InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Ongedierte, tips van oma

Ongedierte, tips van oma

Ongedierte, tips van oma Tegenwoordig zijn er allerlei chemische middelen om het ongedierte uit de buurt te houden. Vaak zijn die niet zo milieuvriendelijk, we gebruiken ze niet zo graag. Velen van ons denken dan terug aan de "goeie ouwe tijd", toen de mensen nog middeltjes genoeg hadden om op te treden tegen de storende en vaak schade aanrichtende diertjes. Hier zijn wat tips om ongedierte af te weren, of te doden.

Hoofdluis

Of het nog toegepast moet worden, is de vraag. Vroeger wreef men de hoofdhuid in met petroleum en deed 's nachts een wollen muts op. De dag erna waste men het haar met lauw water, waarin soda was opgelost. Na twee weken moest deze behandeling herhaald worden. Ook zag men azijn als verdelgingsmiddel. Zowel haren als hoofdhuid moesten worden gewassen met hete azijn. Bij beide behandelingen is een zeer fijne kam gewenst, waarmee de luizen uit het haar gekamd kunnen worden.

Houtworm

Houtworm kan men doden als men zelf was maakt: vier delen cayennepoeder, vier delen gele was en tien delen terpentijnolie. Deze koud roeren tot het één geheel is. Als de meubels ongepolitoerd zijn, kan in de hotwormgaatjes petroleum worden gestort, goed veel.
Rieten meubels kunnen ontwormd worden door de meubels twee dagen in water te leggen.
In kasten kan men vers gepelde eikels leggen en die elke dag verversen. De houtworm kiest zijn domicilie in de verse eikels.

Kakkerlakken

Als een huis last heeft van kakkerlakken, dan kunnen pekelharingen in huis worden gelegd. Daar heeft de kakkerlak een hekel aan. Leg een vochtige doek neer en ververs die elke dag.

Mieren

Een paar eetlepels stroop met gist erdoorheen laten de mieren binnen tien dagen verdwijnen.
Mieren hebben ook een grote hekel aan naftaline, een koolwaterstof, die ook in mottenballen zit.

Motten

Motvrij wordt de was als er wat terpentijn-spiritus meegewassen wordt. Bij kleding die langdurig niet gedragen wordt, kan een schoteltje of een kopje terpentijn neer worden gezet. Mottenballen met naftaline jagen de motten ook weg.

Muggen

Voor het naar bed gaan, kan men 's avonds met een schoteltje petroleum langs de muren gaan. De muggen vallen er bedwelmd in. Op het kussen kunt u citronel- of kajapoetolie sprenkelen. De puntjes van de bladeren van de o.a. in Indonesië groeiende theeboom leveren de kajapoetolie.
Muggen komen op licht af, sluit dus deuren en ramen, zo nodig met horren. Tocht in huis stoot ook de muggen af.
De Ricinusplant is een grote vijand van muggen. Hebt u deze plant in huis, dan komen de muggen niet. De plant kan overigens twee meter groeien in een half jaar.

Muizen

Muizenholletjes kunnen worden dichtgestopt met pannensponsjes die met gips zijn vermengd. Ook houden muizen niet van het Pepermuntkruid, (Menthae piperitae).

Ratten

Voor ratten kan men kaas neerleggen, het liefst Limburgse kaas, daar houden ze van. In het begin bestrooien met poedersuiker, om te lokken. Daarna i.p.v. poedersuiker gebrande gips strooien, elke keer meer.
Ratten komen niet als men Valeriaan in stukken neerlegt. Ook houden ze niet van de Hondstong (Cynoglossum Officinale).

Slakken

Slakken zal men 's ochtends vinden op neergelegde slabladeren of rabarberbladeren. Ook natte kranten schijnen hetzelfde effect te hebben. Potjes met gistrijk bier zijn grote slakkenlokkers.

Vliegen

De Vliegenzwam, de mooie rood-met-witte paddestoel, kan in stukken gesneden voor de vliegen worden neergezet.
Ook kan men een mengsel maken van één deel fijngemalen zwarte peper, twee delen bruine poedersuiker en wat melk.
Vliegen houden ook niet van de Ulmus campestris, het olmboompje en van de Ricinusplant.
Vliegen komen niet op ramen en spiegels, als die gewassen zijn met afgekoeld water waarin gesneden uien zijn gekookt.
Sacharine( een kunstmatige zoetstof) in zo weinig mogelijk water, met een paar druppels honing, kan uitgesmeerd worden op papier. Dat doodt ook de vliegen.

Vlooien

Zet een schaaltje zeepsop neer, waarop een laagje olie gegoten wordt. In het midden een kaars, die aan is. De vlooien zullen tegen de brandende kaars aan springen en vallen dan in de olie, waar ze doorheen zakken. Het zeepsop doodt ze.
Men kan derrispoeder in zakjes naaien om kleding en andere stoffen van vlooien te ontdoen. Derris is een giftige plant uit de vlinderfamilie.

Wespen

Wespen verjaagt men door een schoteltje ammoniak neer te zetten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vertaling dierennamen Engels-NederlandsVertaling dierennamen Engels-NederlandsHieronder vindt u een lijstje met Engelse dierennamen met hun vertaling. Om het u gemakkelijker te maken werden ze onder…
Overlast van insecten & ongedierte - hoe te bestrijdenOverlast van insecten & ongedierte - hoe te bestrijdenVooral in de zomer ondervinden we weer veel overlast van allerlei insecten en ongedierten. De belangrijkste zijn: bruine…
Houtworm bestrijden, hoe doe je dat?Wat is de beste manier om houtworm te bestrijden en hoe pak je dit aan? Houtworm is een vervelend probleem waar veel men…
Beestjes in en om het huisBeestjes in en om het huisIn en om het huis leven duizenden beestjes. Aan sommige hebben we een bloedhekel: de vlo, de teek, de mijt, de rat en ka…
Vertaling dierensoorten Frans-NederlandsVertaling dierensoorten Frans-NederlandsAls u de Franse benaming wilt kennen van de meest bekende diersoorten, dan bent u met onderstaande lijst al een eind op…
Bronnen en referenties
  • Ik weet het Alma Venlo
  • Wat gij moet weten, Huismoeder
  • Sites op internet over planten

Reageer op het artikel "Ongedierte, tips van oma"

Infoteur: Wilvdvleuten
Gepubliceerd: 04-08-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Schrijf mee!