/of tintelingen in de ledematen.
Wanneer het vaststaat dat je inderdaad de ziekte van Lyme hebt, dan word je hier uiteraard voor behandeld. Dit gaat meestal met behulp van antibiotica. Dit is een korte behandeling en vaak is dit al voldoende voor genezing. In sommige gevallen zal een langdurige behandeling noodzakelijk zijn. Tevens bestaan er zogenoemde Lyme-poli´s. Het kan zijn dat een arts je daar heen verwijst. Tegen de ziekte van Lyme is geen vaccin beschikbaar.

Andere ziekten?

Het kan ook gebeuren dat een teek niet de ziekte van Lyme overbrengt, maar een andere ziekte. De bacterie die daar dan in zit komt dan direct in je bloedbaan en kan bijvoorbeeld hersenvliesontsteking veroorzaken. Dit relatief onbekende virus draagt de naam `Frusommer Meningo Encephalitis (FSME)`, ook bekend als `Tick Borne Encephalitis (TBE). Het begint met griepachtige verschijnselen, maar kan snel later ontstekingen in de hersenen veroorzaken. Dit virus is alleen afkomstig van een besmette teek en komt meteen in de bloedbaan terecht wanneer een teek zich vastbijt in je huid. Juist daarom is het ok zo belangrijk om een teek niet te behandelen met alcohol. Het risico dat hij deze bacterie dan vanuit zijn speekselklieren in je huid zal brengen zal dan groter zijn.
Helaas is er momenteel nog geen medicijn beschikbaar tegen dit virus. Wel is er een vaccin beschikbaar, alleen helaas nog niet in Nederland. Tot op het moment van dit schrijven is dit virus officieel nog niet aangetroffen in ons land. Het virus wordt het meest aangetroffen in Oost-Europa, Midden-Europa, Zuid-Duitsland, Frankrijk en Scandinavië.

Teken groeien op via andere dieren. Op deze andere dieren voeden zij zich tot een echte volwassen teek.

Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen Tekenbeten, ziekte van LymeDe laatste tijd hoor je steeds meer over de Ziekte van Lyme. Wat is dit precies, wat heeft het met teken te maken en wat…
Wat te doen bij een tekenbeetEen teek is een klein insect dat zich voedt met bloed van dieren of mensen. Teken leven voornamelijk in bossen en struik…
De teek, een tekenbeet en de ziekte van LymeDe teek, een tekenbeet en de ziekte van LymeHet aantal teken en tekenbeten is de laatste jaren fors toegenomen. Als een kind lekker aan het dollen is op het gras, i…
Teken, ongewenste gastenTeken behoren tot één van de meest besproken beestjes. Dit komt mede doordat teken regelmatig mensen besmetten met de bo…
Tekenbeet: hoe voorkom je het en wat te doen bij een beet?Het tekenseizoen is weer begonnen. Een tekenbeet kan verstrekkende gevolgen hebben voor je gezondheid. Het is onder ande…
Bronnen en referenties
  • Dagblad van het Noorden

Reageer op het artikel "Alles over teken en de ziekte van Lyme!"

Infoteur: Martinq79
Gepubliceerd: 22-04-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Schrijf mee!